Permalänk
Medlem

Gick all in efter nyår på
Spiltan investmentbolag
Robur ny teknik

Har även lite i SPP Sverige.
Kör normalt fonder med 0,2-0,3% avgift.
Ny teknik blev dock ett undantag då den rullat på.

Ligger på 21% avkastning och kommer sälja av senast månadsskiftet.
Känner på mig det kommer dippa framåt sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Gick all in efter nyår på
Spiltan investmentbolag
Robur ny teknik

Har även lite i SPP Sverige.
Kör normalt fonder med 0,2-0,3% avgift.
Ny teknik blev dock ett undantag då den rullat på.

Ligger på 21% avkastning och kommer sälja av senast månadsskiftet.
Känner på mig det kommer dippa framåt sommaren.

Jag sålde av i mars, på tok för tidigt tydligen

Men men, jag är inte här för att ta risker. När jag inte tror på börsen så lämnar jag.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Jag sålde av i mars, på tok för tidigt tydligen

Men men, jag är inte här för att ta risker. När jag inte tror på börsen så lämnar jag.

Känner jag inte vill bli för girig och ligger hellre lågt till framåt hösten och se vilken strategi jag skall köra.
Förra året så dippade det väl i Mars/April har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@FlashGordon:

Gladiator kan jag rekommendera om du har tillräckligt med deg!
Handlas månadsvis och med jämna 100K som är lägsta beloppet.

Köpte den för ett par år sedan och den bara tickar uppåt hela tiden.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/20995/gladiator

Hedgefond, 1.08% årlig avgift dessutom en Prestationsbaserad avgift på
3,35%. Godkänd avkastning förvisso, men du bör ta hänsyn till att hedgefonder oftast innebär mer risk, detta eftersom hög risk premieras i högre prestationslöner till förvaltaren. Och risken står du själv för medans förvaltaren plockar russinen.

Hade hellre lagt pengarna i valfri index.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Hedgefond, 1.08% årlig avgift dessutom en Prestationsbaserad avgift på
3,35%. Godkänd avkastning förvisso, men du bör ta hänsyn till att hedgefonder oftast innebär mer risk, detta eftersom hög risk premieras i högre prestationslöner till förvaltaren. Och risken står du själv för medans förvaltaren plockar russinen.

Hade hellre lagt pengarna i valfri index.

Samtidigt som den är dyr och hög risk får den stryk över sin livslängd av AMF Aktiefond Småbolag och på 5år är den smiskad av Spiltan Aktiefond Investmentbolag som dubbelt så hög avkastning. Dessa behöver man bara köpa för 100kr i taget.

stavfel
Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd

Köpte Swedbank (Föreningssparbanken) när den introducerades på börsen på 90-talet och den har gått bra (riktigt bra utdelning). För övrigt svenska Småbolagsfonder och East Capitals Rysslandsfond som jag har haft sedan starten 1998. Plus lite annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hur räknar folk normalt med bostad i "första miljonen"? Det är väl knappast rimligt att räkna med hela värdet om det är belånat. Men känns som att man både skulle kunna räkna med eller utan den summa man faktiskt "äger" (dvs nuvarande värde - belånat belopp). För min del känns det rimligt att räkna med det man äger.

Sitter och funderar på om jag själv möjligen kan passerat första miljonen. Borde kanske ta och be en mäklare värdera min bostadsrätt

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Mattecoach

@e1m1:

En miljon på kontot/börsen är det som gäller! Sjusiffrigt på papper och inte uppbundet i reala tillgångar.
Så ser jag på det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av e1m1:

Hur räknar folk normalt med bostad i "första miljonen"? Det är väl knappast rimligt att räkna med hela värdet om det är belånat. Men känns som att man både skulle kunna räkna med eller utan den summa man faktiskt "äger" (dvs nuvarande värde - belånat belopp). För min del känns det rimligt att räkna med det man äger.

Sitter och funderar på om jag själv möjligen kan passerat första miljonen. Borde kanske ta och be en mäklare värdera min bostadsrätt

Lånar du en mille så har du en skuld på en miljon och en tillgång i likvida medel på 1 miljon. Dvs

Lån: +1 000 000
Bankskuld - 1 000 000
_________________
Saldo: 0 SEK

Sedan finns det dock diverse skattningsrätt och annat som räknar annorlunda.

