AMD Zen får förbättrad 14-nanometersteknik – Zen 2 tar klivet till 7 nanometer

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur: Lyckligt nog knyckte jag en hög på 1,97 förra året. Ingen i min krets trodde på mig, det visade dem allt.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur:

Det är nu som alla "weak hands" hoppar av. Lisa Su kommer göra AMD lönsamt igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

All denna prestanda på våra arbetsdatorer, hur blir det då med att tidrapportera "väntan dator" och sedan sova på jobbet?

Har nästan ångest över att min antika dualcore ivy bridge i5a med 4GB ram och världens slöaste snigeldisk ska ersättas

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@CFSsss:

Skrivet av CFSsss:

Det är nu som alla "weak hands" hoppar av. Lisa Su kommer göra AMD lönsamt igen

jaaaa....bitcoin for upp först till 1000$ för att sen sjunka och sjunka tillbaka i flera år......
Jag kommer att köpa fler AMD....när trenden är uppåt igen.....Kommer de att tjäna på sina RYZEN????

Det är detta priset beror på....inte på några benchmarks från Sweclockers och om de är prisvärda pga prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Lite sent nu. Finns fortfarande stor potential, men man skulle köpt på 3,85 som den på för ett år sedan. Aktien kanske når $20 till december/Jan.

Skickades från m.sweclockers.com

Synd man är så feg. Tänk om man köpt aktier för alla pengar man hade när den var nere och nosade på $2, sen fått 6 - 10 gånger pengarna tillbaka... Bättre än nåt taskigt sparkonto där man nästan får betala för att ha pengarna...
Fast för några år sedan funderade man ju på om AMD skulle konka eller inte, så det hade varit en vild chansning.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Hmmmmmm -7% redan på pre market!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

live i USA:
https://www.google.com/finance?q=amd&ei=zE8cWeGGHcnCswHvtaTAC...

Jag tror problemet ligger i att processorerna är för "bra". De är så kraftfulla att man vet om att de kommer hålla väldigt länge för de som köper dem och håller de länge så minskar försäljningen. Så här bra processorer kommer också få intel att börja priskriga och priskrig är inte bra för vinsterna

Nedgången i PC försäljningen är redan ett tecken på att behoven av prestanda är för låga och därmed räcker en processor längre tid

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Synd man är så feg. Tänk om man köpt aktier för alla pengar man hade när den var nere och nosade på $2, sen fått 6 - 10 gånger pengarna tillbaka... Bättre än nåt taskigt sparkonto där man nästan får betala för att ha pengarna...

du kommer nog att få mera chanser....köp bara när det ser dåligt ut för AMD eller när Intel är överprisad (ser för jävligt bra ut för dem), dessutom så kommer det börskrascher då och då pga andra orsaker....Vad kostade intel 2009????

Vad tycker panelen? Är der korrekta priser?
BORDE INTEL VARA 10x MERA VÄRD ÄN AMD????

ungefär senaste tiden deras TOTALA marknadsvärde (ALLA AKTIER):
INTEL 150-170B$
AMD 13-17$B$

INTEL

52 week 29.50 - 38.45
Mkt cap 170.14B$
P/E 15.60 <-(De kommer att tjäna 170.000.000.000$ på 16 år enligt sin senaste rapport som de kommer att dela ut till sina aktieägare)

AMD

52 week 3.69 - 15.55
Mkt cap 12.77B$
P/E - <-(De har gått back i flera år nu???)

jag tycker......att intel ser vekligen billigt ut idag.....

