Vilket spel har bäst social gemenskap?

Permalänk
Medlem

Vilket spel har bäst social gemenskap?

Jag kommer ihåg för många år sedan nu, ja det är väl 20 år sedan, då internet började bli populärt, då de första multiplayerspelen kom. Då när man gick in och spelade, så var den sociala biten minst lika stor som själva spelandet. Det vill säga, man chattade mycket med de man spelade med. Exempel på spel jag spelat genom åren är Starcraft, Diablo, Counter-Strike, Diablo II, Quake III och World of Warcraft. Alla dessa spel hade, när de var nya, levande sociala gemenskaper. Folk gillade att chatta lika mycket som att spela. Ja, det gällde även WoW då det var nytt. Man träffade nya människor, lärde känna varandra, blev vänner, ibland träffades man AFK också (om man ville).

Det var dock typ 10 år sedan jag spelade något spel aktivt. Nu när jag går in, så är det nästan helt tyst. Vart har det sociala tagit vägen? När jag går in och spelar CS GO, Diablo III eller WoW till exempel, så skriver folk nästan ingenting i chatten.

Var har gemenskapen tagit vägen? Använder folk endast röstchatt nuförtiden, eller finns det inga spel där chatt fortfarande är en aktiv del av gemenskapen? Letar jag på fel ställen? Bör jag välja andra spel? Finns det något ställe där det fortfarande finns en gemenskap, där man kan vara social och träffa nya människor att "umgås" - dvs både chatta och spela - med?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Inaktiv

Jag och mina spelvänner har i alla fall helt gått över till röstchatt. Lite synd faktiskt, chansen att man träffar nya personer minskar nog en del...

Permalänk
Medlem

Bristen på svar var ju inte så uppmuntrande

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Csgo, dock många toxic personer också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Bristen på svar var ju inte så uppmuntrande

Som sagt, det sociala har försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berget80:

Som sagt, det sociala har försvunnit.

Nej, men det är på ett annat sätt idag, antingen teamspeak eller discord som brukar gälla,, man är social men inom gruppen så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Eve Online

Permalänk
Medlem

tycker själv det är trist, men tyvärr har de mest sociala försvunnit bland annat pågrund av LFR och allt de "nya" i wow bland annat man behöver liksom inte fiska och diskutera med folk varför man ska vara med o lira typ! jag spelar personligen bara med vänner nuförtiden då folk är relativt toxic och otrevliga i de spelen jag spelar

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Vet inte om miljön kanske förändrats i sin helhet genom åren också, men bäst gemenskap kommer du troligtvis hitta i nya (helst någorlunda nyskapande) spel. Ju äldre ett spel blir, dels desto fler rötägg attraheras, och dels avtar spänningen för veteraner som alltmer behandlar spelet som rutin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag har verkligen återfått "hoppet" om social interaktion i spel i och med VR-plattformen/spelet Rec Room. Eftersom alla har ett VR-headset så har alla en aktiverad mick, och jag har under mina åtskilliga timmar bara stött på ett fåtal puckon.

Alltsomoftast är det supertrevliga individer av olika åldrar från världens alla hörn. Att till exempel lira paintball i Rec Room är en ren fröjd och stämningen är på topp. Man skämtar och har roligt mellan omgångarna samtidigt som man lattjar runt med de olika virtuella leksaker som finns utspridda. Man kan även lira charader, kasta frisbee, spela pingis eller spela kortare "dungeons" med svärd, sköldar och pilbåge. Det är dessutom helt gratis.

Är det något någon undrar över så finns det alltid folk som tålmodigt hjälper till, istället för att börja vråla obsceniteter och förolämpningar som i DOTA och dylika skit-communities.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Bumpar
Spel som känns meningsfullt (har någon slags intelligens / djup) eftersökes!

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk

Jag lirar på en privatserver på wow. Plötsligt är man tillbaka i den gamla typen av gemenskap.
Hittar en grupp, drar ett par dungeons. Chattar. Hamnar i en discord. Guilden är alla trevliga i, vi chattar med varandra på så väl jobbet som i spelet. Värt att nämna är ju att vi alla är 25+ år i vår guild, så det är inte så mycket infekterade diskussioner. Den enda nackdelen är väl att all content i spelet är gammal och har upplevts förut.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Törs inte tänka på hur dessa fjortisar blir när de blir vuxna. Dagens keyboard warriors i fjortonårsåldern kommer fara väldigt illa när de skall ut och få luft om några år.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Wow classic kan bli spännande när det väl släpps.
Gamla wow vilket betyder att du är bunden till din server och kommer troligtvis lära känna de andra spelarna, köra dungeons och raids med dem, guilds, spelare kommer bli kända eller ökända för hur det agerar bland andra.
Känns dock som att idag kör många med t.ex Discord och diskuterar där istället för att prata in game.