Notera dock att försäljning av bostad har beskattning på vinsten och då bör man väl lämpligen har ett värde på bostaden som gör att man befinner sig över 1 miljon efter försäljning och beskattning.
Men det gör man ju såklart aktiedepån med, men räknas miljonen där eller bör man befinna sig över detta? Formalia så klart. Det viktigaste är att pengarna jobbar om man har mer än vad man kräver för vardagen + buffert.

Skrivet av PuMaH:

@e1m1:

En miljon på kontot/börsen är det som gäller! Sjusiffrigt på papper och inte uppbundet i reala tillgångar.
Så ser jag på det.

Varför inte i reala tillgångar?
En bostad kan ju jobbar rätt mycket bättre än vissa värdepapper och kan vara en bättre investering.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@e1m1:

En miljon på kontot/börsen är det som gäller! Sjusiffrigt på papper och inte uppbundet i reala tillgångar.
Så ser jag på det.

Instämmer helt, att ha en lägenhet som du kan sälja med vinst är najs, men det är inte det som är avgörande.

Skrivet av DavidtheDoom:

Varför inte i reala tillgångar?
En bostad kan ju jobbar rätt mycket bättre än vissa värdepapper och kan vara en bättre investering.

Personligen anser jag bostadens tillgångar efterliknar mycket ett nollsummespel. Om du exempelvis köper en bostad för 2,5 miljoner och den sedan ökar i värde till 3,5 miljoner. Om du nu skulle välja att köpa en annan bostad inom ett snarlikt område så har den bostaden ökat i samma takt. Om ditt värde på din nuvarande bostad ej hade ökat med 1 miljon utan stått still så hade även den andra bostaden du tittat på stått still.

Med tanken på att vi oftare byter upp oss och gör bostadskarriär så kommer du mer sannolikt köpa en bostad som är dyrare där du behöver stoppa in mer pengar eller ta ett större lån och eventuell vinst du har gjort på tidigare bostad spelar ingen roll.

Jag ser fyra scenarion då du kan kamma hem en eventuell bostadsvinst.

  1. Du att köpa något mindre i ett liknande område

  2. Du väljer att flytta till ett billigare område

  3. Du väljer att sälja och flytta till hyresrätt

  4. Du väljer att belåna din lägenhet mer för att få ut likvida medel

Alternativ 1 & 2 hade inte spelat så stor roll då du fortfarande hamnar i att sälja och köpa något vilket gör att du antingen säljer dyrt och köper dyrt, eller säljer billigt och köper billigt men då du går till ett billigare alternativ så kommer du få ut iaf lite i mellanskilland.

Alternativ 3 är dyrare i längden då äga en bostad är billigare att hyra på lång sikt, detta kan dock vara ett alternativ vid pensionsålder för att spendera pengar.

Alternativ 4 är också ett bra sätt att för att få ut likvida medel vid pension, inget som jag rekommenderar att göra innan.

Så summa summarum så är det oftast ett nollsummespel spel, och det är svårt att få ut pengarna i likvida medel. Det är pga detta som jag själv tycker det är viktigare att prata om likvida medel istället för ens totala tillgångar, dock skall hänsyn tas till eventuella lån.

Till sist vill jag även nämna termen "house poor" där du exempelvis köper ett dyrare hus än du faktiskt har råd eller något oförutsett har skett vilket gör att det är svårt att få vardagen att gå ihop. Om en person är house poor så spelar det ingen roll om personen har gått en miljon i vinst på bostaden då vardagen ändå inte går ihop och i värsta fall behöver bostaden säljas.

Personligen så har min lägenhet gått upp med ~1,3 miljoner vilket skulle leda till ~1 miljon i vinst efter skatt. Jag är absolut glad över att jag har denna vinst men jag kommer först se mig själv som miljonär när mitt investeringssparkonto är över en miljon.

Jag har dock två undantag då jag tycker vi kan räkna med en bostadsvärde i ens tillgångar.

  1. Du köper en bostad för att hyra ut och få en passiv inkomst
    Detta faller solklart under investering och är ett få en passiv inkomst och ett alternativ till att ha pengarna på börsen.

