Swefilmer-grundare döms till tre års fängelse

Permalänk
Medlem

Woooooow, förvånad att detta är likställt med våldtäkt och andra våldsbrott som inte inkluderar döden.
Får man ens ett fängelsestraff likt detta för att förskingra 1miljard från staten?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Hur många sådana här sidor finns det egentligen? Förstår inte att människor kan vara så kåta att se film på en dålig stream. För mig känns det helt overkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Hur många sådana här sidor finns det egentligen? Förstår inte att människor kan vara så kåta att se film på en dålig stream. För mig känns det helt overkligt.

För att det är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fel rakt av 150 %
Pirat av film skapar 0 förlust.

Det skapar förlust, dock inte i närheten lika mycket förlust som filmföretagen tror.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Instämmer helt! Jag är sjukt emot piratkopiering - men att det skulle straffas värre än våldtäkt och andra riktigt, riktigt hemska brott? Nja. Tre år verkar rimligt för detta brott tycker jag - under tre år för våldtäkt är dock en skämt.

Skrev ju "Det är inte fel på dessa straff det är straffen för mord osv det är fel på." Det jag menade då var att man behöver inte ändra straffen för brott som i nyheten bara för att straffen för våldtäkt osv är låga det är snarare dom som ska ändras och då mot det "hårdare" hållet. Kanske var otydlig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Helt rätt! Värre än våldtäkt

Precis. För att göra någon annans verk tillgängligt på nätet för andra är ju värre än att vara pedofil, våldta kvinnor eller bli fälld för mord. Det vet ju alla.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Det är som att döma en dödsolycka där bilisten var full och körde en BMW. Han köpte BMW'n på Förenade Bil. Den som kommer stå för hela kalaset inkl alla påföljder är Förenade Bil. Fast nä?

Syftet är att skapa en likvärdig teori till följande;
"De två männen har under hela rättsprocessen nekat till att de begått något brott. Enligt dem har de endast lagt upp länkar till andra hemsidor och servrar där materialet funnits tillgängligt."

Inte riktigt säker på att jag hängde med där...

Jag tar på INGA SÄTT ställning för de stora film/musikbolagen (de har med önskvärd tydlighet visat att de skiter i sina konsumenter) som inte levererar bra digitala tjänster MEN det innebär ju inte att de inte har lagen om upphovsrätt på sin sida. Att de är skitstora och väldigt rika gör inte stöld ok för det.
De flesta ICA-handlare är också skitrika men det gör det ju inte ok att snatta?
Har man läst iallafall lite om det här fallet så vet man att den svenska administratören inte bara var admin på Swefilmer utan också la upp filmer taggade med sin identitet som han sedan länkade till på Swefilmer. Tydligen lite av det som "krävdes" för att få vara med.
Sen håller jag med alla andra här om att straffet står i jäkligt dålig proportion mot mord/våldtäkt, där de borde ge betydligt längre påföljder.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Skrev ju "Det är inte fel på dessa straff det är straffen för mord osv det är fel på." Det jag menade då var att man behöver inte ändra straffen för brott som i nyheten bara för att straffen för våldtäkt osv är låga det är snarare dom som ska ändras och då mot det "hårdare" hållet. Kanske var otydlig.

Nej jag förstod precis, formulerade mitt svar dåligt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur hade ni känt om företaget ni jobbar på gick i konkurs pga några personer gjorde något illegalt och erbjöd exakt det ert företag gör fast gratis? Det är inte fel på dessa straff det är straffen för mord osv det är fel på.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Ingen, men det är ju det som sker i slutändan om man inte stoppar piratsidorna. Eller ska man inte göra något åt problemen innan någon konkar, dör eller vad nu påföljderna av brotten blir i slutändan?

Tycker att du ser på saken från fel håll.

Piratkopiering är en följd av höga priser, låg kvalitet samt avsaknaden av tjänster som folk vill ha. Nu när streamingtjänsterna börjat nå en högre kvalitet avtar också den olagliga streamingen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

De flesta ICA-handlare är också skitrika men det gör det ju inte ok att snatta för det?

Nu handlar det ju dock om en "virtuell" vara och inte en fysisk.

Men om vi nu måste jämföra med ICA:
Flesta piratfall skulle jag nog se som att tjuvläsa/bläddra i en tidning på ICA, som du ändå inte hade tänkt köpa.
Så ICA-butiken har inte förlorat något på det. Så länge tidningen fortfarande ser oanvänd ut.

Fast när det gäller film och musikbolag så räknar de ju det som en förlust. Även om personen kanske aldrig skulle köpt musiken/filmen iaf. Allt för att ha någon att skylla på om deras senaste Britney eller Bieber inte drar in lika mycket pengar som de förväntat sig.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Rip dom kunde la ha fort sjukvård som dom flesta får här i sverige för mord/våldtäkt.

Permalänk
Medlem

Så när döms google då? Är min fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant nästa år efter valet, och se hur detta straff prioriteras högre upp än mord.

#FkingSverige

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Om filmbolagen fick tummen ur röven och skapade ett "Steam för filmer" skulle mycket av piratkrafset vara över.
Är det nån som orkat piratkopiera spel efter att steam slog igenom? Inte jag iaf.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

"Denne döms till villkorligt straff och 120 timmars samhällstjänst, ett straff som baseras på hans låga ålder när brotten anses ha begåtts."

Samma sa dom när en 17 åring våldtog en 12åring i Sundsvall, och den personen fick också samhällstjänst.

Så samhället tycket att en fildelning är samma som en våldtäkt av ett barn?
Vilket jävla samhälle vi lever i.

Redan sagt att det är något riktigt galet med det här landet men som vanligt så vänder sig Svensken om och böjer sig efter tvålen!!
Skäms!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker att du ser på saken från fel håll.

Piratkopiering är en följd av höga priser, låg kvalitet samt avsaknaden av tjänster som folk vill ha. Nu när streamingtjänsterna börjat nå en högre kvalitet avtar också den olagliga streamingen.

Ehh?? Du tror på allvar att priset skulle se annorlunda ut om ingen kollade på film olagligt? Seriöst ?????? SERIÖST????

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd

För de som säger att straffen för detta är högre eller lika som för mord, så kan det vara värt att nämna att påföljden för mord är minst 10 år upp till 18 år fängelse, alternativt livstid. Genomsnittliga dömda fängelsetiden 2013 var 14 år.

Permalänk
Avstängd

Är väl ganska rimligt att få ett straff för ett utfört brott och i detta fallet ett rimligt straff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Nu handlar det ju dock om en "virtuell" vara och inte en fysisk.

Men om vi nu måste jämföra med ICA:
Flesta piratfall skulle jag nog se som att tjuvläsa/bläddra i en tidning på ICA, som du ändå inte hade tänkt köpa.
Så ICA-butiken har inte förlorat något på det. Så länge tidningen fortfarande ser oanvänd ut.

Fast när det gäller film och musikbolag så räknar de ju det som en förlust. Även om personen kanske aldrig skulle köpt musiken/filmen iaf. Allt för att ha någon att skylla på om deras senaste Britney eller Bieber inte drar in lika mycket pengar som de förväntat sig.

Snarare att du går till ICA och fotograferar en tidning. Sedan går du ut på torget och delar ut bilderna till folk gratis. De som säljer på torget är glada att du drar folk till dem och ger dig en liten slant.

Det är ju en sak att ge ut gratis och en annan att dra in massa pengar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjo981:

Om en film kommer ut på internet innan den släpps och alla ser den. Då har film företaget går förlust med ernoma siffror.

Du eller någon annan får jättegärna förklara hur man lyckas förlora något man inte ens har fått?

Permalänk
Medlem

Det mesta jag tycker/känner har sagts. Jag skulle vilja säga, det är klart det ska ha straff. Men en våldtäkt där det är ett stensäkert fall, borde ju ge minst 7års fängelse...o sen mer om det är sadistiskt/upprepat etc etc mänskligt värde måste alltid ställas högre än monetära värden

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur hade ni känt om företaget ni jobbar på gick i konkurs pga några personer gjorde något illegalt och erbjöd exakt det ert företag gör fast gratis? Det är inte fel på dessa straff det är straffen för mord osv det är fel på.

Fast piratsidorna har ju inte erbjudit samma kvalité som typ Netflix, HBO. Textningen bland annat har ju varit bedrövlig. Bra filmer säljer.

Permalänk

Helt klart rimliga straff! Vi måste komma ihåg att straffen var hårdare på medeltiden och eftersom att filmbolagen och rättsväsendet lever i dåtiden så faller det på sin rimlighet. Han har tur som får avtjäna det i en cell och inte i en straffstock på Sergels torg......

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

Trodde fängelsestraff var till för personer som var för farliga för att vistas ute i samhället.
Nördarna som driver Swefilmer har jag svårt att anse som om dom vore någon fara att ha ute i samhället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ingen, men det är ju det som sker i slutändan om man inte stoppar piratsidorna. Eller ska man inte göra något åt problemen innan någon konkar, dör eller vad nu påföljderna av brotten blir i slutändan?

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Ehh?? Du tror på allvar att priset skulle se annorlunda ut om ingen kollade på film olagligt? Seriöst ?????? SERIÖST????

Fast h*n säger att piratkopieringen är på grund av höga priser, låg kvalitet och brist på tjänster, inte tvärtom.

Ta t.ex. Spotify och liknande Streaming-tjänster. Förut var det jättevanligt att man tankade MP3's. Nu är det knappt någon som gör det. 99:- i månaden för obegränsat lyssnande är överkomligt för de flesta, och det är så mycket bekvämare än ett MP3-bibliotek lokalt.

Det är ju på gång med liknande tjänster för filmer, även om tillgången fortfarande är lite sämre och det är för dyrt ännu. Folk använde inte Swefilmer bara för det var gratis, utan för att det var extremt bekvämt - bara surfa in och börja kolla (efter att man stängt lite popups).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur hade ni känt om företaget ni jobbar på gick i konkurs pga några personer gjorde något illegalt och erbjöd exakt det ert företag gör fast gratis? Det är inte fel på dessa straff det är straffen för mord osv det är fel på.

Tyvärr men nu är det så att man går miljardvinst i denna branschen trots att folk streamar och laddar ned illegalt, och det ökar hela tiden dessutom. I detta fallet så hade man gått i konkurs då hade det inte varit fildelarnas fel utan företaget som inte har en susning om hur man anpassar sig efter vad marknaden vill.

Och jovisst är det fel på straffen för mord, våldtäkt m.m. fast det betyder inte att 3 års fängelse för en sådan sak inte är överdrivet. Böter så det svider räcker, han skall inte ha några utav sina intjänade pengar kvar och kanske då behöva vara skyldig en extra summa utöver det som straff, men fängelse? Exakt vad kommer det hjälpa personen i fråga och samhället? Fängelse är först och främst till för att skydda folket från farliga individer. Sedan kostar det bara mer skattepengar att låsa in dessa personer, som inte är en fara för samhället, så exakt vad är anledningen, vad är det för nytta av att dom sitter inne? Att dom skall lära sig en läxa? Verkligen inte något jag vill betala för.

Permalänk
Medlem

Ända sättet att få stopp på piratstreaming är för filmbolagen att släppa piskan och ta fram moroten!

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

För de som säger att straffen för detta är högre eller lika som för mord, så kan det vara värt att nämna att påföljden för mord är minst 10 år upp till 18 år fängelse, alternativt livstid. Genomsnittliga dömda fängelsetiden 2013 var 14 år.

Tack för det. Tror tyvärr inte så många här är intresserade av fakta, dock. Som att många verkar ha missat att han blev fälld för grov penningtvätt också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Trodde fängelsestraff var till för personer som var för farliga för att vistas ute i samhället.
Nördarna som driver Swefilmer har jag svårt att anse som om dom vore någon fara att ha ute i samhället.

"Fängelse är samhällets sätt att straffa den som begår ett allvarligt brott"
https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fang...

Fildelning och 14 miljoner oskattade svenska riksdaler är ganska allvarligt imo

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate