AMD Ryzen 5 1600X och 5 1500X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Säker på att det är cpu tempen du läser av och inte mobo temp?, 37 grader under SW battlefield låter nämligen för bra för att vara sant, speciellt med den kylare du använder, det är inte temp deltat mot ambient som anges?. Prova istället något vettigt temp avläsningsprog i windows, coretemp, aida64, afterburner osv osv.

Värdet som avläses direkt på moderkortet (Q-code) är processor temperatur och det är vad bios ger till program du listade och borde vara korrekt, kylarens fläkt kyler även moderkortet indirekt med sin öppna design och även bakplåten på grafikkortet... bygget är planerat med tanke på detta, med open air är all luft kring komponenterna samma som rumstemperaturen och kräver bara lite luftbyte på ytan för att hålla allt svalt och det är själva iden med det hela.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oceanic:

Först och främst så pressar jag normalt inte processorn och det har jag beskrivit ovan, i idle och obelastad läge så generar en oklockad 7700K nästan ingen värme alls, temperaturen avläses direkt på moderkortet och värdet fluktuerar kring 20-25 grader med topp frekvens på 4,45GHz (standard turboläge), förutom att minnet körs på XMP och hyperthreading är avstängt är allt enligt standard på moderkortet. Spel som Starwars Battlefield lyfter tempen till 35-37grader och simpelt spel som WoW belastar processorn nästan ingenting då tempen stannar kring 26-27 grader och grafikkortets fläktar står still på upplösning 2560x1080. Kylarens gränsvärde för varvtal höjning är lagd vid 60 grader men uppnås inte fast kylarens fläkt snurrar på endast 700rpm. Jag har prioriterat låg temperatur och ljudlöst system då bygget är open air och därefter valt komponenter och inställningar därefter. Diskussionen var om temperaturerna som beskrevs i ett tidigare inlägg är rimliga och man kan spela med låga temperaturer, jag anser man kan uppnå betydligt lägre temperaturer med luft med moderna processorer i övre prestanda nivån men det beror på många faktorer som vilket spel man spelar och vilka optimeringar man gjort, sen om ni tror på mina siffror eller ej är upp till er.

Problemet 1 är att det ger en felaktig bild av temperaturen och beror mycket på settings-belastning-spel v-sync på/av därför utgår man alltid med cpu temp från max load och min i3 ligger just nu i surfläge 28-32c med intel original kylare spelar jag lättare spel kan jag ligga på 50-55c med original kylaren i 660-676 rpm men med max load runt 70-74c i samma rpm så det skiljer ganska drastiskt i temp beroende på belastning ja Men

Problemet 2: är att hur bra kylare du än kastar på 7700an så kan man vara glad om man kommer under 70c full load med en riktigt bra kylare som är bland bästa modellerna man kan köpa idag som d15 och liknande och enda gången du skulle ha dom tempsen är med en delide och extremare modell av custom vatten kylning och undervolt och dom blir varmare än så vid lätt belastning

Så antingen läser du fel, ljuger, eller har problem med givare som visar fel för det finns inte på kartan att dom temperaturerna stämmer

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Värdet som avläses direkt på moderkortet (Q-code) är processor temperatur och det är vad bios ger till program du listade och borde vara korrekt, kylarens fläkt kyler även moderkortet indirekt med sin öppna design och även bakplåten på grafikkortet... bygget är planerat med tanke på detta, med open air är all luft kring komponenterna samma som rumstemperaturen och kräver bara lite luftbyte på ytan för att hålla allt svalt och det är själva iden med det hela.

Oavsett om du kör open air eller inte så spelar det ingen roll, de angivelser från tester jag länkade är just open air, med väldigt mycket kraftigare kylare än du använder och ändå är deras temperature mycket högre än du anger. Som jag sa tidigare, det vore rimligare om det är deltat du läser av men till och med det är i underkant.

Sen behöver Q code absolut inte ange cpu temp och om det nu gör det så behöver den absolut inte stämma, bättre att låta ett program i windows läsa av, jag kan garantera att dina temperaturer inte stämmer, det kan vara så att tempen du läser av är från en diod i sockeln och inte i själva processorn, väldigt vanligt vid BIOS avläsning. Om du nu läser av i windows så är det bra att läsa av varje individuell kärnas temperatur, du har också paket temp och generell cpu temp osv men just kärnorna är det intressanta.

Edit: Försökt hitta lite information angående q-code och vad som kan tänkas visas och det är inte helt enkelt, det sägs dock från ASUS sida att endast "Maximus Impact" moderkorten visar cpu temp efter boot via Q-code, inte gene eller hero.
Här ser du vad respektive kod indikerar

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Oavsett om du kör open air eller inte så spelar det ingen roll, de angivelser från tester jag länkade är just open air, med väldigt mycket kraftigare kylare än du använder och ändå är deras temperature mycket högre än du anger. Som jag sa tidigare, det vore rimligare om det är deltat du läser av men till och med det är i underkant.

Sen behöver Q code absolut inte ange cpu temp och om det nu gör det så behöver den absolut inte stämma, bättre att låta ett program i windows läsa av, jag kan garantera att dina temperaturer inte stämmer, det kan vara så att tempen du läser av är från en diod i sockeln och inte i själva processorn, väldigt vanligt vid BIOS avläsning. Om du nu läser av i windows så är det bra att läsa av varje individuell kärnas temperatur, du har också paket temp och generell cpu temp osv men just kärnorna är det intressanta.

Edit: Försökt hitta lite information angående q-code och vad som kan tänkas visas och det är inte helt enkelt, det sägs dock från ASUS sida att endast "Maximus Impact" moderkorten visar cpu temp efter boot via Q-code, inte gene eller hero.
Här ser du vad respektive kod indikerar

Du spekulerar vidare på Q koden när jag säger att det är processor temperaturen som anges, när man väljer funktion i BIOS står det klart och tydligt att detta visas efter boot koden är klar men...

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Du spekulerar vidare på Q koden när jag säger att det är processor temperaturen som anges, när man väljer funktion i BIOS står det klart och tydligt att detta visas efter boot koden är klar men...

https://wwwcache.wralsportsfan.com/asset/voices/2016/10/14/16116242/no_that_s_impossible-317x174.gif

Nä att kolla temp med vettig avläsning är för jobbigt och skulle kanske visa något helt annat, better not...
Den tid det tagit dig att skriva inlägget är mer än det skulle gått åt att ta hem ett program och kolla.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Problemet är som du säger det blir beroende hur man ser på saken och spel som är äldre eller trådar notoriskt dåligt är det inget snack om att intel vinner fps när hela cpu´n inte kan utnyttjas vilket drabbar även intel men amd hårdare för varje tråd inte är lika stark men amd är bra nog att dra Esport titlarna i 144hz/fps + men 240+ är kanske tveksamt ..osäker

Poängen är att ryzen är bra nog i spelen dom är sämre i som bygger på äldre spelmotorer och är tunga för dom inte kan använda cpu´n fullt ut och belastning hamnar på få par kärnor där t.e.x 25% av cpu´n används medans moderna titlar kan hantera många trådar men fortfarande har sämre fördelning där är det en fråga om några få fps i skillnad

Som ryzen förespråkare ser jag att moderna titlar fördelar lasten bättre och tv-spel som spel oftast byggs mot måste ha bra fördelning av belastningen på cpu´n och det arbetas hårt med att få bort problemet och även intel går multitrådade vägen så alla vill den vägen vandra och mjukvaran redan nu är mycket mindre ipc "singeltråds" beroende än tidigare och det kommer bli bättre

Min syn på intel vs amd är att intel är starkare i spel och ger några extra fps i en region som är helt oviktig för jag kommer inte köra 720p antagligen inte heller 1080p som inte är ett problem utan antagligen 1440p vilket gör cpu valet idag rätt onödigt när grafiken är flaskhalsen och även om man går andra hållet kan man köra spel i höga hz och men där dom är sämre är dom bra nog helt enkelt

Slår man ut hela prestandan är ryzen starkare än Intels dito där 12 trådade modellen når nära dubbla prestandan mot 7600k och 1700an har nära dubbla prestandan mot 7700k och ser hur bra dom presterar idag tror jag det är en tidsfråga innan ryzen börjar slå dom och dom kommer åldras bättre då mjukvaran ändras och har så mycket prestanda att man helt enkelt inte kan ignorera dom och jag känner ryzen är ett smartare modernare alternativ som kan uppgraderas och prestera bra längre även för spel och blir intressant att se mot höst/vintern hur dom presterar

Sen snackar vi prisvärt så 1600an är billigare än i5an och presterar original bättre multitrådat än en klockad 7700k och det för 2490kr och köpa en i5 för samma pengar är galenskap när dom är klen multitrådat och att köpa 7700k är även det kast för 1200kr extra är dom inte värd och man kommer inte märka skillnaden och 1600an åldras bättre och är starkare cpu´n

Jag håller med det du säger, tycker själv att R5 1600/x är det bättre valet här, det skiljer ju lite i enkeltrådiga prestandan i äldre spel, men fler och fler spelmotorer börjar ju få stöd för flertrådad prestanda, så R5 1600/x känns mer framtids säker, speciellt om man gör lite annat änn enbart spelar på datorn.
144Hz är nog möjligt på Ryzen med, beror nog på speltitel och stödet.
Själv tar jag en CPU som har bra prestanda i både flertrådad och enkel, änn en CPU som enbart har max enkeltrådad prestanda, Ryzen presterar tillräckligt bra i enkeltrådat och bra mycket bättre i flertrådat änn intel, till ett vettigt pris.
Alla prioriterar vi olika så det är ju kul att det börjar finnas lite val på marknaden igen, Men pris/prestanda på Ryzen är svårslaget i dagsläget minst sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nä att kolla temp med vettig avläsning är för jobbigt och skulle kanske visa något helt annat, better not...
Den tid det tagit dig att skriva inlägget är mer än det skulle gått åt att ta hem ett program och kolla.

Han vill bevisligen fortsätta leva i villfarelse.

Nog off-topic för min del.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oaktree:

Jag håller med det du säger, tycker själv att R5 1600/x är det bättre valet här, det skiljer ju lite i enkeltrådiga prestandan i äldre spel, men fler och fler spelmotorer börjar ju få stöd för flertrådad prestanda, så R5 1600/x känns mer framtids säker, speciellt om man gör lite annat änn enbart spelar på datorn.
144Hz är nog möjligt på Ryzen med, beror nog på speltitel och stödet.
Själv tar jag en CPU som har bra prestanda i både flertrådad och enkel, änn en CPU som enbart har max enkeltrådad prestanda, Ryzen presterar tillräckligt bra i enkeltrådat och bra mycket bättre i flertrådat änn intel, till ett vettigt pris.
Alla prioriterar vi olika så det är ju kul att det börjar finnas lite val på marknaden igen, Men pris/prestanda på Ryzen är svårslaget i dagsläget minst sagt

Ja dom är det och har bra alternativ hela registret från lägre i5 till 6900 med vettiga prisvärda alternativ och enda självklara intel köpet är 4560 som antagligen får smisk av ryzen 3 men har integrerad gpu HT funkar bra med original kylare som är tyst för 600kr och är löjligt prisvärd och en svårslaget pris/prestanda cpu som gör sig bra till kontor/surf/film även gaming för dom med lägre krav

Men är som du säger kul att det finns alternativ och intel behöver en spark i arslet när det varit lite mycket av sälja samma sak flera gånger känsla senaste gen och har inget mot intel cpu i övrigt och har kört mesta från båda läger men nog är hjärtat lite rött från amd 64 tiden som gör det lite extra roligt att det kommit en vettig serie

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ok, då har jag väntat tills de mer "spelinriktade" modellerna av AMD Ryzen har släppts och kan konstatera att läget är oförändrat dåligt för AMDs del för att motivera en uppgradering från Intel i7-6700K. Vi får ju hoppas att AMD får lite långsiktig business av detta, men just nu förblir Intel ohotad etta för de allra flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, då har jag väntat tills de mer "spelinriktade" modellerna av AMD Ryzen har släppts och kan konstatera att läget är oförändrat dåligt för AMDs del för att motivera en uppgradering från Intel i7-6700K. Vi får ju hoppas att AMD får lite långsiktig business av detta, men just nu förblir Intel ohotad etta för de allra flesta.

Hej!
Jag håller inte riktigt med dig gällande det sista uttalandet.
Intel har den snabbaste processorn för spel ja. Men för de allra flesta är Ryzen är betydligt bättre val då du får bättre multitrådsprestanda för betydligt billigare än Intel. För de allra flesta är Intel inte ens ett val enligt mig.
Mvh, Jakob

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av UnkeN:

Hej!
Jag håller inte riktigt med dig gällande det sista uttalandet.
Intel har den snabbaste processorn för spel ja. Men för de allra flesta är Ryzen är betydligt bättre val då du får bättre multitrådsprestanda för betydligt billigare än Intel. För de allra flesta är Intel inte ens ett val enligt mig.
Mvh, Jakob

Skickades från m.sweclockers.com

Och vad baserar du det på egentligen?

Det är sant att Ryzen alltid erbjuder mer multitrådsprestanda än Intel vid en given prispunkt men jag tvivlar starkt att majoriteten av konsumenterna skulle tjänas bättre av en Ryzen-processor idag.
Missförstå mig inte nu, jag är faktiskt överraskad och glad över all kärlek AMD har fått av Ryzen men i själva verket så tror jag ändå att väldigt många köpt Ryzen bara för att det står AMD på processorn samt att man lever i någon slags illusion om sin datoranvändning.

Om man tittar på till exempel den här omröstningen som jag gjorde för några veckor sedan så är det en klar majoritet här på Sweclockers som bara har spel som enda tung uppgift för sin dator att hantera - Alltså är det Intel som gäller i så fall: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1467729-omrostning-hur-...
Och det här var ändå ett resultat här på Sweclockers där lite mera avancerade användare ändå kan tänkas befinna sig som borde ha en högre chans att använda sina datorer till andra ändamål jämfört med den genomsnittlige Svensson.

Men visst har plattformen AM4 en stor fördel i sig med att den skall existera i flera år framöver jämfört med Intels 1151 som säkert fasas ut nu i höst. Det förändrar dock inte processorernas prestanda.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Uzanar:
Hej

Jag baserar det på de tester jag läst om Ryzen samt på mina egna erfarenheter. Jag är en casualgamer och vill gärna ha hög fps men det är inte det viktigaste. Men det jag har märkt med min i5-3570k som jag har nu är att så fort jag vill ha igång något på skärm 2 så blir det genast sämre fps. Så det är en av anledningarna varför jag köper en ryzen.

Ok, jag håller med om att i de fall då användaren bara gör en sak i taget på datorn så är en processor med högst IPC bäst. Men till vilket pris?

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av UnkeN:

Jag baserar det på de tester jag läst om Ryzen samt på mina egna erfarenheter. Jag är en casualgamer och vill gärna ha hög fps men det är inte det viktigaste. Men det jag har märkt med min i5-3570k som jag har nu är att så fort jag vill ha igång något på skärm 2 så blir det genast sämre fps. Så det är en av anledningarna varför jag köper en ryzen.

Mjo har du till exempel en Twitch-stream igång samtidigt kan det nog bli problem på en 4-trådig CPU. Fast själv har jag inga problem med det med min lastgamla 2700K, det är ju dock en i7:a.

