Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst kan du bli medlem i botnät även med de senaste uppdateringarna, men risken minskar ju drastiskt.

Jag har absolut ingenting emot frihet och fritt val på alla de plan, sålänge det inte drabbar någon annan. Jag tycker att risken att drabba andra är såpass stor med en icke-uppdaterad dator att det inte borde gå att välja.

Sen är som sagt också Microsoft Windows en produkt från ett företag, inte någon allmänning som alla får göra som de vill med. Har man det kravet så finns andra operativsystem.

Om du Kräver att Microsoft ska tillåta vissa saker i sitt eget operativsystem som de äger så inkräktar du ju på deras frihet som du verkar så förälskad i.

Och innan vi börjar gå in på det spåret, som har hänt i så många andra diskussioner förr: Nej, jag håller absolut inte frihet för heligt. Om ens egen frihet skadar eller riskerar att skada någon annan så är det fel och ska bort.

Bra, nu är vi på banan igen.

Jag har aldrig sagt att det bör vara ett krav från MS sida; som du själv säger så är det deras egen produkt att göra vad de vill med. Där får du inget mothugg från mig. Däremot kan jag ju säga att jag som "avancerad användare" blir besviken och frustrerad, och kommer troligen migrera till vilket UNIX-program som helst som först bygger upp allmän stöd för Steam, Adobe, och andra diverse program (som inte är MacOS). På samma sätt som Apple får göra exakt vad de vill med sina produkter; jag kommer aldrig köpa en iOS enhet.

Sen kan jag tillägga att nej, jag håller inte heller frihet som absolut helig. Din frihet stannar där andras börjar, så enkelt är det. Däremot anser jag definitivt att min frihet att bestämma över mina egna produkter ska vara tillräckligt stor att jag själv ska bestämma när något ska installeras på min dator. Risken för botnätverk är i mina ögon inte tillräckligt högt, inte heller är MS uppdateringar tillräckligt starka för att minska risken så pass mycket, att jag anser det vara ett argument. I den frågan blir det närmast subjektivt dock, då jag tvivlar på att någon av oss kan bevisa hur pass högre/mindre risken blir och var man ska dra gränsen för att det ska bli tillräckligt mycket för att ta bort friheten (jag kan då iaf. inte bevisa det).

Jag tror att vi har kommit till slutpunkten av vår diskussion också nu; du anser att risken för skadlig kod är för hög utan det, och jag säger nej, risken är inte markant högre för att inte låta avancerade användare själv avgöra när de behöver uppdatera.

Alltid rika roligt

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Känns riktigt skönt att Kaspersky har lyckats knäcka hotet och därmed fixat ett skydd mot det för oss Kaspersky-användare

Även Bitdefender skyddar mot det.

Permalänk
Medlem

Hade inte telemetry och windows GX (uppgradera till windows 10) skandalerna hänt så skulle jag tro att färre stängt av windows update.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Misstänker att Microsofts fickor är djupare än Kasperskys integritet.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

@Mithras:

Steam funkar ypperligt i Debian (både native versionen och windows versionen genom steam och det är ytterligt få spel som inte längre funkar i wine eller crossover) Adobes produker är tjorvigare, men om du nöjer dig med näst nyaste så kan jag gladeligen rapportera att windowsversionen funkar helt utmärkt i wine. Allt från Photoshop 5.5 uppåt funkar på debian+wine fram till cloud (som ändå suger balle i mitt tycke)

Men iom att wine är ett översättningslager (ej en emulator) så kan du se att vissa spel kan tappa ett par fps, men å andra sidan så kan du installera på BTRF eller XFS och får snabbare disksökningar jämfört med NTFS som knappt förbättrats sedan Cutler skrev det på 80'talet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Bra, nu är vi på banan igen.

Jag har aldrig sagt att det bör vara ett krav från MS sida; som du själv säger så är det deras egen produkt att göra vad de vill med. Där får du inget mothugg från mig. Däremot kan jag ju säga att jag som "avancerad användare" blir besviken och frustrerad, och kommer troligen migrera till vilket UNIX-program som helst som först bygger upp allmän stöd för Steam, Adobe, och andra diverse program (som inte är MacOS). På samma sätt som Apple får göra exakt vad de vill med sina produkter; jag kommer aldrig köpa en iOS enhet.

