Testpilot: Synology DiskStation DS916+

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Synology DiskStation DS916+

Testpiloten TheMadPanda tar en närmare titt på Synologys Diskstation DS916+, en NAS-enhet som kommer utrustad med en fyrkärnig processor och plats för fyra stycken hårddiskar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Omständlig mjukvara" förvånar mig.
Personligen tycker jag att Disk Station Manager är en väldigt lättanvänd mjukvara med bra responsivitet.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av adzer:

"Omständlig mjukvara" förvånar mig.
Personligen tycker jag att Disk Station Manager är en väldigt lättanvänd mjukvara med bra responsivitet.

Efter att ha testat tre olika mjukvaror för NAS-enheter så tycker jag att Asustor är lättast att använda för en icke-teknisk person. Qnap tar priset med flest funktioner och bäst hjälp-funktion. Här faller Synologys DSM efter på båda punkterna, det kräver intresse att få allt att fungera och vissa saker måste man googla fram för att lösa. Men den är inte lika avancerad som Qnap och därmed inte lika rolig att lägga ner tid på och pilla med om man har intresset.

Därför är den också lite svår att rekommendera, men sett till hårdvara är allt riktigt kvalitativt och enkelt att använda.

Permalänk
Medlem

Vi använder vår DS916+ som en RAID:ad backup server med fil-ändrings-historik på vår huvudserver via medföljande program "Cloud station backup".

För att göra det envägs, alltså från Huvudserver --> DS916+ så har vi nätverks-mappat (networkdrive) med read only access på de mappar vi vill att NAS:en ska komma åt.
Sen har DS916+ via utöver "Cloud station backup" med upp till 32 versioner av en fils historik (alltså 32 versioner av direkta förändringar eller raderingar) så har vi även timvis Hyperbackup på själva backupen. Då har vi garderat oss riktigt bra mot t.ex ransom-ware eller mänskliga misstag

Hyperbackupen i sig behåller färre versioner ju längre tid det går, från 1 version per timma de närmsta dagarna med ett nertrappande system ner till 1 version per vecka efter 3 månader fram tills vidare. Går att konfigurera som man vill med flera steg.

Kruxet är bara att Cloud station backup inte klarar av att indexera typ över 200 000 filer på ett effektivt sätt, vad som händer är att den återuppladdar vissa filer i onödan men för övrigt fungerar obekymrat och gör det den ska utan fördröjningar. Den reagerar direkt när vi sparar eller ändrar i en fil och den synkar direkt oavsett vad indexeringen gör eller om det är andra filer som håller på att laddas upp. M.a.o. den fungerar bra oavsett denna återuppladdningsbugg. Har man mindre antal filer så fungerar den perfekt.
Den kör upp till minst 3 simultana uppladdningar per gång som jag minns det.

Denna "Cloud station backup" synkar bra även om den skulle ha varit avstängd eller bortkopplat från källan ett tag.

Vi valde RAID 1 med 3 diskar + 1 spare som automatiskt ska ta över den fallerade disken, sedan mailar den det oss vid händelse. Den har ett bra notifieringssystem som meddelar användaren om i princip vad du vill och behöver.

Jag håller fortfarande på med att tjata med supporten om att fixa denna 200 000 ish buggen

Vi är två användare som arbetar mot huvudserver som NAS:en hanterar backup på, knappt någon cpu användning eller RAM från NAS:ens sida. "Cloud station backup" synk-programmet tar en del cpu användning när den indexerar/kontrollerar men för övrigt håller sig lugn.

DS916+ låter (med mekaniska diskar) så man vill inte ha den bredvid sig.

TL;DR
Vi har upp till 32 roterande versioner per timma per fil (via cloud statoin backup), därefter har vi 1 version per timma per fil de första dagarna som trappas ner till 1 per vecka efter 3 månader och framåt (via hyperbackup)
Bara "cloud station backup" klientprogrammet från huvudserver har tillgång till NAS:en "synk mapp" med lösenord (och certificat) när den laddar upp, därefter har programmet "hyperbackup" som ligger på NAS:en själv tillgång till denna "synk mapp" och kopierar filerna till en egen "Hyperbackup mapp" som den enbart själv har åtkomst till.

Karta:
[Huvudserver: read only nätmapp] --Synk--> [NAS: synk mapp] --kopiering--> [NAS: Hyperbackup mapp]

Ingen kan komma åt NAS:en förutom användare i lokala nätverket via browser. Då krävs det användarnamn och lösenord i samband med en authentication app, vi använder googles "authenticator" app på våra android mobiler för att kunna logga in.
Enkelt att fixa och är ibyggd i DS916+. Du kan även lägga in egen certifikat om du inte vill använda Synologys cert, vilket cloud station backup använder för att kopiera till "rätt" NAS.

Den har även WOL och man kan stänga av internetåtkomst om man är nojig.

Plus:

  • Bra support från Synology. Finns även en remote access för supporten som du kan aktivera (avstängd standard)

  • En "Security advisor" program i NAS:en som säger om du missat att t.ex. aktivera brandvägg eller har andra dåliga säkerhetsinställningar

  • NFS, SSH, SMB, GDrive m.fl. olika sätt att komma åt (vi har stängd alla dessa dock )

  • WOL

  • Authenticator inloggning

Önskemål:

  • Fixa 200 000 buggen!

  • Bättre ljudisolering för mekaniska diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Efter att ha testat tre olika mjukvaror för NAS-enheter så tycker jag att Asustor är lättast att använda för en icke-teknisk person. Qnap tar priset med flest funktioner och bäst hjälp-funktion. Här faller Synologys DSM efter på båda punkterna, det kräver intresse att få allt att fungera och vissa saker måste man googla fram för att lösa. Men den är inte lika avancerad som Qnap och därmed inte lika rolig att lägga ner tid på och pilla med om man har intresset.

Därför är den också lite svår att rekommendera, men sett till hårdvara är allt riktigt kvalitativt och enkelt att använda.

Hade varit intressant med att testpilot:a med att även, lite lätt, jämföra skillnader mellan olika NAS tillverkare, utöver att djupdyka i en specifik. Jag hade det svårt med att finna en "bra" NAS och vet fortfarande inte om vi valde "rätt". Blev dock en DS916+, finns säkert en mer lämpad för användning som en fil-backup NAS utan streaming funktioner med kanske 10GB nätkort..

Permalänk
Medlem

Fattigt på information, konstiga slutsatser och kanske något partisk. Synology är för alla, om man vill ha mer avancerade saker finns Docker.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Fattigt på information, konstiga slutsatser och kanske något partisk. Synology är för alla, om man vill ha mer avancerade saker finns Docker.

Vad saknar du för information? Vilka slutsatser är konstiga enligt dig?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Jag är ingen teknikguru men DSM är otroligt enkelt att använda, och kan därför inte alls hålla med om recensenten.

Min DS1513+ har levererat felfrit i 3 år nu och de frekventa mjukvaruuppdateringarna från Synology har gått smärtfritt och förhöjt användarupplevelsen och funktionaliteten. Enheten går tyst och svalt och har aldrig problem att leverera parallella strömmar.
I sommar blir det dock en uppgradering till DS3617xs då jag behöver göra plats för nytt content.

Baserat på mina upplevelser/erfarenheter ger jag enbart en star köprekommendation!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant med ett test att streama film via tex plex, hur bra den transcodar i olika format etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur snabba var filöverföringarna mellan dator och NAS?
Hittade inte denna info när jag snabbt ögnade mig igenom artikeln.
Antar att den maxar gigabit utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur snabba var filöverföringarna mellan dator och NAS?
Hittade inte denna info när jag snabbt ögnade mig igenom artikeln.
Antar att den maxar gigabit utan problem?

https://www.synology.com/sv-se/products/performance#4bay

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Hade varit intressant med ett test att streama film via tex plex, hur bra den transcodar i olika format etc.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/DSM/tutorial/Mul...

https://www.techpowerup.com/reviews/Synology/DS916Plus/11.htm...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv

Besviken att den här enheten inte har integrerad nätdel. Jag begriper inte varför det är så svårt för NAS-tillverkare att montera nätdelen i själva enheten. Helt ofattbart! Istället ska vi behöva dras med förfulande, dammsamlande och tunga klumpar som blockerar intill-liggande elkontakter på förgreningsdosor.

