Permalänk
Medlem

BIOS, när flashar ni?

Hej,

jag hade en liten fundering. När ni byggt en ny dator, brukar ni flasha BIOS innan ni gör något annat? Var en youtuber som sa att han alltid brukade flasha innan han går vidare till windows installation osv.

Jag har dock för mig att man inte behöver pilla med BIOS versionen om det inte är så att det behövs av någon anledning? T.ex. om något strular i datorn eller så.

Hur gör ni? är alltså frågan

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tidigare var alltid BIOS ngt man skulle flasha om du hade problem, men numera är det rekommenderat av både moderkorttillverkarna och återförsäljarna. Precis som med mobiler så är det första de som ska reparera gör när de undersöker en mobil efter att ha konstaterat fel, är att uppdatera BIOS/UEFI/Firmware. Samma gäller moderkort.

Numera kan nya versioner av BIOS både öka prestanda och ge mängder av nya funktioner.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

En BIOS uppgradering innehåller ofta fixar och förbättringar samt stöd för ny hårdvara (ex CPU'er) så jag uppgraderar alltid BIOS så fort det kommit ut en ny version oavsett om jag "behöver" det eller inte.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Det beror på, installerar alltid OS utan överklockning av CPU och minne.
Sedan om jag ska leka med sådant så uppdaterar jag BIOS/UEFI, på mitt moderkort så hade de flera patchar som påverkade just XMP-profiler för minnen så det kändes taktiskt att uppdatera innan jag slog på det.

I korthet så uppdaterar jag bara vid behov, t.ex. om jag verkligen måste ha en funktion i ett nytt BIOS, men det är rätt ovanligt med standardkomponenter. Dock så är proceduren rätt enkel och "idiotsäker" med nya moderkort så det är bara att köra på om du vill ha en ny version. Moderkortet kan ju legat länge på lager med en kanske för gammal version.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Brukar man inte prata om att ifall BIOS funkar låt det vara? Eller den skrönan borta?

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Avstängd

På en ny burk brukar jag alltid uppdatera direkt för att den ska vara fullt uppdaterad.

På en äldre burk som inte har några problem brukar jag kolla BIOS-versioner ibland när andan faller på. Finns det en ny version kollar jag change-loggen och uppdaterar om det finns buggfixar eller något som jag kan tänkas ha behov av. Jag brukar inte uppdatera om enda ändringen är stöd för ny hårdvara som jag inte använder, t ex nya CPU-modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

Brukar man inte prata om att ifall BIOS funkar låt det vara? Eller den skrönan borta?

Jo, så har jag också resonerat. Ett rätt bra tips är att man kanske ska ta sig en stund och läsa på vad förbättringarna innebär och se om det berör din setup eller inte.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

Jag är av åsikten att man ska alltid ha senaste bios då det kommer nya versioner av en orsak men jag kör in windows först och lägger senaste programvaran från tillverkaren och uppdaterar bios och drivrutiner igenom den för det är enkelt och bekvämt och ser ingen större orsak att lägga in senaste bios innan man kör in Windows som iof är snabbt fixat men inget jag angagerar mig med

Brukade även hata programvara för bios uppdatering från Windows och körde alltid från dos förut men idag funkar dom bra och är bekväma att använda och letar upp allt själv så bryr mig inte om att pilla med det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Varje gång det står ''enhanced system stability'' på update loggen så flashar jag om biosen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

När det behövs, läser alltid loggen på vad de ändrat i nyare versioner.

Varför krångla om det ändå är en fix jag inte behöver ?

Är det patcher för CPU el stöd för hårdvara jag behöver är det givetvis ett måste, men har de bara fixat något obskyr bugg som inte drabbar mig ser jag inte meningen..

Fungerar det - rör det inte, kör jag alltid på jobbet. (jobbar med maskiner inom industri) Det finns alltid nog med problem att gräva ner sig i utan att skapa egna, en uppdatering av programvara (oavsett var den sitter i för apparat) är aldrig en garanti för att allt fungerar bättre. Dessutom, fungerar något som det är, vad är det då som kan bli bättre ?

EDIT: Att ständigt uppdatera är en sjukdom / stört beteende som skapats av att folk accepterar att mjukvaror inte är klara från leverans utan måste plåstras ihop hos kund för att fungera, något jag anser vara rätt korkat. Förr när inte alla var uppkopplade på nätet och drivrutiner etc behövdes skickas ut fysiskt så blev det en större skada för leverantören när de släppte buggig smörja, då det innebar mer arbete än nu att fixa till. Kanske t o m bränna om EPROM:s och fysiskt skruva med grejorna. Jag tror man ansträngde sig mer för att släppa fungerade produkter då. Nu är det helt accepterat att slutanvändaren blir tvingad till att vara betatestare, mot sin vilja. Bara det nya lanseras fort.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

När det behövs, läser alltid loggen på vad de ändrat i nyare versioner.

Varför krångla om det ändå är en fix jag inte behöver ?

Är det patcher för CPU el stöd för hårdvara jag behöver är det givetvis ett måste, men har de bara fixat något obskyr bugg som inte drabbar mig ser jag inte meningen..

Fungerar det - rör det inte, kör jag alltid på jobbet. (jobbar med maskiner inom industri) Det finns alltid nog med problem att gräva ner sig i utan att skapa egna, en uppdatering av programvara (oavsett var den sitter i för apparat) är aldrig en garanti för att allt fungerar bättre. Dessutom, fungerar något som det är, vad är det då som kan bli bättre ?

EDIT: Att ständigt uppdatera är en sjukdom / stört beteende som skapats av att folk accepterar att mjukvaror inte är klara från leverans utan måste plåstras ihop hos kund för att fungera, något jag anser vara rätt korkat. Förr när inte alla var uppkopplade på nätet och drivrutiner etc behövdes skickas ut fysiskt så blev det en större skada för leverantören när de släppte buggig smörja, då det innebar mer arbete än nu att fixa till. Kanske t o m bränna om EPROM:s och fysiskt skruva med grejorna. Jag tror man ansträngde sig mer för att släppa fungerade produkter då. Nu är det helt accepterat att slutanvändaren blir tvingad till att vara betatestare, mot sin vilja. Bara det nya lanseras fort.

Okej, utan att spåra helt i diskussionen så vill jag bara säga som kommentar till din EDIT att det i många fall är något som accepteras av användare sålänge de får produkter _nu_. Att mörka att viss funktionalitet inte är implementerad etc är en sak, men om man är tydlig med vad som levereras så ser jag det inte som ett problem.

I många fall handlar det om buggrättningar. Det är svårt att skriva näst-intill-buggfri kod. Inte bara det, det som inte alltid är lätt att förstå för gemene man gällande uppdateringar är att miljöer ändrar på sig och man behöver göra uppdateringar för att hänga med. Jag vet att jag själv en gång i tiden tänkte "men varför jobbar dom fortfarande med X, det har ju varit klart i flera år"...

Angående changelogs så är det väldigt sällan som allting nämns. Oftast, av egen erfarenhet, så är det rättningar som gäller kundcase som nämns och andra fixar och ändringar nämns inte.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

@Dimman:

Ja, det är ju sant, folk tycker det är OK att man får 3/4 nu och väntar på att resten fungerar sen..

Att det är svårt att skriva buggfritt är jag helt införstådd med, men det känns som att det blivit mer accepterat att man släpper produkter som egentligen inte är riktigt färdiga..

Sen är ju Windowsvärlden lite sjuk också, det släpps uppdateringar oftare än någon med hygien-OCD byter kalsonger, med resultatet att det inte helt sällan är program som slutar fungera, som i sin tur måste uppdateras osv.. På företag håller man väl ofta lite i bromsen med att uppdatera maskiner som kör specialbyggda program innan man faktiskt vet att det fungerar.

Jag är nog lite bakåtsträvare ibland

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Har själv alltid börjat med att flasha BIOS, och har gjort så sedan mitten av 90-talet!
De innehåller alltid stabilitets/kompatibilitetsuppdateringar, och är ändå det första support vill att man skall göra ändå om man nu skulle ha problem.

Permalänk
Medlem

flashar ALDRIG om det funkar, bara när det är något problem som kan lösas via bios flash, nu har jag aldrig fått problem vid flash men i alla fall.

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur folk gör. Det här är rippat från BIOS manualen från mitt kommande kort, Asus Strix Z270H Gaming:

"1.11
The ASUS website publishes the latest BIOS verisons to provide enchancements on system stability,
compatibility, and performance. However, BIOS updating is potentially risky. If there is no problem
using the current version of BIOS, DO NOT manually update the BIOS. Inappropriate BIOS updating may result to system's failure to boot.
Carefully follow the instructions in this chapter to update your BIOS when necessary."