Permalänk
Medlem

Är det Raven Ridge med 4 cores och GPU som blir 14+ då månnetro ? Trodde att ZEN 2 skulle bli en förbättrad 14nm och sedan ZEN 3 gå över till 7nm. Ja vi får väl se om de lyckas med 7nm.

edit: Har för mig att Raven Ridge 2 (om den nu kallas så) skall istället för 4 cores och en GPU ha 8 cores och en GPU. Så 7nm är nog tvunget om de skall få plats med 8 cores och en relativt stor GPU.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Eftersom AMD kommer köra med AM4 för alla Zen generationer så hade det inte varit dumt alls, bara köpa en 1600 idag och byta till 2600 eller 3600 (eller vad de nu ska heta) eller ännu fetare när nya generationen kommer
Typ som man kan göra med Intel 6000/7000 serie

Skickades från m.sweclockers.com

Vore ju inte helt dumt för alla med 2600K att byta till en 2600X.
Dom ägarna är ju kända för att klaga över att aldrig ha en anledning till å byta.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Synd man är så feg. Tänk om man köpt aktier för alla pengar man hade när den var nere och nosade på $2, sen fått 6 - 10 gånger pengarna tillbaka... Bättre än nåt taskigt sparkonto där man nästan får betala för att ha pengarna...
Fast för några år sedan funderade man ju på om AMD skulle konka eller inte, så det hade varit en vild chansning.

Jag känner samma sak med Fingerprint. Nu är den ju iofs helt i botten men fanns en hel del toppar och dalar som hade gett bra vinst.
Kände inte att jag vågade köpa en massa när den låg vid 7 och 30kr. Hade jag köpt för 20k vid 7kr hade jag varit miljonär när den gick upp till 600kr. Samma sak med Starbreeze. Köpte för 3k när den var riktigt billig och sålde med 10 gånger vinsten. Hade jag vågat satsa där hade jag nog sluppit jobba på ett bra tag.
Går alltid att vara efterklok.

Annars verkar det ju faktiskt läge att köpa AMD nu. Den har dippat ner till $11.35 och kommer garanterat röra sig uppåt efter Naples börjar komma ut till serverhallarna. Om Vega är bra så kommer det också ge den en rejäl skjuts.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Har hela tiden sagt åt folk att vänta på zen 2. 4GHZ med dagens IPC är helt enkelt inte good enough för något som ska hålla några år.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Aktien tog sig en rejäl smäll när resultatrapporten kom i början av månaden. Nu har den nätt och jämt återhämtat sig till nivåerna som gällt sedan februrari.

Jag köpte på mig några aktier inför Ryzen-lanseringen, men har inte gjort några stålar än. Hoppas mer på att Vega skjutsar upp kursen

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/529720/advanced-micro-devices-inc

Skrivet av Moriquende:

Det var ju iofs främst Goldman Sachs som orsakade den nergången.

Skickades från m.sweclockers.com

...som i sin tur skrämde upp amatörerna vilka sedan sålde i panik.

Skrivet av headake:

Kul!

Ger AMD någon årlig utdelning till sina aktie ägare?
Såg på presentationen igår att det hade ett "estimated 0.75$ per share" men förstod inte riktigt om detta var samma sak..

De har inte gjort det på väldigt länge i alla fall.

Skrivet av Dual-Tjur:

@CFSsss:
jaaaa....bitcoin for upp först till 1000$ för att sen sjunka och sjunka tillbaka i flera år......
Jag kommer att köpa fler AMD....när trenden är uppåt igen.....Kommer de att tjäna på sina RYZEN????

Det är detta priset beror på....inte på några benchmarks från Sweclockers och om de är prisvärda pga prestandan.

Bitcoin är ingen seriös investering.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Har hela tiden sagt åt folk att vänta på zen 2. 4GHZ med dagens IPC är helt enkelt inte good enough för något som ska hålla några år.

Visst är den good enough. Men kanske inte great enough Oavsett måste det ju finnas utrymme för förbättringar, annars funkar det inte i det kapitalistiska systemet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Fast för några år sedan funderade man ju på om AMD skulle konka eller inte, så det hade varit en vild chansning.

Jag tror inte Intel skulle låta AMD dö; det finns (rätt rejäla) krav på konkurrens och om AMD skulle dö skulle Intel hamna i skottlinjen för att delas upp vilket skulle kunna ställa till det rejält.. Jag tror inte att Intel vill att myndigheterna ger sig på dem för att de hamnat i monopolställning.

Ingen annan än AMD är på banan för konkurrens inom segmentet "PC". Än.

("antitrust law").

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

...som i sin tur skrämde upp amatörerna vilka sedan sålde i panik.

Japp, väldigt lyckad manipulation av GS.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3