  2. Du köper en andra bostad, ex fritidsstuga, sommarställe eller en lägenhet i en annan stad.
    I detta fall använder du pengar som skulle kunna varit på börsen för att köpa dig livsglädje och du kan på relativt kort sikt sälja utan att tappa tak över huvudet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tino:

Instämmer helt, att ha en lägenhet som du kan sälja med vinst är najs, men det är inte det som är avgörande.

Personligen anser jag bostadens tillgångar efterliknar mycket ett nollsummespel. Om du exempelvis köper en bostad för 2,5 miljoner och den sedan ökar i värde till 3,5 miljoner. Om du nu skulle välja att köpa en annan bostad inom ett snarlikt område så har den bostaden ökat i samma takt. Om ditt värde på din nuvarande bostad ej hade ökat med 1 miljon utan stått still så hade även den andra bostaden du tittat på stått still.

Med tanken på att vi oftare byter upp oss och gör bostadskarriär så kommer du mer sannolikt köpa en bostad som är dyrare där du behöver stoppa in mer pengar eller ta ett större lån och eventuell vinst du har gjort på tidigare bostad spelar ingen roll.

Jag ser fyra scenarion då du kan kamma hem en eventuell bostadsvinst.

  1. Du att köpa något mindre i ett liknande område

  2. Du väljer att flytta till ett billigare område

  3. Du väljer att sälja och flytta till hyresrätt

  4. Du väljer att belåna din lägenhet mer för att få ut likvida medel

Alternativ 1 & 2 hade inte spelat så stor roll då du fortfarande hamnar i att sälja och köpa något vilket gör att du antingen säljer dyrt och köper dyrt, eller säljer billigt och köper billigt men då du går till ett billigare alternativ så kommer du få ut iaf lite i mellanskilland.

Alternativ 3 är dyrare i längden då äga en bostad är billigare att hyra på lång sikt, detta kan dock vara ett alternativ vid pensionsålder för att spendera pengar.

Alternativ 4 är också ett bra sätt att för att få ut likvida medel vid pension, inget som jag rekommenderar att göra innan.

Så summa summarum så är det oftast ett nollsummespel spel, och det är svårt att få ut pengarna i likvida medel. Det är pga detta som jag själv tycker det är viktigare att prata om likvida medel istället för ens totala tillgångar, dock skall hänsyn tas till eventuella lån.

Till sist vill jag även nämna termen "house poor" där du exempelvis köper ett dyrare hus än du faktiskt har råd eller något oförutsett har skett vilket gör att det är svårt att få vardagen att gå ihop. Om en person är house poor så spelar det ingen roll om personen har gått en miljon i vinst på bostaden då vardagen ändå inte går ihop och i värsta fall behöver bostaden säljas.

Personligen så har min lägenhet gått upp med ~1,3 miljoner vilket skulle leda till ~1 miljon i vinst efter skatt. Jag är absolut glad över att jag har denna vinst men jag kommer först se mig själv som miljonär när mitt investeringssparkonto är över en miljon.

Jag har dock två undantag då jag tycker vi kan räkna med en bostadsvärde i ens tillgångar.

  1. Du köper en bostad för att hyra ut och få en passiv inkomst
    Detta faller solklart under investering och är ett få en passiv inkomst och ett alternativ till att ha pengarna på börsen.

  2. Du köper en andra bostad, ex fritidsstuga, sommarställe eller en lägenhet i en annan stad.
    I detta fall använder du pengar som skulle kunna varit på börsen för att köpa dig livsglädje och du kan på relativt kort sikt sälja utan att tappa tak över huvudet.

Mycket bra tankar kring nollsummespelet!

Håller absolut med på många fronter.
Nu bor jag visserligen i en hyresrätt men skulle jag få möjlighet att skaffa en bostadsrätt för samma pengar inklusive underhåll amorteringar etc så hade jag inte tvekat. Föga osannolikt dock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Mycket bra tankar kring nollsummespelet!

Håller absolut med på många fronter.
Nu bor jag visserligen i en hyresrätt men skulle jag få möjlighet att skaffa en bostadsrätt för samma pengar inklusive underhåll amorteringar etc så hade jag inte tvekat. Föga osannolikt dock.

Bostadsrätt är alltid trevligt då det är ändå ett sätt att sprida ens tillgångar. Och det är alltid trevligt när den går upp.
Jag bode ett tag i Borås i en 3a på 70 km från 1990 med en avgift på 7 000 kr i månaden. Flyttade till en nyproducerad bostadsrätt (3a) på 79,5 km i Göteborg. Bortser vi från amorteringen så bor jag billigare, med amortering så blir det lite dyrare. Dock anser jag att amortering är ett form av sparande och inte en kostnad utan bara en utgift.

I det ränteläge vi har nu så skall det mycket till för att inte bo billigare i en bostadsrätt. En liknande lägenhet till den som jag flyttade till men som hyresrätt kostar 11 000+ kr i månaden.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av DavidtheDoom:

Mycket bra tankar kring nollsummespelet!

Håller absolut med på många fronter.
Nu bor jag visserligen i en hyresrätt men skulle jag få möjlighet att skaffa en bostadsrätt för samma pengar inklusive underhåll amorteringar etc så hade jag inte tvekat. Föga osannolikt dock.

Det beror på var du bor.

Min lägenhet skulle kosta ca 7000-8000 kr per månad om det var en hyresrätt. Nu betalar vi 2200 kr i ränta och 3000 kr i avgift, inkl. bredband och TV. Amorteringen är ganska låg, men även om man räknar med den kommer vi under vad en hyresrätt skulle kosta. Och nu fick vi ändå välja var vi ville bo samt vilken standard vi vill ha, tycker bara det är värt mycket.
Men visst, det är inte alltid kul att kolla balansen hos banken...

Permalänk
Medlem

@Tino:

Bra resonemang, och lite det jag funderade över hur andras reflektion över det var. Som du ser håller inte alla instinktivt med
Man kan ju också fortfarande dock dra det till sin spets. Jag tror de flesta många hade kallat någon för miljonär om de bor i en villa värd säg 10 miljoner, inga skulder, men bara har 500k på kontot. Jag vill nog göra det, även om jag nog håller med dig om att jag själv som är på gränsen inräknat bostad har några år kvar dit.

Så det finns 3 läger, miljonär i någorlunda likvida medel (aktier e.g. inkluderat), miljonär i totala tillgångar, och it's complicated.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@e1m1: Lite krasst skulle jag vilja säga att man är miljoner när man har 1 000 000 SEK på ett konto som man kan plocka ut om man så önskar. 1 000 000 i fonder, aktier, eller andra medel du behöver skatta på är inte 1 000 000.

Edit: För att förtydliga: Jag anser inte att någon som tar ett lån på 1 000 000 SEK är miljonär bara för att man har pengarna på kontot. "Att ha 1 000 000, att plocka ut om man önskar.", innebär att det är ens egna pengar och att man inte har lånat dem, behöver skatta på dem, eller på annat vis kan förlora dem. Jag skulle kunna sträcka mig till att någon som har X kronor i aktier/fonder där X efter försäljning garanterar X*(skatt) > 1 000 000, har en miljon.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@GLaDER:

4 läger

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

@e1m1: Lite krasst skulle jag vilja säga att man är miljoner när man har 1 000 000 SEK på ett konto som man kan plocka ut om man så önskar. 1 000 000 i fonder, aktier, eller andra medel du behöver skatta på är inte 1 000 000.

Så om du har 1 000 000 på kontot men samtidigt 1 000 000 i skuld så är du miljonär?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Mycket bra tankar kring nollsummespelet!

Håller absolut med på många fronter.
Nu bor jag visserligen i en hyresrätt men skulle jag få möjlighet att skaffa en bostadsrätt för samma pengar inklusive underhåll amorteringar etc så hade jag inte tvekat. Föga osannolikt dock.

Man bör ju räkna med en kostnad för risken också. Rejäla hävstångar som folk sitter med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Givetvis inte. Jag uppdaterar mitt svar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PlogarN97:

Man bör ju räkna med en kostnad för risken också. Rejäla hävstångar som folk sitter med.

Skickades från m.sweclockers.com

Senast idag kom även Goldman Sach med utlåtande av en bostads"krasch" (Mer än 5% fall på 2 år). Knappast som att man kan sälja av bostaden dock

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Lite OT men ville bara skriva av mig
Alla pratar om att vi måste ha fler kvinnor i styrelserna och idag så listar SVD de tio rikaste kvinnorna i världen.
https://www.svd.se/har-ar-varldens-10-rikaste-kvinnor#sida-6

INGEN av dessa har byggt upp sin rikedom själva utan alla har ärvt från förälder, farförälder eller make. Så då frågar man om vi verkligen ska kvotera in fler kvinnor i styrelserna.

Nu lär man säkert få en massa påhopp men det får jag väl ta.
Kan tillägga att jag är absolut inte mot kvinnor i styrelserna men hatar ordet kvotering för det betyder att man måste ta in personer som inte säkert klarar uppgiften men har rätt kön, hudfärg, läggning eller vad det nu kan vara.

Vad tycker ni andra?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av EquinoXXX:

Att strukturerade placeringar i sig är riskfyllda generellt är helt enkelt inte korrekt. Jag har b.la arbetat med att sätta ihop dem, och de flesta syftar till att ge placeraren möjlighet att investera X antal kronor i ett underliggande tillgångsslag men kunna vara säker på att få tillbaka hela sitt placerade kapital vid produktens slutdatum oavsett hur den underliggande tillgångsslaget utvecklats värdemässigt. För det betalar placeraren vanligtvis ett normalt courtage som vid en aktieaffär.
Sedan finns det en mängd varianter för dem som vill öka utväxlingen på en eventuell uppgång, och då kan riskera t.ex 10% av det kapital de är GARANTERADE att få tillbaka om index gått ned från startvärdet vid inlösen. Går index däremot upp får placeraren en lkad hävstång på sin placering.

Om du köper en fond på, säg, 5 års placeringshorisont och den går ned 50%, och du behöver pengarna efter 5 år, hur mycket har du kvar? 50% såklart, minus en årlig förvaltningsavgift du isåfall betalt till banken för att få ditt kapital att minska i värde med 50%. Vem tjänar mest på det?

Snacket om att "man klarar en krasch bara man har en diversifierad portfölj" och att "börsen återhämtar sig alltid" bygger på en klar brist på erfarenhet (ungdom..?) och kunskap om ekonomisk historia och hur marknaden globalt fungerar. Vi har inte haft en global börsmarknad mer än i ca 100 år. Allt bygger på att avkastningen på aktier genom kurs och utdelning alltid ska öka, vilket förr eller senare inte håller. Det tar alldeles för lång tid att förklara här. Men det är inte så många som vågar tänka utanför flockmentaliteten av placerare, och högskolorna lär ut mest samma teorier till varje kull, vilka går ut i livet i tron att allt kommer fungera som det tidigare gjort.

Det sker just nu en massiv global tillflykt till ädelmetaller hos centralbanker och större placerare. Det ligger en kraftig inbyggd förväntan om en kollaps i det finansiella systemet de närmaste åren som är långt värre än något vi sett hittills i historien. De flesta ekonomiska fundamenta talar för det. Exempelvis är hela EU's finansiella system i gungning, USA's ekonomi är extremt illa ute med gigantisk överbelåning och ett skifte mot Kina och Indien som de nya ekonomiska stormakterna.
Då flyr placerare till bl.a guld, och om du vill investera i det kan du antingen göra det via en indexfond eller köpa guldtackor i olika valörer. Den dag dollarn och Euron kraschar kommer vi inte gå opåverkade bara för att vi har kronor. Våra exportbolag behöver starka utländska valutor att få betalt i.
Historiskt sett har guld/silver/platina/Palladium/Rhodium alltid varit den tillflyktsort som räddat många stater och placerare från total kollaps.

Sen att man ser filmer och läser om vissa som "bettat" mot marknaden och tagit enorma risker för att bli stenrika vid en kollaps betyder inte att det är nåt man ska räkna med att kunna kopiera nästa gång det går åt h-e. Det är få som lyckas med något sådant. Krascherna, när de väl ska komma, förutspår ingen. Då skulle vi inte bli tagna på sängen.

Och detta om bankfack - lägg ditt guld var du vill, på ett säkert ställe. Jag vet att det är ont om bankfack i Sverige idag, men det betyder inte att de inte finns; det är snarare så att yngre generationer knappt vet vad det är. Men det är väldigt vettigt att ha ett.

Lycka till med placeringarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske just era strukturerade produkter står ut i mängden? Då är ni kanske unika men läser man diverse oberoende råd så rekommenderas inte dessa tjänster. Med hävstång blir det ju roligt om börsen går upp, men du riskerar också att förlora desto mer om börsen kraftigt sjunker. I den trevliga (och lättlästa) boken "Fly bankfällan" av pseudonymen Bo Haldell som jobbar som högre chef på en storbank, avråder han starkt folk att investera i strukturerade produkter. Han dedikerade något kapitel om hur strukturerade produkter fungerar och varför man ska undvika dem, men jag skummade igenom just det kapitlet för att det inte rörde mig. Men kontentan var att strukturerade (komplicerade) produkter är komplicerade av en orsak - för att kunden inte ska förstå riktigt vad han investerar i. Det är inte förvånande att han rekommenderar enkla indexfonder.

Ingen har väl påstått att man klarar en krasch om man har en diversifierad portfölj? Däremot så blir krascheffekten på din portfölj mindre om du har spridit dina tillgångar över t ex aktier och räntor.
Jag tror att många är medvetna om konjuktursklockan och de flesta har väl märkt av de stora börskrascherna de senaste åren om inte annat via media. Inte ens den mest överoptimistiske naive personen tror väl att börsen ständigt ska gå på plus?

Bra kommentar om guldet. Ser man en guldrusch kanske man ska ligga lågt med att köpa sig fler övervärderade aktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Mycket bra saker även om jag tycker det finns lite mer gråskala. Vad händer t.ex. med köparen som tar sin miljon i sparpengar och sätter in den i bostaden? Är denna miljonär ena stunden för att sedan inte vara det längre? Personen som amorterar mest istället för att lägga pengarna i andra tillgångar, är denna inte miljonär även med låg belåning på dyr bostad?

I min värld är det snarare nettoförmögenhet som betyder något, vilka pengar kan man inom en rimlig tid (några månader) få på kontot om man vill ta sitt pick och pack och flytta till annat land, ut i skogen eller något liknande. Om pengarna ligger i guld, aktier, bostäder, på konto eller andra tillgångar spelar mindre roll. Trots det måste jag medge att det känns vanskligt att räkna in de stora uppgångarna som skett för bostäder den senaste tiden.

Permalänk
Skrivet av Tino:

Instämmer helt, att ha en lägenhet som du kan sälja med vinst är najs, men det är inte det som är avgörande.

Personligen anser jag bostadens tillgångar efterliknar mycket ett nollsummespel. Om du exempelvis köper en bostad för 2,5 miljoner och den sedan ökar i värde till 3,5 miljoner. Om du nu skulle välja att köpa en annan bostad inom ett snarlikt område så har den bostaden ökat i samma takt. Om ditt värde på din nuvarande bostad ej hade ökat med 1 miljon utan stått still så hade även den andra bostaden du tittat på stått still.

Med tanken på att vi oftare byter upp oss och gör bostadskarriär så kommer du mer sannolikt köpa en bostad som är dyrare där du behöver stoppa in mer pengar eller ta ett större lån och eventuell vinst du har gjort på tidigare bostad spelar ingen roll.

Jag ser fyra scenarion då du kan kamma hem en eventuell bostadsvinst.

  1. Du att köpa något mindre i ett liknande område

  2. Du väljer att flytta till ett billigare område

  3. Du väljer att sälja och flytta till hyresrätt

  4. Du väljer att belåna din lägenhet mer för att få ut likvida medel

Alternativ 1 & 2 hade inte spelat så stor roll då du fortfarande hamnar i att sälja och köpa något vilket gör att du antingen säljer dyrt och köper dyrt, eller säljer billigt och köper billigt men då du går till ett billigare alternativ så kommer du få ut iaf lite i mellanskilland.

Alternativ 3 är dyrare i längden då äga en bostad är billigare att hyra på lång sikt, detta kan dock vara ett alternativ vid pensionsålder för att spendera pengar.