Sen kan jag tillägga att nej, jag håller inte heller frihet som absolut helig. Din frihet stannar där andras börjar, så enkelt är det. Däremot anser jag definitivt att min frihet att bestämma över mina egna produkter ska vara tillräckligt stor att jag själv ska bestämma när något ska installeras på min dator. Risken för botnätverk är i mina ögon inte tillräckligt högt, inte heller är MS uppdateringar tillräckligt starka för att minska risken så pass mycket, att jag anser det vara ett argument. I den frågan blir det närmast subjektivt dock, då jag tvivlar på att någon av oss kan bevisa hur pass högre/mindre risken blir och var man ska dra gränsen för att det ska bli tillräckligt mycket för att ta bort friheten (jag kan då iaf. inte bevisa det).

Jag tror att vi har kommit till slutpunkten av vår diskussion också nu; du anser att risken för skadlig kod är för hög utan det, och jag säger nej, risken är inte markant högre för att inte låta avancerade användare själv avgöra när de behöver uppdatera.

Alltid rika roligt

Ja i slutändan så blir det väl en prioriteringsfråga, men en "avancerad" användare är väl förhoppningsvis införstådd med att man måste ha backup.

jag började använda Windows vid version 3.11, och visst har det hänt mig både 2 och 3 gånger att en installation blivit pizzazallad, men det är smällar jag gärna tar " i allmänhetens tjänst" så att säga.

Sen tror jag inte på det här med att folk någonsin kommer migrera till skrivbordslinux. Första gången jag hörde det argumentet var när Vista kom, och folk skulle hellre gå över till Linux än att installera Vista hette det. Sedan har det varit "rinse and repeat".

Dock vore det ju trevligt ur synvinkeln att inte låta ens egen drullighet drabba andra, för linuxkärnan är säkrare än Windows, men jag tror inte folk ids, helt enkelt.

Man beklagar sig istället på forum men tillslut lägger det sig. En del personers beteende påminner om småttingar klockan 8 på kvällen när de är dötrötta men "inte vill sova", så gnälls det i en kvart och sedan sover de likt stenar ändå.

Sen finns det ju andra orsaker än bara säkerhet, för den delen. NVME och USB 3.0 är tekniker jag använder till vardag och fest numera men Windows 7 vet inte vad det är för något. Ska man installera Windows 7 så är det USB2 som gäller. Det känns lite avdankat faktiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst kan du bli medlem i botnät även med de senaste uppdateringarna, men risken minskar ju drastiskt.

Jag har absolut ingenting emot frihet och fritt val på alla de plan, sålänge det inte drabbar någon annan. Jag tycker att risken att drabba andra är såpass stor med en icke-uppdaterad dator att det inte borde gå att välja.

Sen är som sagt också Microsoft Windows en produkt från ett företag, inte någon allmänning som alla får göra som de vill med. Har man det kravet så finns andra operativsystem.

Om du Kräver att Microsoft ska tillåta vissa saker i sitt eget operativsystem som de äger så inkräktar du ju på deras frihet som du verkar så förälskad i.

Och innan vi börjar gå in på det spåret, som har hänt i så många andra diskussioner förr: Nej, jag håller absolut inte frihet för heligt. Om ens egen frihet skadar eller riskerar att skada någon annan så är det fel och ska bort.

Orden Frihet och rättigheter på svenska är retarded. I USA och hela engelskpråkiga länder pratar man om "rights" vs "liberties" där skillnaden är att man är född med "liberties" och kan endast tas bort, medans "rights" är utdelade av de styrande.

"Life, Liberty, and Pursuit of happiness" är definierade "liberties" enligt amerikanska konstitutionen.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så konstigt då flesta kör win7 kanske?;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det kan du ha rätt i. Windows 7 tillåter ju (tyvärr) att man skjuter på säkerhetsuppdateringar och då kan det ju bli så att man blir sårbar för en attack av det här slaget.