Lite häftigt att man kan uppdatera BIOS via internet direkt från BIOS menyn. Sist jag gjorde det (2008 kanske) så var det USB sticka som gällde. Eller så kan man göra det via ett program inne i Windows.

Men det känns som att man kan avvakta tills man stöter på problem. Såg dock att de tre senaste BIOS uppdateringarna innehåller nån typ av stabilitets förbättringar. Då blev man lite kluven

Angående citatet från manualen känns det som att man läst det där sen första gången man pillade med ett BIOS. Därav "if it aint broke, dont fix it"

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Har aldrig gjort, aldrig behövt göra, vet inte ens hur man gör, och inte vet jag varför det kallas "flasha".

Permalänk
Avstängd

"Rule number one: never update your bios unless it got something you need"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Har aldrig gjort, aldrig behövt göra, vet inte ens hur man gör, och inte vet jag varför det kallas "flasha".

Förr satt det ett glas/plast-skydd på EEPROM och hette UV-EEPROM, med hjälp av en UV-blixt (flash) kunde man rensa minnet väldigt snabbt.

Detta utryck använde intel sedan i sin marknadsföring och sa att minnena var toksnabba och skrev "flash memory" på epromarna.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

så fort det finns en ny

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Jag har och har väl alltid haft någon slags uppdaterings-OCD, höll alltid BIOS uppdaterat back in the day också, trots att det precis som man varit inne på i tråden inte var något man behövde pilla på om det funkade som det skulle.

UEFI har väl dock rört om en del i den grytan. Mjukvaran har blivit så komplex att man kallt kan räkna med buggar/dålig kod, och att det tar ett tag för tillverkarna att släta ut problemen och optimera det hela.

På det hela taget har det väl gått från att vara något jag höll på med för att det var lite kul att pilla, till att bli något som faktiskt också är lämpligt, för att inte säga nästan nödvändigt, att göra.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Intressant att se hur folk gör. Det här är rippat från BIOS manualen från mitt kommande kort, Asus Strix Z270H Gaming:

"1.11
The ASUS website publishes the latest BIOS verisons to provide enchancements on system stability,
compatibility, and performance. However, BIOS updating is potentially risky. If there is no problem
using the current version of BIOS, DO NOT manually update the BIOS. Inappropriate BIOS updating may result to system's failure to boot.
Carefully follow the instructions in this chapter to update your BIOS when necessary."

Lite häftigt att man kan uppdatera BIOS via internet direkt från BIOS menyn. Sist jag gjorde det (2008 kanske) så var det USB sticka som gällde. Eller så kan man göra det via ett program inne i Windows.

Men det känns som att man kan avvakta tills man stöter på problem. Såg dock att de tre senaste BIOS uppdateringarna innehåller nån typ av stabilitets förbättringar. Då blev man lite kluven

Angående citatet från manualen känns det som att man läst det där sen första gången man pillade med ett BIOS. Därav "if it aint broke, dont fix it"

Hehe, du skulle varit med på tiden då det var uppdatering från hysteriskt opålitliga floppydiskar som gällde, och det varken fanns någon fallback eller checksumkontroller innan flashning. Fockade det då fanns bara en sak att göra, ut med bioschipet och flasha om i EEPROM-brännare, som ju inte precis tillhörde vanligheterna i folks hemmaarsenaler.

Idag är det ju hur man än vrider och vänder på det nästan omöjligt att ställa till det för sig på riktigt. Allt var inte bättre förr

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LURKOVIC:

Hej,

jag hade en liten fundering. När ni byggt en ny dator, brukar ni flasha BIOS innan ni gör något annat? Var en youtuber som sa att han alltid brukade flasha innan han går vidare till windows installation osv.

Jag har dock för mig att man inte behöver pilla med BIOS versionen om det inte är så att det behövs av någon anledning? T.ex. om något strular i datorn eller så.

Hur gör ni? är alltså frågan

Tidigare var det så. Idag ska du helst flasha senaste versionen innan du gör något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Tidigare var det så. Idag ska du helst flasha senaste versionen innan du gör något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det verkar som att fördelningen här i tråden lutar mot uppdatera-sidan. Men känns som att jag vill installera Windows och drivers först innan flash. Eller rekommenderar ni att göra det direkt?

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Hej,

jag hade en liten fundering. När ni byggt en ny dator, brukar ni flasha BIOS innan ni gör något annat? Var en youtuber som sa att han alltid brukade flasha innan han går vidare till windows installation osv.

Jag har dock för mig att man inte behöver pilla med BIOS versionen om det inte är så att det behövs av någon anledning? T.ex. om något strular i datorn eller så.

Hur gör ni? är alltså frågan

Vid nyinstallation flashar jag före installation av Windows. När det kommer bios uppdateringar brukar jag vänta två veckor, för att slippa eventuellt dåliga BIOS .

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LURKOVIC:

Ja, det verkar som att fördelningen här i tråden lutar mot uppdatera-sidan. Men känns som att jag vill installera Windows och drivers först innan flash. Eller rekommenderar ni att göra det direkt?

Skulle säga kör in windows uppdatera hela skiten även bios med programvaran och är så jävla mycket trams med att man ska göra ditt och datt på ett vist vis och har man inte problem så uppdatera inte och annat skitsnack men sanningen är att bios är buggiga det kommer fixar för dom har problem på ett eller flera sätt och ofta kommer det 5-10 versioner eller mer genom åren med fixar oavsett om du sitter med billigaste eller dyraste moderkortet du kan hitta och senaste mjukvaran är den mest uppdaterade

Jag har uppdaterat bios sjukt många gånger på datorer säkert 100gånger + i.a.f och aldrig haft en fail och enda gången jag fuckat upp en bios så var det mitt fel när jag satt och fixade custom bios och modifierade den själv för en mjukvaru voltmodd på grafikkort och skrevfel värde så kortet bootade inte med bild och fick flasha om det i blindo med svart skärm i dos så funkade det igen och fixade felet och la in den igen och det funkade

I vilket fall så är oddset att det ställer till problem minimal och är större chans att få problem av att inte uppdatera och om du gör det före eller efter windows installation spelar ingen roll utan är som man känner för själv men är bekvämare att göra det från windows

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LURKOVIC:

Ja, det verkar som att fördelningen här i tråden lutar mot uppdatera-sidan. Men känns som att jag vill installera Windows och drivers först innan flash. Eller rekommenderar ni att göra det direkt?

Nej, du ska Flasha direkt som du får igång datorn. Dessutom ska du aldrig Flasha ifrån Windows utan du ska ladda över filen till ett usb-minne och Flasha direkt från bios för att göra allt så säkert som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Flashar så fort det finns ny bios. Att hålla allt uppdaterat minskar sannolikheten för problem imo.

Man väntar inte med att installera de senaste drivrutinerna för grafikkortet tills man får problem så varför skulle man göra det gällande bios? Vissa verkar vara rädda att man ska bricka mobot eller få något problem etc, skulle det hända så trist. Får köpa nytt mobo och inget mer med det.

Flashat massor med bios, flashat beta bios och custom bios och aldrig haft problem. Enda prylen jag brickat är en router vid flashning av ny firmware.

Har du möjlighet så flasha innan windows installation imo.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte ett moderkort där det släpps uppdaterade BIOS längre, men jag har alltid uppdaterat till senaste oavsett. Gäller allt: firmwares, drivers, you name it.
Att ha den gamla mentaliteten "if it aint broke don't fix it" passar sig inte väl i IT-sammanhang, i alla fall inte för konsument. I så fall skulle vi fortfarande använda telegram
Finns mer prestanda att vinna, högre stabilitetet, bättre kompatabilitet osv.

Följer man bara instruktionerna i lugn och ro för att flasha så kan man fasen inte misslyckas.

I företags-sammanhang ska man vara betydligt försiktigare dock så klart.

Permalänk
Inaktiv

När man köpte sin hårdvara har stor betydelse, köpte man produkt som precis har lanseras så är behovet större. Är det en äldre produkt som man köper ny så har det kanske inte säkert att det har kommit någon ny bios firmware.

Jag själv är väldigt skeptisk till att flasha svindyr hårdvara som en laptop, en moderkort till ens pc kostar bara någon tusing om det skulle bli fel. Sedan gäller kanske garantin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Flashar så fort det finns ny bios. Att hålla allt uppdaterat minskar sannolikheten för problem imo.

Man väntar inte med att installera de senaste drivrutinerna för grafikkortet tills man får problem så varför skulle man göra det gällande bios? Vissa verkar vara rädda att man ska bricka mobot eller få något problem etc, skulle det hända så trist. Får köpa nytt mobo och inget mer med det.

Flashat massor med bios, flashat beta bios och custom bios och aldrig haft problem. Enda prylen jag brickat är en router vid flashning av ny firmware.

Har du möjlighet så flasha innan windows installation imo.

Okej, ja men då gör jag så att jag uppdaterar BIOS till att börja med!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850