Microsoft kritiserar säkerhetsmyndigheter efter Wannacry-attack

Permalänk
Melding Plague

Microsoft kritiserar säkerhetsmyndigheter efter Wannacry-attack

Efter att tusentals datorer världen över drabbats av ett ransomware kallat Wannacry riktar Microsoft kritik mot bland annat NSA och CIA, då de håller inne på information om sårbarheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här har jag pratat om länge. Jag har ingen förståelse för folk som tycker det är deras sak att avgöra huruvida deras dator är uppdaterad eller inte. Säkerhetsuppdateringar borde vara tvingande, lagstadgat, och straffbart att inte uppdatera, punkt! Så fort ens dator är uppkopplad så är det inte "ens ensak" om datorn är uppdaterad eller ej då man påverkar andra.

Dessa jävlar borde skämmas!! Förstöra för andra med någon larvig hänvisning om inbilad "frihet". Nej, det är inte din frihet att förstöra för andra din idiot.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Och varför has NSA kodat fram ett sätt att mass-sprida ett virus?

Permalänk
Medlem

Wow MS slår på PR trumman. Synd bara att Win 10 mer eller mindre har samma problem, så fort hackare tar MS databas istället för NSAs med alla spårning som finns i detta OS. Aja.. PR är PR antar jag.

Skrivet av Nardds:

Och varför has NSA kodat fram ett sätt att mass-sprida ett virus?

Det är deras jobb att spionera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Och varför has NSA kodat fram ett sätt att mass-sprida ett virus?

För att det kan vara bra att ha
NSA och andra liknande myndigheter är väl inte direkt kända för sin etiska hållning?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Såklart att CSA etc tiger, då de lägger ner miljoner/miljarder? av skattepengar på att kringgå skydd.

Jag tycker de som kommer åt hål, först borde informera tillverkaren, om de ej gör något inon någon månad, ja då kan de dra det publikt.

Skrivet av Ozzed:

Det här har jag pratat om länge. Jag har ingen förståelse för folk som tycker det är deras sak att avgöra huruvida deras dator är uppdaterad eller inte. Säkerhetsuppdateringar borde vara tvingande, lagstadgat, och straffbart att inte uppdatera, punkt! Så fort ens dator är uppkopplad så är det inte "ens ensak" om datorn är uppdaterad eller ej då man påverkar andra.

Dessa jävlar borde skämmas!! Förstöra för andra med någon larvig hänvisning om inbilad "frihet". Nej, det är inte din frihet att förstöra för andra din idiot.

Fast borde inte detsamma gälla Windowsanvändare i allmänhet, det borde vara lagstiftat att man ej får köra sådan dritt och alla borde köra linux eller liknande?

Angående uppdatera datorn så går det an för de som inte gör något vid datorn, men när man börjar göra något så är det inte lika enkelt. Med resonemanget ovanför som du nämnde, skulle internet i princip enbart bestå av en massa individer som ej gör något och det skulle typ inte finnas något alls på internet.

Det finns otroligt många datorer där en windowsuppgradering tar något år att göra och när denna är klar så kommer det en ny version.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det här har jag pratat om länge. Jag har ingen förståelse för folk som tycker det är deras sak att avgöra huruvida deras dator är uppdaterad eller inte. Säkerhetsuppdateringar borde vara tvingande, lagstadgat, och straffbart att inte uppdatera, punkt! Så fort ens dator är uppkopplad så är det inte "ens ensak" om datorn är uppdaterad eller ej då man påverkar andra.

Dessa jävlar borde skämmas!! Förstöra för andra med någon larvig hänvisning om inbilad "frihet". Nej, det är inte din frihet att förstöra för andra din idiot.

Håller med angående säkerhetspatchar. Men det stora problemet är ju hur MS valt att leverera dessa ihop med annat skit som sabbar kompatibilitet och stabilitet.

