Permalänk
Medlem

Att hålla ett "roligt" tal.

Hej Sweclockers,

För att fatta mig kort så ska jag hålla ett tal på tio minuter med humoristiskt inslag. Att hålla tal är ingenting jag har något emot att göra, jag skulle nog till och med våga säga att jag är ganska bra på det, problemet är att jag inte har en aning om hur jag ska forma talet och tänkte därför vända mig hit för idéer.

Krav: 10 minuter långt.
Publik: Ung, berusad och ganska "open minded", (man kan alltså skämta om ganska kontroversiella grejer).

Just nu är det blankt för mig. Hur tycker ni att ett "roligt" tal ska se ut? Finns det något som brukar fungera extra bra när man talar? Alla tips och idéer är mycket välkomna!

Med vänlig hälsning.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Vad är det för tillställning?

Kommer alla deltagare från samma ställe?

Jobbar ni alla inom samma bransch?

Permalänk
Medlem

Många börjar ju med att bjuda på sig själv och publiken. "Jag visste inte alls vad jag skulle snacka om när jag fick det här uppdraget. Men sen tänkte jag, ni är fulla och jag är hög, hur svårt kan det vara liksom?"

Har publiken samma intresse eller yrke så kan man ju driva med det ämnet som de känner sig hemma i, stereotyper, missförstånd med "vanliga" människor osv.

Är det en blandad publik så känns det inte så lätt. Finns ju en anledning till att det är svårt att slå igenom som ståuppkomiker.

Permalänk
Medlem

Tio minuter låter långt... varför så länge?

Menar du 20-30 när du skriver ung publik?

Berätta mer om kontexten.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Dra några fräckisar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

Improv. Challenge accepted.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Just nu är det blankt för mig. Hur tycker ni att ett "roligt" tal ska se ut? Finns det något som brukar fungera extra bra när man talar? Alla tips och idéer är mycket välkomna!

Om de i publiken läser till civilingenjörer (enligt din profil), så går det lätt att driva med det absurda i allt.

Ta vardagliga exempel såsom matlagning, köra bil, handla, välja vilken film man ska kolla på etc. utifrån en civilingenjörs perspektiv.

Blanda in designpatterns, pH-nivåer, hållfasthetslära eller vad de nu läser. Kan bli smått komiskt att spara inköpslistor som en array, eller bygga en egen EAN-scanner för shoppinglistan. Överanalysera allt och gör labrapporter efter dejt med tjejen etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Vad är det för tillställning?

Kommer alla deltagare från samma ställe?

Jobbar ni alla inom samma bransch?

Nae inte riktigt, men alla studerar så det har man gemensamt.

Skrivet av Frux:

Många börjar ju med att bjuda på sig själv och publiken. "Jag visste inte alls vad jag skulle snacka om när jag fick det här uppdraget. Men sen tänkte jag, ni är fulla och jag är hög, hur svårt kan det vara liksom?"

Har publiken samma intresse eller yrke så kan man ju driva med det ämnet som de känner sig hemma i, stereotyper, missförstånd med "vanliga" människor osv.

Är det en blandad publik så känns det inte så lätt. Finns ju en anledning till att det är svårt att slå igenom som ståuppkomiker.

Jag gillar detta konceptet, att driva med sig själv och publiken är oftast det lättaste sättet att få folk att skratta. Jag har några idéer här själv man skulle kunna använda.

Tack för tipset.

Skrivet av LaoLao:

Tio minuter låter långt... varför så länge?

Menar du 20-30 när du skriver ung publik?

Berätta mer om kontexten.

Jag kan tyvärr inte göra något åt tiden. Det ska vara tio minuter vilket också är lite utmaningen i det.

Skrivet av Shudnawz:

Improv. Challenge accepted.

Haha ja, då blir det nog mycket tyst. Tio minuter helt improviserat är imponerande. Det är helt öppet, jag får/kan prata om exakt vad jag vill, bara det är 10 minuter långt.

Skrivet av walkir:

Om de i publiken läser till civilingenjörer (enligt din profil), så går det lätt att driva med det absurda i allt.

Ta vardagliga exempel såsom matlagning, köra bil, handla, välja vilken film man ska kolla på etc. utifrån en civilingenjörs perspektiv.

Blanda in designpatterns, pH-nivåer, hållfasthetslära eller vad de nu läser. Kan bli smått komiskt att spara inköpslistor som en array, eller bygga en egen EAN-scanner för shoppinglistan. Överanalysera allt och gör labrapporter efter dejt med tjejen etc.

Detta kan man spinna vidare på tillsammans med vad Frux skrev tidigare i tråden. Publiken är oerhört okänslig så jag skulle kunna "skämta" om ganska grova saker.

Tack för tipsen alla, jag ska fortsätta att spinna vidare på talet. Nu har jag lite idéer och en grund att stå på.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync