Alla EU-medlemmar måste införa euro 2020

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som vill att vi ska gå ur EU och behålla KR?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Är det bara jag som vill att vi ska gå ur EU och behålla KR?

Nej, det är inte bara du. Jag tror det bästa för EU är att kollapsa och börja om och göra mer rätt från början. Man kan inte bara ösa in länder som inte sköter sig eller måste leva på de andra länderna.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så dåligt med vår svenska krona och vad skulle bli bättre om vi använde euro?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Släng ut Grekland bara så är jag på. Underlättar enormt när man reser.

Skrivet av anon5930:

Känns verkligen inte aktuellt med Euro, speciellt när Grekerna inte kan sköta sitt vilket belastar övriga länder men även länder som bara roffar åt sig och inte ger något tillbaks, typ Polen, också finns med.

Det sagt anser jag att bytet av våra sedlar och mynt var jävligt onödigt, de gamla fungerade fint och jag kan inte se något tillfälle i min vardag där 2-kronan eller 200kr sedeln tillför något som inte befintliga valörer redan gjorde. Känslan av att man av någon anledning vill ha in alla de gamla för att ersätta med nytt är svår att skaka av mig.
Krånglet med att göra sig av med de gamla mynten och sedlarna är också något av ett problem, alla tar inte mynt och sedlar, har begränsningar för hur mycket mynt de tar emot. Inte ens banken gör sitt jobb och vill ofta inte hantera pengar, vilket ironiskt nog är deras jävla jobb. Samt att de lägger ner kontor i rasande takt och i sin iver verkar vilja försvinna ur landet, typ Nordea eller vilken bank det nu var.

Enda positiva är väl att det inte kryper i fingrarna (och ögon) när man dessa nya fräscha mynt och sedlar. De gamla var ofta väldigt slitna och fula. Vilket faller ganska platt då jag ändå handlar med kort 99% av tiden.

Euro? Nej tack, då ser jag hellre att vi tar dollar eller någon annan valuta istället. Euro-länderna har förstört sin valuta så som jag ser det och Sverige ska inte åter stå för deras misstag.

Största problemet som man måste inse är att för att Euro ska fungera som valuta, måste samtliga medlemsländer sköta sin ekonomi, eller styras av en större makt. Tänk USA om alla staterna hade vars en valuta?, eller vars en bank och styre över pengarna? Katastrof... Och just det är vad EU är just nu.

Så jag säger så här... Vill vi ge över all valuta och makt till EU? Mja... om de är stenhårda mot länder som inte sköter sig... ja. Om de är sådana mesar som de varit till idag... HELL NO. Det handlar om att ha en stark och stabil valuta, och allt som riskerar hota den måste tas hand om innan det blir ett problem.

Så det är inte Grekland eller liknande som är "problemet", utan EU själv som låtit problemet gå så långt som de har utan att sätta krav. Visst Grekland orsakade sitt eget problem, men det är inte de som orsakade att resten av EU gick på knäna pga det, utan det gjorde resten av EU själv.

Detta är vad som måste fixas för att Euro ska gå hem i andra länder som inte har det än. De måste visa att de inte tolererar misskötsel.

Skrivet av superegg:

Är det bara jag som vill att vi ska gå ur EU och behålla KR?

Nej.

England kommer bittert ångra detta, och de ser redan hela deras marknad och ekonomi i svängningar och värre kommer det att bli.

Detta är endast ett beslut taget pga ungdomar var dumma nog att inte rösta (som bittert ångrade det dagen efter), och för att folk är rädda och förvirrade... de gamla tror att England ska gå tillbaka till hur det var för 200 år sedan... glöm det. De kommer bli mindre än vi är med tiden. Varför de inte hade 2 val, för detta förstår jag inte... ett för att ge det som alternativ, andra för att bekräfta det.

Behålla kronan dock gör jag gärna tills EU lärt sig och stabiliserats igen. När det sker så är det okej att byta... för trots allt så kommer vi i långa loppet gynnas av en stabil ekonomi, en där också EU kan slå fingrarna på våra politiker som inte sköter sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Största problemet som man måste inse är att för att Euro ska fungera som valuta, måste samtliga medlemsländer sköta sin ekonomi, eller styras av en större makt. Tänk USA om alla staterna hade vars en valuta?, eller vars en bank och styre över pengarna? Katastrof... Och just det är vad EU är just nu.

Så jag säger så här... Vill vi ge över all valuta och makt till EU? Mja... om de är stenhårda mot länder som inte sköter sig... ja. Om de är sådana mesar som de varit till idag... HELL NO. Det handlar om att ha en stark och stabil valuta, och allt som riskerar hota den måste tas hand om innan det blir ett problem.

Så det är inte Grekland eller liknande som är "problemet", utan EU själv som låtit problemet gå så långt som de har utan att sätta krav. Visst Grekland orsakade sitt eget problem, men det är inte de som orsakade att resten av EU gick på knäna pga det, utan det gjorde resten av EU själv.

Detta är vad som måste fixas för att Euro ska gå hem i andra länder som inte har det än. De måste visa att de inte tolererar misskötsel.

Jag höll precis på att skriva ett liknande inlägg! Yes paddanx! This is core!
Jag lägger själv ingen värdering i detta inlägg vilket av alternativen jag föredrar, men ska Euron fungera så behövs en ändring där medlemsstaternas monetära politiska inflytande begränsas till förmån för valutaunionen. Så antingen mer inflytande från valutaunionen för att kontrollera och reglera banker och stater i tid så att vi inte får fler greklandshaverier. Eller trappa ner Euron. Det är de två alternativen jag ser som hållbara.
Nu raljerar jag lite här men känslan är att nuvarande kalvmesyr till styrning är för riskabelt och fyllt med luckor.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

I förra valet var det viktigaste för mig när jag röstade att partiet var rött/grönrött och att dom är positiva till EU men inte har det minsta intresse av att ta in euron.
Detta kommer jag fortsätta med under 2018s val. EU gör mycket bra, euron ska hålla sig borta från sverige enligt mig.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Går hellre ur EU än byter valuta, EU är ingen demokrati, och ge mer makt till denna är avsevärt dumt!

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk

Är det bara jag som jobbat med företag som valt att flytta till andra EU-länder bara för att behöva växla valutor hela tiden var en stor budget-post? Kanske behållit någon produktions-enhet i Sverige, men huvudbolag utomlands, både för lägre skatter och slippa alla valuta-kostnader. (konsultat i ganska många stora "svenska" företag).
Flera av dom vill vara i Sverige, men kostnaderna är inte försvarbara. Så även om euron är skakig, så på sikt bör vi nog vara med i någon gemensam valuta. På sikt finns det ju verkligen ingen anledning till att ha något mer än 1 valuta i hela världen.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av orig_rejser:

Är det bara jag som jobbat med företag som valt att flytta till andra EU-länder bara för att behöva växla valutor hela tiden var en stor budget-post? Kanske behållit någon produktions-enhet i Sverige, men huvudbolag utomlands, både för lägre skatter och slippa alla valuta-kostnader. (konsultat i ganska många stora "svenska" företag).
Flera av dom vill vara i Sverige, men kostnaderna är inte försvarbara. Så även om euron är skakig, så på sikt bör vi nog vara med i någon gemensam valuta. På sikt finns det ju verkligen ingen anledning till att ha något mer än 1 valuta i hela världen.

Det där med en gemensam valuta är väldigt komplext. At det inte skulle finnas någon anledning att vara för ena eller andra sidan är kanske e aningen förenklad version av verkligheten.
Om vi bortser från eurons nuvarande brister i kontroll som ger problem i nuläget så är det även så att det finns tillfällen då det är bra att kunna reglera nationens penningpolitik efter nationella behov. Efter att grekland hamnat i skiten så hade landet haft stor nytta av att devalvera sin valuta för att få konroll på läget och fart på eknonomin men det blir inte längre möjligt när man går med i större valutaunioner. Hela Euron kan ju inte devalveras för att Grekland är i behov av en sådan åtgärd. Finns flertalet situationer där den nationella penningpolitiken kan avvika från unionens mål i peeningpotitik. Så det finns både för och nackdelar att ge bort kontrollen över landets valuta.
Därmed följer även anledningar både för att gå med men även för att låta bli att gå med. Även på längre sikt.

