Permalänk

Börja med aktier.

Hej går i tankarna om att jag ska investera lite i aktier, men jag är helt grön inom detta. Tankarna jag går i just nu är :
- Vart och hur handlar jag aktier bäst?
- Vad ska man tänka på?
- Tillkommer det kostnader när man handlar aktier eller är det endast när man säljer andelarna igen?

Jag är intresserad i att handla i NASDAQ då ja finner mer intressanta företag där. Har tittat lite på diverse "Börja med aktier" guider men känner mig fortfarande lite osäker om hur man ska gå tillväga osv. Hjälp uppskattas!

Mvh

Permalänk

@lundell318:
Om du bara vill prova på lite med aktier och fonder tycker jag du ska fixa dig ett isk-konto, själv har jag ett på avanza och det funkar väldigt bra, även hört bra om nordnet och aktie invest. Dessutom kommer ett isk-konto schablonbeskattas, inte helt hundra på hur det funkar men tror det på ett unjefär betyder att du slipper deklarera och sköta skatten själv utan det dras någon procent per år.
Har även för mig att jag läst någonstans att det är helt avgiftsfritt med isk hos avanza upp till 80 000kr, men vill inte garantera huruvida det stämmer eller inte.

Edit.
Här kan du läsa mer om hur schablonbeskattning funkar.

Permalänk
Medlem

Tips är att börja läsa typ placera om du skaffar avanza eller liknande dagligen. Fatta en bild om vad som är aktuellt på marknaden, lyssna på poddar och samla på dig så mycket kunskaper som du kan. Desto mer du läser/hör desto säkrare kommer du känna dig i dina satsningar. Breda stora bolag (framförallt investmentbolag) är ett säkert kort till en början. Men lyssna inte för mycket på rekommendationer, framförallt inte helt utan analys. Bilda en egen uppfattning och sedan kan du jämföra den med andra du sett. Lycka till

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

@lundell318:
Om du bara vill prova på lite med aktier och fonder tycker jag du ska fixa dig ett isk-konto, själv har jag ett på avanza och det funkar väldigt bra, även hört bra om nordnet och aktie invest. Dessutom kommer ett isk-konto schablonbeskattas, inte helt hundra på hur det funkar men tror det på ett unjefär betyder att du slipper deklarera och sköta skatten själv utan det dras någon procent per år.
Har även för mig att jag läst någonstans att det är helt avgiftsfritt med isk hos avanza upp till 80 000kr, men vill inte garantera huruvida det stämmer eller inte.

50 000 på Avanza och 80 000 på Nordnet tror jag är det som gäller!

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundell318:

Hej går i tankarna om att jag ska investera lite i aktier, men jag är helt grön inom detta. Tankarna jag går i just nu är :
- Vart och hur handlar jag aktier bäst?
- Vad ska man tänka på?
- Tillkommer det kostnader när man handlar aktier eller är det endast när man säljer andelarna igen?

Jag är intresserad i att handla i NASDAQ då ja finner mer intressanta företag där. Har tittat lite på diverse "Börja med aktier" guider men känner mig fortfarande lite osäker om hur man ska gå tillväga osv. Hjälp uppskattas!

Mvh

Finns redan en tråd om detta "hur investera ni" sök på den så kan du få tips på hur vi andra investerar våra pengar
öppna ett konto på Avanza till och börja med.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1439348-hur-investerar-...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

50 000 på Avanza och 80 000 på Nordnet tror jag är det som gäller!

Det stämmer, och courtagefritt är endast vid aktiehandel på stockholmsbörsen!

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Inaktiv

NASDAQ köpte upp OMX AB för länge sedan. Så NASDAQ äger Stockholmsbörsen. Men du vill alltså handla aktier listade i USA?

Permalänk
Medlem

Bra tips so far.