Det kan man i Win10 också, iaf om man har Pro eller högre.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det kan man i Win10 också, iaf om man har Pro eller högre.

Man kan fördröja uppdateringar, ja. Men inte helt välja bort dem som i Windows 7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Finns det Windows 7 ISO-filer från Microsoft som redan har alla nuvarande säkerhetsuppdateringar inlagda? Annars kan en anledning vara att det krävs ganska omfattande uppdateringar med "oändligt" många omstarter och till synes oändligt lång tid för varje uppdatering att laddas ner för att få in alla senaste uppdateringar om man har en gammal skiva med Windows 7 på som man installerar ifrån. Datorn är alltså sårbar ganska länge från installation fram tills den har säkrats mot de senaste hoten. Har man dessutom långsam internetuppkoppling så tar det sin tid.

Windows 10 finns i fräscha utgåvor och laddar snabbt in de senaste uppdateringarna. Detta kan ju vara en del i orsaken till varför Windows 7 är mer sårbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Windows 10 är inte gratis. Uppgraderingen från Win7/8 till 10 var gratis. En stor anledning till detta var att Microsoft inte ville att Win7 skulle bli nästa XP, som de skulle tvingas supporta i all oändlighet. Det kostar enorma pengar och resurser att hålla gammal mjukvara uppdaterad, backporta säkerhetsfixar och andra uppdateringar o.s.v. Ju längre tiden går och ju mer utdaterat systemet blir, desto mer resurser kräver det. Det skulle kosta mer att hålla Windows 7 på konstgjord andning än att helt enkelt ge bort Windows 10 gratis till dessa användare. Apple gör f.ö. likadant med sitt OS, och supporten brukar också upphöra för gamla Linux distros.

Och ändå så hade MS en patch för detta redo för XP redan i mars... trots att supporten var nerlagd... Och inte hade felet fixats i Win 10 heller, så säkrare what?! Enda skillnaden var att ägarna tagit ner patchen.

Skrivet av Ozzed:

Man kan fördröja uppdateringar, ja. Men inte helt välja bort dem som i Windows 7.

Varför skulle jag avböja denna säkerhetsfix?
Om den verkligen är en säkerhetsfix, så tar jag gärna den, utan problem. Det är den andra skiten jag väljer att låta bli... den som inte har med säkerhet o göra, utan mer MS plånbok eller brist på respekt för användarna. De... väljer jag bort.

Så länge som MS kan lära sig skilja på säkerhet och telemetri, så är där inga problem.

Skrivet av ronnylov:

Finns det Windows 7 ISO-filer från Microsoft som redan har alla nuvarande säkerhetsuppdateringar inlagda? Annars kan en anledning vara att det krävs ganska omfattande uppdateringar med "oändligt" många omstarter och till synes oändligt lång tid för varje uppdatering att laddas ner för att få in alla senaste uppdateringar om man har en gammal skiva med Windows 7 på som man installerar ifrån. Datorn är alltså sårbar ganska länge från installation fram tills den har säkrats mot de senaste hoten. Har man dessutom långsam internetuppkoppling så tar det sin tid.

Windows 10 finns i fräscha utgåvor och laddar snabbt in de senaste uppdateringarna. Detta kan ju vara en del i orsaken till varför Windows 7 är mer sårbart.

WSUS offline, det tar 2-3 timmar, max... från stenåldrig ISO till fräsh up to date och du kan lägg välja vilka telemetri du ska undvika. Sen behöver du inte installera om på flera år om du vill...

Win 10 tar kort tid att installera, helt klart, men du måste göra det var 6:e månad när de verkar gång på gång paja något... eller ha någon gammal inställning som naturligtvis inte testades. Samt alla inställningar verkar "magiskt" återställas, så du får gå in och pilla det också var 6:e månad. Tar då hellre några timmar för att installera Win 7/8 en gång, korrekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Det kan man i Win10 också, iaf om man har Pro eller högre.

Skrivet av Ozzed:

Man kan fördröja uppdateringar, ja. Men inte helt välja bort dem som i Windows 7.

Man kan inte skjuta upp säkerhetsuppdateringar i Win10. Det är funktionsuppdateringar man kan skjuta på några månader.

https://support.microsoft.com/sv-se/instantanswers/20a98a29-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja i slutändan så blir det väl en prioriteringsfråga, men en "avancerad" användare är väl förhoppningsvis införstådd med att man måste ha backup.

jag började använda Windows vid version 3.11, och visst har det hänt mig både 2 och 3 gånger att en installation blivit pizzazallad, men det är smällar jag gärna tar " i allmänhetens tjänst" så att säga.

Sen tror jag inte på det här med att folk någonsin kommer migrera till skrivbordslinux. Första gången jag hörde det argumentet var när Vista kom, och folk skulle hellre gå över till Linux än att installera Vista hette det. Sedan har det varit "rinse and repeat".

Dock vore det ju trevligt ur synvinkeln att inte låta ens egen drullighet drabba andra, för linuxkärnan är säkrare än Windows, men jag tror inte folk ids, helt enkelt.

Man beklagar sig istället på forum men tillslut lägger det sig. En del personers beteende påminner om småttingar klockan 8 på kvällen när de är dötrötta men "inte vill sova", så gnälls det i en kvart och sedan sover de likt stenar ändå.

Sen finns det ju andra orsaker än bara säkerhet, för den delen. NVME och USB 3.0 är tekniker jag använder till vardag och fest numera men Windows 7 vet inte vad det är för något. Ska man installera Windows 7 så är det USB2 som gäller. Det känns lite avdankat faktiskt.

Jag håller med dig i att W10 helt enkelt är bättre än W7, där säger jag inte emot. Det finns som sagt en anledning varför jag har W10 och är kvar på Windows övh, vilket är att den just nu faktiskt är det bästa operativsystemet för mig, oavsett hur dåligt jag kan tycka att den än är (vilket inte är dåligt om man ska vara ärlig. Den sviker mest på personlig integritet och på just vad man själv som användare får och inte får göra).

Att "folk" inte kommer att migrera till LINUX, nej antagligen inte. Som du säger så orkar folk inte, och de är bekväma med windows och kommer behålla sig där. Däremot finns det nog ett antal procent som hade, och kommer, övergå till den LINUX-baserade OS som först lyckas få samma stöd för diverse program (nåväl) som Windows. Jag hymlar inte med det; jag kommer att stanna hos MS så länge det är det enda systemet där jag kan köra de nyaste programmen och de nyaste hårdvaran utan att behöva tänka på kompabilitet. Kommer dock inte sluta klaga på varje avskalning MS gör i varje iteration av sina system för det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Lite kul är det när det skriks om frihet i ett OS de själva valt att installera...

Tycker själv att statistiken här visar på att MS borde vara ännu hårdare vid övergångar. Fria hellre upp resurser till övergången och förbättringar i det nya än att låta gammalt skräp sluka resurser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det ska bli väldigt intressant att se hur det här påverkar folks inställning till Windows 10. Det visar ju att Windows 10 är säkrare än Windows 7, och jag har läst att diverse analysfirmor nu tror att det kommer bli en slags "rusning" till Windows 10 som alltså visat sig mer motsåndskraftigt mot sådanna här gisslanattacker eller vad man skall kalla det.

Sen finns det ju såklart andra sidan av myntet. Jag har också läst att många tror att Microsoft gjort Windows 7 mer sårbart med flit för att de vill se att folk går över till 10:an men det tror jag är skitsnack. Dock är det väl såklart en fjäder i hatten för dem att nyare faktiskt är bevisat bättre när det kommer till kritan.

Bevisat bättre i det här avseendet. Nu utvecklades i och för sig wannacry i en tid då W10 inte var så spritt vilket kan vara anledningen attackvektorn är designad för detta äldre operativsystem.