Skäms på er, Synology, och andra NAS-tillverkare också för den delen.

Sedan detta med de femtielva olika anslutningarna på baksidan. Finns det ingen NAS som bara har ethernet, och inte även i stort sett vareviga anslutning som fortfarande används i datorer?

Permalänk
Medlem

Jag tyckte detta var en av de sämst skrivna artiklarna jag läst på Swec. Bristfälligt språk och bristfällig information. Slutsatserna är inte underbyggda utan baseras enbart på personliga preferenser.
Mycket dåligt.

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men länkarna visar väl inget test av det jag önskade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Besviken att den här enheten inte har integrerad nätdel. Jag begriper inte varför det är så svårt för NAS-tillverkare att montera nätdelen i själva enheten. Helt ofattbart! Istället ska vi behöva dras med förfulande, dammsamlande och tunga klumpar som blockerar intill-liggande elkontakter på förgreningsdosor.

Skäms på er, Synology, och andra NAS-tillverkare också för den delen.

Sedan detta med de femtielva olika anslutningarna på baksidan. Finns det ingen NAS som bara har ethernet, och inte även i stort sett vareviga anslutning som fortfarande används i datorer?

Det finns fördelar med att inte dra in 230v i apparaten. Mindre risk med personfara när folk pillar i den, mindre risk för brand. Man behöver inte heller skärma nätdelen på samma sätt och du får en mindre enhet.
Jag håller med om att integrerad nätdel är trevligt, men ur en konstruktionssynpunkt så förstår jag varför många inte gör det.

Hur är det negativt att en NAS har esata och usb? Att kunna koppla in extra diskar och skrivare är ju riktigt smart. Jag skulle säga att det vore ett minus om de inte hade dessa.

Permalänk
Medlem

Jo men testar man en produkt vill man se mätresultat från testet sim verifierar detta i praktiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jo men testar man en produkt vill man se mätresultat från testet som verifierar detta i praktiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt så kände jag med. Varför inga mätresultat från testet? Inte ens en länk till prestandan finns med i testen.

Sen tycker jag att det finns många tusenlappar att spara genom att köpa t e x HP MicroServer Gen8 där man t o m kan uppgradera processorn i Microservern och köra en moddad SynologyDSM.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@skog1s: Berätta gärna för mig hur man uppgraderar mellan olika versioner av XPEnology på ett smidigt sätt.
Vi kan ta exemplet från version 5.x till 6.x

Och skulle du anse att man kan använda MTU=9000 på ett säkert sätt utan problem med XPEnology?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Exakt så kände jag med. Varför inga mätresultat från testet? Inte ens en länk till prestandan finns med i testen.

Sen tycker jag att det finns många tusenlappar att spara genom att köpa t e x HP MicroServer Gen8 där man t o m kan uppgradera processorn i Microservern och köra en moddad SynologyDSM.

För att "samtliga" mätresultat från NAS tester senaste 2 åren maxar lanet, inte speciellt intressant

Permalänk
Medlem

Bra test, mera intresserad av subjektiva intryck av mjukvaran än OÄNDLIGA grafer av maxade överföringshastigheter latensen och annat "mög" som ingen längre bryr sig om.

Permalänk
Medlem

Trevlig artikel, hade varit extremt intressant för mig när jag nyligen skaffade en ds416j från samma tillverkare. Hade spammat er med frågor! Fick grotta ner mig rejält för att komma igång med ssh och nycklar. I jämförelse med ex.vis min Raspberry Pi (Jessie Lite) var Nas:en med DSM betydligt trögare att jobba med. Vid uppdatering av sshd_config kunde det ta ett slumpmässigt antal omstarter innan förändringarna kickade in. Vart ofta orolig att jag gjort något dumt i onödan (fick dock aktivera telnet någon gång för att rädda upp faktiska fel). Nu fungerar den bra iaf men hade gärna sett att man fått installera valfri distro.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adzer:

Det finns fördelar med att inte dra in 230v i apparaten. Mindre risk med personfara när folk pillar i den, mindre risk för brand.

Tvivelaktigt. En normal PC har inbyggd nätdel, när hörde du senast talas om någon som zappade sig själv när de pillade i den? Du är ju dessutom i princip aldrig INNE i en NAS, för den delen. Du stoppar in hårddiskar i de förpreparerade uttagen för desamma. Om det skulle medföra risker för stötar skulle enheten aldrig få säljas.

Och risken med brand blir ju inte mindre av att du flyttar ut nätdelen, det är ju rena svamlet. Du måste ju ha en nätdel ändå, inkopplad dessutom, om du vill driva din NAS. Brinna kan det ju göra oavsett om den är intern eller extern. Tvärt om kan man förmoda att totalrisken ökar med en extern nätdel, då du inte får någon större kylning i en helkapslad plastklump, om nätdelen sitter internt kan den kylas av draget från fläktarna.

Citat:

Man behöver inte heller skärma nätdelen på samma sätt och du får en mindre enhet.

Du får totalt sett en större enhet. Väggklumpen tar upp mycket mer plats än en intern nätdel skulle ha gjort.

Citat:

Hur är det negativt att en NAS har esata och usb?

Om jag aldrig kommer att använda dem kostar sådana urtag mig bara pengar. Vilket är fallet för mig, jag har inget behov för sånt tjafs. Jag gillar enheter som fokuserar på att vara bra på sitt primära jobb istället för att försöka vara en Schweizisk armékniv som är halvdassig på det mesta.

Permalänk
Inaktiv

Fattar inte att folk köper sådant. Med tanke på felfrekvens och storlek på dagens diskar är synology och andra liknande enheter föråldrade och direkt riskabla att använda.

De duger om man inte bryr sig minsta lilla om sin data. Om du bryr dig om din dataså bygg egen NAS med ZFS i grunden (RAIDZ2 minst).

Permalänk
Lego Master

@anon127948:
Farbror Bengt i Svedala bryr sig nog lika mycket om sin data som du, men har ingen aning om vad ZFS, FreeNAS eller ECC-minnen är för nåt. För honom kommer den här fortfarande vara bättre än en DVD med bilder på barnbarnen på.

Du får skilja på målgrupp. Du bygger säkert hellre en ny NAS, men kommer du bygga en ny friggebod? Det hade fabror Bengt gjort. Men inte en ny NAS. Därför finns Synology-NASar. Och färdiga friggebodar på Jula.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

@AxMi-24:
Farbror Bengt i Svedala bryr sig nog lika mycket om sin data som du, men har ingen aning om vad ZFS, FreeNAS eller ECC-minnen är för nåt. För honom kommer den här fortfarande vara bättre än en DVD med bilder på barnbarnen på.

Du får skilja på målgrupp. Du bygger säkert hellre en ny NAS, men kommer du bygga en ny friggebod? Det hade fabror Bengt gjort. Men inte en ny NAS. Därför finns Synology-NASar. Och färdiga friggebodar på Jula.

Knappast. Då detta ger en falsk säkerhet. RAID 5 med 8TB diskar har stor sannolikhet att aldrig återskapas vilket är knappast något vanligt folk förväntar sig då de hört att det är säkert. Vissa saker är komplicerade och det blir knappast bättre av att sticka huvudet i sanden. Ända resultatet av sådant beteende är en väldigt utsatt bak.

Sedan är det sant att ZFS, ECC och annat skulle kunna göras relativt enkelt för slutanvändaren med det är tydligt att Synology och resten av gänget skiter fullständigt i datasäkerhet och är mest intresserade av att låsa in användarna och slänga in så många osäkra appar som det bara går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@skog1s: Berätta gärna för mig hur man uppgraderar mellan olika versioner av XPEnology på ett smidigt sätt.
Vi kan ta exemplet från version 5.x till 6.x

Och skulle du anse att man kan använda MTU=9000 på ett säkert sätt utan problem med XPEnology?

Med korten på bordet, så kan jag inte det!
Funkar version 5.x så kör jag på det! Det funkar ju!

Men, om det funkar varför bry sig liksom: Vill du gå från en version till en annan moddad version.. gör om allt.

Jag själv är inte så kräsen, och kör med mottot " if it ain't broke, don't fix it." och för min del funkar det skitbra!! Varför skal jag fixa en uppdatering när allt är så jättebra! När allt inte är
jättebra, ja, då kan jag fundera på att dra hem senaste, göra om allt, och få allt bra.

Och på fråga B: använda MTU=9000! Skiter i vilket, då allt jag vill funkar som det skall

Skrivet av Shudnawz:

@AxMi-24:
Farbror Bengt i Svedala bryr sig nog lika mycket om sin data som du, men har ingen aning om vad ZFS, FreeNAS eller ECC-minnen är för nåt. För honom kommer den här fortfarande vara bättre än en DVD med bilder på barnbarnen på.

Du får skilja på målgrupp. Du bygger säkert hellre en ny NAS, men kommer du bygga en ny friggebod? Det hade fabror Bengt gjort. Men inte en ny NAS. Därför finns Synology-NASar. Och färdiga friggebodar på Jula.

Farbror Bengt
Skilja på målgrupp
Vänd på ditt tankesätt -----> "Bengt" hänger inte här.....

Du skriver på ett forum du själv har ett användarnamn d v s swec

"Bengt" kan mycket väl hitta hit en dag, men tills dess är det vi nördar som läser!
Och det finns inga färdiga friggebodar på Jula PUNKT!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Tvivelaktigt. En normal PC har inbyggd nätdel, när hörde du senast talas om någon som zappade sig själv när de pillade i den? Du är ju dessutom i princip aldrig INNE i en NAS, för den delen. Du stoppar in hårddiskar i de förpreparerade uttagen för desamma. Om det skulle medföra risker för stötar skulle enheten aldrig få säljas.

Och risken med brand blir ju inte mindre av att du flyttar ut nätdelen, det är ju rena svamlet. Du måste ju ha en nätdel ändå, inkopplad dessutom, om du vill driva din NAS. Brinna kan det ju göra oavsett om den är intern eller extern. Tvärt om kan man förmoda att totalrisken ökar med en extern nätdel, då du inte får någon större kylning i en helkapslad plastklump, om nätdelen sitter internt kan den kylas av draget från fläktarna.

Du får totalt sett en större enhet. Väggklumpen tar upp mycket mer plats än en intern nätdel skulle ha gjort.

Om jag aldrig kommer att använda dem kostar sådana urtag mig bara pengar. Vilket är fallet för mig, jag har inget behov för sånt tjafs. Jag gillar enheter som fokuserar på att vara bra på sitt primära jobb istället för att försöka vara en Schweizisk armékniv som är halvdassig på det mesta.

Du verkar ju ha helkoll på detta så det spelar väl ingen roll vad jag säger, men jag vet hur mycket mer komplicerat det är att bygga konsumentelektronik med 230V jämfört med väggbula. Både vad gäller konstruktion, men även certifiering ställer andra krav. Det kan också i många fall bli dyrare vilket påverkar försäljningspriset.

Att lägga till usb och esata kostar inte speciellt mycket extra och det påverkar inte NASens andra funktioner negativt på något sätt. Det finns en anledning att produkterna tillverkas som de gör. De skall vara både kostnadseffektiva och tilltala en stort kundkrets. Vill du ha något speciellt för dina behov så får man bygga eget.

Jag tycker synology gör mycket trevliga produkter om man vill ha en färdig lösning.

Permalänk
Inaktiv

Några NAS-reflektioner ...

Själv är jag typen som vill att saker ska fungera utan att för mycket handpåläggning krävs, samtidigt som jag vill ha tillgång till många bra funktioner.
Jag är inne på min tredje Synology-NAS och skaffar kanske snart en ersättare till min DS-509+ som har hängt med i några år nu (det sitter fem stycken 2 TB-diskar i den).
Visst har man fått tänka till några gånger när man har använt programvaran, men om man är någorlunda datorintresserad är det inte så krångligt. Programvaran innehåller massor av funktioner och det går dessutom att ladda ned fler program från Synologys webbsida.

Ljudnivån känns som ett mindre problem eftersom man kan placera enheten var som helst i ett kabelbundet nätverk (jag kör kablat gigabitnätverk). Min NAS står på en hylla i klädkammaren och där stör den inte alls. Det är förstås annorlunda om man använder trådlöst nätverk och då antar jag att de flesta placerar NAS:en tillsammans med sin router.
Nu vet jag inte hur det var med den testade modellen men jag har för mig att det är av säkerhetsskäl som Synology har flera fläktar i de dyrare enheterna. De har satt säkerheten främst och tanken är att enheten inte ska överhettas och skadas om en enda fläkt dör.

