Egen AIO och ryzen 5 1600x eller 1600.

Permalänk
Medlem

Egen AIO och ryzen 5 1600x eller 1600.

Kan någon svara på om jag ska ta en ryzen 5 1600x för jag har redan en AIO. Är 1600x bättre val då?
Eller ska man ha en ryzen 5 1600? Jag kommer ju inte att använda kylaren som man får med 1600. Kommer 1600x "må bättre" när jag överklockar än 1600? Alla snackar ju om att 1600 är ett bättre köp för att man får med kylaren men den bryr jag mig inte i. Jag verkar inte få nåt svar på videor på Youtube som recenserar ryzen 5.

Permalänk
Medlem

Med 1600x ska du teoretiskt nå högre frekvenser eftersom den är "binnad" för högre frekvens från fabrik.
Så är överklockning viktigt för dig så skulle jag valt 1600x. Är inte varje lilla extra MHz viktig så kan du lika bra ta 1600 och sälja kylaren eller låta den ligga i en låda forever. Det är i grunden samma cpu så. Så det är ditt slutmål som bestämmer IMO

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Med 1600x ska du teoretiskt nå högre frekvenser eftersom den är "binnad" för högre frekvens från fabrik.
Så är överklockning viktigt för dig så skulle jag valt 1600x. Är inte varje lilla extra MHz viktig så kan du lika bra ta 1600 och sälja kylaren eller låta den ligga i en låda forever. Det är i grunden samma cpu så. Så det är ditt slutmål som bestämmer IMO

Även med ett b350 mb eller ska man helst ha ett x370 mb? Siktar in mig på ett b350 så kan man köpa ett x370 senare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarra:

Även med ett b350 mb eller ska man helst ha ett x370 mb? Siktar in mig på ett b350 så kan man köpa ett x370 senare?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du köra SLI? Om ja så är x370 ett krav.

Ska du inte köra SLI så kan du köra på B350, men var uppmärksam på att de moderkorten ofta har riktigt pissiga MOSFETS, vilket är tråkugt om du ska överklocka, men ska du köra allting vanilj så ka du lika gärna spara en slant och köra på någon B350-bräda.

Nu kan de iofs vara så att det även finns B350 Mammakort med bra VRM-kylning och bra MOSFETS. Det har ju kommit ett bredare utbud nu. men det jag säger är att du bör dubbelkolla innan köp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.