AMD diskuterar förbättrat minnesstöd och speloptimering för Ryzen

Permalänk
Melding Plague

AMD diskuterar förbättrat minnesstöd och speloptimering för Ryzen

I en ny intervju diskuterar AMD bland annat förbättrad hantering av DDR4-minne, Ryzen 3 och hur företaget jobbar med speloptimering för plattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra där AMD!

Permalänk
Testpilot

Ser fram emot vad nästa version av AGESA kan ge för förbättringar!

Och om det stämmer så hoppas jag nästa "våg" av moderkort inte snålar in på koppar heller, så det inte blir en begränsande faktor.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Undra om AMD har informerat tillverkarna att det behövs mer koppar, känns snarare som att AMD hoppades att andra skulle öka sina produktionskostnader för att vara generösa utan någon direkt anledning, som DP kablarna om igen :).

Permalänk
Medlem

En sån handgranat har jag haft. Fick den på releasefesten för Bad Company. Avdelningen dagens mest intressanta information.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Inaktiv

AGESA 1.0.0.6 med alla optimeringar och lite till är väl redan släppt i början av Maj. Moderkortstillverkarna har jobbat ett tag nu på att få ut nya BIOS med koden tillagd men det går långsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@wounds:
Jag funderade mest över symboliken. Menar Redax att Ryzen är som en handgranat på marknaden, eller att de avser spränga sitt exemplar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@wounds:
Jag funderade mest över symboliken. Menar Redax att Ryzen är som en handgranat på marknaden, eller att de avser spränga sitt exemplar?

"Ryzen slog ner som en explosion, och lämnade ett glatt smileyface på många entusiasters ansikten."

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hjälpsam

"Den huvudsakliga skillnaden mellan en Ryzen 5 och Ryzen 3 med fyra kärnor är att den senare ska sakna stöd för flertrådstekniken Simulatenous Multithreading (SMT).".
Det var synd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

"Den huvudsakliga skillnaden mellan en Ryzen 5 och Ryzen 3 med fyra kärnor är att den senare ska sakna stöd för flertrådstekniken Simulatenous Multithreading (SMT).".
Det var synd.

Det beror ju helt och hållet på priset.
Tycker att 1800kr för Ryzen 5 1400 med 8 trådar är nog så generöst.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

AGESA 1.0.0.6 med alla optimeringar och lite till är väl redan släppt i början av Maj. Moderkortstillverkarna har jobbat ett tag nu på att få ut nya BIOS med koden tillagd men det går långsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det var 1.0.0.4 som blev släppt som ökade minnekompabiliteten med minnen med lägre hatsighet + Hynix DRAM. 1.0.0.5 är den vi väntar på för Maj som ska låta oss med snabbare än 3200 MHz RAM kunna utnyttja det. Jag tror även den nya 3500 dividern kommer med 1.0.0.5 så man slipper klocka via BCLK som ställer till det för M.2 enheter bland annat.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Hoppas de kan förmå nvidia och skriva bättre stöd i sina drivers för multicore. Vill utnyttja min 1080 TI 100%.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@wounds:
Jag funderade mest över symboliken. Menar Redax att Ryzen är som en handgranat på marknaden, eller att de avser spränga sitt exemplar?

Skrivet av MinscS2:

"Ryzen slog ner som en explosion, och lämnade ett glatt smileyface på många entusiasters ansikten."

Eftersom det egentligen är en stressboll så tror jag att de menar att alla ryzen-ägare kan slappna av för nu ska AMD fixa problemen som varit.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Jag tror det var 1.0.0.4 som blev släppt som ökade minnekompabiliteten med minnen med lägre hatsighet + Hynix DRAM. 1.0.0.5 är den vi väntar på för Maj som ska låta oss med snabbare än 3200 MHz RAM kunna utnyttja det. Jag tror även den nya 3500 dividern kommer med 1.0.0.5 så man slipper klocka via BCLK som ställer till det för M.2 enheter bland annat.

Nej, BIOS med 1.0.0.4 kom redan 10:e April så det släpptes nog under Mars månad. Till början av Maj var det tänkt att 1.0.0.5 skulle komma men AMD hoppade över denna och gick direkt på 1.0.0.6 som ska ha skickats ut till moderkortstillverkarna i början av Maj

Permalänk
Medlem

@CyberVillain: jag tror du har det lite bakvänd. Det är nvidia som behöva fixa sina drivrutiner att stödja mer än 4c/8t.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Intressant att AMD dels nämner BIOS uppdateringar men också "fel" på hårdvaran på moderkorten.

Har funderat ett tag på att köpa Ryzen men det är väldigt svårt att välja moderkort, det här gör inte saken enklare. Skulle önska test på många moderkort och se hur de presterar olika med högre minneshastigheter.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

@anon12433: Ahaa okej tackar. Då gick det snabbare än jag trott.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kanske dags för ett jä**a itx moderkort också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Kanske dags för ett jä**a itx moderkort också?

Inte upp till AMD, upp till tillverkarna. BIOstars m-itx är ju släppt och har fått helt Ok betyg. Gigabyte sägs släppa ett denna månad.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

@CyberVillain: jag tror du har det lite bakvänd. Det är nvidia som behöva fixa sina drivrutiner att stödja mer än 4c/8t.

Det är ju det jag säger

"förmå nvidia och skriva bättre" Betyder, lägga press på nvidia att skriva bättre drivrutiner

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser fram emot optimeringarna. Den här videon visar hur mycket det kan ge och hur mycket potential det finns i Ryzen

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

En sån handgranat har jag haft. Fick den på releasefesten för Bad Company. Avdelningen dagens mest intressanta information.

Haha har några stycken liggandes i spelsamlingen!
Kul med lite information om dom!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett vanligt problem bland användare av Ryzen-processorer är att det är svårt att få minneshastigheten för DDR4-minnen att köras i över 3 000 MHz stabilt.

Är det inte ett vanligt problem att inte ens komma upp i 3000 MHz? Det här var dock något som många utav oss visste när vi köpte platformen så jag klagar inte. Men står det verkligen rätt i artikeln?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Med snabba minnen så vore det trevligt med Ryzen 3+ inte bara fyra kors utan i princip Ryzen 5 med interngrafik för att ha HTPC/speldator vid låg grafik krav kunna av/på-aktivera grafikkortet

Med snabba minnen så vore det trevligt med Ryzen 3+ inte bara fyra kors utan i princip Ryzen 5 med interngrafik för att ha HTPC/speldator vid låg grafik krav kunna av/på-aktivera grafikkortet för att hålla ner effekt förbrukningen.

Ofta behöver inte det extra grafik koret vid streaming och tv tittande. När vi vill spela ett spel eller titta på en 4K-tjänst som kräver grafikkort aktivera det av/på-aktiverbara grafikkortet.

Det här med av/på-aktivera grafikkortet har funnits på enstaka moderkort och på laptops.
Men nu med mycket snabba minen för att få Ryzen att fungera, så vore det perfekt av/på-aktivera grafikkortet för att ha HTPC/speldator.
Så att kombinera det här med ändringen för att Ryzen bättre kan klara snabbare minnen vore perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag tror det var 1.0.0.4 som blev släppt som ökade minnekompabiliteten med minnen med lägre hatsighet + Hynix DRAM. 1.0.0.5 är den vi väntar på för Maj som ska låta oss med snabbare än 3200 MHz RAM kunna utnyttja det. Jag tror även den nya 3500 dividern kommer med 1.0.0.5 så man slipper klocka via BCLK som ställer till det för M.2 enheter bland annat.

1.0.0.4 gjorde det dock sämre för vissa, så det var inte helt lyckat. Var många som körde sina minnen i 2933 och 3200 som plötsligt var tvungna att sänka hastigheten, ibland till så lågt som 2133. Däremot minskade denna uppdatering latency för minnet, oavsett vilken CAS man körde i.

Vad jag förstår kommer 1.0.0.5/6 också förbättra stödet för 3000 - 3200 MHz minnen, samtidigt som det också möjliggör nya dividers för att köra ännu snabbare än 3200 utan BCLK-överklockning.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av wounds:

En sån handgranat har jag haft. Fick den på releasefesten för Bad Company. Avdelningen dagens mest intressanta information.

"4 timmar senare när man scrollar startsidan" JAHA DEN HANDGRANATEN!!!!

kollade flera gånger på bilden i själva artikeln utan att se nån j-vla handgranat. haha

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Snacka om att skylla ifrån sig ...

Den egentliga anledningen till att få upp minne i > 3000 (vad nu enheten egentligen är) är för att den hastigheten avgör hastigheten också mellan Ryzen's två processorhalvor ... Vilket kan utgöra en flaskhals för främst spel.
Om Ryzen hade varit bättre designat så hade den kört på hög hastighet internt mellan processorkärnorna oberoende av minneshastigheten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Ser fram emot optimeringarna. Den här videon visar hur mycket det kan ge och hur mycket potential det finns i Ryzen
https://www.youtube.com/watch?v=lN5mxFfkr7g

Tack för video, detta var riktigt intressant. Han verkar kunnig och vet vad han pratar om.

Permalänk

vore ju trevligt om SweC kunde citera detta:
"it’s really only the B350 chipset motherboards that we’re seeing this hit and miss memory support. " "We are finding most B350 boards can hit 2,933MHz without any issues and some can do 3,200MHz "

och de flesta når nu för tiden 3200mhz med bios uppdateringarna från sent april/tidigt maj.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Snacka om att skylla ifrån sig ...

Den egentliga anledningen till att få upp minne i > 3000 (vad nu enheten egentligen är) är för att den hastigheten avgör hastigheten också mellan Ryzen's två processorhalvor ... Vilket kan utgöra en flaskhals för främst spel.
Om Ryzen hade varit bättre designat så hade den kört på hög hastighet internt mellan processorkärnorna oberoende av minneshastigheten.

Visst hade det varit bättre om Infinity Fabric och RAM klockorna varit oberoende av varandra, men det finns nog väldigt bra tekniska anledningar till att de inte är det.

Sedan gör snabbare minne i sig också skillnad, även på Intel, så vill man ha bästa prestanda vill man köra minnen i minst 3000 oavsett. Det gäller bara för AMD att förbättra kompatibiliteten med främst Hynix, då dessa minnen är billigare och lättare att få tag i.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD