AMD Radeon RX Vega för spel lanseras inte under andra kvartalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Men herregud, detta börjar bli extremt tröttsamt. Jag börjar snart tycka att min investering i en dyr freesync skärm var förgäves. Ska jag seriöst behöva vänta 4 år för en värdig ersättare till mitt 290X?

Själv ska jag precis beställa min andra Freesync skärm (AG322QCX). SItter med 1080Ti för tillfället och bara att byta till Vega sen när det kommer.

Skrivet av s0sdaf:

Ni listar Vega Frontier Edition som 2048-bit, men är det inte mer troligt att den är 4096 då den har 16GB VRAM? Eller har den 2st 8GB-stackar?

2st 8GB stacks.

Skrivet av edda123:

För stor gamble att satsa på HBM2 alltså. Verkar bita dem i baken rejält. 20% mindre bandbredd är väldigt mycket.

Mycket mer effektiv kompression på Vega iom nya algoritmer + TBR som sparar bandbredd. Också annan cachearkitektur samt HBC i samverkan med infinity fabric. Tror knappast att bandbredd kommer bli ett problem hos Vega.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Kommer Vega och Volta ut samtidigt så får nog AMD knivigt

Volta är 2018 produkt. Det är bara att inse att vi har dryga halvåret kvar, och kommer Vega som en fin motsvarighet till 1080Ti eller presterar strax över till samma eller något mindre pris så är det en mycket välkommen produkt som kommer sälja stort. Jag kommer göra mig av med mitt 1080Ti om Vega kan prestera ut det.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam

@Orisons: Möjligt, vad jag menade var att Vega släpps till Sommaren och Volta nästa år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som känner att AMDs uttalande är alldeles för vagt för att dra slutsatser från? De har ju inte sagt rakt ut att RX Vega inte kommer detta kvartalet. Visst, jag håller med om att det känns osannolikt, men att kalla nyheten för "AMD bekräftar ..." känns aningen oseriöst när de faktiskt inte har gjort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Det var ju tråkigt, jag som var så förväntansfull. Är det inte lika bra att skippa Vega för spel helt och hållet då? Den lär ju hursomhelst inte kunna matcha Volta, vilket kommer bli det den går upp mot i praktiken. Tur man inte köpte någon freesync skärm i förväg, nu blir det att gå tillbaka till prisjakt och börja kolla på N-sync skärmar istället. Synd hade varit kul att ha en AMD dator rätt igenom för en gångs skull....

Räkna med tidigast Q1 2018 för Volta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Jahopp ska vi få ett RX 680, 670 och 660 som tröstkort då?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så ni väntade inte på Vega för att köpa det, utan för att få sänkta priser på Nvidias kort.
Då tycker jag inte ett dugg synd om er.

Nej, jag väntade på åtminstone en prissänkning. Jag vill köpa det bästa kortet, men om AMD inte levererar det hade jag nöjt mig med åtminstone en prissänkning på det bästa kortet.

Jag ska sälja min dator i juni och har inte tid att vänta ännu mer på AMD, jag har redan gått och väntat ett kvartal på Vega. Tycker det är fult att de lovar en release under Q2, för att sen inte ens släppa konsumentprodukterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jävligt tråkigt. Känns lite som ett slag i magen för de som suttit och väntat så länge nu, de få fans dom har kvar. Visst jag kan förstå deras strategi och anledningar till varför det dröjer längre för oss vanliga konsumenter, men att dom är så otydliga med det och kör med "tekniskt sett så är Vega släppt i tid, men ni gamers får fortsätta vänta".

Jaja, Ryzen gick ju bra iaf, och jag hoppas fortfarande på en rejäl comeback för AMD på grafikkortsmarknaden. Köpte mig ett 1080Ti förra månaden pga ett mindre haveri och brist på tålamod, men lovade mig själv att byta till Vega om det presterade bättre vid release Tur i oturen för min del då.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vi ska väl inte glömma att ATI var sist ute med sin R300 och man såg väl vad som hände där.
Fast om det händer igen vet man inte.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

AMD är så litet i förhållande till deras konkurrenter att de måste ta risker. Om grafikkortet kommer någon eller några månader senare tror inte jag de ser som så jättestor miss och som beskrivits behöver de fokusera på de områden där det finns pengar att tjäna. Då låter de nVidia få härja lite till innan man man har resurser att även börja konkurrera med snabbare grafikkort.

Detta är alla små företags (relativt konkurrenter) dilemma, de kan inte spela säkert utan måste bryta mark.

Med det sagt så är nVidia ganska "ovanligt" företag för även om de går bra håller de uppe takten. Det verkar som tekniker har stark ställning hos nVidia. Ett mycket vanligare fenomen hos företag är att så fort det börjar gå bra så får säljavdelningar mycket mer makt och när de få makt tröttnar tekniker och produkterna slutar utvecklas.

Precis.

Men det där med Nvidia vill jag lägga till en dimension till. Relativt andra spelare på främst datormarknaden är Nvidia lite av en nisch. x86 kommer nog inte gå någonstans de närmaste 10 åren, men hur är det med spelgrafik egentligen? Konsoler och grafik integrerad i processorer skulle kunna decimera de fristående korten i en okänd framtid. Nvidia må tjäna stora pengar nu, men historiskt har inte grafikkortsmarknaden varit så våldsamt lukrativ. Därför tror jag de satsar på att hitta nya användningsområden för sin teknik, områden som är mer stabila och potentiellt mer lukrativa. Om inte annat vill de sprida riskerna.

Skrivet av pokerproffset:

Tur jag inte lyssnade på de som tyckte jag var efterbliven för att jag inte väntade "några" veckor till på Vega, vilka är det nu som är efterblivna. Köpte mig ett Gtx 1080 Ti och har haft det i över en månad redan. Det är just det här jag hatar, att AMD ska hela tiden dryga sig med release av nya grafikkort.

Skadeglad much? Du hade ju tidigt i år bestämt dig för att sluta vänta, och sedan dess har du återkommande skrutit om det på forumet och dumförklarat de som fortfarande väntade och hoppades. Efterbliven är ditt ordval. Vad är ditt problem egentligen?

AMD är en liten spelare som måste ta risker för att ha en chans. I detta fallet föll det inte väl ut, och det berodde på att en underleverantör inte höll vad de lovade.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Trevligt ser ingen anledning när Volta är på gång!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Trevligt ser ingen anledning när Volta är på gång!

Så Vega är avlägset men Volta är på gång?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@Jink:

Chilla jag ville bara trigga någon!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE