Permalänk
Medlem

Flow indikator snurrar inte??

Hej, har precis byggt klart mitt första vattenprojekt. Jag har dock ett problem och det är att flow indikatorn inte snurrar.

Har det kopplat såhär:

(vattnet rinner från vänster och sen ner.

Har testat att vända datorn på alla möjliga håll och ökat styrkan på pumpen.

Rinner vattnet så att det kan göra att den inte snurrar. Den står verkligen HELT stilla. Eller sitter den fast? Jag vet att den fungerade när jag sköljde ur den för någon vecka sen.

Jag pumpen är på och vattnet åker defenetivt runt.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Skrivet av theo0019:

Hej, har precis byggt klart mitt första vattenprojekt. Jag har dock ett problem och det är att flow indikatorn inte snurrar.

Har det kopplat såhär: https://imgur.com/a/bwIMS (vattnet rinner från vänster och sen ner.

Har testat att vända datorn på alla möjliga håll och ökat styrkan på pumpen.

Rinner vattnet så att det kan göra att den inte snurrar. Den står verkligen HELT stilla. Eller sitter den fast? Jag vet att den fungerade när jag sköljde ur den för någon vecka sen.

Jag pumpen är på och vattnet åker defenetivt runt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här med flow indicators är ett jävla mörker, de är fan alltid kassa.
Ser inget fel med din konfugiration, är nog helt enkelt bara ännu en dålig flow indicator...

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

hört att dom ofta inte funkar i värsta fall kan du ju tömma loopen och dubbelkolla om den snurrar om du petar på den

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Tack

Skrivet av lowngcawt:

Det här med flow indicators är ett jävla mörker, de är fan alltid kassa.
Ser inget fel med din konfugiration, är nog helt enkelt bara ännu en dålig flow indicator...

Skrivet av Adnerhill:

hört att dom ofta inte funkar i värsta fall kan du ju tömma loopen och dubbelkolla om den snurrar om du petar på den

Det verkar som att vattnet träffar rakt på den så att den inte snurrar åt något håll. Det är biubblor i som står stilla. Men då borde den väll iallafall röra sig liite när man stänger av eller på?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Det här med flow indicators är ett jävla mörker, de är fan alltid kassa.
Ser inget fel med din konfugiration, är nog helt enkelt bara ännu en dålig flow indicator...

Håller med! Köpte en som skulle vara TYST, var ett rent rasselhelvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Håller med! Köpte en som skulle vara TYST, var ett rent rasselhelvete.

Every god damn time...
Ville ha en i mitt kommande bygge, men sen kom jag ihåg hur jävliga de är att hålla på med och står den still så ser det ju inte bra ut :/

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Proffsmobbare

Det är rejäla flödesdödare också, särskilt i TS konfiguration.

Permalänk
Medlem

Om du knackar lite på den ?

Troligen sitter den lite fast..
(jag ser inte din bild så nu får jag gissa hur det ser ut)

Det är så låga tryck och flöden i en vattenkylning för en dator att det är svårt att få något att fungera bra där, såna indikatorer brukar strula även när man betydligt mer flöde, är min erfarenhet..

Ska man ha flödesindikator som fungerar är det en sån här: vattenbatteri

Fast de är lite omständliga för datorbruk..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om du knackar lite på den ?

Troligen sitter den lite fast..
(jag ser inte din bild så nu får jag gissa hur det ser ut)

Det är så låga tryck och flöden i en vattenkylning för en dator att det är svårt att få något att fungera bra där, såna indikatorer brukar strula även när man betydligt mer flöde, är min erfarenhet..

Ska man ha flödesindikator som fungerar är det en sån här: vattenbatteri

Fast de är lite omständliga för datorbruk..

Det hjälper inte om jag knackar på den, har testat både knogar o skruvmejsel. Fungerar det bättre om jag höjer styrkan på pumpen tror du? Kör på nivå 2 av 6 i styrka nu.

Det första svaret är bilden. Vattnet kommer från vänster och vänder 90grader för att rinna neråt.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Testa ?

Jag har ingen erfarenhet av leksaksvattenkylningar av detta snitt. Använder bara industriprylar på jobbet för lite större grejor.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Kanske en långshot. Har du ställt in pumpen på att köra på fullt varv hela tiden?
Jag blev klar med mitt första vattenbygge för en vecka sedan. Missade att ställa in "rpm" på pumpen så vattnet rörde knappt sig.
Se även till att pumpen inte ändrar rpm baserat på värmen.

Visa signatur

Lian Li PC-011 | Corsair HX1000i | Asus Strix X99 Gaming Rog | Intel Core i7 6850K | Corsair 32GB DDR4 Vengeance | Samsung 960 EVO 500GB | ASUS GeForce GTX 1080 Ti STRIX GAMING | Custom Vattenloop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardflameboy:

Kanske en långshot. Har du ställt in pumpen på att köra på fullt varv hela tiden?
Jag blev klar med mitt första vattenbygge för en vecka sedan. Missade att ställa in "rpm" på pumpen så vattnet rörde knappt sig.
Se även till att pumpen inte ändrar rpm baserat på värmen.

Menar du att jag ska höja till Max? Jag har ett vred under pumpen som är 1-6 så den borde inte ställa om sig själv.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Skrivet av theo0019:

Menar du att jag ska höja till Max? Jag har ett vred under pumpen som är 1-6 så den borde inte ställa om sig själv.

Vet inte hur din pump fungerar men jag har läst på mycket under mitt bygge, och oavsett var jag har läst så har rekommendationerna varit att alltid köra pumpen på max. Kolla även bios så att det funkar som det ska, min pump är kopplad till en molex och en cpu-fan header. Så min pump får man skruva upp varvet på i bios.

Visa signatur

Lian Li PC-011 | Corsair HX1000i | Asus Strix X99 Gaming Rog | Intel Core i7 6850K | Corsair 32GB DDR4 Vengeance | Samsung 960 EVO 500GB | ASUS GeForce GTX 1080 Ti STRIX GAMING | Custom Vattenloop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardflameboy:

Vet inte hur din pump fungerar men jag har läst på mycket under mitt bygge, och oavsett var jag har läst så har rekommendationerna varit att alltid köra pumpen på max. Kolla även bios så att det funkar som det ska, min pump är kopplad till en molex och en cpu-fan header. Så min pump får man skruva upp varvet på i bios.

Okej ska testa lite olika när jag kommer hem

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Skrivet av theo0019:

Okej ska testa lite olika när jag kommer hem

Ge gärna en update sen hur det har gått

Visa signatur

Lian Li PC-011 | Corsair HX1000i | Asus Strix X99 Gaming Rog | Intel Core i7 6850K | Corsair 32GB DDR4 Vengeance | Samsung 960 EVO 500GB | ASUS GeForce GTX 1080 Ti STRIX GAMING | Custom Vattenloop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardflameboy:

Vet inte hur din pump fungerar men jag har läst på mycket under mitt bygge, och oavsett var jag har läst så har rekommendationerna varit att alltid köra pumpen på max. Kolla även bios så att det funkar som det ska, min pump är kopplad till en molex och en cpu-fan header. Så min pump får man skruva upp varvet på i bios.

Vart har du läst att pumpen skall köras på max? EK skriver själva att deras D5 pump klarar att cirkulera vattnet i ett system på några sekunder​ på 50% hastighet så att köra på 100% tycker jag låter onödigt. Jag kör min på mellan 40-50% för att någon gång ibland köra den på max i 15 min för att eliminera ev. luftfickor som kan uppstå. Tycker pumpen låter på tok för högt över 50% varvtal och jag har ändå försökt ljudisolera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Vart har du läst att pumpen skall köras på max? EK skriver själva att deras D5 pump klarar att cirkulera vattnet i ett system på några sekunder​ på 50% hastighet så att köra på 100% tycker jag låter onödigt. Jag kör min på mellan 40-50% för att någon gång ibland köra den på max i 15 min för att eliminera ev. luftfickor som kan uppstå. Tycker pumpen låter på tok för högt över 50% varvtal och jag har ändå försökt ljudisolera den.

Har en D5 själv och vattnet pumpas runt som bara den. Känns inte som om ännu mer tryck borde hjälpa.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk

@Jompa79: Jag misstog mig, det är inte rekommenderat att köra pumpen så det hoppar upp och ner hela tiden dvs värmereglerad.
Du måste ha en kass pump min d5 låter inte ett dugg på 100%

Visa signatur

Lian Li PC-011 | Corsair HX1000i | Asus Strix X99 Gaming Rog | Intel Core i7 6850K | Corsair 32GB DDR4 Vengeance | Samsung 960 EVO 500GB | ASUS GeForce GTX 1080 Ti STRIX GAMING | Custom Vattenloop