WING X99 | CNC-fräst scratch-bygge! (Slutgiltiga bilder postade!)

Permalänk
Discokungen

Fyfan vad mycket arbete att polera det där. Jag tyckte det var ansträngande att fixa min Bitspower pumptopp och grafikkortsblock... Respekt till det arbetet alltså! Topz i hålen med poleringsmedel gör rätt stor skillnad också men det blir fruktansvärt mycket mer arbete, om du inte redan fixat det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av UnkeN:

@Brodholm: Det ser fantastiskt ut!

Tackar

Skrivet av Flamso:

Fyfan vad mycket arbete att polera det där. Jag tyckte det var ansträngande att fixa min Bitspower pumptopp och grafikkortsblock... Respekt till det arbetet alltså! Topz i hålen med poleringsmedel gör rätt stor skillnad också men det blir fruktansvärt mycket mer arbete, om du inte redan fixat det.

Ja, det har tagit en hel del timmar. Själva finishen på de små hålen är redan bra. Och tyvärr så behöver man trycka ganska hårt för att polera så jag försökte lite lätt med en tops men det hände inte så mycket alls. Jobbet att få alla perfekt hade varit helt enormt för en väldigt liten vinst

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Tackar

Ja, det har tagit en hel del timmar. Själva finishen på de små hålen är redan bra. Och tyvärr så behöver man trycka ganska hårt för att polera så jag försökte lite lätt med en tops men det hände inte så mycket alls. Jobbet att få alla perfekt hade varit helt enormt för en väldigt liten vinst

Helt underbart, man blir gråtfärdig av lycka! Bra jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Helt otroligt grymt att du polerat allt för hand!

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Ser mer och mer fram emot att förhoppningsvis få se detta bygge IRL på Birdie eller DH?

Permalänk
Medlem

helt sjukt vilken finish du får på allt du gör!
man blir lika imponerad varje gång

Permalänk
Medlem

Otroligt vackert! Hur många timmar har du lagt ner änsålänge uppskattningsvis?

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Henrik-W:

Helt underbart, man blir gråtfärdig av lycka! Bra jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar

Skrivet av BjK:

Helt otroligt grymt att du polerat allt för hand!

Ptja, fanns inga alternativ riktigt ^^

Skrivet av Corsair Johan:

Ser mer och mer fram emot att förhoppningsvis få se detta bygge IRL på Birdie eller DH?

Ja! Jag jobbar stenhårt för att få klart allt innan Birdie. Väntar just nu på lite delar som hindrar mig att fortsätta. Men som det ser ut nu så hoppas jag och tror jag att jag kommer!

Skrivet av Jorvin:

helt sjukt vilken finish du får på allt du gör!
man blir lika imponerad varje gång

Tackar! Försöker få allt så top notch som möjligt. Kul att det märks!

Skrivet av maLakai:

Otroligt vackert! Hur många timmar har du lagt ner änsålänge uppskattningsvis?

uhhhh, vill inte ens veta. Skulle gissa på

>500h i CAD för designen
>100h i CAM för att kunna fräsa
>500h i fräsning, byggning etc.
>200h i moddning, vattenkylning, sleeving, polering etc

Sen har jag ju lagt mer än 1500h på CNC, fräsen under en 2års period ungefär med allt från, research, designen, bygget, felsökning, kalibrering, mer felsökning, lite ombyggnad osv.

Började i princip med bygget i sommras och har hållit på konstant fram till nu och gissar att det är minst 15 dagar till innan jag är "klar" om allt går som det ska.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Det är bara så fantastiskt fint!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Herregud vilket snyggt projekt! Maken till noggranhet med kabeldragningen...
Superkul att du delar med dig, uppskattas!

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Väldigt konstigt att detta bygge inte fått mer uppmärksamhet här i forumet. Fått mer respons på andra forum?
Världsklass fortfarande och jag kollar ofta här för att se om du postat nytt!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av timpelay:

Det är bara så fantastiskt fint!

Tackar!

Skrivet av Cyne:

Herregud vilket snyggt projekt! Maken till noggranhet med kabeldragningen...
Superkul att du delar med dig, uppskattas!

Kul att du gillar det!

Skrivet av Saandberg:

Väldigt konstigt att detta bygge inte fått mer uppmärksamhet här i forumet. Fått mer respons på andra forum?
Världsklass fortfarande och jag kollar ofta här för att se om du postat nytt!

