Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Men kära du, din tv kan max visa 60fps! Vad ska du med resten till?! Om du nu tillhör den skaran som påstår sig se skillnaden mellan 60hz och 120hz är det ändå bortkastade resurser eftersom merparten som köper xbone gör det för att spela framför tvn (som i regel aldrig har högre frekvens än 60hz). Vill du jacka in en 144hz skärm har du i alla fall mer användning av en pc som det faktiskt går att uppdatera gpu när den komponenten inte riktigt hänger med längre.

@ulanddanne ditt högra hörn uppåt i "Mina citat" måste snart börja glöda

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

I film med den automatiska rörelseoskärpan som tillkommer, samt det faktumet att det är en passiv aktivitet, så funkar 30 FPS fint.

I spel med noll rörelseoskärpa och det faktumet att spel är en aktiv aktivitet där man kontrollerar vad som händer på skärmen och hjärnan vet vilka rörelser den väntar sig på skärmen, så är 60 FPS normalt ett minimum för att inte uppleva ryckighet.

Spelar man filmiska spel med mycket pålagd rörelseoskärpa (som är en eftereffekt) så kan det funka bra med 30 FPS även där. Spelar man däremot aktiva FPS-spel med all rörelseoskärpa avstängd blir känsligheten för ryckighet högre, och har svårt att tro att någon inte märker av dippar under 60 FPS.

Det finns som sagt olika situationer och olika utgångslägen som sätter vilken FPS som är gränsen för vad man tycker känns bra. Men generellt när det gäller spel så finns det inga nackdelar med att gå högre än 60 FPS, medan det finns det med att gå lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Märker du inte skillnaden mellan 60 och 120 fps så kan jag säga till dig att DU borde kolla upp syn och dina sinnen.

Vad tror du håller TV apparaterna kvar på 60hz? Alla filmer är ju 24hz så kom inte och säg att det är för att TV är gjort för att se TV på.

Så fort Xbox tillåter över 60 hz så ska du få se på grejer på TV-marknaden också.

Sen så finns det competetive gaming med Xbox/PS också. Och dessa personer spelar ofta på datorskärmar med låg input lag.

Vill du ha BRA grafik framför flyt, spela på PC?

Edit:

Sen är det ju "lite" skillnad på 30 och 60 fps. Men det kanske du inte heller märker.

Finns en hel del tv-apparater som har 100 Hz som 'native' och de har funnits länge. Du tror inte att det är så enkelt att många tv-apparater har 60 Hz (eller 50 som det är i Sverige) därför att tv-program sänds i det? PAL och NTSC du vet.
Här har du en modell: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3873912

Din teori om att det är konsolerna som bestämmer vilken uppdateringsfrekvens tv-apparaterna har köper jag inte riktigt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det känns lite som att argumentera med en "elallergiker". Tvivlar starkt på att du skulle kunna pricka om något var 30 eller 60fps utan framecounter. Nossebo är helt klart en riktig sak, säger inget om det, men det är skillnad på inbilldningssjuka och att vara sjuk på riktigt om du förstår vad jag menar.

Ser man ingen skillnad i detta testet så är det bara att skatta sig lycklig då man kan spara rejält med pengar genom att bara köpa en 60Hz-skärm.

Kör med 144 / 72 / 36 fps i det testet och ser tydlig skillnad mellan alla 3; 144 fps är mjukt, 72 fps är ganska mjukt men suddigt, och stirrar jag på 36 fps i mer än 5 sekunder får jag nästan ont i ögonen.

Hade jag klarat av ett blindtest mellan 30 och 60 fps? Absolut, varje gång. Mellan 60 fps och 120 fps är svårare, men hade nog sett skillnad i 9 fall av 10. Mellan 120 och 240 fps däremot hade jag inte sett någon skillnad (kan dock inte testa då jag inte äger en 240 Hz-skärm.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ser man ingen skillnad i detta testet så är det bara att skatta sig lycklig då man kan spara rejält med pengar genom att bara köpa en 60Hz-skärm.

Kör med 144 / 72 / 36 fps i det testet och ser tydlig skillnad mellan alla 3; 144 fps är mjukt, 72 fps är ganska mjukt men suddigt, och stirrar jag på 36 fps i mer än 5 sekunder får jag nästan ont i ögonen.

