Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Sedan att det är lägre intag av mjölkprodukter i asian kan man ju spekulera kring

Det som sägs i den här videon är egentligen ganska logiskt: https://youtu.be/ecZbhf96W9k
Vi i Norden är som sagt lite speciella jämfört med resten av världen som tolererar laktos så bra som många av oss gör (90%), detta för att vi har utvecklats till att kunna göra det. Och anledningen till att just nordiska länder tolererar det extra bra är nog för att det är naturligt kallare här vilket gör det lättare att lagra mjölk i längre perioder.

I de flesta Asiastiska länderna är laktos-toleransen så låg som 10% av befolkningen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

En fråga till er. Och ge min nu ett unbiased svar för tusan. dra inte in politik i det.

Hur mår ni rent fysiskt efter en längre tid som veganer? Har ni märkt några förändringar? Vikt? Bajsande? Osv...

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Gick från kött till vegetarian till vegan över ett spann på 7 år, så förändringarna var väl gradvis så inte jättelätt att dra slutsatser om vad som berodde på vad. Låg på gränsen till fetma när jag var 12, blev vegetarian när jag var 13 och det stannade väl upp min dåvarande viktökning men ingen speciellt stor skillnad. Låg stabilt i ett par år, sedan blev jag vegan och började röra lite på mig (inte så värst mycket dock) och rasade i vikt till att bli normalviktig. Under denna period åt jag väldigt lite onyttigheter. Efter det har jag åkt lite upp och ner i de övre partierna av normalvikt då jag har väldigt svårt för snask, och inte håller samma hälsosamma livsstil med nyttig mat och regelbunden motion längre... Toalettbesöken är ofta dagens höjdpunkt, mycket regelbundet och ingen problematik alls med konsistens.

Edit: Så slutsatsen är väl att min hälsa blivit mycket bättre de perioder jag ätit nyttigt, men att det finns mycket chips/godis/bakverk att sluka som vegan också, vilket knappast är bättre. Min hälsa som köttätare+godisgris var dock sämre än min hälsa som vegan+godisgris, inte lika lätt att få i sig för mycket kalorier med en vegansk diet.

Permalänk

@serverfel: För min egen del är det inte så stor skillnad.

Skrivet av serverfel:

En fråga till er. Och ge min nu ett unbiased svar för tusan. dra inte in politik i det.

Hur mår ni rent fysiskt efter en längre tid som veganer? Har ni märkt några förändringar? Vikt? Bajsande? Osv...

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äter en hel del vegetariskt och veganskt, men skulle aldrig få för mig att sätta upp arbiträra kostbegränsningar och betitla mig vegan.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sisyfos:

Det som sägs i den här videon är egentligen ganska logiskt: https://youtu.be/ecZbhf96W9k
Vi i Norden är som sagt lite speciella jämfört med resten av världen som tolererar laktos så bra som många av oss gör (90%), detta för att vi har utvecklats till att kunna göra det. Och anledningen till att just nordiska länder tolererar det extra bra är nog för att det är naturligt kallare här vilket gör det lättare att lagra mjölk i längre perioder.

I de flesta Asiastiska länderna är laktos-toleransen så låg som 10% av befolkningen.

Tror du misstolkar mig. Jag säger inget om att asiater har lägre laktosintolerans. Att det är helt korrekt är inget jag kommenterar.

Det jag kommenterar är att folk försöker se "Mindre mjölk i asien - Mindre bröstcancer". Medan det egentligen troligen finns en rätt obetydande korrelation mellan mjölk och bröstcancer mot vilka andra orsakskällor det är som finns.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Visst är det så, i mitt ursprunliga inlägg skrev jag bara att "Det finns rätt mycket intressant forskning som kopplar mjölkprodukter till cancer". Jag tycker alltså att det är ett intressant ämne som som man kan läsa mer om!

Vissa studier säger att det finns en koppling till cancer, andra säger att det inte finns det. Vissa studier säger att mjölk har många hälsofördelar, andra säger att det inte är bra för vuxna... behövs mycket mera forskning. Människokroppen är ett komplicerat system och vad som är bra för en del av kroppen är inte alltid bra för en annan.

Det här var bara Mr Gropenator som ville bråka och så fort jag hade sagt att det fanns kopplingar mellan mejeriprodukter och cancer skulle det motbevisas... han kanske jobbar på Arla? Men jag dricker själv mjölk och äter kött (i måttliga mängder), oroar mig inte över det alls

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror du misstolkar mig. Jag säger inget om att asiater har lägre laktosintolerans. Att det är helt korrekt är inget jag kommenterar.

