Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Och det gör inte Intel då menar du? De sägwer ju att man inte bör överklocka 7700K, rent generellt. För övrigt extremt ryggradslöst och fullständigt fegt att så uppenbart spy galla över mig och min tråd utan att ens ha ruter nog att citera. Ynkligt!

Jag tar det igen... Detta är alltså ett citat från INTEL SJÄLVA!!!

"We do not recommend running outside the processor specifications, such as by exceeding processor frequency or voltage specifications, or removing of the integrated heat spreader (sometimes called ‘de-lidding’). These actions will void the processor warranty."

Är inte detta väldigt mycket "beating a dead horse" i det här läget? Ingen har ännu lyckats förklara vad det faktiska problemet är då CPUn håller sig under vad det är testad att tåla och har fortfarande inte sett någon klaga på att stabiliteten blir påverkad av detta (om/när det inträffar finns det absolut ett verkligt problem).

Och angående det pekar på kring överklockning. Har för mig att AMD eventuellt också har någon CPU-modell som de stått på scen och sagt att den stödjer överklockning. Ändå säger man detta

"This information describes methods to change factory settings and operate the processor outside of AMD’s published operating specifications. Recipient understands that operation of the product outside of AMD’s published specifications will void any AMD warranty and that overclocking of the processor may impact its functionality and longevity."

Ser inte att AMD specifikt säger att man inte ska överklocka, men man dedicerar rätt mycket text till att man avsäger sig allt ansvar från att kunder kommer förlora data och att saker kan gå dåligt på en rad andra sätt. Båda säger egentligen samma sak: om du inte vet exakt vad riskerna med överklockning är ska du inte hålla på med det.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte detta väldigt mycket "beating a dead horse" i det här läget? Ingen har ännu lyckats förklara vad det faktiska problemet är då CPUn håller sig under vad det är testad att tåla och har fortfarande inte sett någon klaga på att stabiliteten blir påverkad av detta (om/när det inträffar finns det absolut ett verkligt problem).

Och angående det pekar på kring överklockning. Har för mig att AMD eventuellt också har någon CPU-modell som de stått på scen och sagt att den stödjer överklockning. Ändå säger man detta

"This information describes methods to change factory settings and operate the processor outside of AMD’s published operating specifications. Recipient understands that operation of the product outside of AMD’s published specifications will void any AMD warranty and that overclocking of the processor may impact its functionality and longevity."

Ser inte att AMD specifikt säger att man inte ska överklocka, men man dedicerar rätt mycket text till att man avsäger sig allt ansvar från att kunder kommer förlora data och att saker kan gå dåligt på en rad andra sätt. Båda säger egentligen samma sak: om du inte vet exakt vad riskerna med överklockning är ska du inte hålla på med det.

Typ samma som jag skrev i det här inlägget: #16808945
Tydligen är det inte samma sak även om jag läser det på samma sätt men med olika formuleringar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte detta väldigt mycket "beating a dead horse" i det här läget? Ingen har ännu lyckats förklara vad det faktiska problemet är då CPUn håller sig under vad det är testad att tåla och har fortfarande inte sett någon klaga på att stabiliteten blir påverkad av detta (om/när det inträffar finns det absolut ett verkligt problem).

Och angående det pekar på kring överklockning. Har för mig att AMD eventuellt också har någon CPU-modell som de stått på scen och sagt att den stödjer överklockning. Ändå säger man detta

"This information describes methods to change factory settings and operate the processor outside of AMD’s published operating specifications. Recipient understands that operation of the product outside of AMD’s published specifications will void any AMD warranty and that overclocking of the processor may impact its functionality and longevity."

Ser inte att AMD specifikt säger att man inte ska överklocka, men man dedicerar rätt mycket text till att man avsäger sig allt ansvar från att kunder kommer förlora data och att saker kan gå dåligt på en rad andra sätt. Båda säger egentligen samma sak: om du inte vet exakt vad riskerna med överklockning är ska du inte hålla på med det.