Alternativ 4 är också ett bra sätt att för att få ut likvida medel vid pension, inget som jag rekommenderar att göra innan.

Så summa summarum så är det oftast ett nollsummespel spel, och det är svårt att få ut pengarna i likvida medel. Det är pga detta som jag själv tycker det är viktigare att prata om likvida medel istället för ens totala tillgångar, dock skall hänsyn tas till eventuella lån.

Till sist vill jag även nämna termen "house poor" där du exempelvis köper ett dyrare hus än du faktiskt har råd eller något oförutsett har skett vilket gör att det är svårt att få vardagen att gå ihop. Om en person är house poor så spelar det ingen roll om personen har gått en miljon i vinst på bostaden då vardagen ändå inte går ihop och i värsta fall behöver bostaden säljas.

Personligen så har min lägenhet gått upp med ~1,3 miljoner vilket skulle leda till ~1 miljon i vinst efter skatt. Jag är absolut glad över att jag har denna vinst men jag kommer först se mig själv som miljonär när mitt investeringssparkonto är över en miljon.

Jag har dock två undantag då jag tycker vi kan räkna med en bostadsvärde i ens tillgångar.

  1. Du köper en bostad för att hyra ut och få en passiv inkomst
    Detta faller solklart under investering och är ett få en passiv inkomst och ett alternativ till att ha pengarna på börsen.

  2. Du köper en andra bostad, ex fritidsstuga, sommarställe eller en lägenhet i en annan stad.
    I detta fall använder du pengar som skulle kunna varit på börsen för att köpa dig livsglädje och du kan på relativt kort sikt sälja utan att tappa tak över huvudet.

Bra.
Att anse att ens övervärderade miljonbostad är "rena cash" är inte rätt tänkt. Om du planerar att sälja bostaden idag, om budgivningen går åt rätt håll och säljer den övervärderad, betalar skatt och hyra in dig i en tvåa ute i en förort så är du möjligtvis miljonär men inte annars. Jag har aldrig betraktat mig som miljonär fastän min bostad ökat kraftigt i värde de senaste åren. Säljer jag min bostad vill jag ju inte byta ner mig utan vill ha en liknande bostad om inte bättre. Och bostadspriserna är ju sjukt höga idag på både gott och ont.

notis: En vän sparar inte privat till sin pension utan utgår från att hans bostad ska öka i värde. Tills han går i pension om tio år. Ett mycket riskabelt tänkande anser jag. Jag försökte pracka på honom indexfonder men han skulle tänka på det sa han... Inte för att börsen idag inte är övervärderad men över en tioårsperiod börjas det väl om på en ny kula efter en krasch.

Permalänk
Avstängd

http://www.coindesk.com/

Tänkte slänga in lite på etherium tycker ni de kan va värt?
Gått från 80$ till 180$ vilket är mer än 100% ökning på ett par dagar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

http://www.coindesk.com/

Tänkte slänga in lite på etherium tycker ni de kan va värt?
Gått från 80$ till 180$ vilket är mer än 100% ökning på ett par dagar...

Personligen känns det som att det komer krasha och dö ut som med alla andra förutom bitcoins när hypen lagt sig.
Köper du så bör du hålla rejält med koll på det.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

http://www.coindesk.com/

Tänkte slänga in lite på etherium tycker ni de kan va värt?
Gått från 80$ till 180$ vilket är mer än 100% ökning på ett par dagar...

Köp bitcoin istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon176726:

Köp bitcoin istället.

Bitcoin har gjort en ökning på typ 10% över helgen vilket är mycket men etc rusade upp typ 120%.

Förstår jag rätt tror du bitcoin kommer prestera bättre?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Bitcoin har gjort en ökning på typ 10% över helgen vilket är mycket men etc rusade upp typ 120%.

Förstår jag rätt tror du bitcoin kommer prestera bättre?

Allt utom BTC är bara hittepå. Om någon kryptovaluta kommer vara värd något om 10 år så är det bitcoin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Bitcoin har gjort en ökning på typ 10% över helgen vilket är mycket men etc rusade upp typ 120%.

Förstår jag rätt tror du bitcoin kommer prestera bättre?

ETC är väl även 100% scam?