/S

Har fått en hel på andra forum, overlockers, bit-tech etc. Vet inte riktigt varför det inte är så bra drag här på swec. Ibland är det så bara

Kanske är läskigt att skriva bara för att jag gör updatesen på engelska eller något Orkar verkligen inte skriva på 2 språk dock. Blir det dubbla arbetet och det tar redan flera timmar per update att fixa

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Expect updates to ramp up. I have started editing now. I have over 3000 pictures to go though. Sorry for the long delay.

Time to fill the engraved letters and wing x99 logo!

Warming it from the bottom.

Then dab the shellac on the top.

Let it cool.

Observe your hard work and burnt fingers...

After some sanding you can finally see the results! I decided to go with the all black shellac (clock makers black shellac).

This is the real line in the top of the case. Still needs some more sanding but you can see the pattern now!

All done! Same procedure was done on the other side.

Here you can see the button assembly and the 3 small aluminium pieces that will be glued in place.

I had to mill these in a inverted shape so it would fit, and then I sanded down the "backplate". It took about 3 hours... Not the recommended way. But since I could not mill these so small and send it of to the anodizing company I had little to no choice.

It sure fits nice though!

My initials A and F is the logo.

This is the button assembly itself. Magnets are turned against each other and provides a resistance to the button. And I soldered a small board to fit the actual switch and LEDs for the backlit. It is very tight with space here. And I wanted to get as even illumination as possible, so I just taped some pieces plexi on the leds to diffuse them a bit more.

This is the back side of the cover. Two connectors, one of the power switch and one to power the LEDs.

Here is the other part of the assembly.

I thought of adding 2 extra paper pieces but decided against it after testing. It was better without.

Here it is illuminated.

Same pictures without the LEDs on

This is the effect I looked for. An even illuminated logo. It is not a 100% even when i put it close. But still very close to perfect. I would probably have had to make the assembly deeper to fit it. But this was a compromise since there was no space left. I am still very happy with the results!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Följt detta från start med stort intresse.
Damnshitfuck, som en vis man en gång sade, ser helt makalöst ut. Väntar med stor spänning på bilderna på slutprodukten.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Baalex:

Följt detta från start med stort intresse.
Damnshitfuck, som en vis man en gång sade, ser helt makalöst ut. Väntar med stor spänning på bilderna på slutprodukten.

Kul! Du behöver förhoppningsvis inte vänta så länge!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Pumps! Naked!

Well there we go! Some bling! Rinse and repeat on the next! I used Autosol with some old cloth.

Custom orings. I did my own orings first, but one leaked a drop every night and I had to tear it all down, after that I decided to order vulcanised orings from a manufacturer. I could never trust it otherwise. Set me back 3 weeks...

Fits nicely and stays in place if you don't mess with it to much.

Just installed the main block. No pictures during this though. I had my hands quite full at the time.

The GPU connector fits nice and it was not to much of a hassle to "push on" all those tubes. Key here is to have the correct measurements from the start!

Yes I know the SLI-bridge does not fit this build. I have a HB sli bridge coming later that fits the overall design very well. Don't worry

Everything looks good and aligns really good!

Quite the slab of acrylic!

Really pleased with the installing. Was not easy I can say that much. But it worked and I am really pleased with the results and the overall look.

I also put a balloon in the fill port to make sure there are no huge leaks. Had it like this for a night and noticed no change in the size. Next update it is time to fix the last pieces of the case, button, the divider line and covers for cables etc.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Snacka om konstverk!

Permalänk
Proffsmobbare
Permalänk
Medlem

Lite mer exakt än en ballong, förvånad att du inte har en sån i verktygslådan.

(jävligt vackert bygge btw)

Permalänk
Medlem

Rätt roligt när privatpersoner gör snyggare lådor än jättarna.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Proffsmoddare

Haha ballongen, klockrent!
Nu är den snart ihop och ser så jäkla fint ut.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av jmeistr:

Snacka om konstverk!

Tackar

Skrivet av Laine:

amn amn nam nom nom!

Skrivet av Pirazy:

https://shop.aquacomputer.de/images/product_images/popup_images/34087_2.jpg

Lite mer exakt än en ballong, förvånad att du inte har en sån i verktygslådan.

(jävligt vackert bygge btw)

Den har undgått mig! Blir att införskaffa till nästa bygge! Såg sjukt praktisk ut.

Skrivet av serverfel:

Rätt roligt när privatpersoner gör snyggare lådor än jättarna.

Jag är en jätte!!!!!!!

Nää men det är förvånansvärt svårt att få till samma höga kvalité som massproducerade kvalitetsprodukter.