Edit:
Det är såklart en bra poäng du har med hur attraktiv marknaden är för företag där valutaunionen ger flera fördelar för företagen som ger oss jobb. Relevant i sammanhanget, definitivt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där med en gemensam valuta är väldigt komplext. At det inte skulle finnas någon anledning att vara för ena eller andra sidan är kanske e aningen förenklad version av verkligheten.
Om vi bortser från eurons nuvarande brister i kontroll som ger problem i nuläget så är det även så att det finns tillfällen då det är bra att kunna reglera nationens penningpolitik efter nationella behov. Efter att grekland hamnat i skiten så hade landet haft stor nytta av att devalvera sin valuta för att få konroll på läget och fart på eknonomin men det blir inte längre möjligt när man går med i större valutaunioner. Hela Euron kan ju inte devalveras för att Grekland är i behov av en sådan åtgärd. Finns flertalet situationer där den nationella penningpolitiken kan avvika från unionens mål i peeningpotitik. Så det finns både för och nackdelar att ge bort kontrollen över landets valuta.
Därmed följer även anledningar både för att gå med men även för att låta bli att gå med. Även på längre sikt.

Edit:
Det är såklart en bra poäng du har med hur attraktiv marknaden är för företag där valutaunionen ger flera fördelar för företagen som ger oss jobb. Relevant i sammanhanget, definitivt!

Problemet är ju att devalvera valutan är inte heller en bra lösning då det typ gör folket fattig som F. Detta är ju en av de största anledningarna varför jag fortfarande anser BitCoin en mer säker lösning för framtiden än någon Krona eller Drachme (greklands innan EU)... för den kan inte pga någon regering behöver det, förstöras. De kan inte bara trycka mer pengar och fucka till den.

Fördelen EUR har är att den har delvis den kontrollen att landet inte kan "fuska sig ur en kris"... mao, man måste sköta ekonomin, annars ligger man risigt till. Hela 2009/2010 och 2012 kriserna märke vi svenska inte alls av pga vår ekonomi hölls stark pga en satans bra finans hantering. Vi låg mao bättre till i kris, än vi gör nu, i växande marknad...

Så negativa delarna för EUR vägs lätt upp av de positiva med att medborgarna inte kan rånas av staten på samma sätt, men samtidigt måste EU sätta krav och press på länder, vilket vi ju var överens om ovan... inte direkt skett.

Jag hoppas att EU lärt sig läxan, och att man kan växa sig starkare från det. Vi har redan börjat få en del positiva delar från EU både med telekom marknaden och konkurrens i ren allmänhet, något som vi aldrig sett som litet land innan. Så kan de bara få ordning på bankerna, och ta lite koppel på dessa glyttar som envisas med att spendera pengar som inte finns, så tror jag det kan gå bra.

Det kommer slå hårt mot en del av Sverige dock när vi vaknar och inser att man inte kan få 30k SEK efter skatt för att plocka skit och sen betala högutbildade typ ingenting, och detta måste rättas till. Men detta är en annan diskussion.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det där med en gemensam valuta är väldigt komplext. At det inte skulle finnas någon anledning att vara för ena eller andra sidan är kanske e aningen förenklad version av verkligheten.
Om vi bortser från eurons nuvarande brister i kontroll som ger problem i nuläget så är det även så att det finns tillfällen då det är bra att kunna reglera nationens penningpolitik efter nationella behov. Efter att grekland hamnat i skiten så hade landet haft stor nytta av att devalvera sin valuta för att få konroll på läget och fart på eknonomin men det blir inte längre möjligt när man går med i större valutaunioner. Hela Euron kan ju inte devalveras för att Grekland är i behov av en sådan åtgärd. Finns flertalet situationer där den nationella penningpolitiken kan avvika från unionens mål i peeningpotitik. Så det finns både för och nackdelar att ge bort kontrollen över landets valuta.
Därmed följer även anledningar både för att gå med men även för att låta bli att gå med. Även på längre sikt.

Edit:
Det är såklart en bra poäng du har med hur attraktiv marknaden är för företag där valutaunionen ger flera fördelar för företagen som ger oss jobb. Relevant i sammanhanget, definitivt!

Det är jag på det klara med, men i en utopi. Är alla med så blir det ju inte dom problemen, men det är ju en utopi. Lite som att kommunismen är fin i teorin, men aldrig skulle funka i verkligheten då första personen som tänker, "jag anstränger mig mer än hen där borta, borde ha mer"
Sverige ses ju som nästa Grekland, men på grund av privatekonomi. Kom ihåg när jag var i staterna en sväng och satt o kolla på ekonomi-nyheter och alla journalisterna satt och skrattade åt svenskars belånings-situation.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

JAG hoppas på lågkonjunktur för Sverige för det tjänar JAG mycket bättre ekonomiskt på, och en kraftig deflation skulle vara att tälja guld med fällkniv för mig.
Är knappast ensam, jo, jobbar man i Norge nu men lever i sverige är det ju alla tiders, jag hade också varit skitglad om jag gjort det, då hade det ju dessutom blivit ca 8% mer i plånboken i dagsläget, men Men, nu skiter vi i det, hursomhaver

så kommer vi troligen INTE att gå över i praktiken de närmsta åren vad jag sett om man undersöker det hela närmare. Det verkar i allafall inte sannolikt som jag ser det.

Så, er oro är knappast befogad.

Så om jag förstår dig rätt är det ok för dig att landet du bor i tar stryk, bara du tjänar mer?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Största problemet som man måste inse är att för att Euro ska fungera som valuta, måste samtliga medlemsländer sköta sin ekonomi, eller styras av en större makt. Tänk USA om alla staterna hade vars en valuta?, eller vars en bank och styre över pengarna? Katastrof... Och just det är vad EU är just nu.

Så jag säger så här... Vill vi ge över all valuta och makt till EU? Mja... om de är stenhårda mot länder som inte sköter sig... ja. Om de är sådana mesar som de varit till idag... HELL NO. Det handlar om att ha en stark och stabil valuta, och allt som riskerar hota den måste tas hand om innan det blir ett problem.

Så det är inte Grekland eller liknande som är "problemet", utan EU själv som låtit problemet gå så långt som de har utan att sätta krav. Visst Grekland orsakade sitt eget problem, men det är inte de som orsakade att resten av EU gick på knäna pga det, utan det gjorde resten av EU själv.

Detta är vad som måste fixas för att Euro ska gå hem i andra länder som inte har det än. De måste visa att de inte tolererar misskötsel.

Nej.

England kommer bittert ångra detta, och de ser redan hela deras marknad och ekonomi i svängningar och värre kommer det att bli.

Detta är endast ett beslut taget pga ungdomar var dumma nog att inte rösta (som bittert ångrade det dagen efter), och för att folk är rädda och förvirrade... de gamla tror att England ska gå tillbaka till hur det var för 200 år sedan... glöm det. De kommer bli mindre än vi är med tiden. Varför de inte hade 2 val, för detta förstår jag inte... ett för att ge det som alternativ, andra för att bekräfta det.

Behålla kronan dock gör jag gärna tills EU lärt sig och stabiliserats igen. När det sker så är det okej att byta... för trots allt så kommer vi i långa loppet gynnas av en stabil ekonomi, en där också EU kan slå fingrarna på våra politiker som inte sköter sig.

Skrivet av Söderbäck:

Jag höll precis på att skriva ett liknande inlägg! Yes paddanx! This is core!
Jag lägger själv ingen värdering i detta inlägg vilket av alternativen jag föredrar, men ska Euron fungera så behövs en ändring där medlemsstaternas monetära politiska inflytande begränsas till förmån för valutaunionen. Så antingen mer inflytande från valutaunionen för att kontrollera och reglera banker och stater i tid så att vi inte får fler greklandshaverier. Eller trappa ner Euron. Det är de två alternativen jag ser som hållbara.
Nu raljerar jag lite här men känslan är att nuvarande kalvmesyr till styrning är för riskabelt och fyllt med luckor.

Det viktiga i den här diskussionen är att inse att EN centralbank inte kan hantera en icke-homogen union. Det är inte ovanligt att man i vissa delar av Europa har hög inflation medan andra delar har låg inflation. Givetvis är det då de stora ländernas ekonomier som kommer att styra centralbankens beslut om styrräntor. Detta är en av anledningarna till att Grekland och Spanien tagit stryk och jag har mycket svårt att tro att det svenska behovet kommer att sättas framför Tyskland, Frankrike, Italien m.m.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

varför vill svenskarna inte ha euro? har aldrig hållit någon koll på det här och 2003 när valet skedde så var jag en aning för ung för att fatta det ändå.

i några inlägg jag läst här så pratar ni om att det inte går så bra för euron och vissa länder har ekonomiska problem som grekland ok fine men om euron hade varit stabil då hade läget varit annorlunda då eller vad är det som gör att vi ska ha kvar kronor?