Det som är anmärkningsvärt är ju att intel säger det som ett svar på att folk rapporterat värmeptoblem. Jag har ju tidigare i tråden pekat på det. Om allt var "frid och fröjd" med 95c oklockat så hade det ju räckt att säga det, de hade inte behövt dra upp det här med överklockning alls, för det vet de flesta vid det här laget att varken AMD eller Intel ger garanti på klockade processorer.

Så nej. det är inte jag som sparkar på döda hästar, det är flera i tråden som helt missar (medvetet?) det som är anmärkningsvärt i historien.

Frågan jag vill ha svar på är komplex, rent meningsuppbyggnadsmässigt så risk för semantikfel föreligger.

Om 95c är OK temperatur på en CPU, varför nämner intel ens överklockning i sammanhanget (när det dessutom gäller även oklockade exemplar)?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Den här artikeln har en bra poäng även om slutledningen inte är lika smidig. Det är inte enbart för att spara pengar.

http://overclocking.guide/the-truth-about-cpu-soldering/

Ytterliggare läsning: http://iweb.tms.org/PbF/JOM-0606-67.pdf

Skrivet av GilbertG:

Intels chip är för små för att lödas fast i värmespridaren.

Var detta jag tänkte tillägga, men det är trevligt att någon gjort det redan. Intel är mao inte snåla, utan de har helhjärtat satsat på laptops och små effektiva kärnor. Eftersom de insisterar med att fortfarande bara ha 2-4 kärnor, så blir detta följden.

Så vad Intel borde göra är att satsa på 6+ kärnor, större kisel, mer Cache what ever, för att få en lite större krets... och då går det att lödda IHS igen. Men eftersom alla köpt deras skit, för vi inte haft något val (tills nu) så har de inte haft någon anledning till att bry sig.

Och ang Topic så tror jag det beror på att CPUn helt enkelt är så värme glad, internt, att den helt enkelt utvecklar het-punkter i kärnan, som inte leds bort bra nog. Kaby Lake 7700k är inget mer än en överklockad Skylake 6700k i grunden, med lite tweaks och även kisel har en begränsad värmeledningsförmåga.

De har mao gjort vad som behövts för att de ska se ut som att de släpper något bättre, därav högre frekvens, men på bekostnad av temperatur instabilitet. Imho är det en dålig CPU, med extremt dåliga förutsättningar, speciellt när en 65W 3,5Ghz Broadwell fortfarande sniffar den i röven lite då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som är anmärkningsvärt är ju att intel säger det som ett svar på att folk rapporterat värmeptoblem. Jag har ju tidigare i tråden pekat på det. Om allt var "frid och fröjd" med 95c oklockat så hade det ju räckt att säga det, de hade inte behövt dra upp det här med överklockning alls, för det vet de flesta vid det här laget att varken AMD eller Intel ger garanti på klockade processorer.

Så nej. det är inte jag som sparkar på döda hästar, det är flera i tråden som helt missar (medvetet?) det som är anmärkningsvärt i historien.

Frågan jag vill ha svar på är komplex, rent meningsuppbyggnadsmässigt så risk för semantikfel föreligger.

Om 95c är OK temperatur på en CPU, varför nämner intel ens överklockning i sammanhanget (när det dessutom gäller även oklockade exemplar)?

Om du kollat tillbaka åtminstone en sida där Intel skrev svaret så ser du att överklockning diskuteras och delidding nämns. Missade du detta (medvetet?)?
https://communities.intel.com/message/471425#471425
Kan det möjligtvis vara därför han påpekar det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Om du kollat tillbaka åtminstone en sida där Intel skrev svaret så ser du att överklockning diskuteras och delidding nämns. Missade du detta (medvetet?)?
https://communities.intel.com/message/471425#471425
Kan det möjligtvis vara därför han påpekar det?

Jag har ju själv citerat intels svar säkert 3 gånger i tråden vid det här laget. Så jag har inte missat någonting.

Bryter man ner det i komponenter så ser det ut såhär:

Kund: Min cpu blir 95c varm vid normal användning

Intel: Man bör inte överklocka eller delidda.

Kund: Det har jag inte gjort

intel: .....

Det är just det som är konstigt. Intels svar på att OKLOCKADE processorer blir för varma är att man inte ska överklocka eller delidda... Det har jag inte missat.

Omk intel svarar på frågan som om det gällde klockade processorer så är det ju ett klassiskt "goddag yxskaft"-svar från deras sida.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har ju själv citerat intels svar säkert 3 gånger i tråden vid det här laget. Så jag har inte missat någonting.

Bryter man ner det i komponenter så ser det ut såhär:

Kund: Min cpu blir 95c varm vid normal användning

Intel: Man bör inte överklocka eller delidda.

Kund: Det har jag inte gjort

intel: .....

Det är just det som är konstigt. Intels svar på att OKLOCKADE processorer blir för varma är att man inte ska överklocka eller delidda... Det har jag inte missat.

Omk intel svarar på frågan som om det gällde klockade processorer så är det ju ett klassiskt "goddag yxskaft"-svar från deras sida.

Tänker man lite på saken så kanske det var en parantes med tanke på diskussionerna i tråden. Men näää, så kan det inte ha varit. Du verkar ju förbisett att dom även svarade att dom gjort test själva och inte märkt något som skulle vara utanför deras specs. Du verkar fortfarande tycka att dom ska rekommendera sina kunder till något som bryter garantin, hade dom gjort det hade jag inte blivit förvånad om du startade en tråd om det. Att onda Intel försökte köpa sig fria från garantiärenden genom att få folk att överklocka.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det är just det som är konstigt. Intels svar på att OKLOCKADE processorer blir för varma är att man inte ska överklocka eller delidda... Det har jag inte missat.

Omk intel svarar på frågan som om det gällde klockade processorer så är det ju ett klassiskt "goddag yxskaft"-svar från deras sida.

Å andra sidan, vem är det som svarat på inlägget egentligen?

Om det är "Ronald M" på Intel så är det med största sannolikhet någon supportperson. Då blir väl svaret så generiskt som det kan bli (Vilket även verkar vara ett mönster när man är inte och glor på deras forum).

Nu tänker inte jag på problemet i fråga utan snarare det svaret i sig.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har ju själv citerat intels svar säkert 3 gånger i tråden vid det här laget. Så jag har inte missat någonting.

Bryter man ner det i komponenter så ser det ut såhär:

Kund: Min cpu blir 95c varm vid normal användning

Intel: Man bör inte överklocka eller delidda.

Kund: Det har jag inte gjort

intel: .....

Det är just det som är konstigt. Intels svar på att OKLOCKADE processorer blir för varma är att man inte ska överklocka eller delidda... Det har jag inte missat.

Omk intel svarar på frågan som om det gällde klockade processorer så är det ju ett klassiskt "goddag yxskaft"-svar från deras sida.

Klocken på en CPU avgör inte värmen, det är volten som gör det. Problemet har ju varit att många moderkort drar på för hög volt i auto settings och orsakar värmeproblem. Detta är knappast Intels fel även om de borde gå ut med en rekommenderad standardvolt samt upplysa om detta. Jag har inte sett någon CPU med värmeproblem på 90 grader + där volten är 1.16-1.20 (uppskattning på stockvolt). Intels svar är därför rätt så knapphändigt och belyser inte hela problemet. Dessutom borde de sammarbete bättre med moderkortstillverkare så att nya bios med bättre inställningar släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tänker man lite på saken så kanske det var en parantes med tanke på diskussionerna i tråden. Men näää, så kan det inte ha varit. Du verkar ju förbisett att dom även svarade att dom gjort test själva och inte märkt något som skulle vara utanför deras specs. Du verkar fortfarande tycka att dom ska rekommendera sina kunder till något som bryter garantin, hade dom gjort det hade jag inte blivit förvånad om du startade en tråd om det. Att onda Intel försökte köpa sig fria från garantiärenden genom att få folk att överklocka.

Skrivet av Jompa79:

Klocken på en CPU avgör inte värmen, det är volten som gör det. Problemet har ju varit att många moderkort drar på för hög volt i auto settings och orsakar värmeproblem. Detta är knappast Intels fel även om de borde gå ut med en rekommenderad standardvolt samt upplysa om detta. Jag har inte sett någon CPU med värmeproblem på 90 grader + där volten är 1.16-1.20 (uppskattning på stockvolt). Intels svar är därför rätt så knapphändigt och belyser inte hela problemet. Dessutom borde de sammarbete bättre med moderkortstillverkare så att nya bios med bättre inställningar släpps.

Men det är ju fortfarande inte rätt. om det stämmer att folk/moderkortsmakare gör fel och inget är konstigt på intels sida, varför ens nämna överklockning?

"95c is well within the specifications of the aforementioned processor and everything is fine and dandy and pink rainbows and unicorns." Hade ju då varit fullkomligt tillräckligt som svar? Varflr ignorerar ni detta gång på gång?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed
Vissa folk är som att prata med en vägg, man får inget vettigt tillbaka.
Överklockning har varit en självklarhet under lång tid och Intel skämmer bara ut sig med uttalanden som detta. Själv har jag delidat min 7700k för att åtgärda deras fuck up

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

@Ozzed
Vissa folk är som att prata med en vägg, man får inget vettigt tillbaka.
Överklockning har varit en självklarhet under lång tid och Intel skämmer bara ut sig med uttalanden som detta. Själv har jag delidat min 7700k för att åtgärda deras fuck up

Skickades från m.sweclockers.com

Om det stämmer så tycker jag det är bättre att man säger som det är, att man inte har något bra svar eller inte vet, istället för att dansa runt svaret och försöka försvara intel när vilken idiot som helst kan se att de gör bort sig kraftigt i det här fallet.

Antingen det eller så får intel helt enkelt leva upp till sitt eget svammel och sluta sälja K-processorer och vara tydliga med att 5c ifrån den temperatur där vatten "fucking" kokar är "normalt"....

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

kastar ingen skit, bara jämför :)

Kastar mig huvudstupa rakt in i detta.. Med lite överklockning så sniffar min i5 4690K denna nya processorn i7 7700K i röven. Dock då med en spänning på ~1.26 V jämfört med vad jag förstått (stock) ~1.25 V (1.29 och 1.3 V) på i7 7700K. Med denna spänning når jag 4.5 GHz på i5 4690K stabilt, medan i7 7700K ligger på 4.2-4.5 GHz oklockad. Alltså: i5 4690K; 1.26 V = 4.5 GHz. i7 7700K; ~1.25 V (1.29 och 1.3 V) = 4.2-4.5 GHz. 0.01 V skillnad. Eller 0.03-0.04 V skillnad med den senare spänningen. Mina temperaturer vid belastning med överklockad processor går aldrig över 60 grader. Huruvida det är med 7700K vet jag inte riktigt eftersom jag inte äger en sådan själv, men det verkar ju hoppa upp och ner rejält med temperaturerna. Upp till +90 grader enligt artikeln i första posten här i tråden. Och som jag förstått det på stock. Alltså INTE ens överklockad. Sedan kan man i all evighet diskutera överklockningens dilemma - huruvida det är spänningen eller temperaturerna som dödar en processor i förtid. Hur som helst så ökar ju alltid temperaturerna när man ökar spänningen. Det går ju inte att komma ifrån. Gör matematiken själv.

kastar ingen skit, bara jämför :)
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Och det gör inte Intel då menar du? De sägwer ju att man inte bör överklocka 7700K, rent generellt. För övrigt extremt ryggradslöst och fullständigt fegt att så uppenbart spy galla över mig och min tråd utan att ens ha ruter nog att citera. Ynkligt!

Jag tar det igen... Detta är alltså ett citat från INTEL SJÄLVA!!!

"We do not recommend running outside the processor specifications, such as by exceeding processor frequency or voltage specifications, or removing of the integrated heat spreader (sometimes called ‘de-lidding’). These actions will void the processor warranty."

Så står det ju på alla intels K procesorer att man inte ska klocka och köra cpun utanför spec, detta är inget nytt och har funnits i flera år.
Men det går att göra och på egen risk.

https://click.intel.com/tuningplan/faq

Och här har du listan över vilka processorer som inte ska klockas.
https://click.intel.com/tuningplan/purchase-a-plan

Så du får ändra överskriften till: Intel K processorer bör inte överklockas.

Permalänk
Medlem

Den här tråden är alltså fortfarande igång? Ganska underhållande hur mycket skit vissa måste kasta även om personerna inte äger produkten i fråga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Den här tråden är alltså fortfarande igång? Ganska underhållande hur mycket skit vissa måste kasta även om personerna inte äger produkten i fråga.

Håller med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte detta väldigt mycket "beating a dead horse" i det här läget? Ingen har ännu lyckats förklara vad det faktiska problemet är då CPUn håller sig under vad det är testad att tåla och har fortfarande inte sett någon klaga på att stabiliteten blir påverkad av detta (om/när det inträffar finns det absolut ett verkligt problem).

Och angående det pekar på kring överklockning. Har för mig att AMD eventuellt också har någon CPU-modell som de stått på scen och sagt att den stödjer överklockning. Ändå säger man detta

"This information describes methods to change factory settings and operate the processor outside of AMD’s published operating specifications. Recipient understands that operation of the product outside of AMD’s published specifications will void any AMD warranty and that overclocking of the processor may impact its functionality and longevity."

Ser inte att AMD specifikt säger att man inte ska överklocka, men man dedicerar rätt mycket text till att man avsäger sig allt ansvar från att kunder kommer förlora data och att saker kan gå dåligt på en rad andra sätt. Båda säger egentligen samma sak: om du inte vet exakt vad riskerna med överklockning är ska du inte hålla på med det.

Ser ut som att världen kan gå under om man överklockar Ryzen (sarkasm) står säkert liknande för Intel
Att man nu tagit det någon på intel (en vanlig person precis som alla andra) så hårt att hela intel företaget säger att man absolut inte ska överklocka är väl att ta...

This AMD Ryzen Processor and AMD Ryzen Master User Guide (“Guidance”) and the AMD
Ryzen Master application (“AMD Ryzen Master”) are provided subject to the following terms and
conditions:
 The Guidance in no way modifies, alters or supersedes AMD’s officially published specifications
for any AMD product (the “Specifications”).
 Operation of an AMD product outside of the Specifications or outside of factory settings, including
but not limited to the conducting of overclocking (including use of the Guidance), may result in
damage to an AMD product and/or lead to other problems, including but not limited to, damage to
the AMD product-based computer system components (e.g. the motherboard and components
thereon); system instabilities (e.g. data loss and corrupted images); reduction in system
performance; shortened product, system component and/or system life; and in extreme cases, total
unrecoverable system failure.
 AMD does not provide support or service for issues or damages related to use of an AMD product
outside of the Specifications or outside of factory settings and Recipient assumes any and all
liability and risk associated with such usage, including by providing motherboards or other
components that facilitate or allow usage outside of the Specifications or factory settings.
 THE GUIDANCE IS PROVIDED TO YOU ON AN "AS IS" BASIS WITHOUT WARRANTY OF
ANY KIND, EITHER EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING BUT NOT LIMITED TO IMPLIED
WARRANTIES OF MERCHANTABILITY, FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE,
NONINFRINGEMENT, OR THOSE ARISING FROM CUSTOM OR TRADE. AMD DOES NOT
WARRANT, GUARANTEE, OR MAKE ANY REPRESENTATIONS AS TO THE
CORRECTNESS, ACCURACY OR RELIABILITY OF THE GUIDANCE (INCLUDING THE
PERFORMANCE OF THE AMD PRODUCT) AND MAY MODIFY, AMEND, DELETE OR
RETRACT THE GUIDANCE AT ANY TIME. TO THE FULLEST EXTENT ALLOWED BY
LAW, IN NO EVENT WILL AMD BE LIABLE TO YOU OR ANY OTHER PARTY FOR ANY
DIRECT OR INDIRECT DAMAGES, LOST PROFITS, LOST SAVINGS OR OTHER
INCIDENTIAL OR CONSEQUENTIAL DAMAGES WHICH MAY ARISE OUT OF OR
RELATE TO THE GUIDANCE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Så står det ju på alla intels K procesorer att man inte ska klocka, detta är inget nytt och har funnits i flera år.
Men det går att göra och på egen risk.

https://click.intel.com/tuningplan/faq

För ungefär 11:e gången nu.... Det som är nytt är att de säger så som ett svar till de som fått 95c vid helt normal användning.

Nu vet jag att jag var aningen barsk. Ta det inte personligt, för jag menar det inte personligt, men man blir ju trött av att behöva upprepa samma sak massor av gånger.

Finns det nyhetsvärde i att intel's garanti inte täcker klockade processorer? Absolut inte.

Finns det nyhetsvärde i att intel går ut och aktivt avråder från att överklocka processorer som är "gjorda" för det? Kan diskuteras, men det tycker jag nog att det gör, för här skiljer de ju sig från AMD som går ut med videor som visar hur man klockar Ryzen på bästa sätt.

Finns det nyhetsvärde i att intel svarar "vi rekommenderar inte att man överklockar" (parafriserat, eller vad det heter), till folk som fått värmeproblem när de inte klockat? JAAAAAAAAAAAAA Hundra procent. Och här viker jag min inte en tum.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

För ungefär 11:e gången nu.... Det som är nytt är att de säger så som ett svar till de som fått 95c vid helt normal användning.

Nu vet jag att jag var aningen barsk. Ta det inte personligt, för jag menar det inte personligt, men man blir ju trött av att behöva upprepa samma sak massor av gånger.

Finns det nyhetsvärde i att intel's garanti inte täcker klockade processorer? Absolut inte.

Finns det nyhetsvärde i att intel går ut och aktivt avråder från att överklocka processorer som är "gjorda" för det? Kan diskuteras, men det tycker jag nog att det gör, för här skiljer de ju sig från AMD som går ut med videor som visar hur man klockar Ryzen på bästa sätt.

Finns det nyhetsvärde i att intel svarar "vi rekommenderar inte att man överklockar" (parafriserat, eller vad det heter), till folk som fått värmeproblem när de inte klockat? JAAAAAAAAAAAAA Hundra procent. Och här viker jag min inte en tum.

Amd har samma att man inte ska köra cpu utanför spec som du ser ovanför ditt inlägg.

Och det kan vara fel på vissa 7700K cpuer om du har missat detta, bara byta ut den på garantin.
Min håller runt 60Grader i full belastning @ 4.5GHZ 1.2V med en skit kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Amd har samma att man inte ska köra cpu utanför spec som du ser ovanför ditt inlägg.

Och det kan vara fel på vissa 7700K cpuer om du har missat detta, bara byta ut den på garantin.
Min håller runt 60Grader i full belastning @ 4.5GHZ 1.2V med en skit kylare.

60c låter absolut mer normalt. 95c är 35c varmare, så det verkar ju troligt i så fall att det faktiskt är fel på vissa 7700K men intel försöker smita undan ansvar och skyller på användaren och att de inte skall klocka (vilket många inte ens gjort som det står i artikeln). Dåligt av intel.

Sen, ja, amd täcker inte heller överklockning på garantin, men det är (för 12:e gången nu) inte det minsta anmärkningsvärt och inte det som har diskussionstråden.

Om någon kan visa ett exempel på att AMD svarat en kund som rapporterat höga temps (på en oklockad AMD-cpu) att kunden inte bör klocka sin upplåsta AMD processor (alltså som ett direkt svar på tal, inte någon generisk användarvillkorstext), SÅ KAN JAG GÅ MED PÅ ATT DET ENS ÄR I NÄRHETEN AV JÄMFÖRBART, ANNARS INTE!!

Puh....

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Diverse svar i stora versaler

Alltså, vad vill du diskutera i den här tråden? Alla som diskuterar kring ämnet blir du ju bara förbannad på. Så varför ens skapa en diskussionstråd?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_001:

Läste en artikel om detta på wccftech. Hade då precis fått hem 7700k till mitt första datorbygge.
Men jag tyckte artikeln lät lite överdriven på vissa punkter. 90 grader i idle eller låga laster med "stock" inställning låter orimligt om det inte är någon som monterat något fel.