Hade jag klarat av ett blindtest mellan 30 och 60 fps? Absolut, varje gång. Mellan 60 fps och 120 fps är svårare, men hade nog sett skillnad i 9 fall av 10. Mellan 120 och 240 fps däremot hade jag inte sett någon skillnad (kan dock inte testa då jag inte äger en 240 Hz-skärm.)

Det var rätt jobbigt att titta på 30 fps figuren. Har en 60 Hz skärm vid 120 pixels per second var det som kändes tydligast vet inte vad det innebär riktigt dock?

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Datavetare
Skrivet av oouhdawg:

jag ställer mig i ledet att pricka rätt mellan 45 och 60 fps. Ställer mig i ledet att pricka rätt på 30 fps on 40 fps också.

Kan toppa den, behöver inte ens se skärmen. Kan särskilja 30, 60 och 120 FPS enbart genom att lyssna på coil whine
Det sagt, det här med 144 Hz skärmar är ett övergående "problem". Med ökande livserfarenhet kommer tyvärr allt sämre reflexer, i något läge blir då 60 Hz allt som behövs

Grundproblemet med dagens konsoler är tyvärr CPU-delen. Går genomsnittlig FPS upp ökar inte bara GPU-lasten, CPU-lasten ökar också. Ovanpå det så kommer skalning över CPU-kärnor minska med högre genomsnittlig FPS, dock omöjligt att säga hur mycket då det kommer variera beroende på hur spelmotorn är designad.

Lite svårt att tyda vilken konsekvens detta uttalande kan få i praktiken. Microsoft pratar ju om att Scorpio ska kunna avlasta CPU-delen genom att lägga fler uppgifter på GPU. Det skulle ju kunna användas för att köra 60 FPS på Scorpio och 30 FPS på XboxOne, utgår ändå från att de krav en titel ska uppfylla även måste uppfyllas i framtiden även på XBO. Det sätter då rätt mycket begränsningar kring vad som är möjligt.

Vet inte riktigt om jag gillar den här uppgradering av konsolerna, hade nog hellre sett en helt ny generation. Känns som PS4Pro är rätt meningslös så här långt. Har en XboxOne och är helt inställd på att köpa Scorpio, men givet resultatet för PS4Pro känns det inte precis som man behöver hänga på låset när Scorpio släpps.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite märkligt att XBONE och PS4, som har EXTREMT svaga CPU kärnor av bulldozer -arkitektur, får mångdubbel GPU-boost och bara marginellt snabbare CPU. Det blir stora utmaningar för utvecklare. Varför kunde de inte istället passa på att trycka in ryzen-kärnor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tycker det är lite märkligt att XBONE och PS4, som har EXTREMT svaga CPU kärnor av bulldozer -arkitektur, får mångdubbel GPU-boost och bara marginellt snabbare CPU. Det blir stora utmaningar för utvecklare. Varför kunde de inte istället passa på att trycka in ryzen-kärnor?

Det svaret är mycket enkelt.

Ryzen fanns inte tillgänöigt när konstruktion startades. Lägg sedan till att de inte heller kör på vanliga desktop CPU av Ryzen som du och jag kör på Ryzen just nu, men SoC-varianter som (mig veterligen) inte finns att köpa ens idag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Bra nu hoppas jag på många nya titlar för och visa Sony vart skåpet skall stå.

Dock att Sony har mer exklusiva titlar än Microsoft.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Det känns lite som att argumentera med en "elallergiker". Tvivlar starkt på att du skulle kunna pricka om något var 30 eller 60fps utan framecounter. Nossebo är helt klart en riktig sak, säger inget om det, men det är skillnad på inbilldningssjuka och att vara sjuk på riktigt om du förstår vad jag menar.

Hoppas du inte är seriös.
Ja märker skillnad på 30Hz 45Hz 60Hz 75Hz 100Hz 120Hz 144Hz 240Hz
30 vs 60 ÄR ENORM skillnad är ju fan bild spel i 30

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Själv tar jag hellre 1080P i 60FPS och OK grafik än båda dina alternativ.

Tar alla alternativen (kanske inte 720p 50000 fps).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur klarar du ens av att se på TV i så fall? Det är ju bara 24FPS.

Jag antar att du vet själv vilket genomruttet argument det där är, men bara för att förtydliga detta ifall någon annan läser.

1. För att film innehåller mängder av rörelseoskärpa.
2. För kameraoperatören anpassar foto efter den låga uppdateringsfrekvensen.
3. För att film inte är interaktiv.
4. För att FPS:n är konstant.
(inte för att 24fps film "flyter" heller för den delen).

Går ju knappt att manövrera sig windows i 30hz, så fattar inte direkt hur man skulle vilja spela i det. Fan bara input lagg ökningen vid en så låg frekvens gör ju upplevelsen märkbart sämre (och då ska vi inte ens tala om flyt). Hur vida man upplever skillnad mellan olika frekvenser (åtminstone upp till runt 100-150Hz) är väl än rätt poänglös diskussion (pst, ja det går utmärkt). Sen är det såklart individuellt vart man själv drar gränsen mellan grafik, pris och fps.

Har dock spelat en del nyare konsoler i mina dagar, och man kan absolut vänja sig vid 30Hz, och det kan till och med vara dugligt. Dock krävs det bra framepace och stabil fps (något många spel i senaste generationen faktiskt inte klarar), att man använder handkontroll och inte mus, samt att spelet inte kräver allt för snabba reflexer. Sen tycker jag dock att stor variation kan vara värre än låg fps, tar nog faktiskt stabila 30 före fps som hoppar mellan 30 och 60 (utan gsync/freesync).

Skrivet av tvelander:

Det är ju nice
Hoppas kommer 1080p 100 + FPS eller högre!

Främst CPU-delen som sätter stopp för fps:n denna generation, och den är tyvärr inte mycket snabbare. Så hade inte räknat med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas att de flesta väljer finare grafik så att detta avspeglas i PC-portarna.

Hellre 4K och massa ögongodis i 30FPS än skitgrafik i 720P med 50000FPS, alla dagar i veckan, hands down. Inget snack.

Vore det inte bäst för PC om Scorpio siktar på högst 1080p 30 FPS än 4k? Antar att Scorpio klarar fler avancerade effekter i 1080p än i högre upplösningar, och på en kraftfull dator kan man ändå alltid höja upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Oavsett om man ser skillnad eller inte så ökar i alla fall precisionen med högre bildfrekvens vilket är avgörande i FPS.
Jag tar gärna ögongodis i titlar som inte är beroende av hög bildfrekvens men hinner knappast bry mig i snabba FPS-titlar, så det argumentet känns rätt konstlat. Men som vanligt är allt svart eller vitt för vissa...

Är väl därför de flesta FPS, och övriga spel som verkligen kräver snabba reaktioner, är [upp t.o.m] 60 fps på konsol.

Sen finns det ett och annat dåligt designat undantag men de är ju bara att låta bli att spela...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan flika in att 30 fps brukar kännas betydligt mycket mer spelbart om man använder en handkontroll istället för mus och tangentbord, i och med att känslan av respons redan begränsas till viss del av en joystick istället för mus Med det sagt har jag svårt att tänka mig att de flesta inte märker tydlig skillnad på 30 och 60 fps, särskilt om man tillhör den grupp som konsumerar mycket spel eller film i olika former.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas att de flesta väljer finare grafik så att detta avspeglas i PC-portarna.

Hellre 4K och massa ögongodis i 30FPS än skitgrafik i 720P med 50000FPS, alla dagar i veckan, hands down. Inget snack.

Finns många som redan nämt varför det är skillnad på film och spel. Men tittar man på en riktigt syncad 24p film så nog fan laggar den också. Hade det varit perfekt kan man då också undra varför man skapat 48p som bla Sagan Om ringer finns filmad I.
Sedan kan jag utan vidare på några sekunder märka skillnad i 60-120 Hz skärm trots att fpsen är långt mycket högre än så.
Hel räcker att titta på muspekaren så ser man skillnad i Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Fanboy-anklagelser/§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det svaret är mycket enkelt.

Ryzen fanns inte tillgänöigt när konstruktion startades. Lägg sedan till att de inte heller kör på vanliga desktop CPU av Ryzen som du och jag kör på Ryzen just nu, men SoC-varianter som (mig veterligen) inte finns att köpa ens idag.

Plus att xbox one o scorpio ska gå hand i hand, hade nog varit svårt om det hade varit en helt ny processorarkitektur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Finns många som redan nämt varför det är skillnad på film och spel. Men tittar man på en riktigt syncad 24p film så nog fan laggar den också. Hade det varit perfekt kan man då också undra varför man skapat 48p som bla Sagan Om ringer finns filmad I.
Sedan kan jag utan vidare på några sekunder märka skillnad i 60-120 Hz skärm trots att fpsen är långt mycket högre än så.
Hel räcker att titta på muspekaren så ser man skillnad i Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Anledningen till att jsg hellre ser "tyngre" grafik är för att spelet då blir mer framtidssäker, som jag redan förklarat. Om ett spel flyter dåligt idag så kan man alltid köpa ett bättre grafikkort imorgon, men om ett spel har ful grafik och flyter bra är det inte mycket man kan göra åt den fula grafiken i morgon. Det är så jag resonerar.

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Anledningen till att jsg hellre ser "tyngre" grafik är för att spelet då blir mer framtidssäker, som jag redan förklarat. Om ett spel flyter dåligt idag så kan man alltid köpa ett bättre grafikkort imorgon, men om ett spel har ful grafik och flyter bra är det inte mycket man kan göra åt den fula grafiken i morgon. Det är så jag resonerar.

Även om jag förstår ditt argument så väljer jag hellre hyfsad bra grafik idag, och spelbar idag... dvs en mellanväg. Inte fan vill jag behöva vänta 3 år för att kunna spela ett spel... Finns ju folk idag som inte ens kan spela Crysis på max... vf hjälper det dem nu? Bolaget gick i konkurs pga det, då det är uppenbarligen inte rätt väg att gå.

Så i teorin är ditt argument bra, men i praktiken vill jag hellre ha 60/100+ FPS idag och slippa spendera 10kkr på ett nytt grafikkort bara för att du vill ha ögongodis imorgon. Lägg hellre programmerarens tid på att optimera det så att det flyter bättre med den bra grafiken de har idag, och se till att iaf 60 FPS med max flyter bra på high-end idag. Vill man sen har 150+ FPS på ultra... så har du din uppdateringsväg imorgon.

På konsol är ju tyvärr CPUn skit... så 60 FPS lär vi inte se där :=/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Även om jag förstår ditt argument så väljer jag hellre hyfsad bra grafik idag, och spelbar idag... dvs en mellanväg. Inte fan vill jag behöva vänta 3 år för att kunna spela ett spel... Finns ju folk idag som inte ens kan spela Crysis på max... vf hjälper det dem nu? Bolaget gick i konkurs pga det, då det är uppenbarligen inte rätt väg att gå.

Så i teorin är ditt argument bra, men i praktiken vill jag hellre ha 60/100+ FPS idag och slippa spendera 10kkr på ett nytt grafikkort bara för att du vill ha ögongodis imorgon. Lägg hellre programmerarens tid på att optimera det så att det flyter bättre med den bra grafiken de har idag, och se till att iaf 60 FPS med max flyter bra på high-end idag. Vill man sen har 150+ FPS på ultra... så har du din uppdateringsväg imorgon.

På konsol är ju tyvärr CPUn skit... så 60 FPS lär vi inte se där :=/

Ställ ner shader quality osv så är det ju löst sen.

Det finns ju alltid saker man kan göra för att sänka kvaliteten, men att höja dem om den är skit från början är svårt, oftast omöjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Anledningen till att jsg hellre ser "tyngre" grafik är för att spelet då blir mer framtidssäker, som jag redan förklarat. Om ett spel flyter dåligt idag så kan man alltid köpa ett bättre grafikkort imorgon, men om ett spel har ful grafik och flyter bra är det inte mycket man kan göra åt den fula grafiken i morgon. Det är så jag resonerar.

Vrider man bara upp upplösningen så sjunker fpsen och således sjunker behovet av cpu prestanda drastiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trams /screamin-daemon, moderatopr
Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vrider man bara upp upplösningen så sjunker fpsen och således sjunker behovet av cpu prestanda drastiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är helt riktigt att jag tycker att det fokuserats löjligt mycket på spel i låga upplösningar när medierna testar ryzen, men det har ingen som helst koppling till fps vs ögongodis på konsol att göra.

trams/urspårning /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ställ ner shader quality osv så är det ju löst sen.

Det finns ju alltid saker man kan göra för att sänka kvaliteten, men att höja dem om den är skit från början är svårt, oftast omöjligt.

Håller inte med. Så jag ska inte kunna använda spelet som det är tänkt på dagens hårdvara då?
Exakt detta var ju min poäng, varför ska jag försämra ett spel "idag" för att någon ska imorgon kunna säga... "fan detta är ett snyggt spel"?

Nästan varenda spel som satsat bara på grafiken dör snabbt... Finns inget att vinna. Gör spelet kul o spela istället, så där finns en poäng att spela det om 1-2 år på din nya maskin. Och flyter det och fungerar bra så vinner du mer än om du har stillbilder som är vackra.

Max shader, max kvalitet "idag" på dagens hårdvara @ 60 FPS, där borde målet vara. Sen kan mycket väl dagens hårdvara vara 1080Ti nivå, så att du kan imorgon uppgradera ditt 970 och få samma upplevelse som du beskriver, men det ska idag gå att spela på max, annars har de gjort fel imo.

Sen om du vill ha 150FPS/4k får du kompromissa det förstår jag, men med 1440p eller 4k eller liknande snabbt blivande en standard, så kan du inte ösa på effekter som fan, då ingen kan använda dem ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Anledningen till att jsg hellre ser "tyngre" grafik är för att spelet då blir mer framtidssäker, som jag redan förklarat. Om ett spel flyter dåligt idag så kan man alltid köpa ett bättre grafikkort imorgon, men om ett spel har ful grafik och flyter bra är det inte mycket man kan göra åt den fula grafiken i morgon. Det är så jag resonerar.

Fast handlade inte denna diskussionen om konsollspel?

På PC håller jag med dig om att när ett nytt spel kommer ut så ska man ha en monster-PC för att kunna köra det i max grafikinställningar. Istället så justerar man in så att man får ett bra förhållande mellan det visuella och prestandan. Något som för den generelle svensson-gamern lär bli runt high/very high i 1080P @60FPS.

Det är ju mer eller mindre ett måste att ha ett brett spektrum inställningsmässigt på PC-spel med tanke på alla olika varianter av datorer det spelas på.

På konsol så blir det ju något annat. Där är ju hårdvaran specificerad och utvecklarna vet exakt vad de jobbar mot. Om de då väljer att gå "all in" grafikmässigt och låter spelet rulla i knappa 30 FPS så är det väldigt många som kommer att tycka att det är jobbigt, även om låga FPS funkar bättre på konsol än PC. Och de kan ju inte gärna uppdatera sitt grafikkort i sin konsol.

Jag hade gärna sett att alla spel på konsol hade haft basinställningar typ medium/high så att användaren själv kan välja om de vill gå all in visuellt eller få bättre flyt i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller inte med. Så jag ska inte kunna använda spelet som det är tänkt på dagens hårdvara då?
Exakt detta var ju min poäng, varför ska jag försämra ett spel "idag" för att någon ska imorgon kunna säga... "fan detta är ett snyggt spel"?

Nästan varenda spel som satsat bara på grafiken dör snabbt... Finns inget att vinna. Gör spelet kul o spela istället, så där finns en poäng att spela det om 1-2 år på din nya maskin. Och flyter det och fungerar bra så vinner du mer än om du har stillbilder som är vackra.

Max shader, max kvalitet "idag" på dagens hårdvara @ 60 FPS, där borde målet vara. Sen kan mycket väl dagens hårdvara vara 1080Ti nivå, så att du kan imorgon uppgradera ditt 970 och få samma upplevelse som du beskriver, men det ska idag gå att spela på max, annars har de gjort fel imo.

Sen om du vill ha 150FPS/4k får du kompromissa det förstår jag, men med 1440p eller 4k eller liknande snabbt blivande en standard, så kan du inte ösa på effekter som fan, då ingen kan använda dem ändå.

Skrivet av jawik:

Fast handlade inte denna diskussionen om konsollspel?

På PC håller jag med dig om att när ett nytt spel kommer ut så ska man ha en monster-PC för att kunna köra det i max grafikinställningar. Istället så justerar man in så att man får ett bra förhållande mellan det visuella och prestandan. Något som för den generelle svensson-gamern lär bli runt high/very high i 1080P @60FPS.

Det är ju mer eller mindre ett måste att ha ett brett spektrum inställningsmässigt på PC-spel med tanke på alla olika varianter av datorer det spelas på.

På konsol så blir det ju något annat. Där är ju hårdvaran specificerad och utvecklarna vet exakt vad de jobbar mot. Om de då väljer att gå "all in" grafikmässigt och låter spelet rulla i knappa 30 FPS så är det väldigt många som kommer att tycka att det är jobbigt, även om låga FPS funkar bättre på konsol än PC. Och de kan ju inte gärna uppdatera sitt grafikkort i sin konsol.

Jag hade gärna sett att alla spel på konsol hade haft basinställningar typ medium/high så att användaren själv kan välja om de vill gå all in visuellt eller få bättre flyt i spelet.

Anledningen till att det är relevant för PC är ju för att de flesta spel görs först till konsol och sedan porteras till PC.

Jag ser inget problem i att det finns ett bättre "högstaläge" att utgå ifrån. Är ju rätt sällan idag som man kan köra ett spel på "ultra" med maxupplösning direkt ur kartong om man inte har monsterkort i sli, så jag ser verkligen inte problemet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Kom igen, Scorpio. Låt mig streama lir från min PC så köper jag dig. Även om man måste jailbreaka skiten ur dig.

Kom igen, Nvidia. Ge mig en Shield TV 2 åtminstone...

Lär va tvungen att köpa för Uhd-spelaren iaf...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellworks:

Kom igen, Scorpio. Låt mig streama lir från min PC så köper jag dig.

Inte för att det skall behövas en Scorpio för det (hade säkert gått tekniskt att lösa lika enkelt på nuvarande XB1/XB1S), men håller med att det hade varit en riktigt bra funktion att ha. Märkligt att de inte ordnat detta!

Skrivet av Hellworks:

Lär va tvungen att köpa för Uhd-spelaren iaf...

Där behöver man inte vänta på Scorpio för, utan går fint med dagens XB1S (delvis därför jag standardiserat på den som mediaspelare över allt; har 5 st idag för främst det syftet, och sedan fin bonus att kunna spela lite "casual" om man så önskar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Anledningen till att det är relevant för PC är ju för att de flesta spel görs först till konsol och sedan porteras till PC.

Källa på det?

Känns troligare att den mesta av utvecklingen sker på/mot PC och att spelet sedan skalas ner mot konsoler och massmarknads PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Källa på det?

Känns troligare att den mesta av utvecklingen sker på/mot PC och att spelet sedan skalas ner mot konsoler och massmarknads PC.

Skickades från m.sweclockers.com

AAA-titlar släpps på konsol först. Om de hade en färdig PC-version, varför då vänta en massa? Det gör ju bara folk förbannade. Den enda logiska anledningen jag kan komma på är just att det tar tid med portering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

AAA-titlar släpps på konsol först. Om de hade en färdig PC-version, varför då vänta en massa? Det gör ju bara folk förbannade. Den enda logiska anledningen jag kan komma på är just att det tar tid med portering.

Jo, skulle misstänka att det är fler produkter att testa på och "fintuna" gällande PC, och att det därför tar betydligt längre tid.

Skall du släppa på konsoll får du utveckla för PS och Xbox, och sedan testa och "fintuna" på tre modeller var (PS4, PS4 Slim och PS4 Pro), och sedan motsvarande på Xbox (XB1, XB1S och kommande Scorpio).

På PC är det säkert hundratals kombinationer av hårdvara som skall testas för och finjusteras för. Sedan måste man även utveckla för både AMD och Nvidia (på PS och Xbox så är det enbart AMD, och rätt lika arkitektur numera).

Skulle gissa att PC är rejält mycket mer komplext (men också roligare!).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/