AMD Radeon RX Vega för spel lanseras inte under andra kvartalet

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX Vega för spel lanseras inte under andra kvartalet

Grafikmakaren AMD bekräftar att Radeon Vega Frontier Edition för professionella användare blir först ut med arkitekturen Vega och att lanseringen för konsumenter dröjer till senare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fram med högaffeln dags att klaga! det vi är bäst på!
trist om det är så men vem köper grafikort på sommaren finns bättre saker att göra

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Den som väntar på något gott "väntar alldeles för länge".

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Men herregud, detta börjar bli extremt tröttsamt. Jag börjar snart tycka att min investering i en dyr freesync skärm var förgäves. Ska jag seriöst behöva vänta 4 år för en värdig ersättare till mitt 290X?

Om det inte vore för att Ryzen var helt revolutionerande i prissättning och jag tänkt köpa en om nån vecka så hade jag hoppat på "AMD hate-wagon" nu tror jag.

Permalänk
Medlem

Vänta och mer väntande för något som kanske inte slår 1080Ti, gah.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Yepp! Det är så man vinner marknadsandelar, man låter 1080Ti härja fritt.

Permalänk
Medlem

Trist. Känner också att en freesync skärm kanske var fel val -.-
Plus att mitt 390x gick sönder för några veckor sedan, sitter nu med ett 660ti.

Antar att jag och 660 ska behöva bekanta oss rejält innan man får se Vega.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Avstängd

SK Hynix verkar ju ha floppat ganska hårt med deras HBM2. Antagligen är dock Samsungs tillgång inte bättre med tanke på att dom säkerligen redan förser Nvidia med en hyffsad andel. Men dom verkar ju i alla fall fått rätt på hastigheterna.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Första ryktet om ett HBM2 släpp var ju Q2 förra året...
Börjar bli drygt o sitta på ett 960 :/

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentBrack:

Trist. Känner också att en freesync skärm kanske var fel val -.-
Plus att mitt 390x gick sönder för några veckor sedan, sitter nu med ett 660ti.

Antar att jag och 660 ska behöva bekanta oss rejält innan man får se Vega.

Jag sitter i samma position som du, mitt 7970 gick sönder för några månader sedan och har nu ett 6850 i burken. Det lutar starkt åt Nvidia från min sida.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Surt. :-\ Hoppas SK Hynix får ordning på minnena snart.
Får se det från den ljusa sidan, det blir lättare att hinna spara ihop pengarna.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Glad att jag skaffade ett GTX 1070 när jag byggde mitt Ryzen system i mars. Hade lite tankar på att vänta på Vega för att det kanske skulle passa bättre med Ryzen, men kände på mig att det skulle dra ut på tiden.

AMD:s CPU-avdelning är ju verkligen med i leken igen, men deras GPU-avdelning verkar de inte ha fått ordning på ännu. I den här takten kommer Volta för spel nästan finnas tillgängligt när Vega äntligen släpps.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

jaja seså, ut o köp Nvidia med er ingen bryr sig ändå

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Nog för att HBM2 är en spännande teknik, men med tanke på hur pass hög bandbredd Nvidia faktiskt lyckats få till med hjälp av GDDR5X är frågan om det inte hade varit ett bättre drag av AMD att använda det också. Det hade troligen varit billigare för AMD och samtidigt hade Vega säkerligen redan varit släppt vid det här laget. Nog för att HBM2 kanske resulterar i att kortet har ett lägre effektuttag men man får hoppas att AMD inte kommer behöva lida av de här besluten under en längre tid.

Nåja, jag kommer mest sannolikt nöja mig med ett RX570 eller RX580, bara itx-brädorna till AM4 släpps snart

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

vem är förvånad?

tur att det är sommar snart så man inte sitter inne och spelar utan kan köpa nytt kort till hösten istället. då måste fan ha fått tummen ur och lanserat skiten!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

F#ck it!
Hej Zotac 1080 Ti AMP Extreme! Kul att lära känna dig!
Du ska få bekanta dig med min kompis 1800X.
Nu har AMD sjabblat bort sig och tappat pucken. Jag orkar inte sitta med mitt gamla AMD Fury längre.
Det hade fan varit bättre nästan att släppa ett Vega med GDDR5X. Det är ju trots allt inte mycket memory-bottleneck. AMD's problem har varit en svag core.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Jag slutade vänta förra veckan och slog till på ett 1070. Kanske blir Vega på Black Friday istället.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Ni listar Vega Frontier Edition som 2048-bit, men är det inte mer troligt att den är 4096 då den har 16GB VRAM? Eller har den 2st 8GB-stackar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik-W:

Jag slutade vänta förra veckan och slog till på ett 1070. Kanske blir Vega på Black Friday istället.

Då ska Volta vara bakom hörnet..Volta ska presenteras vid årsskiftet om jag minns rätt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

För stor gamble att satsa på HBM2 alltså. Verkar bita dem i baken rejält. 20% mindre bandbredd är väldigt mycket.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s0sdaf:

Ni listar Vega Frontier Edition som 2048-bit, men är det inte mer troligt att den är 4096 då den har 16GB VRAM? Eller har den 2st 8GB-stackar?

Anandtech vidareutvecklar på det.

Citat:

Moving on, AMD has confirmed that the Vega FE will have approximately 480GB/sec of memory bandwidth, and in a big surprise, that this will come from 16GB of HBM2 memory. AMD has been heavily promoting their use of HBM2 and what it means for their memory architecture – the High Bandwidth Cache Controller – particularly banking on the fact that the HBM2 specification allows for memory speeds of up to 2Gbps/pin. Coupled with the fact that we’ve already seen an early Vega chip with 2 HBM2 stacks (indicating a 2048-bit bus), and AMD’s figures confirm that they’re going to be coming very close to 2Gbps for the Vega FE. The card’s 480GB/sec of bandwidth means that the HBM2 stacks need to be clocked at 1.875GHz, just short of that 2Gbps figure.

However the far more interesting news here isn’t the bandwidth, but the amount of total HBM2 memory. AMD has revealed that the Vega FE will ship with 16GB of memory, a figure that until today didn’t look to be possible. And to be honest, we’re still not sure how AMD is doing it.

Along with the higher data rate of HBM2, the other major feature of the newer HBM specification is that it allows for much higher capacity stacks, up to 4GB for a 4 layer (4-Hi) stack, or 8GB for an 8 layer (8-Hi) stack, solving the capacity issues that dogged the HBM1-powered Fiji GPU. However to date, neither Samsung nor SK Hynix have offered 8-Hi HBM2 in their parts catalogs. No specific reason has been given, but the use of TSVs means that the greater the number of layers, the harder the memory is to assemble. For the moment, a pair of 8-Hi stacks is by far the most likely explanation for how AMD has put 16GB of VRAM on the Vega FE. However until we hear more from AMD, it’s not the only possibility, and given that 8-Hi HBM2 still isn’t on anyone’s parts list, it may be that AMD has adopted more creative measures to get this much VRAM on a Vega card.

http://www.anandtech.com/show/11403/amd-unveils-the-radeon-ve...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Ni listar Vega Frontier Edition som 2048-bit, men är det inte mer troligt att den är 4096 då den har 16GB VRAM? Eller har den 2st 8GB-stackar?

Det har spekulerats en hel del om det där... Vad jag läst verkar det finnas tre teorier:
* 2*8GB-stackar
* 4*4GB och 4096-bit
* 4*4GB bryggade till 2*8GB och 2048-bit

Vilket det blir i slutändan kan man bara spekulera om antar jag...

Permalänk
Medlem

Men vafaaan... har varit redigt less på väntandet sedan länge, och nu blir det alltså ännu värre. Lika bra att sluta bry sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentBrack:

Trist. Känner också att en freesync skärm kanske var fel val -.-
Plus att mitt 390x gick sönder för några veckor sedan, sitter nu med ett 660ti.

Antar att jag och 660 ska behöva bekanta oss rejält innan man får se Vega.

Jag är i samma sits fast med ett gammalt 6950

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Känns nu som RX refresh var en liten varningsflagg att det är något problem med Vega korten.
Kan vara HBM2 som ställer till det?
Eller så är det så att de blev tagna på sängen med GTX 1080 Ti , GTX Titan XP och även lanseringen utav Volta.

Om jag inte minns helt fel så hade väl Itzhak Skenström dessa ord i Sound of Music: godnatt adjö auf wiedersehen goodbye

Permalänk
Medlem

Redan köpt ett 1080Ti och kan inte direkt påstå att jag ångrar mig, i den takt som AMD verkar släppa Vega så har väl Nvidia redan Volta reo för lansering.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

hmm fan nu kliar det att köpa 1080ti men väntar till efter computex iaf.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Kommer Vega och Volta ut samtidigt så får nog AMD knivigt

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Men herregud, detta börjar bli extremt tröttsamt. Jag börjar snart tycka att min investering i en dyr freesync skärm var förgäves. Ska jag seriöst behöva vänta 4 år för en värdig ersättare till mitt 290X?

Om det inte vore för att Ryzen var helt revolutionerande i prissättning och jag tänkt köpa en om nån vecka så hade jag hoppat på "AMD hate-wagon" nu tror jag.

Skrivet av KentBrack:

Trist. Känner också att en freesync skärm kanske var fel val -.-
Plus att mitt 390x gick sönder för några veckor sedan, sitter nu med ett 660ti.

Antar att jag och 660 ska behöva bekanta oss rejält innan man får se Vega.

Se det positivt, den var i alla fall billigare än en skärm med g-sync och nu sparar ni även pengar eftersom ni inte har något högpresterande AMD-kort att köpa.

En sak som ni kan trösta er med är att sommaren snart är här och då kanske ni inte suttit inne och spelat så mycket ändå. På så vis kan det nästan vara en bra grej att ni måste vänta om ni ändå inte hade fått så mycket användning för kortet i sommar. Ni skulle ju också kunna kolla på ett kort från Nvidia om ni verkligen vill ha mer prestanda, kort går alltid att sälja i efterhand.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Det är väl bara gratulera Nvidia för den totala dominansen på grafiksidan. Vega lär inte ha någonting att sätta emot Volta som bör lanseras ungefär samtidigt.
Nvidia får nog ytterligare kunder efter denna försening, för det är så det kommer uppfattas av alla. Får se vad AMD hittar på nästa år, men det blir nog en G-sync skärm för mig nu.