Vidare har inte NSA och de andra avslöjat sina modernaste varianter men du örlar på om W10 förträfflighet. Det kan finnas många fina hål i W10 som tillkommit i de nya finesserna som inte existerar i gamla W7. Tyvärr vet varken du eller jag om det eftersom det tar några år innan läckor sker.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Många säger att det här innebär att Windows 10 är säkrare än Windows 7?
Men är den här statistiken verkligen ett bevis på det? Tycker jag inte det behöver vara..
Det kan ju vara så att flest Windows 7 datorer är infekterade, just för att de flesta kör Windows 7 både hemma och på jobbet. Det kunde ha sett annorlunda ut om Windows 10 var det mest populära operativsystemet just nu.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Något jag inte fattar är varifrån alla drabbas, jag lyckas inte få dessa virus, botnät, maskar etc. ens om jag försöker, oavsett OS. Så hur gör man? Klickar alla alltid på gratispengar.nu eller? För det är väl knappast så att det bara ramlar in till en IP vilken som helst och installerar sig självt? För i så fall har vi ett väldigt allvarligt problem som inte är hur slarvig man är utan ligger just i infrastrukturen och då är det på ett helt annat plan.

Sedan, ni kommer väl ihåg den som installerade sig direkt inom några minuter så fort man satt i en nätverkskabel i en nyinstallation av Windows? (Kommer inte själv ihåg vad den hette, eller vilken OS-version tyvärr.) Vet att det var ramaskri om den i diverse tidningar och forum etc. och att jag inte har drabbats av den.

Just där funderar man hur det är möjligt att att ens ha ett system som är mottagligt på det sättet. Vilket helt klart påvisar någon form av logikfel i infrastrukturen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Än en gång myter..Nej du behöver inte ha MS konto.Nej du behöver inte använda Cortana och om du gör det så kan man välja vad som ska skickas och inte skickas.Nej Cortana skickar inte vad du skriver..Vad du söker på däremot..Viss skillnad..Samma sak gör Google och andra sök motorer..

Du har och kommer aldrig ha ett privatliv på internet då allt spåras och sparas oavsett operativsystem

Däremot har Windows 10 gjort min dator lite säkrare och snabbare ..

Nu pratar vi om vanliga användare som inte vet allt man måste göra för att stänga av det hela (inklusive ha enterprise version).

Sedan är det ordentligt stor skillnad på google och windows. Google har på sin höjd tillgång till sådant jag skickar de, något som inte går att säga för windows då ditt OS har tillgång till allt på datorn och därmed är det betydligt större problem om OS spionerar på användaren än om google gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Att byta från Win7 till Win10 för att man är orolig för säkerheten är lite absurt då själva win10 är spyware i bästa fall. Det går att göra den relativt acceptabel om man kan komma åt LTSB versionen vilket är knappast enkelt för privatpersoner.

Har du en källa med definitiva bevis på att windows 10 spionerar? Eller sprider du FUD?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wh1spY:

Kontentan av det hela är att det inte alltid är bättre att hoppa på något nytt, direkt.

Ja det är dumt att hoppa på version 1. Men nu är inte Windows 10 riktigt purfärskt. Såg bara häromveckan på swec om folk som skröt att de var så mycket smartare än andra för de kör Windows 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Off topic /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Har du en källa med definitiva bevis på att windows 10 spionerar? Eller sprider du FUD?

MS har skriv flera gånger vad de samlar in som minst (telemetry). De trycker på molnet som är inte krypterat så alla dina filer där är tillgängliga, liknande med cortana, allt du gör genom den skickas till MS och default search är alltid internet med vilket betyder att de ser allt du söker på även om det är bara efter filer på din egen dator.

Visst det går att stänga av om man har enterprise och vet vad man gör men hur många vanliga användare har det och vet hur man ska stänga av allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Något jag inte fattar är varifrån alla drabbas, jag lyckas inte få dessa virus, botnät, maskar etc. ens om jag försöker, oavsett OS. Så hur gör man?

1. Stäng av automatiska uppdateringar
2. Aktivera samba, om det inte redan är aktiverat
3. Öppna porten för samba i din router
4. Övertyga din ISP om att du måste ha samba ut på nätet
5. profit

Det är svårt att bli smittad om du inte försöker hitta nakenbild.jpg.exe och dubbelklicka.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker man får skilja på saker. Som vad är säkerhet?
Automatisk uppdateringar av windows från Microsoft som kan starta vid kritiska vid moment och kan resultera i blåskärmar och annat, är det säkert? Ja kanske för de som har sin dator till att enbart uppdatera sin facebook status etc.

Konspirationen att Microsoft motarbetar Windows 7 som det finns mycket belägg för. Men även om så är fallet så är det inget som på något sätt gör Windows 7 säkrare?

Använt windows 10 sen release och har aldrig, ALDRIG, haft datorn att starta om utan mitt medgivande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Använt windows 10 sen release och har aldrig, ALDRIG, haft datorn att starta om utan mitt medgivande.

Samma här, de som påstår att datorn startar om sig själv har nog inte ens w10 på datorn. OM den skulle starta om sig själv eller utan ditt medgivande beror det troligtvis INTE på ditt operationssystem utan på andra program.

Har inte ångrat en sekund sen jag installerade w10. Bästa, enklaste och stabilaste OSet jag haft, och jag har varit med sen windows 3:11

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Använt windows 10 sen release och har aldrig, ALDRIG, haft datorn att starta om utan mitt medgivande.

Skrivet av KingCobra:

Samma här, de som påstår att datorn startar om sig själv har nog inte ens w10 på datorn. OM den skulle starta om sig själv eller utan ditt medgivande beror det troligtvis INTE på ditt operationssystem utan på andra program.

Har inte ångrat en sekund sen jag installerade w10. Bästa, enklaste och stabilaste OSet jag haft, och jag har varit med sen windows 3:11

- Har både själv råkat ut för det, mer än en gång när man satt och spelade...

- Har skett på CCP Fanfest på Island mitt i en EVE online tournering... två gånger. En match fick göras om helt.

- Har skett på jobbet, mitt i en kunds presenstation. (De tvingades snabbt låna en av våra Win7 maskiner för att kunna fortsätta medan den uppgraderade till creators update)

- Skedde mitt i steaming till youtube för Louis Rossman

Lägg av liksom. Det sker alldeles för ofta...
Creators update säger att de ska ha blivit bättre och detta "inte" ska ske... jag tror på det när jag ser det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HenrikM:

Använt windows 10 sen release och har aldrig, ALDRIG, haft datorn att starta om utan mitt medgivande.

Är din dator igång 24/7 och har du en massa program igång hela tiden så att du faktiskt märker när den startar om av sig själv?

Permalänk
Medlem

@kelthar vem fan är det som sprider FUD? Du har inte ens kollat MS egen gigantiska lista?
Där typ allt du gör på datorn trots att du stänger av "allt", fortfarande spårar dig till typ 90% av maximal nivå.

Hade vi inte gnällt och skrikit hade vi inte ens haft detta, men nu kan man faktiskt se detaljerna, och de är fullt personligt identifierbara. Som i... de vet vem du är, vad du gör och vem fan du porrsurfar till, även om du sparat ner filen och bara använder filnamn... för ja.. det skickas upp det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Det är svårt att bli smittad om du inte försöker hitta nakenbild.jpg.exe och dubbelklicka.

Så det är där som man ramlar i helt enkelt? Har själv inget behov av dom då jag har dom i 4D sedan flera år.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Använt windows 10 sen release och har aldrig, ALDRIG, haft datorn att starta om utan mitt medgivande.

Samma här.

Skrivet av anon127948:

Är din dator igång 24/7 och har du en massa program igång hela tiden så att du faktiskt märker när den startar om av sig själv?

Ja hur så?
Om man nu tvunget behöver ha igång datorn 24/7, så är det bara att pilla lite i inställningarna för att motverka uppdateringar.
Man kan även schemalägga, lägga till aktiva tider eller be om notifikation innan omstart etc.

Det är ett ickeproblem, som W7-fanboisen snappar upp. Snacka om att leta efter nålen i höstacken.

Att ni bara orkar. Gå över helt till Linux eller MacOS istället, snälla, så slipper ni sitta och sprida otrevliga maskar från era osäkra maskiner.