Det jag kommenterar är att folk försöker se "Mindre mjölk i asien - Mindre bröstcancer". Medan det egentligen troligen finns en rätt obetydande korrelation mellan mjölk och bröstcancer mot vilka andra orsakskällor det är som finns.

Jag vet att det var det du diskuterade.
Jag citerade bara den där specifika raden då du verkade lite frågande om anledningen till att mindre mejeri-produkter konsumeras i Asien.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sisyfos:

Jag vet att det var det du diskuterade.
Jag citerade bara den där specifika raden då du verkade lite frågande om anledningen till att mindre mejeri-produkter konsumeras i Asien.

Absolut inget frågetecken från mitt håll. Men vi släpper det OffT nu.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Äter en hel del vegetariskt och veganskt, men skulle aldrig få för mig att sätta upp arbiträra kostbegränsningar och betitla mig vegan.

Vad är det du tycker är arbiträrt? Ur biologisk synpunkt är det väl inte speciellt konstigt att välja att äta mat ur de lägre trofiska nivåerna för att minimera energisvinn/maximera effektivitet (bara 10% av energin i en föda bibehålls vid varje steg upp i trofisk nivå). Jag tycker i alla fall att det är en väldigt rimlig avgränsning att göra med tanke på miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Trevligt med veganer här! Är också vegan och har varit det i drygt fyra år, innan det var jag vegetarian i 3 år. Bor också i Göteborg, men är student så handlar inte så mycket fina vegangrejer utan det blir mest veckans reagrönsaker på Netto med bönor eller linser tillsammans med ris eller pasta. Blir dock en och annan falafelrulle på Sunset falafel som har vegansk sesamsås och humus i.

Tjejen är från Thailand, så det blir mycket thailändsk vegansk mat vilket är himmelskt. Finns en rörelse i Thailand som kallas "Jay" vilket innebär att man inte konsumerar några animaliska produkter, så det finns massvis med substitut och rätter som funkar. Älskar även indisk mat, så har handlat på mig alla möjliga indiska kryddor så att det nu nästan blir restaurangkvalitet på rätterna.

Kort och gott (mums) blir det inte mycket veganiserad husmanskost, utan mest thai och indiskt. Så smakrikt och gott att man glömmer bort svenska köttbitar med salt och peppar.

Nu är jag inte så insatt i diabetes, men en hemsida som jag läst en del på tar upp det en del. Det är en läkare som driver sidan som sammanfattar forskning rörande diet, och han förespråkar en "starch-based" diet för alla (alltså en vegans kolhydratsbaserad diet). En del uttalanden kan verka lite magstarka ibland och är inte det man brukar höra om vad som är bra/dåligt, men allt är refererat till i ordentliga studier som man också kan läsa, så de är de man får hitta brister i om man ska kritisera det som står.

Här skriver han om typ-2 diabetes: https://www.drmcdougall.com/misc/2009nl/dec/diabetes.htm

Jag tror att man ska passa sig för en "kolhydratadiet" generellt men speciellt när man har diabetes. Det är ju trots allt insulin/glukos-systemet som inte funkar. Att köra på ketoner är kanske bättre då.
För mig är hälsa viktigt så jag försöker äta mycket grönsaker och undvika socker som finns i väldigt mycket idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Har du kollat kolhydratinnehållet i linserna du precis nämnde?

Nu må jag ha andra dietvanor än svensson men för att komma upp i mitt dagliga intag på 150-200g protein mha röda linser (som väl är en av de vanligare proteinkällorna för veganer?) måste jag alltså trycka i mig över 400g kolhydrater. Det resulterar i 2750kcal för att fylla mitt dagsbehov av protein (bortser från övriga näringsämnen).

Äter jag istället tonfisk eller kyckling för att nå proteinmålet har jag 2000 resp 1000kcal att fylla med vad som helst innan jag fått i mig samma mängd energi som röda linser.

http://image.prntscr.com/image/04276935bcc34a90892fc95db8a7e617.png

Antingen får man trycka i sig pulver eller äta vanlig mat, ser inte hur vegandiet kan fungera för någon som har en aktiv livsstil.

Säg det till Vegan Gains, till exempel. https://youtu.be/oY1sRpbgoM4?t=695

OnT: Är vegetarian sedan två år, men äter i princip ingenting animaliskt och utöver ett par skinnprodukter jag fortfarande har i min ägo, funderar jag mer och mer på att övergå till veganism. Min flickvän äter dock kött och det skulle vara mycket mer komplicerat att laga mat åt oss båda, om jag är vegan. Just nu äter vi oftast bara vegetariskt när vi ses.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Inte vegan, men vegetarisk mat kan helt klart vara gott, här är ett recept jag tillagar ibland:

4 Personer

olivolja
1 hackad gul lök
3 hackade vitlöksklyftor
1 riven zucchini
2 morötter
2-4 msk ajvar (stark)
1 msk sambal oelek
400g~ krossade tomater

salt & peppar
Toppa med riven ost

Gör så här:
Riv morötter & zucchini, hacka lök/vitlök. Hetta upp en stekpanna & fräs lök/vitlök ett par minuter. Vänd sedan ner morötter & zucchini och fräs i några minuter, vänd ner de krossade tomaterna, ajvar, sambal och smaka av med salt & peppar.

Serveras genast med pasta.

Bara för att "credit where credit is due" så finns originalreceptet här: http://www.jennysmatblogg.nu/2016/04/18/vegetariskt-recept/

Men det smakade tråkigt så jag justerade en del vid ett andra försök.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Jag har insett att det gör gott för både mig, min ekonomi och planeten om jag slutar laga kött och animaliska produkter hemma! Att jag dessutom inte är något vidare på att steka kött osv gör det bara mer passande. Jag äter dock fortfarande kött när det bjuds och när jag går på restaurang och så, men den stora mängden jag äter har blivit vegansk, mer eller mindre. Jag kan verkligen rekommendera en liknande livsstil för studenter då jag fått betydligt mer över i kassan sedan jag ändrat mina matvanor.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Verkade vara lite strul med videon (URL:en var lite fel). Denna jag talade om:
Filmklipp

Tryckte på länken till dieterna i beskrivningen till klippet men man var tvungen att registrera sig på någon jävla kurs bara för att få tillgång till dessa, *into the trash it goes*. Blir så extremt trött på sådant beteende, bara posta materialet så att alla får tillgång till det om det nu är så bra.

Frågar er vegetarianer/veganer i tråden istället: Ni som styrketränar, vad bygger ni er diet kring? Har tänkt att skära ned på kött dels p.g.a. miljöskäl men också av hälsoskäl, finner det svårt dock att hitta vegetariska alternativ i nivå med kyckling/tonfisk. Hänvisa gärna till recept ifall ni har några tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Tryckte på länken till dieterna i beskrivningen till klippet men man var tvungen att registrera sig på någon jävla kurs bara för att få tillgång till dessa, *into the trash it goes*. Blir så extremt trött på sådant beteende, bara posta materialet så att alla får tillgång till det om det nu är så bra.

Frågar er vegetarianer/veganer i tråden istället: Ni som styrketränar, vad bygger ni er diet kring? Har tänkt att skära ned på kött dels p.g.a. miljöskäl men också av hälsoskäl, finner det svårt dock att hitta vegetariska alternativ i nivå med kyckling/tonfisk. Hänvisa gärna till recept ifall ni har några tips.

Kolla in John Venus på Youtube.
Eller vegan physique

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Den här tråden hade jag missat!

Började under fjolåret successivt gå över till att bli "vegetarian" efter att ha varit storkonsument av allt som har med kött, ägg och mejeriprodukter att göra. Det här var någonting jag enbart anammade hemmavid. När jag gick ut och åt lunch eller middag hade jag inga som helst betänkligheter, så egentligen var jag väl flexitarian eller vad de så trendigt kallas. Under sommaren började jag på allvar fundera över "veganism" och det var inte för djurrätt (även om jag alltid tyckt mejeriindustrin är vidrig) utan ur miljösynpunkt.

Jag gick dock inte in för det ordentligt eller hade den där kända övergångsperioden alla pratar om, där de successivt tog bort vissa saker ur dieten. Läste på i månader innan jag i början av januari (ätit upp allt kött i frysen) och tog steget. Sedan dess har jag inte haft några egentliga problem när jag är hemma, det svåraste har varit att handla och lära mig vilka E-ämnen som är animaliska.

Kör mycket matlådor nu för tiden, men äter även lunch ute och det går bra efter att ha lärt mig vilka lunchställen som har bra alternativ runt kontoret. Det som däremot varit svårt är att gå ut och äta middag. Oftast finns någonting, men ibland har jag känt efter ett par öl att alternativen varit så dåliga (pommestallrik med ketchup blir tjatigt) att jag inte brytt mig. Tillfällena då jag medvetet ätit mat där minst en komponent varit från animalier är uppskattningsvis i snitt var 2-3 vecka sedan januari. Sedan finns så klart allt runtomkring som inte har med mat att göra, det har jag bara börjat beröra. Så nej, jag är väl ingen riktig vegan idag.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Ni som är veganer dagligdags så att säga, blir det inte dyrare än det blir att äta "vanlig" kost? Och jag föreställer mig även att man måste jaga runt och besöka flera olika butiker när det är dags att handla för att hitta allt man behöver?