NASDAQ..så kan seekingalpha.com vara värd att kolla. Vissa skribenter är extremt vinklade, vissa inte alls. Skoj läsning ofta iaf.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

En sida med bra tips kring ekonomi överlag, inte nödvändigtvis aktier (egentligen mestadels fonder och sparstrategier) är https://rikatillsammans.se/. Den fann jag väldigt intressant och bra när jag också var helt grön. Bara ett tips.

Sen kanske https://www.sigmastocks.com/ kan vara intressant med? Hyfsat nya dock, men om du är osäker på vad för aktier du tänkt gå in i så gör ju dem valet åt dig mer eller mindre utefter vissa av dina preferenser.

Permalänk
Medlem

Det man inte kan läsa sig till kanske är värt att pröva sig fram.
Lägg upp ett kanske lägre belopp som känns lagom på valfri tjänst och prova lite aktier.

Själv testar jag mig fram lite och ser till att landa på +
I värsta fall +/- 0
Bara för att få koll på marknadens utveckling. Fortsätt så klart att läsa för att förstå vad som påverkar utvecklingen

Svårigheten som jag ser det, är egentligen att hålla sig uppdaterad på marknaden och regelbundet gå in och påverka "siffrorna" från sitt håll.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Mina 2 tips för nybörjaren (och de flesta andra också för den delen)

1. Börja med investmentbolag

2. (Om du inte är helt ointresserad av fonder) Gå in på Morningstar och kolla lista över de fonder som presterat bäst de senaste 10 åren och välja några i toppen.

Om du själv bygger ihop random aktieportfölj så kan jag nästan garantera att chansen är under 50% att du slår någon av alternativen ovan.

Permalänk
Medlem

Skit i vad folk sagt hittills, du kommer bli gråhårig innan du tjänat någon summa värd att nämna.

Här är vad du ska kolla på:
- Optioner inom aktiehandeln/futures (call/puts, aka köp/säljoptioner)
- Kryptovalutor

När du känner dig redo så kollar du även in vad som kallas Margin Trading

Det viktigaste av allt: lär dig läsa grafer, hålla koll på marknaden, forum, discords, var först helt enkelt.

Spela smått i början, och öka när du känner att du har koll. Inom fem år kommer du ha tiodubblat din förmögenhet istället för möjligtvis 1.5x om du lyssnar på pensionärerna innan mig.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av celoz:

Skit i vad folk sagt hittills, du kommer bli gråhårig innan du tjänat någon summa värd att nämna.

Här är vad du ska kolla på:
- Optioner inom aktiehandeln/futures (call/puts, aka köp/säljoptioner)
- Kryptovalutor

När du känner dig redo så kollar du även in vad som kallas Margin Trading

Det viktigaste av allt: lär dig läsa grafer, hålla koll på marknaden, forum, discords, var först helt enkelt.

Spela smått i början, och öka när du känner att du har koll. Inom fem år kommer du ha tiodubblat din förmögenhet istället för möjligtvis 1.5x om du lyssnar på pensionärerna innan mig.

Att få någon som är helt främmande för aktier att direkt gå på optioner och kryptovalutor lär va det mest idiotiska jag hört.
Jag hoppas att du inser att chansen att ha 0 kronor kvar efter 5 år förmodligen är större än att ha en portfölj som är upp 1000% ?

Permalänk
Inaktiv

1. Registrera dig på Avanza
Varför: För att Avanzas sida är lite mer användarvänlig och modernare än nordnet.

2. Skapa ett KF (Kapitalförsäkring) konto.
Varför: För att då fixar avanza med skatten på utdelningar om du ska handla aktier i USA.

3. Köp något som intresserar dig till att börja med eller läs på om något du tycker verkar intressant.
Varför: Därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Skit i vad folk sagt hittills, du kommer bli gråhårig innan du tjänat någon summa värd att nämna.

Här är vad du ska kolla på:
- Optioner inom aktiehandeln/futures (call/puts, aka köp/säljoptioner)
- Kryptovalutor

När du känner dig redo så kollar du även in vad som kallas Margin Trading

Det viktigaste av allt: lär dig läsa grafer, hålla koll på marknaden, forum, discords, var först helt enkelt.

Spela smått i början, och öka när du känner att du har koll. Inom fem år kommer du ha tiodubblat din förmögenhet istället för möjligtvis 1.5x om du lyssnar på pensionärerna innan mig.

Haha, gissar på att han inom fem år ligger back 50% av det han satsat, om han lyssnar på dig.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Som flera andra säger. Skapa konto på Avanza alt Nordnet.
Är du helt grön skulle jag rekommendera svenska aktier för att lära sig, då det är mycket enklare (rätta mig om jag har fel) att få tag på rapporter och siffror. Är också enklare för min del att läsa rapporter på svenska.

Skaffa dig kunskap om olika nyckeltal, samt vilka du vill använda dig av. Lägg inte allt i samma korg, ha stor spridning!

Om svenska aktier: Skapa ISK konto för så låg beskattning som möjligt.
Om utländska aktier: Ha dem på ett KF, Kapitalförsäkringskonto för att underlätta beskattningen.

Tips på bra poddar:
Prata pengar
Börspodden

Permalänk
Skrivet av griid:

Finns redan en tråd om detta "hur investera ni" sök på den så kan du få tips på hur vi andra investerar våra pengar
öppna ett konto på Avanza till och börja med.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1439348-hur-investerar-...

Den ska läsas igenom, tackar!

Skrivet av anon176726:

NASDAQ köpte upp OMX AB för länge sedan. Så NASDAQ äger Stockholmsbörsen. Men du vill alltså handla aktier listade i USA?

Ja precis aktier listade i USA.

Skrivet av anon176726:

1. Registrera dig på Avanza
Varför: För att Avanzas sida är lite mer användarvänlig och modernare än nordnet.

2. Skapa ett KF (Kapitalförsäkring) konto.
Varför: För att då fixar avanza med skatten på utdelningar om du ska handla aktier i USA.

3. Köp något som intresserar dig till att börja med eller läs på om något du tycker verkar intressant.
Varför: Därför.

Mest lättförstådda hittills Avanza ska jag fixa så fort jag har mer kunskap inom området

Skrivet av Rickykling:

Som flera andra säger. Skapa konto på Avanza alt Nordnet.
Är du helt grön skulle jag rekommendera svenska aktier för att lära sig, då det är mycket enklare (rätta mig om jag har fel) att få tag på rapporter och siffror. Är också enklare för min del att läsa rapporter på svenska.

Skaffa dig kunskap om olika nyckeltal, samt vilka du vill använda dig av. Lägg inte allt i samma korg, ha stor spridning!

Om svenska aktier: Skapa ISK konto för så låg beskattning som möjligt.
Om utländska aktier: Ha dem på ett KF, Kapitalförsäkringskonto för att underlätta beskattningen.

Tips på bra poddar:
Prata pengar
Börspodden

Jag har följt ett antal företag i 3-6 månaders tid och vet vilka jag ska börja investera i, men jag tänker att man måste väl ändå satsa lite pengar för att få någon vinst som är märkvärdig. Jag menar man kommer väl inte direkt tjäna något genom att köpa en enstaka andel från "X" även om värdet skulle öka med 1000%. Så som jag har tänkt så kanske man slänger in 1k-10k beroende på hur många andelar det ger.
Poddarna ska definitivt lyssnas igenom, har ett väldigt stillsamt yrke idag så kan enkelt lyssna på 8h material/dag

Så för att sammanfatta hittills :
- Skapa ett konto på Avanza (Eller liknande)
- Öppna ett Kapitalförsäkringskonto (Om det är aktier från amerikat man vill inhandla, annars öppnar man ett ISK.)
- Investera i mer än ett företag. (Säg att man har 20k att lägga på aktier så är det bättre att sprida ut det än att chansa på ett enda företag.)
- Håll dig själv uppdaterad.

Det enda jag finner lite "svårt" nu är alla begrepp men det ska jag läsa på om, sen innebörden av allt. Courtage är jag fortfarande inte 100 på vad det är men har ett hum.
Har lite funderingar när det kommer till att köpa aktier så finns det under "Aktiedata"
- "Belåningsvärde %" innebörd av detta?
- "Säkerhetskrav %" Inte helt hundra på det heller.
- "Superlånet" eh?
- "Blankningsbar" ?

Tack för all grym feedback så länge!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lundell318:

Den ska läsas igenom, tackar!
Ja precis aktier listade i USA.
Mest lättförstådda hittills Avanza ska jag fixa så fort jag har mer kunskap inom området
Jag har följt ett antal företag i 3-6 månaders tid och vet vilka jag ska börja investera i, men jag tänker att man måste väl ändå satsa lite pengar för att få någon vinst som är märkvärdig. Jag menar man kommer väl inte direkt tjäna något genom att köpa en enstaka andel från "X" även om värdet skulle öka med 1000%. Så som jag har tänkt så kanske man slänger in 1k-10k beroende på hur många andelar det ger.
Poddarna ska definitivt lyssnas igenom, har ett väldigt stillsamt yrke idag så kan enkelt lyssna på 8h material/dag

Så för att sammanfatta hittills :
- Skapa ett konto på Avanza (Eller liknande)
- Öppna ett Kapitalförsäkringskonto (Om det är aktier från amerikat man vill inhandla, annars öppnar man ett ISK.)
- Investera i mer än ett företag. (Säg att man har 20k att lägga på aktier så är det bättre att sprida ut det än att chansa på ett enda företag.)
- Håll dig själv uppdaterad.

Det enda jag finner lite "svårt" nu är alla begrepp men det ska jag läsa på om, sen innebörden av allt. Courtage är jag fortfarande inte 100 på vad det är men har ett hum.
Har lite funderingar när det kommer till att köpa aktier så finns det under "Aktiedata"
- "Belåningsvärde %" innebörd av detta?
- "Säkerhetskrav %" Inte helt hundra på det heller.
- "Superlånet" eh?
- "Blankningsbar" ?

Tack för all grym feedback så länge!

Jag tycker dina tankar låter bra.
Vad Courtage är: är den avgiften som Avanza, Nordnet eller vilka du nu använder tar för att genomföra affären du skickar order på. Är som en fraktkostnad. Vissa har fast summa och vissa har % på värdet på affären.
Försök hitta det med lägst courtage om du räknar med att göra många små affärer. Kostar det 100kr i courtage så måste aktierna gå upp 100kr innan du kan börja räkna vinst.
Finns en uträkningsmall hur mycket courtaget kostar på olika affärer på avanzas hemsida.

Jag är inget börsproffs men har det som lite extra krydda på sparkontot, tyvärr inte bara till fördel.

Finns två kloka citat inom aktiehandel men tyvärr säger de emot varandra.
"Du har inte förlorat några pengar förrän du säljer"
"Ta hellre en liten förlust än ligg kvar och förlora allt"

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

gör som jag, skapa en superoptimistisk framtidsportfolio som återspeglar din tro på mänskligheten

änsålänge har jag inget att klaga på...

Permalänk
Medlem

Ta en titt på dessa videos, eller åtminstone den första. Sen ett annat tips är att följa lite intressanta investerare på Twitter. Bra för att hålla koll på sentimentet hos marknaden och bli inspirerad.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Är du ung? Hört mycket gott om https://www.ungaaktiesparare.se/ . Du får dessutom vissa rabatter på de bättre aktiesidorna Nordnet och Avanza. Jag är själv inte medlem men funderar på att gå med.

Eftersom ingen innan har nämnt det ovanför mig och för att det är viktigt att understryka - köp inte aktier för mer pengar än du är beredd att förlora. Aktiebörsen är tyvärr inte alls särskilt förlåtande. Man får se det hela lite som ett lotteri. Vill du istället ha ett sparande med inte lika stora risker skulle istället rekommendera att du tittar på fonder. Men med mindre risker kommer givetvis också mindre vinster, iallafall kortsiktigt. Långsiktigt är det ofta mer fördelaktigt med fonder.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Belzzz:

gör som jag, skapa en superoptimistisk framtidsportfolio som återspeglar din tro på mänskligheten
http://i.imgur.com/jEB4kNl.png
änsålänge har jag inget att klaga på...

Tyngdpunkt i vapen gissar jag?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Är du ung? Hört mycket gott om https://www.ungaaktiesparare.se/ . Du får dessutom vissa rabatter på de bättre aktiesidorna Nordnet och Avanza. Jag är själv inte medlem men funderar på att gå med.

Eftersom ingen innan har nämnt det ovanför mig och för att det är viktigt att understryka - köp inte aktier för mer pengar än du är beredd att förlora. Aktiebörsen är tyvärr inte alls särskilt förlåtande. Man får se det hela lite som ett lotteri. Vill du istället ha ett sparande med inte lika stora risker skulle istället rekommendera att du tittar på fonder. Men med mindre risker kommer givetvis också mindre vinster, iallafall kortsiktigt. Långsiktigt är det ofta mer fördelaktigt med fonder.

Jag är 25 år, kan nog vara en bra sida att starta på.

Jag tänker investera med pengar som är "överflöd" så att säga så ingen fara tack för omtanken dock! Sparfonder har jag redan (2 olika genom banken min.)

Permalänk
Medlem

Mina 5 ören.
1. Spara till en buffert du är bekväm med först, för vissa är det 50 000 eller 6-12 månadslöner, du väljer det viktigaste är att du är trygg med den om dina värdepapper skulle dippa lite i värde.
2. Starta en ISK hos Avanza eller Nordnet(jag håller Avanza lite högre då deras site är bättre i dagsläget, men Nordnet ska investera i sin site).
3. Inse hur intresserad och ditt kunnande är. Har du noll intresse av bolagsrapporter eller årsredovisningar så ska du inte köpa enskilda aktier utan månadsspara i indexfonder.
4. Kolla in bloggar som Spara med Hemberg. När du är trygg med det kan man gå vidare på bloggar som Lundaluppen eller Fundamentalanalys m.m.
5. Håll dig ajour på di.se.

Börjar där för att sedan bygga på ditt intresse och kunnande. Man kan läsa böcker om ekonomi och investeringar för att fördjupa sin kunskap. The Intelligent Investor av Benjamin Graham är bok för att förstå vad ett företag kan vara värt som alla investerare borde läsa i mitt tycke. Sedan kom ihåg att alla bränner sig någon gång, det gäller bara att lära sig varför man förlorade pengar och inte göra om samma misstag.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Tråden passar bättre i "Akademiska ämnen och arbetsliv" än i "Hobby, fritid och livsstil".

Permalänk
Skrivet av macke0010:

@lundell318:
Om du bara vill prova på lite med aktier och fonder tycker jag du ska fixa dig ett isk-konto, själv har jag ett på avanza och det funkar väldigt bra, även hört bra om nordnet och aktie invest. Dessutom kommer ett isk-konto schablonbeskattas, inte helt hundra på hur det funkar men tror det på ett unjefär betyder att du slipper deklarera och sköta skatten själv utan det dras någon procent per år.
Har även för mig att jag läst någonstans att det är helt avgiftsfritt med isk hos avanza upp till 80 000kr, men vill inte garantera huruvida det stämmer eller inte.

Edit.
Här kan du läsa mer om hur schablonbeskattning funkar.

Går statslåneräntan upp till normala nivåer kanske det inte är värt att ha pengarna på ISK. Då är en vanlig aktiedepå bättre i längden även om du tvingas skatta för innehavet när du säljer. Att betala "ISK-skatt" oavsett om du går plus eller minus i det långa loppet kan gröpa ur ditt kapital om just statslåneräntan höjs (vilket den ju så småningom kommer att göra), mer än vad du betalar i skatt när du säljer det du har i din aktiedepå. Men i dagsläget är ISK definitivt bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundell318:

Jag är 25 år, kan nog vara en bra sida att starta på.

Jag tänker investera med pengar som är "överflöd" så att säga så ingen fara tack för omtanken dock! Sparfonder har jag redan (2 olika genom banken min.)

Banker kan ha dyra fonder som de lurar okunniga människor till att spara i. Kolla upp vad fonderna har för avgifter och avkastning och jämför med andra fonder så att du inte blir lurad. Kom ihåg att din bank inte är din vän, du ska inte vara lojal mot något som bara vill tjäna pengar på din bekostnad.

Permalänk
Skrivet av lundell318:

Jag är 25 år, kan nog vara en bra sida att starta på.

Jag tänker investera med pengar som är "överflöd" så att säga så ingen fara tack för omtanken dock! Sparfonder har jag redan (2 olika genom banken min.)

Du har redan fått tipset om bankernas egna fonder.
Vilka fonder är det du har?

Rent allmänt ska du undvika vad din bankman/"rådgivare" försöker pracka på dig.
Jag skulle tro att de erbjudit dig blandfonder (med både aktifonder och räntor som alltid är mycket dyra) eller nån typ av generationsfond.

Bankerna erbjuder alltid det dyrare alternativet även om de har billigare versioner av samma/liknande fond. Det är faktiskt så att bankmän inte får erbjuda det billigare alternativet till sina kunder, det är deras policy.
De dyra fonderna som erbjuds kostar gärna minst 1,50% i förvaltningsavgift (årsavgiften är oftast lite högre) jämfört med indexfonder som ofta kostar under 0,40% (inte sällan 0,20%!) och över ett tidspann på säg 20 år, kommer de ha tagit 20-30% i enbart avgifter jämfört med en billig indexfond som kanske tagit 8% under samma period, fastän de "bara tar 1%" extra i avgift jämfört med indexfonden. Men så farlig är ränta på ränta effekten över en lång tidsperiod. Man kan tänka som så att en liten tiondels % rabatt på ditt bolån gör stora ting för din plånbok.

Man ska även komma ihåg att bankernas dyra Sverigefonder ofta är dolda indexfonder!

Tittar man på utvecklingen för en dyr aktivt förvaltad Sverigefond respektive en svensk indexfond är utvecklingen nämligen förvillande lika, och i flera fall så är den aktivt förvaltade fondens utveckling sämre än en indexfond, just p ga de höga avgifterna.

Permalänk
Medlem

Personligen så investerar jag bara pengar som jag har "råd att bli av med" när det gäller aktier.

Jag har hört om folk som är med i någon slags "investeringsgrupp" där man träffas ibland och diskuterar köp, aktier, whatever. Kanske kan vara värt att försöka hitta något sånt att gå med i?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Går statslåneräntan upp till normala nivåer kanske det inte är värt att ha pengarna på ISK. Då är en vanlig aktiedepå bättre i längden även om du tvingas skatta för innehavet när du säljer. Att betala "ISK-skatt" oavsett om du går plus eller minus i det långa loppet kan gröpa ur ditt kapital om just statslåneräntan höjs (vilket den ju så småningom kommer att göra), mer än vad du betalar i skatt när du säljer det du har i din aktiedepå. Men i dagsläget är ISK definitivt bäst.

Vad är normala räntenivåer enligt dig?

Man kan i stort sätt säga att så länge avkastningen är högre än statslåneräntan är ISK bättre.
Med det givet borde det smartaste vid ett sånt läge vara att placera pengarna på ett räntekonto hos nischbank.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3