Skrivet av UnkeN:

Ok, jag håller med om att i de fall då användaren bara gör en sak i taget på datorn så är en processor med högst IPC bäst. Men till vilket pris?

För samma pris som för Ryzen 5? Det finns i5'or för 1899kr och uppåt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoRawk:

Hmm så den hamnar precis efter 3770K.. så AMD är bara 5 år efter? =P

Kolla på benchmarks igen... Står sig bra mot 7600K i spel, och tar 7700K (ibland även 6800K) i flertrådade applikationer (creativity)... R5 1600 presterar nästan exakt lika bra som 1600X vid OC, och kostar endast 2490:-, med en kylare inkluderad.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Mjo har du till exempel en Twitch-stream igång samtidigt kan det nog bli problem på en 4-trådig CPU. Fast själv har jag inga problem med det med min lastgamla 2700K, det är ju dock en i7:a.

För samma pris som för Ryzen 5? Det finns i5'or för 1899kr och uppåt

Problemet med i5 är så klen multitrådat att man kan nå max load idag och alla ipc i världen kan inte rädda fps om cpu´n inte orkar med och du får ett i3 scenario att dom kan prestera jävligt bra så länge dom orkar dra med 2 kärnor och HT och i5 är ett dåligt köp mot ryzen helst med modeller som 1600an ligger i samma pris och presterar oftast likvärdigt med nära dubbla multitråds prestanda och kan spöa en 7700k multitrådat för 2490kr du har full oc funktion och en 65tdp cpu

Vist cs pojk 13 kanske bara måste ha sin 240hz skärm i csgo men för normala människor tror jag med ryzen är bättre allround helst om man ser till hur stark dom är multitrådat och hur bra dom kommer åldras p.g.a det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, då har jag väntat tills de mer "spelinriktade" modellerna av AMD Ryzen har släppts och kan konstatera att läget är oförändrat dåligt för AMDs del för att motivera en uppgradering från Intel i7-6700K. Vi får ju hoppas att AMD får lite långsiktig business av detta, men just nu förblir Intel ohotad etta för de allra flesta.

Nu siktade inte AMD på de som satt med 6700/7700K. De har redan gjort sitt inköp utan de siktade på de som behöver fler än fyra kärnor men inte har råd eller inte vill betala för Intels enorma prispåslag med 1800X samt de som inte uppgraderat ännu med 1700 - 1400. Med andra ord är du inte riktigt den målgrupp AMD siktat in sig på. Och läget är antagligen inte heller oförändrat dåligt för AMD. Iallafall inte om man ska tro signaturerna i detta forum.

Skrivet av MoRawk:

Hmm så den hamnar precis efter 3770K.. så AMD är bara 5 år efter? =P

Nej? I ren IPC så ligger Ryzen bakom 7700K med ungefär 5%. Där lägger man sig i sin tur ungefär 12% över 3770K.

http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Du har en poäng, men plz.

i5-6600K?

i5-7600k kostar 2490kr
Ryzen 5 1600X kostar 2899kr.

i5:an vinner i de flesta speltester ser det ut som.

Kan dom få ner priset på 1600X några hundringar så är det ett givet köp.

R5 1600 är nästan exakt lika bra som 1600x vid överklockning, och kostar även den 2490:-. Du får alltså likvärdig spelprestanda till 7600k, och produktivitetsprestanda som slår 7700K, för samma pris som en 7600k.

För övrigt hade jag gärna sett tester i 1440p samt lite frametimes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Måste säga att jag i stort är väldigt imponerad av Ryzen. Tycker att AMD levererat över förväntan.

Jag brukar ligga i budget- och ambitionsnivån runt en i5 och jag gör lite allt möjligt. Skulle helt klart köpa sexkärniga ryzen idag om jag behövt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

För de allra flesta är Intel inte ens ett val enligt mig.

Hur menar du då?