Skrivet av timpelay:

Haha ballongen, klockrent!
Nu är den snart ihop och ser så jäkla fint ut.

Snart så! ^^

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

This is how I fastened the GPUs and SSDs. Wanted to have a straight line up from the motherboard so I raised the screws a lot.

Also installed covers in the 2 blank spots. Also notice the magnet. That is how the cover gets fastened.

The opposing side.

And here is the result. A nice and clean surface with no screws and easy to remove. This is how the top, back and side covers are attached. It is really neat if I say so myself. I have no visable screws on this case (except on the pumps where I wanted that industrial look (they are actually blanks, except from 2).

It is really something special when you get to put the panels on. It makes it come alive in some way.

The top seam for the case. Here is where the line cover is put.

The bottom part of the seam is covered with a thin piece of aluminium.

Here you can see it installed.

And this is how it looks, and I must say I am really happy with how it turned out!

The real cover for the cables. Was a hassle to get everything behind this. And I would probably make this in sections the next time around. Having one big sheet was quite the challenge.

The illuminated feet mounted and connected.

This is the result it produces. It is quite hard to catch on camera and always gets over exposed. But it looks really good! This is a RGB strip so I can have any color i desire. But red is really pleasant and does not hurt your eyes

The button and logo.

This is the effect it produces when it is on and a bit darker. Not a 100% even but close! Spent over 2 days designing the button and its components. I found It really hard to make something like this with the very limited space and I am happy that it turned out this good!

A view of the case without the side panels on!

Here are the "fake" screws I talked about, They screw into the plexiglass, except for 2 that I used instead of a magnet. But I really like the look of the circular pattern with the screws.

I must say that I am more than pleased with how the design of the cable routing turned out. I think it is beautiful. I worked really, really hard on this design. To fit what I wanted aesthetically and also have it function well was really hard. But in the end it really added something to the case. Now both sides are really interesting and pleasant to watch. Next update it is time to get some water in this thing!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Börjar närma sig nu
Har du någon vikt på kalaset?
Annars snygg som vanligt, kommer bli riktigt läckert. Snyggt med en liten "secret" knapp också^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av bardbard:

Börjar närma sig nu
Har du någon vikt på kalaset?
Annars snygg som vanligt, kommer bli riktigt läckert. Snyggt med en liten "secret" knapp också^^

Vikt, hmm skulle gissa mellan 20-30kg. Lite lättare än Model 01. Har inte vägt det än faktiskt. Gömda knappar ska det vara!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Har även kommit ikapp och gjort en videouppdatering nu för update 27 till 33 (nu)

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Varför inte, postar en till update idag också! Förhoppningsvis hinner jag redigera lite video från när jag filmade imorgon. Annars blir det nästa vecka!

Got some new coolant in the mail!

Looks really good! Got that dark "blood red" look to it.

Also got one of these! Ohh why have I not gotten one of these before... Makes things much much easier.

Patience is key! Drop by drop!

Lots and lots of bubbles! Also had a hose attached that I filled in. And that acted as an extra reservoir so I did not have to stop that much. The upper res part is quite small and gets empty quite fast otherwise.

Don't mind the dust and stuff! I will clean it later!

Bubbles swishing by. Looks really mesmerizing. Again, don't mind all the dust and stuff. This is not wiped and cleaned.

It looks a bit weird with all the small bubbles trapped everywhere but those will go away after a few hours/days.

Time to let it bleed! Next update will be final pictures. And it will be a huge one. I will also have to do some editing and make a "making of" video and a "final result" video. Hoping I can get these videos out before dreamhack summer!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Lego Master

Boom! That's a REAL project, maddafakkas! *mic drop*

När du väl tar bilder på det slutförda bygget, kommer du länka till redigt högupplösta versioner med clean bakgrund så man kan ha som bakgrundsbild på sin egen non-custom tråkdator?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Shudnawz:

Boom! That's a REAL project, maddafakkas! *mic drop*

När du väl tar bilder på det slutförda bygget, kommer du länka till redigt högupplösta versioner med clean bakgrund så man kan ha som bakgrundsbild på sin egen non-custom tråkdator?

Ska vi nog kunna ordna!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Hann precis fixa klart videon på fyllning och luftbleedingen innan det var dags att packa ihop projektet och åka till birdie uppsala! Kommer vara där på tävlingen som börjar kl 16 imorgon torsdag! Kom dit och säg hej vettja!

psst, ignorera allt damm. Orent på bilderna här och det blir bättre på slutgiltiga bilderna!

Visa signatur

[Project]
WING X99