Permalänk
Medlem

Buss som inte är min

Hej,

Antar detta passar bäst i denna delen av forumet...

Min mor och styvfar drev ett företag, en sommar för ~15 år sedan lånade dom en buss av deras grossists chef för att kunna använda under en festival, och för runt 3-4 år sen nu köpte jag kåken av dom, sedan dess har min styvfar gått bort och jag har ej nån kontakt alls med min mamma sen 2 år tillbaka pga olika anledningar som vi inte behöver gå in på här.

Bussen står fortfarande kvar på gården, jag har kontaktat ägaren flertal gånger om att komma och hämta den eller om han vill sälja den för min far är intresserad att köpa den, för rätt pris då men jag får inga vettiga svar av människan... Den är djävulskt sunkig nu då den bara stått på samma plats i alla år och aldrig blivit använd.

Jag vill få bort skiten från gården, vad tusan kan jag göra? har jag nån form av rättighet/skyldighet som kan vara till hjälp?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

jag får inga vettiga svar av människan...

Vad får du för svar då? Jag vet inte hur det fungerar i praktiken men den enklaste lösningen är väl att erbjuda en viss tidsfrist för att hämta bussen och att den därefter bärgas från platsen på ägarens bekostnad. Man tycker ju att det borde gå att ringa polisen (?) och rapportera en felparkerad bil även om den står på privat mark.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

kanske inte korrekt men dra ut den på vägen sen ring polisen och säg att där står en buss och blockerar hela vägen då försvinner den iaf.

Permalänk
Medlem

Starta upp den och kör ut den på allmän väg, så ska du se att ägaren kommer få en djävla fart efter första bötern dyker upp.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Manaflask:

kanske inte korrekt men dra ut den på vägen sen ring polisen och säg att där står en buss och blockerar hela vägen då försvinner den iaf.

Skrivet av Pontooz:

Starta upp den och kör ut den på allmän väg, så ska du se att ägaren kommer få en djävla fart efter första bötern dyker upp.

Om han har tur rullar den men om den stått i många år lär bromsar o skit rostat fast. Så kan bli rätt mycket jobb att få den att rulla.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kronofogden eller kommunen, eventuellt med lag 1982:129 borde väl fungera?

Permalänk
Medlem

Ett oväntat hembesök kan alternativt vara på sin plats, så han får sig en spark i arslet och börjar leta ägarpapper/skriver över bussen. Tyvärr måste man ta ansvar och göra över hälften av jobbet åt andra lata människor ibland.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

svaren ja får är typ: jaa joo nog ska ja väl hämta den eller: joo nog vill ja sälja den. Men han kommer aldrig till skott..

Den lär ju aldrig ens gå att rulla utan en jävla massa arbete, sen vetti fan vart nycklarna till den är ens. Saken är den att den står egentligen inte på min tomt, utan på en plätt mellan mitt och grannens hus som ägs av kommunen men som vi har nyttjanderätt på...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Kronofogden eller kommunen, eventuellt med lag 1982:129 borde väl fungera?

Ska ta och koklla upp det

Skrivet av Pontooz:

Ett oväntat hembesök kan alternativt vara på sin plats, så han får sig en spark i arslet och börjar leta ägarpapper/skriver över bussen. Tyvärr måste man ta ansvar och göra över hälften av jobbet åt andra lata människor ibland.

Ja det blir väl nästa steg...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

svaren ja får är typ: jaa joo nog ska ja väl hämta den eller: joo nog vill ja sälja den. Men han kommer aldrig till skott..

Då låter det som att ett ultimatum vore på sin plats.

Skrivet av Pelle:

Den lär ju aldrig ens gå att rulla utan en jävla massa arbete, sen vetti fan vart nycklarna till den är ens. Saken är den att den står egentligen inte på min tomt, utan på en plätt mellan mitt och grannens hus som ägs av kommunen men som vi har nyttjanderätt på...

Även om bussen startar och är körbar efter att ha stått i 15 år så är det kanske inte helt lagligt att flytta den på egen hand (dock väldigt svårt att bevisa). Som sagt, ge honom en vecka eller två att hämta bussen och om den inte försvinner ringer du helt enkelt kommunen, eller vem man nu vänder sig till, och ber att få den bortforslad.