Skrivet av Tumnus:

Nu siktade inte AMD på de som satt med 6700/7700K. De har redan gjort sitt inköp utan de siktade på de som behöver fler än fyra kärnor men inte har råd eller inte vill betala för Intels enorma prispåslag med 1800X samt de som inte uppgraderat ännu med 1700 - 1400. Med andra ord är du inte riktigt den målgrupp AMD siktat in sig på.

Jag bara konstaterar tingens ordning, och att jag med stor sannolikhet inte kommer att ha en CPU från AMD än på flera år.

Skrivet av Tumnus:

Och läget är antagligen inte heller oförändrat dåligt för AMD. Iallafall inte om man ska tro signaturerna i detta forum.

Läget för AMDs framtid som CPU-leverantör till högpresterande PCs är rejält förbättrat med Ryzen-releasen, men jag hade personligen förhoppningar om att de skulle prestera bättre i sammanhang som inte enbart nås av power users.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Och vad baserar du det på egentligen?
Om man tittar på till exempel den här omröstningen som jag gjorde för några veckor sedan så är det en klar majoritet här på Sweclockers som bara har spel som enda tung uppgift för sin dator att hantera - Alltså är det Intel som gäller i så fall: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1467729-omrostning-hur-...
Och det här var ändå ett resultat här på Sweclockers där lite mera avancerade användare ändå kan tänkas befinna sig som borde ha en högre chans att använda sina datorer till andra ändamål jämfört med den genomsnittlige Svensson.

Haha what? Du baserar alltså dina påståenden på en fjuttig (endast 95 deltagare) omröstning som visar att knappt 50% av de som deltagit ENDAST använder sin dator till spel. Vad får du klar majoritet ifrån? AMD har inte skapat Ryzen för att ragga gamers på Swec...

Sen ska det ju dock tilläggas att många som spelar idag är "casual gamers" som också har börjat streama. Detta oftast bara med, ett, system i hemmet och då passar Ryzen även perfekt här då det är extremt tungdrivet att spela och streama samtidigt på samma system.
Så här finns det ju faktiskt en skara gamers som AMD kan ragga upp, det är sant.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Hur menar du då?
Jag bara konstaterar tingens ordning, och att jag med stor sannolikhet inte kommer att ha en CPU från AMD än på flera år.
Läget för AMDs framtid som CPU-leverantör till högpresterande PCs är rejält förbättrat med Ryzen-releasen, men jag hade personligen förhoppningar om att de skulle prestera bättre i sammanhang som inte enbart nås av power users.

Ryzen blev egentligen vad man kunde förvänta sig. Nära 7700K i IPC men inte riktigt där samt smått omogen process som gjorde att de inte klockar lika bra som Intels motsvarighet däremot till ett väldigt förmånligt pris. Sett till AMDs budget så var det nog allt de kunde göra.. och ändå slog de sitt utlovade mål med hela 30%. De sikta lågt.. nådde högre och har en god grund att bygga på. Zen+ kommer nog att klocka bättre pga. att arkitekturen har fått mogna lite.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wh1spY:

Haha what? Du baserar alltså dina påståenden på en fjuttig (endast 95 deltagare) omröstning som visar att knappt 50% av de som deltagit ENDAST använder sin dator till spel. Vad får du klar majoritet ifrån? AMD har inte skapat Ryzen för att ragga gamers på Swec...

Sen ska det ju dock tilläggas att många som spelar idag är "casual gamers" som också har börjat streama. Detta oftast bara med, ett, system i hemmet och då passar Ryzen även perfekt här då det är extremt tungdrivet att spela och streama samtidigt på samma system.
Så här finns det ju faktiskt en skara gamers som AMD kan ragga upp, det är sant.

Jag har i alla fall något att basera mitt påstående på jämfört med dig och visst vill man alltid har större kontrollgrupper i undersökningar men 95 är ganska många i sammanhanget då det här är ett litet svenskt forum.
Om du hade tittat närmare på texten jag skrev så hade du också sett att jag ansåg streaming vara en "produktiv applikation" vilket medför att man skall välja alternativ två.

Så de 43% som svarade att de endast spelar gör just bara det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ryzen blev egentligen vad man kunde förvänta sig. Nära 7700K i IPC men inte riktigt där samt smått omogen process som gjorde att de inte klockar lika bra som Intels motsvarighet däremot till ett väldigt förmånligt pris. Sett till AMDs budget så var det nog allt de kunde göra.. och ändå slog de sitt utlovade mål med hela 30%. De sikta lågt.. nådde högre och har en god grund att bygga på. Zen+ kommer nog att klocka bättre pga. att arkitekturen har fått mogna lite.

Jo, jag delar din optimism och är full av förväntningar på deras framtida utbud. Jag har dock personligen svårt att "stödköpa" grejer som jag själv inte har någon nytta av, därför får det bli Intel igen för min del.

Permalänk
Medlem

En Ryzen är så snabb från början att det känns meningslöst att oc om det är för spel. Tittar man på testerna i 1920*1080 så är skillnaden mellan topp 10 CPUer nästan 0. Nytt system så är en Ryzen 1600 med ett billigt Moderkort med 16GB minne för att sedan köpa ett så snabbt Grafikkort som du anser är rimligt beroende på pengar. Måste vara den absoluta bästa pris prestanda idag.

Ryzen 1600 6/12 kärnor för under 2500kr AMD har satt en helt ny nivå där Intel inte har något att sätta emot i dag.

Skulle Sweclocker göra en sommardator idag så skulle det troligen vara Ryzen 1600 med en AMD 580 eller 570 grafikkort komplett dator med 6 kärnor 12 trådar för under 10´000kr har inte hänt förut.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Skulle vara kul med ett nytt test med ryzen 1600(x) nu efter alla optimeringar och uppdateringar. Är det något som är tänkt? Orsaken är väl främst då en hel del nya tester visar att 1600x skulle prestera bättre än 7600k i de flesta spel, vilket jag fortfarande är skeptisk till.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Skulle vara kul med ett nytt test med ryzen 1600(x) nu efter alla optimeringar och uppdateringar. Är det något som är tänkt? Orsaken är väl främst då en hel del nya tester visar att 1600x skulle prestera bättre än 7600k i de flesta spel, vilket jag fortfarande är skeptisk till.

Jag har missat det. Vad är det för uppdateringar som ökat prestandan?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@ClintBeastwood:

Syftar på alla biosuppdateringar, speluppdateringar och andra uppdateringar som AMD power plan osvosv som påverkat prestandan på ett positivt sätt

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

tack för testerna! har väntat på detta.

Permalänk
Medlem

@Kenneth Hej jag såg att en i5 3570k drar mer energi än en i7 3770k i detta testet, kan det stämma? Eller har de förväxlats med varandra?
Blev lite nyfiken och kikade på ett gäng andra test ni gjort, och i de jag kikade på hamnade i alla fall alltid i5an några watt under i7an.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12964?key=f101005f...

Ryzen 5 testet
3570k
105w Blender
100w x264
65w Ingen belastning
3770k
100w Blender
100w X264
50w Ingen belastning

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Kenneth Hej jag såg att en i5 3570k drar mer energi än en i7 3770k i detta testet, kan det stämma? Eller har de förväxlats med varandra?
Blev lite nyfiken och kikade på ett gäng andra test ni gjort, och i de jag kikade på hamnade i alla fall alltid i5an några watt under i7an.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12964?key=f101005f...

Ryzen 5 testet
3570k
105w Blender
100w x264
65w Ingen belastning
3770k
100w Blender
100w X264
50w Ingen belastning

Kikade lite på gamla tester och modellerna är väldigt lika i effekt. Bollade lite med Jonas och misstänker att 3770K helt enkelt maxade lite lägre än 3570K av ren slump. Vi ska kika närmre på det när tiden finns, lite mycket som händer just nu

Tack för att uppmärksammade det