En funktion för att skippa "features" och Candy crush mög, för att enbart erhålla säkerhetspatchar vore en välgärning från Microsoft. Tyvärr är de mer intresserade av att samla information och sälja appar i sin store, än de är att efterhålla säkerhet på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här har jag pratat om länge. Jag har ingen förståelse för folk som tycker det är deras sak att avgöra huruvida deras dator är uppdaterad eller inte. Säkerhetsuppdateringar borde vara tvingande, lagstadgat, och straffbart att inte uppdatera, punkt! Så fort ens dator är uppkopplad så är det inte "ens ensak" om datorn är uppdaterad eller ej då man påverkar andra.

Dessa jävlar borde skämmas!! Förstöra för andra med någon larvig hänvisning om inbilad "frihet". Nej, det är inte din frihet att förstöra för andra din idiot.

Folk har anledningar. Alla jag känner idag har begränsat uppdateringar i W10 för att de är så påträngande när de arbetar. Ofta leder tidiga uppdateringar i Microsoft fall också till massa idiotiska problem som inte bör finnas på en kommersiell produkt och som borde testats innan det rullas ut.

Men jag håller med dig. Alla borde ha ett uppdaterat system men som sagt så fungerar det bara om uppdateringarna är testade och inte stör dagligt arbete.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här har jag pratat om länge. Jag har ingen förståelse för folk som tycker det är deras sak att avgöra huruvida deras dator är uppdaterad eller inte. Säkerhetsuppdateringar borde vara tvingande, lagstadgat, och straffbart att inte uppdatera, punkt! Så fort ens dator är uppkopplad så är det inte "ens ensak" om datorn är uppdaterad eller ej då man påverkar andra.

Dessa jävlar borde skämmas!! Förstöra för andra med någon larvig hänvisning om inbilad "frihet". Nej, det är inte din frihet att förstöra för andra din idiot.

Håller med. Jag tycker att om man inte har senaste säkerhetsuppdateringen för det OS man använder så ska tillgången till internet begränsas kraftigt. Du ska i stort sett bara kunna ladda hem uppdateringen. Kringgår man denna spärr på något sätt så ska det vara straffbart då man i så fall medvetet utsätter andra för en säkerhetsrisk. Ser man det med ett lite bredare perspektiv så är ju osäkert surfande lika vårdslöst som att köra på tok för fort på en bilväg. Risken att du personligen har ihjäl någon är väl ganska minimal, men såna här saker kan förstöra människors liv och leda till att du indirekt har ihjäl människor som kanske begår självmord pga att deras ekonomi har raserats helt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

På en annan not så slog jag på windows update första gången sen installationen (körde win 10 "vanilla") och lät den stå och uppdatera och starta om sig under natten. Imorse hade den anlänt till "the repeating flickering login screen of death" och tagit bort alla system restore points så tydligen måste jag formatera om.

Givetvis kommer jag inte dra in Win 10 igen på den. Och det är fan inte första win 10 datorn jag suttit vid som fått problem efter att de fått uppdateringar (därav varför jag haft det avstängt).

Jag förstår absolut varför folk inte vill ha Windows-uppdateringar med tanke på hur mycket dessa kan förstöra ens dag. Nästan på nivå med den hemska wormen, förutom att det är MS som skickar ut dödsstöten istället.

Skulle bytt till Linux om tredjepartstödet funnits.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angående uppdatera datorn så går det an för de som inte gör något vid datorn, men när man börjar göra något så är det inte lika enkelt. Med resonemanget ovanför som du nämnde, skulle internet i princip enbart bestå av en massa individer som ej gör något och det skulle typ inte finnas något alls på internet.

Det finns otroligt många datorer där en windowsuppgradering tar något år att göra och när denna är klar så kommer det en ny version.

Snälla säg ingenting till min arbetsgivare att jag har ett fullt patchat Windows 10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Håller med angående säkerhetspatchar. Men det stora problemet är ju hur MS valt att leverera dessa ihop med annat skit som sabbar kompatibilitet och stabilitet.