Är det en väldigt unik modell? Jag förstår inte riktigt varför din far annars skulle vara intresserad av att köpa en gammal rishög som har stått och rostat de senaste 15 åren, det borde finnas massvis med billiga gamla bussar på blocket.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Farsan hade ett liknande problem, stod en buss som inte var hans på hans mark. Som jag förstod det från honom fick han inte flytta den hur som helst eftersom han inte ägde den. Så ärendet gick genom kommunen/polisen. Vet dock inte vad som gäller enligt lagen, bara vad jag hört från far min.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Avstängd

Detta kanske inte är till något hjälp man kanske ger dig lite ide.

http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Parkering/Felpar...

Måste fråga vet du vilken modell det är på bussen?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Står den på allmän mark så gå till bussen och ryck oljepluggen, sen ringer du kommun och säger att det står en buss och läcker olja på deras gräsplätt. I värsta fall får du se till att hälla dit lite extra svart olja om det kanske bäckat igen i tråget. Ge dem reg nummer så kollar de upp ägaren och så ska du se att det kan hända saker.
Kanske inte värt om du fortfarande vill vara vän med ägaren av bussen😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pelle:

den står egentligen inte på min tomt, utan på en plätt mellan mitt och grannens hus som ägs av kommunen men som vi har nyttjanderätt på...

Ge ägaren ett val att sälja eller forsla bort eller så anmäler du till kommunen att någon dumpat en skrobuss i naturen och låter dem jaga på ägaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är kronofogden du ska kontakta för att erhålla tillåtelse att forsla bort fordon.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Då låter det som att ett ultimatum vore på sin plats.
Även om bussen startar och är körbar efter att ha stått i 15 år så är det kanske inte helt lagligt att flytta den på egen hand (dock väldigt svårt att bevisa). Som sagt, ge honom en vecka eller två att hämta bussen och om den inte försvinner ringer du helt enkelt kommunen, eller vem man nu vänder sig till, och ber att få den bortforslad.

Är det en väldigt unik modell? Jag förstår inte riktigt varför din far annars skulle vara intresserad av att köpa en gammal rishög som har stått och rostat de senaste 15 åren, det borde finnas massvis med billiga gamla bussar på blocket.

Det tror jag inte, farsan tänkte ta delar av den och tjäna en slant, tydligen säljer bla fälgarna som smör då dom är rätt ovanliga

Skrivet av superegg:

Detta kanske inte är till något hjälp man kanske ger dig lite ide.

http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Parkering/Felpar...

Måste fråga vet du vilken modell det är på bussen?

Tack, ska kika på länken jag har ingen aning faktiskt.. nån gammel rackel

Danke schön, precis vad jag letade!

Skrivet av mrqaffe:

Ge ägaren ett val att sälja eller forsla bort eller så anmäler du till kommunen att någon dumpat en skrobuss i naturen och låter dem jaga på ägaren.

Haha ja får väl göra så

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Bild på bussen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

kanske inte korrekt men dra ut den på vägen sen ring polisen och säg att där står en buss och blockerar hela vägen då försvinner den iaf.

Egenmäktigt förfarande är den åtalspunkt som kommer nära till hands.

Skrivet av Pontooz:

Starta upp den och kör ut den på allmän väg, så ska du se att ägaren kommer få en djävla fart efter första bötern dyker upp.

Se ovan.

Skrivet av Stefflo:

Står den på allmän mark så gå till bussen och ryck oljepluggen, sen ringer du kommun och säger att det står en buss och läcker olja på deras gräsplätt. I värsta fall får du se till att hälla dit lite extra svart olja om det kanske bäckat igen i tråget. Ge dem reg nummer så kollar de upp ägaren och så ska du se att det kan hända saker.
Kanske inte värt om du fortfarande vill vara vän med ägaren av bussen😀

Varför inte rekommendera TS att gå den korrekta vägen, dvs skicka rek brev till ägaren där det skrivs att fordonet inte får stå där det står och sen efter att ett sånt brev kommer tillbaka ta kontakt med kommunen och sen får man hantera det enligt LFF/FFF.

Som ett trevligt litet tillägg, det finns ingen skyldighet för en kommun att flytta någons bil, däremot har man en möjlighet. Annars är ju KFM ett bra alternativ.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Egenmäktigt förfarande är den åtalspunkt som kommer nära till hands.

Se ovan.