det känns ju som att i dagens värld där man handlar världen över på internet så hade en standard valuta varit lättare att handskas med än att alla har olika valutor med olika värden som man ska kolla upp varenda gång man köper något för att veta vad sjutton man faktiskt betalar.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

varför vill svenskarna inte ha euro? har aldrig hållit någon koll på det här och 2003 när valet skedde så var jag en aning för ung för att fatta det ändå.

i några inlägg jag läst här så pratar ni om att det inte går så bra för euron och vissa länder har ekonomiska problem som grekland ok fine men om euron hade varit stabil då hade läget varit annorlunda då eller vad är det som gör att vi ska ha kvar kronor?

det känns ju som att i dagens värld där man handlar världen över på internet så hade en standard valuta varit lättare att handskas med än att alla har olika valutor med olika värden som man ska kolla upp varenda gång man köper något för att veta vad sjutton man faktiskt betalar.

Fråga dig själv hur en ensam centralbank ska kunna tillgodo se de olika behov olika länder i Europa har gällande inflation och styrräntor. Beslut som tas kommer att gynna vissa länder och samtidigt missgynna andra. Vilket vi redan har sett prov på.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av orig_rejser:

Sverige ses ju som nästa Grekland, men på grund av privatekonomi. Kom ihåg när jag var i staterna en sväng och satt o kolla på ekonomi-nyheter och alla journalisterna satt och skrattade åt svenskars belånings-situation.

Mjaa... hmmm.
Där vill jag nog hålla isär det hela en del. Att vi är högt belånade privat stämer och att vi kan tänkas bygga en ny bubbla kan också stämma (lärde ingen sig något från 90talet med förra svenska bostadsbubblan?).
Men jag vill ändå inte likställa Svensk ekonomi med Grekisk. Förutsättningar som är fundamentalt annorlunda. Det är en tämligen stor skillnad att ha ordning i statsfinanserna jämfört med att inte ha det om något skiter sig. Alltså får vi en nationell bubbla som spricker så har staten både kompetens, förtroende och möjlighet att belåna sig högre för att hantera situationen. På det sättet var det mycket värre för grekland när deras statsfinanser plötsligt visade sig vara hittepå för det fanns varken pengar i statskassan för rädningsarbete, förtroende för politikerna internt eller externt eller kompetens att styra upp ekonomin.
Bland annat därför vill jag nog inte riktigt jämföra svensk ekonomi med grekisk.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Fråga dig själv hur en ensam centralbank ska kunna tillgodo se de olika behov olika länder i Europa har gällande inflation och styrräntor. Beslut som tas kommer att gynna vissa länder och samtidigt missgynna andra. Vilket vi redan har sett prov på.

som sagt har jag 0 koll på det här men borde inte det vara ett gemensamt beslut från alla medlemsländer eller är det ett enda land som bestämmer över alla andra banker? eller varje lands banker bestämmer själva?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Entusiast
Skrivet av orig_rejser:

Är det bara jag som jobbat med företag som valt att flytta till andra EU-länder bara för att behöva växla valutor hela tiden var en stor budget-post? Kanske behållit någon produktions-enhet i Sverige, men huvudbolag utomlands, både för lägre skatter och slippa alla valuta-kostnader. (konsultat i ganska många stora "svenska" företag).
Flera av dom vill vara i Sverige, men kostnaderna är inte försvarbara. Så även om euron är skakig, så på sikt bör vi nog vara med i någon gemensam valuta. På sikt finns det ju verkligen ingen anledning till att ha något mer än 1 valuta i hela världen.

Samtidigt tjänar svenska företag mer pengar nu när kronan är svag då det blir lättare att exportera deras varor. Så det är inte som att en egen valuta inte har sina fördelar.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

som sagt har jag 0 koll på det här men borde inte det vara ett gemensamt beslut från alla medlemsländer eller är det ett enda land som bestämmer över alla andra banker? eller varje lands banker bestämmer själva?

En centralbank som tar beslut över hela EMU-området.

https://www.ecb.europa.eu/ecb/tasks/html/index.sv.html

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Sverige ses ju som nästa Grekland, men på grund av privatekonomi. Kom ihåg när jag var i staterna en sväng och satt o kolla på ekonomi-nyheter och alla journalisterna satt och skrattade åt svenskars belånings-situation.