RAID 5 är jättebra och fungerar verkligen. En av de fyra hårddiskarna i min förra Synology-NAS rasade och enheten började pipa. Efter ett hårddiskbyte och någon åtgärd via gränssnittet (det är minst fem år sedan så jag minns inte vad jag gjorde) återskapades allt under en eftermiddag. Hur lång tid det tog spelade ingen roll för mig som privatanvändare.

En risk med att använda en NAS är vad som kan hända vid strömavbrott. När det blev strömavbrott hemma hos en kollega rasade båda diskarna i hennes NAS fullständigt!
Jag vet inte hur det är med andra NAS-märken men Synologys NAS:ar kan kommunicera med vissa UPS-enheter, stängas av vid strömavbrott och sedan startas automatiskt igen när strömavbrottet är över. Jag har själv en UPS i tusenkronorsklassen från APC ansluten via en USB-kabel och det funkar utmärkt. UPS:en dök upp i gränssnittet och där kunde man göra inställningar för vid vilken batterinivå NAS:en skulle stängas av. Jag testade förstås att dra ur UPS:ens nätkabel och allt fungerade perfekt. När NAS:en hade stängts av anslöt jag UPS:en till elnätet igen och NAS:en startade då automatiskt eftersom jag hade valt det.
Om du bor någonstans där strömavbrott inte är ovanliga bör du lägga en tusenlapp på en UPS! Du behöver ingen kraftfull UPS eftersom NAS:en drar så lite ström jämfört med en dator.

Om du tänker köpa en Synology-NAS men inte vet hur många diskar du vill använda är mitt råd att köpa en större modell från början. Du behöver inte fylla den med diskar från start och kan lätt öka ut systemet med fler diskar vid behov. Synology säljer visserligen separata expansionsenheter till många av sina NAS:ar men dessa är nästan lika dyra som NAS:arna och sällan ett alternativ för en privatanvändare!
Möjligheten att ansluta extra diskar via USB eller eSATA är bra, till exempel om du gör backup till en disk som du sedan förvarar på annan plats.

Permalänk
Medlem

@TheMadPanda Trevlig recension, och bra syn på testet.
Hade gärna sett lite mer bilder på själva interfacet dock, men du gav lite tips på alternativa vägar också, vilket uppskattas.

En kritik jag dock vill ge en enhet i denna klass är brist på 10Gb NIC. Visst du kanske inte får mycket mer än säg "2Gbit" i praktiken, men att iaf inte vara flaskad av 1Gbit NIC är helt klart en fördel som behöver tas in i moderna NAS enheter.

Skulle även velat se när du väl testade att dra ut en disk u RAID... om den disken du drog ut gick att läsa i vanlig dator (då tänkt på RAID 1, alt 2st diskar med RAID5 där du försöker rädda det manuellt). För att underlätta ev recovery, utan att det är några special partitioner eller liknande.

@Blofeld, @skog1s, @ronnylov och speciellt @Akheron...
LÄS FFS första sidan:

"Syftet med denna typ av recension är inte att kontrollera varje specifikation, presentera mängder av testresultat och lämna detaljerade omdömen. Här får alla istället ta del av personliga reflektioner från tvättäkta entusiaster, alla med många års erfarenhet av högoktaniga datorkomponenter i bagaget."

Han har levererat exakt det som artikeln påstår sig skulle göra. Dvs hans personliga åsikt om produkten, och ni gnäller?!?

Sen om ni har problem att läsa, eller förstå, så föreslår jag att ni börjar med att rätta till det problemet istället för att gnälla på något som inte är fel. För han har gjort exakt det i artikeln som han avsetts att göra.

@anon132576
En fördel är ju att den är enkelt utbytbar. Sen kunde de helt klart gjort en lite bättre lösning, men modulära lösningar kostar, och enheten är redan rätt dyr.

Risken är ju annars att det blir ett fullt integrerad PSU som en dag smäller och sen är det bara att kasta allt, då du inte kan byta (specialdesignad OEM PSU), och du inte kan köpa ny reservdel.