Jag tyckte iallfall att det var spännande att se vad min processor hade för temps och nu när jag testat den i ett par olika stresstest och benchtests så ser jag i alla fall inga höga värden.

Max tempen är 65*C vid full belastning 4525 MHz (ca 1,22V)
Vid idle eller låg belastning ligger den stabilt på 28-30*C

Detta med en 300kr CM 212 EVO luftkylare med medföljande kylpasta och stock inställningar.

Så det var inga problem för mig, men jag kanske har haft tur.

Jag har stängt av TurboBoost så den håller sig på 4,2GHz och dragit ner spänningen till 1,150V, enligt AIDA64 är medeltemperaturen runt 80 grader efter 30 minuters FPU-stressande. Detta med en rumstemperatur på 25 grader, processorn kyls av en Corsair Hydro H80i v2.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Jag har stängt av TurboBoost så den håller sig på 4,2GHz och dragit ner spänningen till 1,150V, enligt AIDA64 är medeltemperaturen runt 80 grader efter 30 minuters FPU-stressande. Detta med en rumstemperatur på 25 grader, processorn kyls av en Corsair Hydro H80i v2.

Oj. Varmt. Men med tanken på 25 grader som rumstemperatur så ökar det ju ca ~ + 10 grader på processorn. Så när du skriver 80 grader vid 30 min stresstest just nu så kanske du hamnar på ~70 med din i7 7700K när det är svalare utomhus (börjar bli varmt nu) och i rummet.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Den här tråden är alltså fortfarande igång? Ganska underhållande hur mycket skit vissa måste kasta även om personerna inte äger produkten i fråga.

Mest igång för att folk vägrar förstå varandra, man skapar halmgubbar och svarar på frågor som aldrig ställts etc....

I mina ögon är det ju faktiskt rätt uppenbart att Intel försöker smita ifrån ansvar när de säger att en processor inte ska överklockas, när de marknadsför den som "unlocked"..... unlocked för vad, om inte överklockning? Steka ägg på dem?

Here, have a 7700K instead of a 7700. It's more expensive and it's an identical CPU, the only difference is that it's unlocked and thus you can overclock it! So pay more for it! But you're not supposed to overclock it. Don't overclock it.
- Intel

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Mest igång för att folk vägrar förstå varandra, man skapar halmgubbar och svarar på frågor som aldrig ställts etc....

I mina ögon är det ju faktiskt rätt uppenbart att Intel försöker smita ifrån ansvar när de säger att en processor inte ska överklockas, när de marknadsför den som "unlocked"..... unlocked för vad, om inte överklockning? Steka ägg på dem?

Here, have a 7700K instead of a 7700. It's more expensive. It's an identical CPU, the only difference is that it's unlocked and thus you can overclock it! So pay more for it! But you're not supposed to overclock it. Don't overclock it.
- Intel

Håller med om det Hahaha steka ägg

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@Mithras: Fast den är ju inte exakt likadan som 7700? 4,2 vs 4,5 Ghz max turbo och ingen kylare följer med 7700k.
Det största problemet om man orkar läsa runt lite verkar i mina ögon vara att folk köper en 7700k och sen en 200 kronors kylare och blir förvånade när deras 7700k med ett z170/270 moderkort med enhanced turbo blir varm i 4,5 Ghz all core load.

@Rixxz den kylaren verkar inte vara någon höjdare däremot.

Här har du H100i v2
http://cdn.overclock.net/b/b6/b6b17fe6_5820kload.jpeg

Och här har du en NH-D15 som är billigare och nästan 10 grader svalare.
http://cdn.overclock.net/2/21/210894d2_5820kloadNH-D15.jpeg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Alltså, vad vill du diskutera i den här tråden? Alla som diskuterar kring ämnet blir du ju bara förbannad på. Så varför ens skapa en diskussionstråd?

De diskuterar inte kring ämnet, de upprepar saker som är irrelevant i sammanhanget, gång på gång, så är det så konstigt att man blir matt.

Det är ingen (vad jag har sett) som ifrågasätter varken AMD's eller intel's disclaimers om att processorer som överklockas inte täcks av garantin, så där finns inget att diskutera.

Det som är anmärkningsvärt är i vilket sammanhang intel tar upp överklockning, nämligen i ett sammanhang där processorer som blivit 95c varma utan att överklockas ifrågasätts.

Om det vore så att folk klockade sina 7700K utan adekvat kylning, så att de blev för varma och gick sönder, och sedan skyllde på intel, så hade varken jag eller någon annan höjt på ögonbrynen, men det som gör det hela prekärt är dels att de berörda processorerna inte var överklockade, och dels att uttalandet utan större ansträngning kan tolkas som att intel avråder från överklockning av K-modellerna, rent generellt. Alltså inte bara att de påminner om att det inte täcks av garantin, utan att de också avråder från det, det är två olika saker.

AMD å sin sida har visserligen samma friskrivning gällande garantin, men de har dels Ryzen master, och dels har de i en video visat hur man överklockat, så jag tolkar det inte som att de avråder från överklockning, vilket inel gör med sitt uttalande.

Edit: För ytterligare tydlighet: Folk beter sig som om trådrubriken löd: "intel: överklockning av 7700K täcks inte av garantin.

Och om det hade varit det som jag tyckte var "anmärkningsvärt" så hade jag haft full förståelse för hur folk har argumenterat i tråden, men...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Mithras: Fast den är ju inte exakt likadan som 7700? 4,2 vs 4,5 Ghz max turbo och ingen kylare följer med 7700k.
Det största problemet om man orkar läsa runt lite verkar i mina ögon vara att folk köper en 7700k och sen en 200 kronors kylare och blir förvånade när deras 7700k med ett z170/270 moderkort med enhanced turbo blir varm i 4,5 Ghz all core load.

Nu är det ju knappast dessa extra mhz som de säljer 7700K 400 kr dyrare för. Det står ju till och med "unlocked" på lådan....USP'en är ju så otroligt tydlig; Denna går att överklocka. Då kan man inte precis backa och säga nej överclocka inte.

Sen kan jag hålla med dig att folk inte kan förvänta sig att den inte ska bli varm i 4.5ghz med skräpkylare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Rixxz den kylaren verkar inte vara någon höjdare däremot.

Här har du H100i v2
http://cdn.overclock.net/b/b6/b6b17fe6_5820kload.jpeg

Och här har du en NH-D15 som är billigare och nästan 10 grader svalare.
http://cdn.overclock.net/2/21/210894d2_5820kloadNH-D15.jpeg

Den må inte vara extrem i jämförelse med priset, men den är åtminstone bättre än "vanliga" kylare i 500-kronors klassen, och inte fan ska det behövas för att hålla den under 80 grader i stock, än mindre när den är underklockad. Eller tänk dig en Intel stock kylare, throttling direkt. Är det OK?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nu är det ju knappast dessa extra mhz som de säljer 7700K 400 kr dyrare för. Det står ju till och med "unlocked" på lådan....USP'en är ju så otroligt tydlig; Denna går att överklocka. Då kan man inte precis backa och säga nej överclocka inte.

Sen kan jag hålla med dig att folk inte kan förvänta sig att den inte ska bli varm i 4.5ghz med skräpkylare.

Självklart inte, man köper den för att överklocka men folk snålar in så mycket på annat och förväntar sig saker. Eller så köper dom skräp som @Rixxz

Skrivet av Rixxz:

Den må inte vara extrem i jämförelse med priset, men den är åtminstone bättre än "vanliga" kylare i 500-kronors klassen, och inte fan ska det behövas för att hålla den under 80 grader i stock, än mindre när den är underklockad. Eller tänk dig en Intel stock kylare, throttling direkt. Är det OK?

Den är värdelös för det priset, den jag länkade var den större varianten som kostar nästan 1300:- som blir krossad av en 800 kronors NH-D15

Finns ingen Intel stockkylare till 7700k så ja kastar du på en underdimensionerad kylare får du räkna med problem.