Microsoft lanserar Windows 10 China Government Edition

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lanserar Windows 10 China Government Edition

Tillsammans med kinesiska myndigheter har Microsoft tagit fram Windows 10 China Government Edition, en specialanpassad version av Windows med egen kryptering för information.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, finns nog ingen backdoor alls i det

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Låter som en version som alla borde ha.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Jag trodde att det var ett skämt när jag läste rubriken, vilket namn!

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra varför just de är så måna om sin integritet.

(tycker personligen att det är viktigt, men det verkar inte vara så många som håller med mig)

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Man kan ju undra varför just de är så måna om sin integritet.

(tycker personligen att det är viktigt, men det verkar inte vara så många som håller med mig)

Att bygga upp ett nytt globalt imperium för att ta över positionen som främsta världsmakt kräver väl en hel del "integritet" så att resterande världen (läs: USA) inte kan nosa i deras planer och därmed förhindra dem. Detta är ju faktiskt inte nytt eller ohört av, de som kan sin historia vet exakt hur världsledarna agerar för att jävlas med varandra.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorthemighty:

Jag trodde att det var ett skämt när jag läste rubriken, vilket namn!

Samma här xD Typ clickbait, men icke!

Hursomhelst Känns det illa att stötta ett land som Kina som bryter mot mänskliga rättigheter när det kommer till att censurerar hela folket. Detta år 2017 liksom! Heeeelt sjukt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Kina är bara ett gäng bakåtsträvande foliehattar som hatar W10. Är ju bara att stänga av telemtrin. Eller hur?

Permalänk
Medlem

slipper onedrive iallafall

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PierreB:

slipper onedrive iallafall

Men Candy Crush kommer de banne mig inte undan
Långsamt men säkert skall Kinas ekonomi brytas ned med mikrotransaktioner!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Bra namngivning, hehe.

Permalänk
Proffsmobbare

2007 - Ta printscreen på skrivbordet och dölj alla ikoner när polaren sover på LAN.

2017 - Installera Windows 10 China Government Edition när polaren sover på LAN.

Permalänk
Medlem

Namnet låter ju som ett Aprilskämt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så när får vi se Windows 10 North Korea edition? Supertaggad

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Testpilot

På tal om Windows, är det någon som har länken till den där super-tråden som samlade alla 100+ anledningar till att Windows 10 var bättre än 7/8? Har försökt använda forumets sökfunktion/Google, men kommer inte ihåg trådnamnet, så har varit förgäves "/

Skrivet av Aleshi:

Kina är bara ett gäng bakåtsträvande foliehattar som hatar W10. Är ju bara att stänga av telemtrin. Eller hur?

Varför stänga av telemetry när man kan få Microsoft(och deras Kinesiska samarbetspartners) att bygga in specialanpassade bakdörrar, telemetry och annat som tillåter dem att spionera på sina egna medborgare och statsanställda

Skrivet av FakeNinja:

Så när får vi se Windows 10 North Korea edition? Supertaggad

Eller hur!

Kan inte vänta på MS W10 - The Great Oppression Edition, kommer direkt installera om det på samtliga maskiner!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd

Hmm sa dom inte att dom skulle bara ha ett OS tycker jag får höra flera nu.

Windows 10
Windows 10S
Windows 10 China Government Edition

Då kunde dom gjort ett OS som är mer som Windows 7 utan Appar och klassisk utseende.

Hoppas att dom släpper Windows 10 klassisk utan appar med klassisk utseende.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

I see what you did there

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Bra där MS.

Hjälper Kinas regeringen att spionera och förtrycka sin egen befolkning ännu mer.

Permalänk
Inaktiv

Undra när en Nordkoreansk variant kommer? Förutom det finns det en mängd varianter för olika ideologier, både längst från vänster till höger.

För övrigt tycker jag som andra sa att detta borde vara standardversionen där allt skit är tillval.

Permalänk
Medlem

Det här känns alltför open source och "oskyddat" för min del.
Ser istället fram emot Windows 10 PE (Pyongyang Edition) så vi får lite riktig statlig övervakning.

Permalänk
Medlem

Ja det är klart man höjer på ögonbrynen och undrar vad som ska bli av det här.. Sen som sagt att Microsoft ens utvecklar en sån här version går ju att ifrågasätta. Men antar att pengar spelar en stor roll och att också hålla en god relation till kina iom att de flesta av Microsofts produkter och hårdvara tillverkas där.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Så när får vi se Windows 10 North Korea edition? Supertaggad

De kör ju redan sitt egna red star, någon slags linuxversion och ser ut lite som OSX. Tror inte de är villiga att betala Microsoft för att ta fram en version av win 10 för dom. Och Nordkorea är nog en för liten marknad för att Microsoft ska göra det själva plus den dåliga PR de skulle få.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Värdefullt rent ekonomiskt för MS men värdelöst på alla andra plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

På tal om Windows, är det någon som har länken till den där super-tråden som samlade alla 100+ anledningar till att Windows 10 var bättre än 7/8? Har försökt använda forumets sökfunktion/Google, men kommer inte ihåg trådnamnet, så har varit förgäves "/

Varför stänga av telemetry när man kan få Microsoft(och deras Kinesiska samarbetspartners) att bygga in specialanpassade bakdörrar, telemetry och annat som tillåter dem att spionera på sina egna medborgare och statsanställda

Eller hur!

Kan inte vänta på MS W10 - The Great Oppression Edition, kommer direkt installera om det på samtliga maskiner!

Bygga in? Behövs inte bara byta domän namnet från alla microsoft domäner och alla deras affiliates till en kinesisk. Sedan nya bakdörrar behövs inte bara använda de nuvarande.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Commander:

Bygga in? Behövs inte bara byta domän namnet från alla microsoft domäner och alla deras affiliates till en kinesisk. Sedan nya bakdörrar behövs inte bara använda de nuvarande.

Som jag förstått så blev MS tvungna att plocka ut allt sådant (OneDrive, Telemetry o.s.v.) från OS'et för att det skulle få användas. Vilket skulle innebära att det måste byggas nytt från grunden upp i samarbete med kinesiska myndigheter för att säkerställa att det blir som de vill ha det, och att MS inte gör något fuffens som ändå skickar information off-shore.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem

Windows 10 China Government Edition

Fantasitskt namn! Låter som något från Command & Conquer Generals!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam

Fy fan!

Ett jävla skitland.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Ja, finns nog ingen backdoor alls i det

Låter som ända skillnaden är ingen cloud som skickar allt till MS och att vanliga "telemtrin" skickas till Kina istället för till USA. Ärligt talat är det bra mycket bättre att Kina spionerar på dig än USA. Kina har noll till väldigt lite makt i Sverige till skillnad från USA.

Permalänk
Medlem

Jag är kluven. Jag gillar inte Kinas övervakningsmodell. Men jag gillar inte USA:s övervakningsmodell heller. Kinas är rimligen värre för de som drabbas, men USA:s drabbar istället mer eller mindre hela världen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kinas myndigheter oroliga angående övervakning? dafuq? det är väl det sista landet på klotet som borde vara orolig över det då det är total övervakning och diktatur där, eller jaha dom vill ha monopol på att övervaka sin egen befolkning, ensamrätt helt enkelt, trevligt.