En funktion för att skippa "features" och Candy crush mög, för att enbart erhålla säkerhetspatchar vore en välgärning från Microsoft. Tyvärr är de mer intresserade av att samla information och sälja appar i sin store, än de är att efterhålla säkerhet på internet.

De har iaf bättrat sig på den punkten. De har iaf delat upp det lite med creators updaten. Går väl att skjuta upp "features" i ett år, medan säkerhets patchar endast 30 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här har jag pratat om länge. Jag har ingen förståelse för folk som tycker det är deras sak att avgöra huruvida deras dator är uppdaterad eller inte. Säkerhetsuppdateringar borde vara tvingande, lagstadgat, och straffbart att inte uppdatera, punkt! Så fort ens dator är uppkopplad så är det inte "ens ensak" om datorn är uppdaterad eller ej då man påverkar andra.

Dessa jävlar borde skämmas!! Förstöra för andra med någon larvig hänvisning om inbilad "frihet". Nej, det är inte din frihet att förstöra för andra din idiot.

Hur påverkar det dig om din granne inte vill uppdatera sitt operativsystem av någon anledning? Det kan finnas många anledningar till att man inte vill eller kan uppdatera. Flera har nämnts i tråden redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Håller med. Jag tycker att om man inte har senaste säkerhetsuppdateringen för det OS man använder så ska tillgången till internet begränsas kraftigt. Du ska i stort sett bara kunna ladda hem uppdateringen. Kringgår man denna spärr på något sätt så ska det vara straffbart då man i så fall medvetet utsätter andra för en säkerhetsrisk. Ser man det med ett lite bredare perspektiv så är ju osäkert surfande lika vårdslöst som att köra på tok för fort på en bilväg. Risken att du personligen har ihjäl någon är väl ganska minimal, men såna här saker kan förstöra människors liv och leda till att du indirekt har ihjäl människor som kanske begår självmord pga att deras ekonomi har raserats helt.

Ja. Helgens ransomware riktade ju in sig på bland annat sjukhus, så datorvirus kan ju faktiskt innebära fara för liv och hälsa.

Dock är det såklart önskvärt att det går smidigare att uppdatera och inte alla dessa omstarter (Som Microsoft väl lovade skulle vara borta redan med XP... gick ju sådär,) Men samtidigt känns det lite... Jag vet inte... Allt annat man har i sitt liv. Bilen, båten, symaskinen, whatever, måste ju då och då stoppas för underhåll. Och det är lite knasigt tänk att en dator ska kunna stå 24/7 när man inte har det kravet på annan utrustning så jag tycker folk larvar sig lite faktiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Problemet här är trippelt:
1. Myndigheterna hittar sårbarheter som inte rapporteras.
2. Myndigheterna skapar verktyg för att utnyttja sårbarheterna. Dessa verktyg är mumma för hackers...
3. Uppdatering av datorer för kritiska funktioner är inte helt trivialt.

Skrivet av Ozzed:

... Säkerhetsuppdateringar borde vara tvingande, lagstadgat, och straffbart att inte uppdatera, punkt! ...

Skrivet av Crockett:

... Men det stora problemet är ju hur MS valt att leverera dessa ihop med annat skit som sabbar kompatibilitet och stabilitet.

Med insyn i hur det fungerar inom sjukvården vet jag att sannolikheten för att en säkerhetspatch till operativsystemet orsakar problem är minst lika stor som att hackare/malware orsakar problem om man inte patchar förrän funktionen verifierats.
Man vill inte att en säkerhetsuppdatering ska orsaka stopp på patientövervakning, journalsystem, röntgenutrustning eller liknande.
Detta gäller även vilken version av operativsystem man använder. Det tar lång tid att validera och verifiera att mjukvaran fungerar som avsett, vilket är ett lagkrav. Då är det ett problem om operativsystemet genomgått större förändringar en eller två gånger efter att mjukvaran kodats klart ungefär ett år innan den släpps på marknaden. Detta är en av anledningarna till att så många fortfarande använder XP. Programvaran till äldre upprustning uppdateras inte alls lika snabbt som operativsystemen. Den organisation jag arbetar för lyckades efter mycket slit rulla ut Windows 7 (32-bitars) till alla användare bara ett fåtal månader innan stödet för XP upphörde. Får se hur många år det dröjer innan nästa byte av operativsystem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Hur påverkar det dig om din granne inte vill uppdatera sitt operativsystem av någon anledning? Det kan finnas många anledningar till att man inte vill eller kan uppdatera. Flera har nämnts i tråden redan.

Om min granne har en opatchad dator som blir med i ett botnät som sprider ransomware så kan det ju påverka mig. Patchar riktar oftast in sig på att man inte skall kunna kapas via en backdoor, inte att man inte skall kunna smittas...

Att man ska behöva förklara sådan här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Wow MS slår på PR trumman. Synd bara att Win 10 mer eller mindre har samma problem, så fort hackare tar MS databas istället för NSAs med alla spårning som finns i detta OS. Aja.. PR är PR antar jag.

Att operativsystemet laddar upp telemetri är absolut inte samma sak som att en spionorganisation läcker okända säkerhetshål eller intrångsverktyg till cyberkriminella istället för att meddela mjukvarutillverkaren om bristerna.
Sluta sprida desinformation och ta ditt personliga bitterhetskrig mot Windows 10 någon annanstans.
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Problemet här är trippelt:
1. Myndigheterna hittar sårbarheter som inte rapporteras.
2. Myndigheterna skapar verktyg för att utnyttja sårbarheterna. Dessa verktyg är mumma för hackers...
3. Uppdatering av datorer för kritiska funktioner är inte helt trivialt.

Med insyn i hur det fungerar inom sjukvården vet jag att sannolikheten för att en säkerhetspatch till operativsystemet orsakar problem är minst lika stor som att hackare/malware orsakar problem om man inte patchar förrän funktionen verifierats.
Man vill inte att en säkerhetsuppdatering ska orsaka stopp på patientövervakning, journalsystem, röntgenutrustning eller liknande.
Detta gäller även vilken version av operativsystem man använder. Det tar lång tid att validera och verifiera att mjukvaran fungerar som avsett, vilket är ett lagkrav. Då är det ett problem om operativsystemet genomgått större förändringar en eller två gånger efter att mjukvaran kodats klart ungefär ett år innan den släpps på marknaden. Detta är en av anledningarna till att så många fortfarande använder XP. Programvaran till äldre upprustning uppdateras inte alls lika snabbt som operativsystemen. Den organisation jag arbetar för lyckades efter mycket slit rulla ut Windows 7 (32-bitars) till alla användare bara ett fåtal månader innan stödet för XP upphörde. Får se hur många år det dröjer innan nästa byte av operativsystem...

Mycket bra skrivet!

Jag tycker väldigt många förespråkar hur "system" som de inte använder ska fungera. Det är lätt att det borde vara på ett visst sätt, men i verkligheten är inte uppgraderingar så enkla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Helgens ransomware riktade ju in sig på bland annat sjukhus, så datorvirus kan ju faktiskt innebära fara för liv och hälsa.

Dock är det såklart önskvärt att det går smidigare att uppdatera och inte alla dessa omstarter (Som Microsoft väl lovade skulle vara borta redan med XP... gick ju sådär,) Men samtidigt känns det lite... Jag vet inte... Allt annat man har i sitt liv. Bilen, båten, symaskinen, whatever, måste ju då och då stoppas för underhåll. Och det är lite knasigt tänk att en dator ska kunna stå 24/7 när man inte har det kravet på annan utrustning så jag tycker folk larvar sig lite faktiskt.

Tror inte helgens attack riktade sig mot någon speciell utan alla opatchade burkar ligger i skottlinjen. Sjukhus har mycket att testa, innan dom kan lägga på en patch det gör dom långsamma.

Hade Microsoft inte "tvingat" på oss uppdateringar skulle det ha drabbat många fler hemanvändare.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Med insyn i hur det fungerar inom sjukvården vet jag att sannolikheten för att en säkerhetspatch till operativsystemet orsakar problem är minst lika stor som att hackare/malware orsakar problem om man inte patchar förrän funktionen verifierats.
Man vill inte att en säkerhetsuppdatering ska orsaka stopp på patientövervakning, journalsystem, röntgenutrustning eller liknande.
Detta gäller även vilken version av operativsystem man använder. Det tar lång tid att validera och verifiera att mjukvaran fungerar som avsett, vilket är ett lagkrav. Då är det ett problem om operativsystemet genomgått större förändringar en eller två gånger efter att mjukvaran kodats klart ungefär ett år innan den släpps på marknaden. Detta är en av anledningarna till att så många fortfarande använder XP. Programvaran till äldre upprustning uppdateras inte alls lika snabbt som operativsystemen. Den organisation jag arbetar för lyckades efter mycket slit rulla ut Windows 7 (32-bitars) till alla användare bara ett fåtal månader innan stödet för XP upphörde. Får se hur många år det dröjer innan nästa byte av operativsystem...

Så man kan koka ner allt till att Microsoft helt enkelt får höja kvalitetskontrollen på uppdateringarna de skickar ut. Tyvärr sparkades alla som sysslade med detta...

Permalänk
Lego Master

Vi inför "datorbesiktningen" helt enkelt. Folk måste lämna in sin dator för inspektion av säkerhetsinställningar och uppdateringar en gång om året för att säkerställa att den får framföras på Internet. Utan ett sånt cert får du bara tramsa omkring på ditt intranät.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här har jag pratat om länge. Jag har ingen förståelse för folk som tycker det är deras sak att avgöra huruvida deras dator är uppdaterad eller inte. Säkerhetsuppdateringar borde vara tvingande, lagstadgat, och straffbart att inte uppdatera, punkt! Så fort ens dator är uppkopplad så är det inte "ens ensak" om datorn är uppdaterad eller ej då man påverkar andra.

Dessa jävlar borde skämmas!! Förstöra för andra med någon larvig hänvisning om inbilad "frihet". Nej, det är inte din frihet att förstöra för andra din idiot.

håller med autopatchning på alla burkar.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Att operativsystemet laddar upp telemetri är absolut inte samma sak som att en spionorganisation läcker okända säkerhetshål eller intrångsverktyg till cyberkriminella istället för att meddela mjukvarutillverkaren om bristerna.
Sluta sprida desinformation och ta ditt personliga bitterhetskrig mot Windows 10 någon annanstans.
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, det är inte samma sak men Microsoft har gång efter annan smugit in 'features' som de gillar och kallat dem för critical när de inte varit det. Ta t.ex. Get windows 10 skräpet, kritiskt säkerhetsuppdatering mitt ärschle, snarare nagware.

När jag kände mig att det var dags för windows 10 så installerade jag det på mina egna villkår, inte kryss-rutor som Microsoft tolkade som 'ja tack, installera windows 10'.

Så att nu klaga på folk som inte uppdaterar när man själv saltat jorden tidigare är lite väl gnälligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här har jag pratat om länge. Jag har ingen förståelse för folk som tycker det är deras sak att avgöra huruvida deras dator är uppdaterad eller inte. Säkerhetsuppdateringar borde vara tvingande, lagstadgat, och straffbart att inte uppdatera, punkt! Så fort ens dator är uppkopplad så är det inte "ens ensak" om datorn är uppdaterad eller ej då man påverkar andra.

Dessa jävlar borde skämmas!! Förstöra för andra med någon larvig hänvisning om inbilad "frihet". Nej, det är inte din frihet att förstöra för andra din idiot.

Dock borde det i så fall vara gratis. Även om Sverige har det hyfsat bra med bredband så är det fortfarande inte alla som har råd med anslutning för 4000+ per år. Kör man med mobilt bredband är fasta avgiften lägre men trafiken dyr.

Det bästa vore ju om man garanterade bredband åt alla, säg 10 Mbit/s och uppdateringar i full hastighet. Särskilt vid fast anslutning så kan man ju placera serverarna så att ISPer inte behöver betala för trafiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det här har jag pratat om länge. Jag har ingen förståelse för folk som tycker det är deras sak att avgöra huruvida deras dator är uppdaterad eller inte. Säkerhetsuppdateringar borde vara tvingande, lagstadgat, och straffbart att inte uppdatera, punkt! Så fort ens dator är uppkopplad så är det inte "ens ensak" om datorn är uppdaterad eller ej då man påverkar andra.

Dessa jävlar borde skämmas!! Förstöra för andra med någon larvig hänvisning om inbilad "frihet". Nej, det är inte din frihet att förstöra för andra din idiot.

Om det ska vara tvingande och lagstadgat så ska det heller inte kosta något mer, dvs Microsoft hade fortfarande varit tvungna fortsätta uppdatera Windows XP gällande säkerhet, speciellt när de vet att många statliga organisationer och diverse företag fortfarande använder XP? Att de inte fortsätter att uppdatera för hårdvara visst, men säkerhetsuppdateringar borde inte ligga i samma kategori som hårdvaru kompabilitet och design uppdateringar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

Hade Microsoft inte "tvingat" på oss uppdateringar skulle det ha drabbat många fler hemanvändare.

Just på grund av att de tvingat och kört över användare, så blir folk skeptiska och sitter kvar på 7:an eller stänger av uppdateringar helt och hållet.

Hade Microsoft spelat ett rent spel och samtidigt haft kvalitetskontroller, så skulle fler ha förtroende för dem. Vilket skulle leda till fler uppdaterade system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här har jag pratat om länge. Jag har ingen förståelse för folk som tycker det är deras sak att avgöra huruvida deras dator är uppdaterad eller inte. Säkerhetsuppdateringar borde vara tvingande, lagstadgat, och straffbart att inte uppdatera, punkt! Så fort ens dator är uppkopplad så är det inte "ens ensak" om datorn är uppdaterad eller ej då man påverkar andra.

Dessa jävlar borde skämmas!! Förstöra för andra med någon larvig hänvisning om inbilad "frihet". Nej, det är inte din frihet att förstöra för andra din idiot.

Svårt att genomföra i praktiken, men visst, egentligen "borde" det vara så. Ska man ut på det allmänna Internet borde man ställa vissa krav på att enheten inte utgör en fara för andra genom att t.ex. kunna användas i botnät.

En dålig analogi:
Nisse har inte besiktigat bilen, och bromsarna fungerar knappt. Tillverkaren har försökt kränga på honom bromsservice, men han vägrar envist för de här bromsarna fungerade perfekt när bilen var ny. Personligen skiter jag i om Nisse inte kan bromsa och kör rakt in i ett träd i 120 km/h. Men, risken finns att han istället brakar rakt in en oskyldig barnfamilj. Därför borde Nisse bara få köra på enskilda, privata vägar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Svårt att genomföra i praktiken, men visst, egentligen "borde" det vara så. Ska man ut på det allmänna Internet borde man ställa vissa krav på att enheten inte utgör en fara för andra genom att t.ex. kunna användas i botnät.

En dålig analogi:
Nisse har inte besiktigat bilen, och bromsarna fungerar knappt. Tillverkaren har försökt kränga på honom bromsservice, men han vägrar envist för de här bromsarna fungerade perfekt när bilen var ny. Personligen skiter jag i om Nisse inte kan bromsa och kör rakt in i ett träd i 120 km/h. Men, risken finns att han istället brakar rakt in en oskyldig barnfamilj. Därför borde Nisse bara få köra på enskilda, privata vägar.

En bättre analogi. Att man varje år skaffa den senaste versionen av sitt fordon som man framför. Pelle som bara kör cykel tycker detta är inga konstigheter, då en cykel enbart kostar någon tusenlapp. Adam som istället kör lastbil är inte lika glad över förslaget då kostnaden för han är extremt mycket högre. Det finns dessutom en hel del problem med att köpa ny lastbil varje år, inte minst miljömässigt.

Nå lägg kraven på säkerhetstänkt istället, förbjud alla klientversioner av Windows, vill man köra dritten ska man minst köra serverversionen, inför sedan krav på extrema brandväggar där man får låsa upp portar för varje sak. Webläsare ska fungera som internet explorer i Windows server, där man som default får lägga till undantag för 10-20 webbsidor för att ens komma åt www.google.com med all dritt som finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Just på grund av att de tvingat och kört över användare, så blir folk skeptiska och sitter kvar på 7:an eller stänger av uppdateringar helt och hållet.

Hade Microsoft spelat ett rent spel och samtidigt haft kvalitetskontroller, så skulle fler ha förtroende för dem. Vilket skulle leda till fler uppdaterade system.

Väldigt få användare utanför forum som detta känner sig överkörda, utan snarare glada över att ha klarat sig. Att sitta kvar på ett tio år gammalt OS och stänga av uppdateringar för man inte gillar dom låter vuxet.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Helgens ransomware riktade ju in sig på bland annat sjukhus, så datorvirus kan ju faktiskt innebära fara för liv och hälsa.

Dock är det såklart önskvärt att det går smidigare att uppdatera och inte alla dessa omstarter (Som Microsoft väl lovade skulle vara borta redan med XP... gick ju sådär,) Men samtidigt känns det lite... Jag vet inte... Allt annat man har i sitt liv. Bilen, båten, symaskinen, whatever, måste ju då och då stoppas för underhåll. Och det är lite knasigt tänk att en dator ska kunna stå 24/7 när man inte har det kravet på annan utrustning så jag tycker folk larvar sig lite faktiskt.

Fast det är stor skillnad på bilar, båtar och symaskiner mot en dator. För att komma igång med bilen behöver du bara starta den. Sen är den igång på någon sekund. Samma med båten beroende på vad det är för en. Samt att man inte gärna låter den stå och köra slut på bränslet av lathet. Inte heller symaskinen tar speciellt lång tid att komma igång med.

Men en dator har du kanske en massa program som ska starta. Vissa kan ta en stund att ladda även med snabb hårdvara. Du kanske har saker igång som inte bara är att spara och avsluta hur som helst. Problemet med datorer (Windows) har ju länge varit att den tycker sig ha rätten att starta om sig själv när den tycker det är dags. Då är det mindre problematiskt för användaren att stoppa operativsystemet från att göra det. Men helt plötsligt måste man själv hålla koll på att uppdatera. Alternativt att man inte kan uppdatera hur som helst pga kompatibilitet med program man kör. Går man på ditt tänk kan man bara lägga ner verksamheten helt då?

Skrivet av Ozzed:

Om min granne har en opatchad dator som blir med i ett botnät som sprider ransomware så kan det ju påverka mig. Patchar riktar oftast in sig på att man inte skall kunna kapas via en backdoor, inte att man inte skall kunna smittas...

Att man ska behöva förklara sådan här.

Men om du patchat så borde du väl klara dig? Eller vad ska patchen annars vara bra för? Funkar den för din granne borde den ju funka för dig. Eller vill du bara att andra ska uppdatera så du slipper? Du behöver inte vara dryg och otrevlig när man frågar hur du tänker. Det tjänar man inget på.

Att man ska behöva förklara sådant här.