Nu vet jag inte om jag skulle lyssna för mycket på amerikanska journalister vad gäller ekonomiskt stabilitet. Det var ju amerikanernas helt idiotiska lånehysteri med fantasivillkor som senast skapade en finanskris för hela världen. Nu håller de istället på och lånar allt de kan på statsnivå istället vilket fungerar fram tills andra länder inte har förtroendet för dollarn längre (vilket är på gång). Om något är USA som Grekland och lever på att resten av världen förser dem med lånade pengar.

Kommer bli mumma den dag efterfrågan på dollar dalar (gissningsvis för att världen vill använda en annan valuta som världsmarknadsvaluta).

Permalänk
Medlem

Hoppas inte Sverige tar in euron vet att Finland ångrar att de gick över till euron i tidigt stadiet. Har pratat friskt i Finland att lämna eu och euron

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det viktiga i den här diskussionen är att inse att EN centralbank inte kan hantera en icke-homogen union. Det är inte ovanligt att man i vissa delar av Europa har hög inflation medan andra delar har låg inflation. Givetvis är det då de stora ländernas ekonomier som kommer att styra centralbankens beslut om styrräntor. Detta är en av anledningarna till att Grekland och Spanien tagit stryk och jag har mycket svårt att tro att det svenska behovet kommer att sättas framför Tyskland, Frankrike, Italien m.m.

Njääe. Jag vill påstå att det rör sig om två olika delar där båda delarna är viktiga. Det finns en del av detta som handlar om att en större union inte kommer göra valutaregleringar efter regionala behov. Däri finns en poäng och det är relevant. Ett verktyg rekerna önskat haft tillgång till efter att de hamnade i ekonoiskt trubbel. Här kan man argumentera för att en mer harmoniserad styrning av ekonomin kommer leda till att medlemsländerna kommer få mer lika behov i framtiden men det måste ju inte heller stämma helt. Rätt eller fel är svårt för lekmän att komma fram till så jag går vidare här ;).

Den delen jag och paddanx var inne på behandlade en lite annan del. Nämligen ökad insyn och kontroll för att förebygga problem innan de uppstår eller växer till ohanterbara surdegar. Med ökad kontroll av varje nations ekonomi och ökad möjlighet till inflytande på högre nivå hade greklands ekonomiska problem inte uppstått utan det hade kunnat tyglas långt tidigare. Denna del hade grekland haft nytta av innan de hamnade i ekonomiskt blåsväder. Den här delen är också viktig för med insyn och motmedel kan man verka preventivt mot den här typen av problem.

Men visst finns det en legitim frågeställning i huruvida det är gynnsamt för Sverige att gå med som liten stat i en större union. Beslut kommer fattas som inte alltid är i varje nations intresse. Det får vägas mot fördelarna som gemensamma handelsplattformar erbjuder. Vet inte vad som är bäst i slutändan, men jag tycker som tidigare nämnt att Euron saknar styrmedel över nationerna i nuvarande utförande för att vara säker nog.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Med facit i hand kan man konstatera att vi borde ha avstått att gå med i EU, nåja jag röstade nej när det var folkomröstning...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Med facit i hand kan man konstatera att vi borde ha avstått att gå med i EU, nåja jag röstade nej när det var folkomröstning...

Då säger jag tvärt om ;). Med facit i hand kan man konstatera det var bra att vi gick med i EU fast att man inte var för det initialt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njääe. Jag vill påstå att det rör sig om två olika delar där båda delarna är viktiga. Det finns en del av detta som handlar om att en större union inte kommer göra valutaregleringar efter regionala behov. Däri finns en poäng och det är relevant. Ett verktyg rekerna önskat haft tillgång till efter att de hamnade i ekonoiskt trubbel. Här kan man argumentera för att en mer harmoniserad styrning av ekonomin kommer leda till att medlemsländerna kommer få mer lika behov i framtiden men det måste ju inte heller stämma helt. Rätt eller fel är svårt för lekmän att komma fram till så jag går vidare här ;).