Varför inte rekommendera TS att gå den korrekta vägen, dvs skicka rek brev till ägaren där det skrivs att fordonet inte får stå där det står och sen efter att ett sånt brev kommer tillbaka ta kontakt med kommunen och sen får man hantera det enligt LFF/FFF.

Som ett trevligt litet tillägg, det finns ingen skyldighet för en kommun att flytta någons bil, däremot har man en möjlighet. Annars är ju KFM ett bra alternativ.

Som TS skrivit så har han kontaktat ägaren som lovat fixa detta men inget händer. För att få lite fart på det så kan man lösa det på mitt sätt, men inte om man ska fortsätta vara vänner.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Den beryktade "skönheten"

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd

@Pelle:

Är det bara jag som tycker att bussen är fin?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Pelle:

Är det bara jag som tycker att bussen är fin?

sån där finns det säkert folk som skulle vilja få tag på, såg inte direkt risig ut, nu vet man ju inte hur den ser ut under, men har den stått så länge blir det väl lite att göra.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

Den ser ut att vara i rätt bra skick med tanke på dess ålder. Själv fick jag något i stil med detta i mitt huvud.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon5930:

Den ser ut att vara i rätt bra skick med tanke på dess ålder. Själv fick jag något i stil med detta i mitt huvud.

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.chrisupdegrave.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F10%2Fabandoned-vw-van-rainier-oregon.jpg&f=1

Tjusigt exempel du hittat, den där folkabussen är trotts skicket antagligen värd mer än den stora bussen även om den fungerar, i bra bruksskick är det 100-150 k och i perfekt skick +500 000 för en sån så det där vraket finns det många som skulle vilja köpa och renovera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Tjusigt exempel du hittat, den där folkabussen är trotts skicket antagligen värd mer än den stora bussen även om den fungerar, i bra bruksskick är det 100-150 k och i perfekt skick +500 000 för en sån så det där vraket finns det många som skulle vilja köpa och renovera.

Haha, så pass. Iofs har jag, med min väldigt låga kunskap om fordon, förstått att tidiga VW-fordon fått ett högre värde på senare år men det där lät ju riktigt bra.

Hade den varit i rullbart skick med mossan och all annan karaktär hade den varit en rätt mysig bil troligen. Vem hade inte kunnat låta bli att snegla på en sån bil om den rullade förbi?
Även renoverad så borde det nog gå att göra underverk med den förstås, imponerande hur fina många äldre vrak kan bli när rätt person får tag i dessa och lägger ner det arbete den förtjänar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Som TS skrivit så har han kontaktat ägaren som lovat fixa detta men inget händer. För att få lite fart på det så kan man lösa det på mitt sätt, men inte om man ska fortsätta vara vänner.

Fast har TS uppmanat ägaren, dokumenterat med rekbrev etc? Annars så kommer inte någon myndighet att hjälpa till. Sen att det finns folk som gärna orsakar att vi inte får bättre skola, vård och omsorg genom att ställa ut fordon på allmänna vägar är ju kanske ditt val.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Pelle:

Är det bara jag som tycker att bussen är fin?

Haha efter att ha sett den stå där 15 år har den liksom tappat sin charm

Skrivet av Laggzor:

sån där finns det säkert folk som skulle vilja få tag på, såg inte direkt risig ut, nu vet man ju inte hur den ser ut under, men har den stått så länge blir det väl lite att göra.

Den är ju inte såå jävla risig utvändigt, lite mossa på taket och nån rostfläck här å där, invändigt är det en annan femma, mögel hela taket osv

Skrivet av anon5930:

Den ser ut att vara i rätt bra skick med tanke på dess ålder. Själv fick jag något i stil med detta i mitt huvud.

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.chrisupdegrave.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F10%2Fabandoned-vw-van-rainier-oregon.jpg&f=1

haha ja de där var aningen värre

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast har TS uppmanat ägaren, dokumenterat med rekbrev etc? Annars så kommer inte någon myndighet att hjälpa till. Sen att det finns folk som gärna orsakar att vi inte får bättre skola, vård och omsorg genom att ställa ut fordon på allmänna vägar är ju kanske ditt val.

Rekbrev har jag ej skickat, har pratat med honom ett antal gånger och smsat honom.. dra ut den på vägen är inte det minsta aktuellt då det bara skulle vara negativt för alla, även icke inblandade

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Threadjackar lite då du verkar fått goda råd redan

Hittade denna godbiten ute på en åker när jag tog dagens löprunda 😂

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2