Edit: Och en tilläggsfråga; tar ni några kosttillskott för att tillgodose er vad ni eventuellt missar genom att skippa saker?

Permalänk
Medlem

@Himcor: Ja, det du säger är ju det som är "common knowledge" I Sverige idag, men om du läser forskningen jag länkade till ska stärkelsebaserade dieter vara bra. Bland annat genom att sänka kroppens insulinkänslighet vilket reducerar problemen även om kosten har mer av det som ur "traditionell" synvinkel är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Vegan här. Men har blivit lite choklad på sistonde och falaffelsås med ägg/margarin-bas.
Ananrs alltid 100% vegan. Blev vegetarian omkring 2009 p.g.a en människa jag såg upp till och som gav mig bra vibes.
Kände också inom mig att det var rätt för mig då.

Vegan är lite som "elite" 1337 inom detta.
Tycker faktiskt att bara om köttätare äter mer grönt och grönsaker och försöker hålla nere köttkonsumtionen gör dom mycket i rätt riktning. Det ska inte va nån kukmätartävling och ha så grön profil som möjligt på jorden. Det är något mellan en själv och jorden vi bor på

jag har skurit ned på rött kött betydligt de senaste åren. äter mycket vegetariskt, men mycket fokus på fisk och kyckling fortfarande.
rött kött blir det någon gång i veckan. tillskillnad från förut då det kunde vara varje dag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@KeepRaffing: Jag skulle säga billigare. Nu finns det ju många substitut till kött/ost/yoghurt etc. som är dyrare än de animaliska alternativen, men i vårt hushålle köper vi inte sånt. Grönsaker, bönor, linser, tofu osv lyder vår handlingslista, och det är väl bland den billigaste maten man kan köpa. Ska erkänna att allt ovan endast köps när det är extrapris dessutom, så utgifterna för mat blir nästan obefintliga för mig. Har även torkade sojabitar som jag och min tjej köpte med oss från Thailand, där kostade en säck på ett kilo runt tjugan. Vi köpte med oss 4-5 kg och det har nu räckt i ett bra antal månader.

Permalänk
Medlem

Jag cyklar enduroMTB ett par gånger i veckan, har kört några långlopp i XC. Springer regelbundet, är aktiv med hunden och familjen och är vegetarian.
Äter varierad kost med mycket baljväxter, bönor, linser etc. Har aldrig känt att kosten skulle vara något hinder för att bygga muskler. Men sen räknar jag inte heller Känner dock att musklerna är mycket mer explosiva efter jag gick över till växtbaserad kost.
Min kropp mår bättre och jag är mer positiv. Ser faktiskt inga anledningar alls att äta kött.
Men det är ett personligt val och jag har inget emot dom som gör det

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Kolla in John Venus på Youtube.
Eller vegan physique

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, ska kika på dem.

Permalänk
Inaktiv

<---- Vegan.

Permalänk
Avstängd

Vad är skillnaden mellan att vara vanlig vegetarian och vegan?
Vegtarian associerar jag med hälsofolk (min farfar var vegetarian på gamla gagar och jag minns att han ofta talade om vikten av motion, god hälsa, osv), medan vegan mer för tankarna till järnrörsmän (en polare...) (no offense, bara nyfiken...).

Om man avser avsteg från en strikt vegetarisk kost men önskar en neutral hållning så är korrekt benämning tex, Vegetarian, generellt enbart kost från växtriket, (exempel) laktovegetarian, om man önskar göra undantag och använda mjölkprodukter men huvudsakligen följer en vegetarisk diet, osv...

Farfar följde strikt vegetarisk naturkost, träning, mm men hade jag kallat honom vegan hade jag nog blivit nedslagen på fläcken...

Kan inte säga att jag är det, men jag använder ofta säsongsbetonad mat som kan lokalproduceras utan långa transporter eller kemiska preparat, osv, då blir det ofta långa perioder med vegetarisk mat.

Så tror jag att man ofta gjorde förr också, köttprodukter, vetebröd, mm var lyxvaror man åt mer sällan.

Spannmålsprodukter och socker, mm är saker jag tänker minska ned på så mycket jag kan.
Dels är spannmåls odling ett otyg ut miljöperspektiv när det sker i stor skala, dels är det inte nyttigt i längden med för stort intag.

Jag försöker också att minska ned på sådant som inte går att odla lokalt utan konstigheter.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KeepRaffing:

Ni som är veganer dagligdags så att säga, blir det inte dyrare än det blir att äta "vanlig" kost? Och jag föreställer mig även att man måste jaga runt och besöka flera olika butiker när det är dags att handla för att hitta allt man behöver?

Edit: Och en tilläggsfråga; tar ni några kosttillskott för att tillgodose er vad ni eventuellt missar genom att skippa saker?

Det beror helt och hållet på vad man vill äta.

Precis som med allätare kan man bestämma om man vill äta oxfilé eller mamma Scans köttbullar till middag så kan en vegan välja om man vill äta billiga och proteinrika linser eller något jättedyrt köttsubstitut istället för 100-200kr/kg.
Bara för att man är vegan betyder det inte att man måste äta tonvis av färska grönsaker/frukter och bli pank. Det är inte dessa som förser en med energi som vegan.

Valfri billig källa till kolhydrater som potatis, pasta,ris kombinerat med billigt protein som linse och bönor blir snarare billigare än att vara allätare. Och dessa råvaror kan man dessutom hitta i vilken butik som helst.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Bönor/ärtor är något som jag de sista 10 åren vräkt mig i, olika sorter, älskar dem. Går att göra i så många olika former så de är perfekta småsaker imho..

Svamp, älskar svampsäsongen, då blir det lasagne/pasta såser/risotto's/raviolis/fyllda grönsaker, med svamp. Tar tid bara att få magen att komma igång på det. Första lasagne frossan (karljohan/kantareller) brukar vara intressant.

Permalänk
Medlem

Frank Medrano är vegan - just sayin'

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Spannmålsprodukter och socker, mm är saker jag tänker minska ned på så mycket jag kan.
Dels är spannmåls odling ett otyg ut miljöperspektiv när det sker i stor skala, dels är det inte nyttigt i längden med för stort intag.

Jag försöker också att minska ned på sådant som inte går att odla lokalt utan konstigheter.

Generellt sätt är utgör transporten en väldigt liten del av en produkts (mat eller annan) miljöpåverkan. D.v.s. att tomater från Spanien är mycket bättre ur miljösynvinkel än Svenska, då odling i Sverige kräver så mycket extra input.

Kan du länka till forskning som visar på att spannmål är dåligt för miljön? Aldrig hört talas om detta. I så fall är det väl bara potatis kvar att äta för hela mänskligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

En fråga till er. Och ge min nu ett unbiased svar för tusan. dra inte in politik i det.

Hur mår ni rent fysiskt efter en längre tid som veganer? Har ni märkt några förändringar? Vikt? Bajsande? Osv...

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Tja vad ska man svara, Mår bra, jobbar tre-skift och är den som alltid är piggast. Förändringar jag märkte när jag började äta mjölkprodukter att jag gick upp i vikt och la på mig mer kroppsfett lättare, nu balanserar jag det iofs med styrketräning tre gånger i veckan och simmning två gånger. Avförning e stabilt 20min efter morgon koppen kaffe, men jag fiser en hel del dock alltid luktfritt. Sedan har jag märkt gentemot polare som äter kött att har de gått på dass så kan man inte vistas där på en bra 15-20min medans mitt aldrig har luktat.

Visa signatur

Phanteks P400s, Ryzen 1600X, Strix 1080TI, Evga P2 750W
Crucial Ballista 2*8 3600Mhz, Samsung 960 Evo 500GB.
Dark rock pro 3,140mm/120mm Silentwings 3 high rpm,120mm
Server: Proliant gen8 4*2TB Red diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Gör om och gör rätt. Jag äter mycket veganskt och är sällan hungrig. Tyvärr

Ingen anledning att vara dryg... :/ Jag är undernärd och kan verkligen inte leva på grönsaker som det ser ut nu. Ofta måste jag jobba över sju timmar utan mat och då gäller det att vara redo med något snabbt fullt av kolhydrater och proteiner snarare än fiber och vatten. (vitaminer, mineraler och järn är inget problem - goda värden där) Har ingen bil och busstrafik är upp åt helsike så jag bränner bort mina krafter på cykling och promenerande till/från jobb.

Om du HAR några tips på snabblagade veganska rätter för en person som tillgodoser samma mängd kolhydrater, proteiner och vitaminer som vanlig husmanskost vore jag tacksam - har inget emot att äta köttfritt men ibland hjälper det faktiskt min kropp att inte säcka ihop totalt ><