Permalänk
Medlem

Ok! Antar spirit använder sin egen mätskala. Kollade på exv. http://www.convertunits.com/from/cN/to/gram-force där 45cN motsvarar 45,8g

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

@dorf_se:
85g? Du tycker inte 55g clears räcker ? Har skrivit lite på vanliga clears och fann dem alldeles för tunga.

Skrivet av dorf_se:

Nu skiljer det lite i hur fjädrar defineras. g och cN skiljer, så 55cN som clears är definerade är lite tyngre än 85g som Sprit definerar sina. Eller rättare sagt så som han beskriver dem "is similar to MX Clears, The latest version starts softer and gentle". Det håller jag med om.

Jag har ett kb med gateron greens (80g) det är grymt skönt! Testade köpa 150g springs mods för skojs skull, dom däremot blir man trött i fingrarna av haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Jag har ett kb med gateron greens (80g) det är grymt skönt! Testade köpa 150g springs mods för skojs skull, dom däremot blir man trött i fingrarna av haha.

Blir du inte trött i fingrarna eller har du extremt starka fingrar?

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa:

  • I min erfarenhet med 80g + SA keycaps behöver du inte ens "bottom out" som du typiskt gör med lättare varianter av andra fjädrar när du trycker ner switcherna

  • Jag har testat 35g också (lätta som fjädrar) det var inte skönt alls, när man rörde space baren så akuterades switchen direkt haha.

Lite trött blir man, men sättet du trycker på switches blir lite annorlunda för du kommer knappast gå hela vägen ner för att keyswitchen ska aktiveras.

Obs. 150g är alldeles för mycket (80g funkar, dock mot den tunga sidan).

Permalänk
Medlem

Här har vi mitt nytillskott. Winkeyless b.face x2 med r4 67g zealios
Länk

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Synd hela diy och mod-marknaden är för mekaniska.. skulle kunnat spraya ett svart rubberdome och byta mot ljusa caps.
Signaturen

Permalänk
Medlem

Snyggt! Vad är det för tangentbord och keycap set?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Tack! Gammal bräda med nya hattar (GMK Barebone Stormtrooper – lite sen till fjärde maj). Brädan (postad tidigare i tråden) är en GH60 rev. C med en platta från LeandreN, ett Lambo-fodral, 60g smorda svarta vintage MX och smorda och klippta stabilisatorer.

Permalänk
Medlem
Dold text
Visa signatur

4770k 4.4 @ 1.2 | MSI GTX 970 sli | Nepton 280L | RM750X | Z87-PRO | 750D

Permalänk
Medlem

HHKB
Realforce 88UB
Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

http://imgur.com/ldgjzZ6.jpg

HHKB
Realforce 88UB
Novatouch

Novatouch! Skönaste tangentbordet!
Synd bara att det inte finns (fanns) med numpad...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Novatouch! Skönaste tangentbordet!
Synd bara att det inte finns (fanns) med numpad...

Absolut, gillar novatouchen! Däremot är jag inte förtjust i stock-capsen. Har provat med vortex keycaps som var en dröm att skriva på, men har beställt enjoypbt som förhoppningsvis kommer snart.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Nej stock är inte mycket att ha, framförallt inte när du fått upp smaken för Topres PBT. Kommer ePBT med ISO-enter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@aaaaaaaaaa: Nej stock är inte mycket att ha, framförallt inte när du fått upp smaken för Topres PBT. Kommer ePBT med ISO-enter?

Inte deras legends-variant. Köpte deras blanka version i svart som går att köpa i 150-key upplaga med ISO enter (samt bör täcka alla modifiers).

Ser det som att jag öppnar upp för att köpa framtida ANSI-set då jag inte är speciellt OCD och kan kombinera med blanka modifiers från detta settet. Gillar iofs black on black enjoypbt, men avsaknaden av keys samt att det var $35 billigare gjorde valet ganska enkelt.

https://www.aliexpress.com/store/product/Freeing-shipping-key...

Permalänk
Medlem

Min nya PowerGlove som jag kallar den om jag ska vara ärlig så är den förvånansvärt skön att spela med. Har använt den i ett par rundor PLAYER UNKNOWN'S BATTLEGROUNDS dom senaste timmarna.

Delux T9 Plus köpt från Aliexpress.

  • Bytt ut stock Keycapsen SA Keycaps från Grabbags från PMK (alla har rätt profil för respektive row

  • Vanligtvis är QWERTY en rad ner på stock key kapsen, men jag har flyttat up dom en rad, måste ha Z, X, C, V för att kunna köra ARMA liknande spel prone dvs.

  • Kalih Blue Switches

PowerGlove!

  • Jag bytte ut standard space baren som syns i bilden nedan för att den var ganska svår att träfa med SA profilerna, det här var mycket mer bekvämt för mig!

Profil

UI

  • Extremt simpelt UI för att programmera om keysen, man kan även använda hot keys för att pausa musik och sånt i standard mjukvaran (sjukt nice)

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Icte: Tack! Gammal bräda med nya hattar (GMK Barebone Stormtrooper – lite sen till fjärde maj). Brädan (postad tidigare i tråden) är en GH60 rev. C med en platta från LeandreN, ett Lambo-fodral, 60g smorda svarta vintage MX och smorda och klippta stabilisatorer.

Föll direkt för ditt tangentbord men jag förstod ungefär 3 ord av det du skrev. Kan den glade amatören få samma setup som dig om jag lägger ner lite tid och pengar på det, eller är det svårt och kräver mycket utrustning?

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

@Felparkerad: Tack! Vilka tre ord var det du förstod?

Den glade amatören kan definitivt få ihop samma tangentbord med lite tid och pengar. Nedan följer en version med mindre fikusspråk.

Tangentbordet är ett egenbygge jag samlat ihop delarna till under en tid. Tangentbordet består av ett chassi, en PCB, en monteringsplatta, 3 stabilisatorer, 62 brytare och lika många hattar (fulöversättning från engelskans cap).

• Chassit (fodralet) är ett iQnix Lambo i svartanodiserad aluminium som jag köpt på massdrop.

• PCBn är en GH60 rev. C. GH60 är ett open source projekt som drevs på GH. Jag köpte min från falbatech i Polen, men de finns att få tag på lite varstans ifrån. De kinesiska kopiorna du kan komma över på aliexpress, som inkluderar stöd för bakgrundsbelysning, heter av någon anledning Satan GH60.

• Plattan är gjord i lilaanodiserad aluminium och köpt genom ett s.k. group buy (GB) på geekhack.org ordnad av en användare som kallar sig LeandreN. En GB innebär att en person med en vision samlar en hög köpare för att lyckas möta tillverkarens minsta orderkvantitet utan att själv behöva slanta upp pengarna. Ibland kan det dessutom bli billigt/billigare.

• Stabilisatorer sitter under alla breda tangenter, i detta fall vänster shift, mellanslag och enter. Jag tycker de är trista i standardutförande så jag klipper av en liten bit på dem så de blir lite mer distinkta i landningen. Dessutom lägger jag på lite PTFE-fett på friktionspunkter för att de skall märkas mindre. Guldpläterade trådar för lite bling.

• Brytarna är Cherry MX Blacks, men som du säkert förstår så kan jag inte hålla fingrarna borta från dem heller. Jag gillar inte Cherrys nutida MX-brytare, de har en massa onödig friktion som jag tycker är störande. Istället köper jag gamla tangentbord på ebay och löder loss brytarna från dem, därav "vintage". Ju äldre desto bättre (jag är kräsen och gillar brytare som är tillverkade före murens fall). Sedan byter jag fjädrar på dem till guldpläterade (för att jag kan) fjädrar med lägre fjäderkostant och smörjer brytaren för att eliminera så mycket som möjligt av den friktion som ändå finns i de gamla brytarna.

• Slutligen kommer vi till hattarna, eller tangenterna, som heter Barebone Stormtrooper, tillverkade av GMK i Tyskland, även dem köpta genom ett GB på geekhack. Det är väl till stor del dessa som gör tangentbordet och det är väl också, dessvärre, dessa som är svårast att få tag på idag i och med att en GB oftast körs en enda gång. Det kommer dock nya, lockande, GBs hela tiden...

När man så har alla delar behövs en lödkolv och lite lödtenn för att löda fast brytarna i PCBn.

Eller skaffar du exempelvis ett Vortex Poker och letar upp hattar du gillar (från till exempel massdrop) och får mer än nittiofem procent av upplevelsen med betydligt mycket mindre insats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

För lite bilder:
Hyfsat ny medlem i familjen:
Dolch (Alps), på KBP V60 Matias (eller 'Marias' som autocorrect föreslog) quiet linear. Budget caps, men inte lätt att hitta nya alps-caps som är "roliga" (men ryktet säger ju att Granite-alps är på gång:yay)
Å andra sidan: Dolch är en favorit för mig
http://i.imgur.com/ILU0ZLI.jpg

jäääävlar va snyggt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Min "reddit-bräda"...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Den där gröna Fugun är typ en av en handfull artisians som jag faktiskt vill ha. Vad betalade du för den?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Den där gröna Fugun är typ en av en handfull artisians som jag faktiskt vill ha. Vad betalade du för den?

$38 plus frakt

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

$38 plus frakt

Överkomligt. Men är jag helt ute och cyklar om jag förstått det som att det är typ raffles och slumpmässiga färger som gäller för Fugus?

Jag är inte insatt i den här delen av hobbyn. Jag har försökt att hitta lite information om dessa Fugus och hur man kommer över dem, men informationen som jag hittat har varit knapphändig som bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund:

Brukar se dom dyka upp på reddit:

Antingen folk som säljer sina Artisans privat eller från entutuisast försäljare.

Also värt att nämna, har hört lite rykten om Fake Fugus:

Permalänk
Medlem

Det närmaste jag kommer reddit-brädor:

Lite lite fugus och LEDs kanske.

Funderar på att bygga mig en riktig meme-bräda för skojs skull. Full med ljus, glitter och akrylplast. Har alla delar vid det här laget, men jag skulle vilja bygga den med Cherry RGB Silent Red, som jag inte riktigt vet hur jag skall få tag på. Att slakta ett till Corsair har slagit mig som en idé, men jag skulle hellre slippa ge dem pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

@Hund:

Brukar se dom dyka upp på reddit:

Antingen folk som säljer sina Artisans privat eller från entutuisast försäljare.

Also värt att nämna, har hört lite rykten om Fake Fugus:

Kopior har jag hört är ett utbrett problem. Det har pratats om det en del på The Board-poddradion.

Vi får se, det vore roligt att ha en, men jag tänker inte delta i hetsjakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Fick nya keycaps idag, så det var bara att montera dom på mitt Ducky Premier.

Jag är extremt nöjd! Speciellt eftersom setet kostade mig enbart 280 kr!
Inte världens bästa kvalité men är som sagt väldigt nöjd!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

@Khers:
Var ju en GB på Silent Reds precis, pågår en för svarta på GH nu

https://geekhack.org/index.php?topic=89588.0

Permalänk
Medlem

@maximm: Jepp, men om jag förstått det hela rätt är GBn för svarta brytarhus. Jag tänkte mig gå all in för ljusshowen och köra på de genomskinliga RGB-brytarna.

Permalänk
Inaktiv

Ops: hade visst inget att visa!

OPs, inget värt att nämna!