Den delen jag och paddanx var inne på behandlade en lite annan del. Nämligen ökad insyn och kontroll för att förebygga problem innan de uppstår eller växer till ohanterbara surdegar. Med ökad kontroll av varje nations ekonomi och ökad möjlighet till inflytande på högre nivå hade greklands ekonomiska problem inte uppstått utan det hade kunnat tyglas långt tidigare. Denna del hade grekland haft nytta av innan de hamnade i ekonomiskt blåsväder. Den här delen är också viktig för med insyn och motmedel kan man verka preventivt mot den här typen av problem.

Men visst finns det en legitim frågeställning i huruvida det är gynnsamt för Sverige att gå med som liten stat i en större union. Beslut kommer fattas som inte alltid är i varje nations intresse. Det får vägas mot fördelarna som gemensamma handelsplattformar erbjuder. Vet inte vad som är bäst i slutändan, men jag tycker som tidigare nämnt att Euron saknar styrmedel över nationerna i nuvarande utförande för att vara säker nog.

Det du skriver är absolut inte fel i sak. Dock skulle jag vilja säga att gemensamma och gynnsamma handelsplattformar inte alls behöver förutsätta en överstatlig union. Det går att få till stånd sådana ändå.

Vidare så innebär den ökade kontrollen av varje nations ekonomi också intrång i den demokratiska processen i varje nation. Vi måste vara medvetna om att vår röst väger väldigt lätt bredvid kolosser som Frankrike, Tyskland osv.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Nu vet jag inte om jag skulle lyssna för mycket på amerikanska journalister vad gäller ekonomiskt stabilitet. Det var ju amerikanernas helt idiotiska lånehysteri med fantasivillkor som senast skapade en finanskris för hela världen. Nu håller de istället på och lånar allt de kan på statsnivå istället vilket fungerar fram tills andra länder inte har förtroendet för dollarn längre (vilket är på gång). Om något är USA som Grekland och lever på att resten av världen förser dem med lånade pengar.

Kommer bli mumma den dag efterfrågan på dollar dalar (gissningsvis för att världen vill använda en annan valuta som världsmarknadsvaluta).

Usa var bara ett exempel, även sett på RTL där dom diskuterat samma.
Ja, usa's låneproblematik är ju att bara höja lånetaket för staten en gång i timmen för dom kan inte få stopp på det. Kändes lite optimistiskt att dom höll på så. Leta efter en snabb lösning så vi justerar vårat lånetak så lite det går

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det du skriver är absolut inte fel i sak. Dock skulle jag vilja säga att gemensamma och gynnsamma handelsplattformar inte alls behöver förutsätta en överstatlig union. Det går att få till stånd sådana ändå.

Givetvis är det så. EU är handelsplattformen. Valutaunionen EMU är något annat som absolut inte är ett krav för att EU ska finnas ;).

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vidare så innebär den ökade kontrollen av varje nations ekonomi också intrång i den demokratiska processen i varje nation. Vi måste vara medvetna om att vår röst väger väldigt lätt bredvid kolosser som Frankrike, Tyskland osv.

Yes. Så är det också.
Min åsikt i frågan är att jag inte vill släppa den delen av nationsstyre utomlands. Eller fördelarna ska inte bara finnas utan även vara så stora att de överväger den typen av förlust i lokalinflytande. EU behövs för långvarig fred i Europa. Vist kan EMUn stärka samarbetet och göra det säkrare, men jag tror vi kan hålla fred med gemensama handelsplattformar utan att ge upp den nationella peningpolitiken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Med facit i hand kan man konstatera att vi borde ha avstått att gå med i EU, nåja jag röstade nej när det var folkomröstning...

Av nyfikenhet, vad exakt är det du anser blivit så galet och vad skulle funkat bättre om vi inte vore med i EU?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@hellmix:
Sku vilja påstå som Finländare att de som pratar om att lämna Euron är för det första naiva, samma personer sku gärna lämna EU och anser det värsta som har hänt Finland är att vi gick med.
Personer med obefintliga kunskaper i Nationalekonomi och världspolitik. Mycket Generellt samma personer som röstade för Brexit.

Finland och troligen Sverige skulle ha stått och stampat på samma ställe om de inte skulle ha gått med i EU.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Är helt för en gemensam valuta men tycker att vissa medlemsländer inte riktigt har skött sin ekonomi i den mån som de lovat när de gick med i euro-samarbetet...... Euron har många fördelar men med tanke på hur bostadsbubblan ser ut i Sverige idag så kan jag inte förstå hur ECB kan tänka sig ett samarbete i detta läget.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits