Nvidia ser inte AMD Vega som ett hot

Permalänk
Medlem

Tyvärr har dom antagligen rätt. Företag och ickeentusiaster kommer köpa nVidia oavsett.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@heatm: Du menar att, som entusiast köper man bara AMD?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Problemet är väl att lagom tills grejerna börjar bli bra har konkurrenterna redan ny teknik på marknaden?

Ser det inte som problem, bara bra där de spårrar varandra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heatm:

Tyvärr har dom antagligen rätt. Företag och ickeentusiaster kommer köpa nVidia oavsett.

Skrivet av Pyrree:

@heatm: Du menar att, som entusiast köper man bara AMD?..

Företag och ickeentusiaster köper Intel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Du hänvisar till DX12. DX12 är en flopp och kommer aldrig utnyttjas i många spel.

Nu får vi lugna oss lite, sedan när är DX12 en flopp!? Det är en av de största revolutionerna i spelindustrin på typ över 10 år och kommer dominera marknaden om 5 år.

Det tar en tid innan teknik med så stort genomslag har effekt, både mjukvara och hårvara (grafikkort och cpu:er) måste anpassas vilket är ett enormt arbete och tar tid. Ett spel måste skrivas med utvecklingsverktyg som är anpassade för DX12 från grunden upp för att utnyttja alla dess fördelar.

DX12 är inte en snabb patch till existerande spel som börjades utvecklas med DX11. Visst kan dagens spel utnyttja vissa små fördelar från DX12 men när du ser ett spel som endast är utvecklat med DX12 från början kommer du förstå att DX12 sopar mattan med DX11.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ser man på hur det gått för AMD med Ryzen så är det ju mer eller mindre bevisat att folk inte är så rörliga i vilket märke de köper.

Kan bara utgå från mig själv, men; Har uteslutande använt intel-nvidiakombos sedan 2005 & vart väldigt nöjd med dom.
När det var dags för den en större uppgradering i vintras kollade jag inlednigsvis enbart på intel, men tack vare SweClockers fick jag nys om Zen & när den visade sig prestera tog jag en chansning.
Dels baserat på fakta & framtidssäkerhet, dels från hjärtat, då jag gillar att gynna en underdog.

Snart dags för ny GPU.
Vad det blir beror helt på prestanda/krona, då min förtjusning i underdogs uppvägs rätt bra av att mina nvkdiakort vart fenomnalt bekymmersfria & seglivade.

Hoppas såklart på en lysande Vega, både för konkurrens med bättre nvidiaprodunkter & möjligheten att matcha processorn med grafikkrets från samma tillverkare.

Vilket skulle smeka ordningssinnet medhårs. 🐂

Den enda som (kortsiktigt) inte gynnas av en konkurrenskraftig Vega är han som artikeln handlar om.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Du hänvisar till DX12. DX12 är en flopp och kommer aldrig utnyttjas i många spel.

Man sa exakt samma sak om DX11, lika bra att stoppa all R&D

Permalänk
Inaktiv

Visst AMD kommer med VEGA och även om de matchar 1080Ti och Titan Xp så räcker det inte.

nVidia släpper en idiot avancerad Volta med HMB2 NU om typ tre månader vilket betyder att den är under produktion NU. Visst är Tesla V100 för professionellt bruk MEN tror ni inte då att de redan kan ha liten futtig Volta krets typ GV104 redan också i produktion som de kan använda med GDDR5X.

Detta betyder att nVidia kan kontra AMD med ett nytt kort i Augusti/September som redan är nästa generation bortom VEGA och vilka gamers vill inte ha nästa generation.

Visst alla säger att AMD kan sänka priset, men tänk er vad nVidia kan göra med Pascal då som de anser vara gammal teknik.

När 2070 och 2080 Volta kommer så kan de dumpa priset på Pascal för att kontra AMD och fortfarande tjäna pengar medans AMD förlorar enormt på att inte kunna få ordentlig vinst på VEGA som är svindyr och tillverka.

Så AMD kommer ha minimal vinst samtidigt som nVidia kommer tälja guld med smör kniv på alla gamers som går crazy över Volta 2070 och 2080.

AMD ligger helt enkelt efter, de behöver släppa nästa generation som ersätter VEGA redan början på 2018 för att ha en chans och det lär ju inte hända så sega som AMD är i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att de inte ser Vega som ett hot, för varför skulle Nvidia göra det?
De vet hur det fungerar och även om AMD skulle ha det bästa korten till ett bra pris så är det fortfarande inget hot.
De vet att det inte räcker samt vet de vilka avtal de har med 3-parts tillverkare och oem leverantörer.
Det tar lång tid för AMD att binda avtal med oem leverantörer/systembyggare och slå sig in på den marknaden, de flesta köper färdiga stationära datorer eller laptops.
Tidsmässigt så behöver de inte vara oroliga, vi som är lite äldre har sett liknande utspela sig förr och det räcker inte med bästa hårdvaran till ett bra pris.
Tänk att de sedan även krävs de som säljer varorna alltså säljaren i en butik måste välja att lyfta fram produkterna före andra produkter och även det tar lång tid.
Det krävs väldigt mycket för att det ska ske en kraftig förskjutning på marknaden och det sker inte fort.

Permalänk
Medlem

@anon114264:

Så då var dx 9, dx 10 och dx 10.1 också en flopp menar du !Tror du utvecklingen stannar vid dx 11 eller?

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Han har rätt. Det finns tillräckligt många som kommer köpa Nvidia allderles oavsett hur Vega eller andra AMD-arkitekturer presterar.

Om det blir så att Vega är mycket bra, och ger bättre prestanda per krona, så kommer ändå vissa här i forumet sitta och säga att AMD är så dåliga så dåliga. Och de enda som tjänar på sådant barnsligt beteende är Nvidia.

Oavsett om eller vilket märke man föredrar så borde alla för sin egen skull hoppas innerligt att Vega verkligen levererar, för det vore bra för alla.

Påminner om gamla goda fury med 4GB RAM är förfärligt och ingen vettig skulle köpa skiten, nvidia med 3,5GB minne är bäst och alla bör köpa för vem van behöver mer minne än det.

Om jag inte var en datornörd skulle jag nästan hoppas på att AMD försvinner så att jag får lyssna på dessa samma personer gnälla över priser från både nvidia och intel. Att förstöra för sig själv är bland det roligaste människan envisas med att göra om och om igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162230:

Nu får vi lugna oss lite, sedan när är DX12 en flopp!? Det är en av de största revolutionerna i spelindustrin på typ över 10 år och kommer dominera marknaden om 5 år.

Det tar en tid innan teknik med så stort genomslag har effekt, både mjukvara och hårvara (grafikkort och cpu:er) måste anpassas vilket är ett enormt arbete och tar tid. Ett spel måste skrivas med utvecklingsverktyg som är anpassade för DX12 från grunden upp för att utnyttja alla dess fördelar.

DX12 är inte en snabb patch till existerande spel som börjades utvecklas med DX11. Visst kan dagens spel utnyttja vissa små fördelar från DX12 men när du ser ett spel som endast är utvecklat med DX12 från början kommer du förstå att DX12 sopar mattan med DX11.

Han har med lite tur rätt då de flesta kommer övergå till Vulkan istället för MSs nerlåsta skit. MS var fullständigt lyckliga med dx11 tills AMD tvingade de att göra något. Det är konstigt att det är oftast AMD som tvingar fram väldigt bra förändringar men de lyckas aldrig tjäna pengar på det hela. Lite som Sun. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Visst AMD kommer med VEGA och även om de matchar 1080Ti och Titan Xp så räcker det inte.

nVidia släpper en idiot avancerad Volta med HMB2 NU om typ tre månader vilket betyder att den är under produktion NU. Visst är Tesla V100 för professionellt bruk MEN tror ni inte då att de redan kan ha liten futtig Volta krets typ GV104 redan också i produktion som de kan använda med GDDR5X.

Detta betyder att nVidia kan kontra AMD med ett nytt kort i Augusti/September som redan är nästa generation bortom VEGA och vilka gamers vill inte ha nästa generation.

Visst alla säger att AMD kan sänka priset, men tänk er vad nVidia kan göra med Pascal då som de anser vara gammal teknik.

När 2070 och 2080 Volta kommer så kan de dumpa priset på Pascal för att kontra AMD och fortfarande tjäna pengar medans AMD förlorar enormt på att inte kunna få ordentlig vinst på VEGA som är svindyr och tillverka.

Så AMD kommer ha minimal vinst samtidigt som nVidia kommer tälja guld med smör kniv på alla gamers som går crazy över Volta 2070 och 2080.

AMD ligger helt enkelt efter, de behöver släppa nästa generation som ersätter VEGA redan början på 2018 för att ha en chans och det lär ju inte hända så sega som AMD är i dagsläget.

Jag tror helt klart att nvidia har en futtig Volta krets typ GV104 redan men tror inte den är i produktion än.
Jag tror inte att vi får se konsument volta i år utan det kommer nästa år 2018.
2070 och 2080 tycker jag verkar vara en konstig namnsättning, efter 1070 och 1080 kommer 1170 och 1180 i min värld, jag förstår inte varför nvidia helt plötsligt skulle börja hoppa 1000-tal.
Det är inte gamers som styr marknaden utan oem leverantörer och systembyggare, utbudet styr.
Under 2018 kommer vi troligtvis få se en ny serie från AMD som ersätter 4xx och 5xx serien som lär bygga på de nya teknikerna vi ser i vega, redan Raven Ridge skvallrar om ny multimedia hantering med VCN (jag gissa att det står för video coding next).
Om 2018 års serie kommer heta vega låter jag vara osagt men jag gissar mer på att vi får se 6xx-serien nästa vår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajala:

Nvidia är smarta och kommer använda nya minnes teknologin gddr6 medans amd gräver sin grav med hbm2 som är svindyrt och dålig tillgänglighet vilket leder till att dom bara skulle ha 16000st grafikkort redo vid släpp. Detta är va jag har snappat upp under dom senaste dagarna.. Men man får se när det är dags för nu är det bara spekulationer.

Lätt att vara efterklok. AMD började utveckla HBM tillsammans med Hynix för 7-8 år sedan. Men det är inte kört, HBM har betydligt större potential än GDDR, men det har inte tagit sig riktigt ännu.

Skrivet av RHWarrior:

Tja, chip-försäljning till high-end-korten är ju viktiga för nVidia/AMD ur imagesynpunkt men knappast vad de drar in stora vinster och volymer på.

Tillgängligheten på AMD-kort har ju haft ett par dippar och det motiverar en del att köpa nVidia.
Dessutom så sög de lite väl länge på 7800/7900-serien, även om det var bra kort för sin tid.

Det är faktiskt prestandasegmentet som blivit det mest inkomstbringande numer.

Skrivet av heatm:

Tyvärr har dom antagligen rätt. Företag och ickeentusiaster kommer köpa nVidia oavsett.

Mig veterligen säljer Radeon Pro hyfsat, och många datacenter är glada för Radeon-kort.

Skrivet av Pyrree:

@heatm: Du menar att, som entusiast köper man bara AMD?..

Nej. Fel satslogik. Det betyder att entusiaster inte bara systematiskt köper ett enda märke.

Skrivet av Abnomynos:

Kan bara utgå från mig själv, men; Har uteslutande använt intel-nvidiakombos sedan 2005 & vart väldigt nöjd med dom.
När det var dags för den en större uppgradering i vintras kollade jag inlednigsvis enbart på intel, men tack vare SweClockers fick jag nys om Zen & när den visade sig prestera tog jag en chansning.
Dels baserat på fakta & framtidssäkerhet, dels från hjärtat, då jag gillar att gynna en underdog.

Snart dags för ny GPU.
Vad det blir beror helt på prestanda/krona, då min förtjusning i underdogs uppvägs rätt bra av att mina nvkdiakort vart fenomnalt bekymmersfria & seglivade.

Hoppas såklart på en lysande Vega, både för konkurrens med bättre nvidiaprodunkter & möjligheten att matcha processorn med grafikkrets från samma tillverkare.

Vilket skulle smeka ordningssinnet medhårs. 🐂

Den enda som (kortsiktigt) inte gynnas av en konkurrenskraftig Vega är han som artikeln handlar om.

Du är också en av få som dels hittat till ett entusiastforum och dels varit beredd att "prova något nytt". För många är det en enorm mental spärr att kliva över.

Skrivet av anon162230:

Visst AMD kommer med VEGA och även om de matchar 1080Ti och Titan Xp så räcker det inte.

nVidia släpper en idiot avancerad Volta med HMB2 NU om typ tre månader vilket betyder att den är under produktion NU. Visst är Tesla V100 för professionellt bruk MEN tror ni inte då att de redan kan ha liten futtig Volta krets typ GV104 redan också i produktion som de kan använda med GDDR5X.

Detta betyder att nVidia kan kontra AMD med ett nytt kort i Augusti/September som redan är nästa generation bortom VEGA och vilka gamers vill inte ha nästa generation.

Visst alla säger att AMD kan sänka priset, men tänk er vad nVidia kan göra med Pascal då som de anser vara gammal teknik.

När 2070 och 2080 Volta kommer så kan de dumpa priset på Pascal för att kontra AMD och fortfarande tjäna pengar medans AMD förlorar enormt på att inte kunna få ordentlig vinst på VEGA som är svindyr och tillverka.

Så AMD kommer ha minimal vinst samtidigt som nVidia kommer tälja guld med smör kniv på alla gamers som går crazy över Volta 2070 och 2080.

AMD ligger helt enkelt efter, de behöver släppa nästa generation som ersätter VEGA redan början på 2018 för att ha en chans och det lär ju inte hända så sega som AMD är i dagsläget.

Nej. Nvidia gick ut på GDC med att Volta lanseras 2018 på 12nm från TSMC. Chipputveckling går inte att kapa med flera månader bara sådär. Detta beräkningschip är svindyrt och om det är på 12nm är det nog just för att sådant klarar av att vara bland de första batcharna på en ny process och kunna "rensa rören" och köra in processen. Spelgrafikchip måste ha en fungerande och effektiv produktion.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Påminner om gamla goda fury med 4GB RAM är förfärligt och ingen vettig skulle köpa skiten, nvidia med 3,5GB minne är bäst och alla bör köpa för vem van behöver mer minne än det.

Om jag inte var en datornörd skulle jag nästan hoppas på att AMD försvinner så att jag får lyssna på dessa samma personer gnälla över priser från både nvidia och intel. Att förstöra för sig själv är bland det roligaste människan envisas med att göra om och om igen.

Ja det lär ju bli något liknande nu.

Jag tror det skulle jämna ut sig om man på något magiskt sätt kunde tvinga de som genom sin jängivenhet åt ett visst märke/FUD-spridning hämmar konkurrensen att betala de priser som skulle råda i en monopolsituation. Då skulle det inte vara så roligt längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Du hänvisar till DX12. DX12 är en flopp och kommer aldrig utnyttjas i många spel.

Jag ska bokmärka detta inlägget och så kollar upp det igen om två år.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag ska bokmärka detta inlägget och så kollar upp det igen om två år.

Typ så sa folk för 2 år sedan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tja, varför skulle VD:n för ett företag medvetet skada sitt eget varumärke? Hade varit rent vansinne ur ett marknadsföringsperspektiv att säga att konkurrentens produkter är bättre än sina egna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tror det spelar ingen roll vad AMD lanserar på grafikkortsmarknaden folk kommer ändå köpa Nvidia. Det är fakta som man måste bara inse.

Det kommer alltid vara som sådan att när den ena släpper något är nästa redan i nästa fas att utveckla något nytt, så fungerar det bara.

Det som alltid dyker upp med jämna mellanrum är det här med att folk säger AMD är dåliga och har inget att kontra. Om man ser det som sådan att de olika lagen spelar med olika kort och inom olika marknader. AMD valde APU och lite andra alternativ som medfört till att AMD är där de är nu och det nya som är på gång har fått AMD på fötter även fast AMD fortfarande räknas som den lille spelaren jämfört mot Nvidia/Intel.

Jag tycker Ryzen vart ett bra kliv i rätt riktning lika så tror jag Vega kommer bli inför vad AMD vill ta vägen inför framtiden. Själv är jag intresserad utav nästa APU med Ryzen/vega även fast man är medveten om att det inte kommer på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Påminner om gamla goda fury med 4GB RAM är förfärligt och ingen vettig skulle köpa skiten, nvidia med 3,5GB minne är bäst och alla bör köpa för vem van behöver mer minne än det.

Om jag inte var en datornörd skulle jag nästan hoppas på att AMD försvinner så att jag får lyssna på dessa samma personer gnälla över priser från både nvidia och intel. Att förstöra för sig själv är bland det roligaste människan envisas med att göra om och om igen.

Korten var i olika prestandasegment och 970 hade inte problem med 3.5+0.5GB i praktiken. Nu var dock Fury med 4GB inte heller ett problem i praktiken. Det har nog mer att göra med okunskap om hur mycket VRAM spelen faktiskt använde(r) än fanboyism. Sen vill jag minnas att 970 faktiskt inte blev hyllat precis av den händelsen utan det blev ganska mycket pajkastning på Nvidia på teknikforum. Många ville lämna tillbaka men fick inte. Andra brydde sig helt enkelt inte då det som sagt inte påverkar i praktiken och dom allra flesta hade inte en susning om händelsen då SweClockare och dylikt som läser dessa nyheter är en liten minoritet. Bara löjligt när man skyller alla problem på att andra laget består av en massor av "fanboys" vilket skulle vara orsaken till att man misslyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Han har med lite tur rätt då de flesta kommer övergå till Vulkan istället för MSs nerlåsta skit. MS var fullständigt lyckliga med dx11 tills AMD tvingade de att göra något. Det är konstigt att det är oftast AMD som tvingar fram väldigt bra förändringar men de lyckas aldrig tjäna pengar på det hela. Lite som Sun. :/

Offtopic:
Vilka har annonserat att de kommer att övergå uteslutande till Vulkan? Kommer folk nedgradera till Windows XP för de nej, de kommer att sitta kvar på Windows 7-10 och när de byter dator kommer de att köpa en med Windows 10 eller nyare.

Gör Vulkan så att Linux blir till ett dominerande OS på PC, högst osannolikt. OpenGL i tiderna hade ett väsentligt övertag över DirectX. Jämför med att Sverige endast hade målvakten på plan i hockey under en period och Sydafrika hade hela kedjan på plan. Skulle Sydafrika utnyttja övertaget, visst enligt bästa förmåga. Men Sverige skulle komma igen under resterande perioder.

När har ett nytt API blivit uttnytjat direkt efter lansering?
Spel har svårt att utnytja nya Apier om de implementeras i sista fasen bara för att få ett extra kryss i rutan över saker vi stöder.

Vulkan/DirectX 12, kommer inte ta fart på allvar före nya/grundrenoverade motorer kommer.

Ett helt inlägg på telefonen offtopic, jag beklagar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wyver:

Offtopic:
Vilka har annonserat att de kommer att övergå uteslutande till Vulkan? Kommer folk nedgradera till Windows XP för de nej, de kommer att sitta kvar på Windows 7-10 och när de byter dator kommer de att köpa en med Windows 10 eller nyare.

Gör Vulkan så att Linux blir till ett dominerande OS på PC, högst osannolikt. OpenGL i tiderna hade ett väsentligt övertag över DirectX. Jämför med att Sverige endast hade målvakten på plan i hockey under en period och Sydafrika hade hela kedjan på plan. Skulle Sydafrika utnyttja övertaget, visst enligt bästa förmåga. Men Sverige skulle komma igen under resterande perioder.

När har ett nytt API blivit uttnytjat direkt efter lansering?
Spel har svårt att utnytja nya Apier om de implementeras i sista fasen bara för att få ett extra kryss i rutan över saker vi stöder.

Vulkan/DirectX 12, kommer inte ta fart på allvar före nya/grundrenoverade motorer kommer.

Ett helt inlägg på telefonen offtopic, jag beklagar..

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att mobiler börjar komma i närheten av en väldigt vek PC så har flera fattat att om man satsar på Vulkan kommer man åt både android, linux och windows. Apple ska alltid vara svin så de kör sitt eget skit men resten fungerar utmärkt med vulkan. Windows har inte den makten den hade förr i tiden och android har gått om windows som den vanligaste OS online.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Korten var i olika prestandasegment och 970 hade inte problem med 3.5+0.5GB i praktiken. Nu var dock Fury med 4GB inte heller ett problem i praktiken. Det har nog mer att göra med okunskap om hur mycket VRAM spelen faktiskt använde(r) än fanboyism. Sen vill jag minnas att 970 faktiskt inte blev hyllat precis av den händelsen utan det blev ganska mycket pajkastning på Nvidia på teknikforum. Många ville lämna tillbaka men fick inte. Andra brydde sig helt enkelt inte då det som sagt inte påverkar i praktiken och dom allra flesta hade inte en susning om händelsen då SweClockare och dylikt som läser dessa nyheter är en liten minoritet. Bara löjligt när man skyller alla problem på att andra laget består av en massor av "fanboys" vilket skulle vara orsaken till att man misslyckas.

Du kan knappast hävda att många gillar allt som nvidia gör och köper deras grejer även efter att nvidia tydligt visat att de ser de som idioter som bör fråntas pengar för deras eget bästa. Det nvidia och delvis intel gör skulle inte en kotte gå med på att AMD skulle göra. Därav fanboyism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Du kan knappast hävda att många gillar allt som nvidia gör och köper deras grejer även efter att nvidia tydligt visat att de ser de som idioter som bör fråntas pengar för deras eget bästa. Det nvidia och delvis intel gör skulle inte en kotte gå med på att AMD skulle göra. Därav fanboyism.

Nu får du allt börja med att läsa om mitt inlägg för något sådant påstod jag inte överhuvudtaget. Både Intel och Nvidia får hård kritik av dom som faktiskt läser tekniknyheter men det är lätt att missa det när man själv är blind och bara läser det man inte håller med om. Har läst ett flertal trådar både på SweClockers och annat håll där användare överdriver rejält om hur många "fanboys" det är som försvarar företagen när dom som faktiskt kan klassas som fanboys är någon enstaka i tråden medan kritikerna är många fler. Antalet inlägg och "gilla" på dessa är betydligt större hos dom som kritiserar än dom som hyllar Nvidia och Intel i dom allra flesta trådar jag läst.

Läs bara denna tråden, hur många är det som slickar Nvidia i baken jämfört med antalet som kritiserar?

AMD gör själva fel men dom är underdogs och underdogs brukar tendera att vara schysstare mot sina konsumenter. Logiskt nog.

Min poäng är i alla fall att Nvidia inte säljer bättre än AMD för att dom skulle ha någon stor mängd fanboys. Anledningen har mer att göra med marknadsföring, hur brett deras område är jämfört med AMD t.ex (att dom finns i flera datorer, funkar bättre för gaminglaptops exempelvis). Även om man inte skall ha en gaminglaptop så som vanlig konsument, att se Nvidia överallt och AMD på betydligt färre ställen (och dessutom oftast i budgetdatorer) gör att man inte associerar AMD med högprestanda, hög kvalité osv. Glöm inte heller att misslyckandet på CPU marknaden för AMD under många år också förstör för deras GPUer då det svartmålar själva märket i sig. Finns givetvis fler orsaker men att fanboyism skulle vara en betydande orsak har jag väldigt svårt att tänka mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Nu får du allt börja med att läsa om mitt inlägg för något sådant påstod jag inte överhuvudtaget. Både Intel och Nvidia får hård kritik av dom som faktiskt läser tekniknyheter men det är lätt att missa det när man själv är blind och bara läser det man inte håller med om. Har läst ett flertal trådar både på SweClockers och annat håll där användare överdriver rejält om hur många "fanboys" det är som försvarar företagen när dom som faktiskt kan klassas som fanboys är någon enstaka i tråden medan kritikerna är många fler. Antalet inlägg och "gilla" på dessa är betydligt större hos dom som kritiserar än dom som hyllar Nvidia och Intel i dom allra flesta trådar jag läst.

Läs bara denna tråden, hur många är det som slickar Nvidia i baken jämfört med antalet som kritiserar?

AMD gör själva fel men dom är underdogs och underdogs brukar tendera att vara schysstare mot sina konsumenter. Logiskt nog.

Min poäng är i alla fall att Nvidia inte säljer bättre än AMD för att dom skulle ha någon stor mängd fanboys. Anledningen har mer att göra med marknadsföring, hur brett deras område är jämfört med AMD t.ex (att dom finns i flera datorer, funkar bättre för gaminglaptops exempelvis). Även om man inte skall ha en gaminglaptop så som vanlig konsument, att se Nvidia överallt och AMD på betydligt färre ställen (och dessutom oftast i budgetdatorer) gör att man inte associerar AMD med högprestanda, hög kvalité osv. Glöm inte heller att misslyckandet på CPU marknaden för AMD under många år också förstör för deras GPUer då det svartmålar själva märket i sig. Finns givetvis fler orsaker men att fanboyism skulle vara en betydande orsak har jag väldigt svårt att tänka mig.

Det är skillnad på att gnälla och på att köpa Många gnäller men köper samma sak om och om igen. Kolla intel. Innan Ryzen var 4 cores all som behövdes. Nu plötsligt ska de släppa flera cores...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är skillnad på att gnälla och på att köpa Många gnäller men köper samma sak om och om igen. Kolla intel. Innan Ryzen var 4 cores all som behövdes. Nu plötsligt ska de släppa flera cores...

Ryzen säljer men som sagt så är vi en liten marknad. Dom flesta har ingen aning om Ryzen och ännu färre vet om hur dom presterar. Hur många är det egentligen av alla datoranvändare, t.o.m hardcore gamers som faktiskt bryr sig om hur deras grejer presterar, som kollar på tester? Ryzen kan väcka intresse för vanligt dödligt folk men det tar tid om man inte marknadsför på rätt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag förstår att de inte ser Vega som ett hot, för varför skulle Nvidia göra det?
De vet hur det fungerar och även om AMD skulle ha det bästa korten till ett bra pris så är det fortfarande inget hot.
De vet att det inte räcker samt vet de vilka avtal de har med 3-parts tillverkare och oem leverantörer.
Det tar lång tid för AMD att binda avtal med oem leverantörer/systembyggare och slå sig in på den marknaden, de flesta köper färdiga stationära datorer eller laptops.
Tidsmässigt så behöver de inte vara oroliga, vi som är lite äldre har sett liknande utspela sig förr och det räcker inte med bästa hårdvaran till ett bra pris.
Tänk att de sedan även krävs de som säljer varorna alltså säljaren i en butik måste välja att lyfta fram produkterna före andra produkter och även det tar lång tid.
Det krävs väldigt mycket för att det ska ske en kraftig förskjutning på marknaden och det sker inte fort.

Exakt, AMD har varit efter länge nu... 1080 har varit ute ett år nu och amd har inget som ens är i närheten
Nu kanske vega presterar som ett 1080 och som absolut bäst (vad jag tror) som ett 1080ti
Men det är ett år för sent, folk som vill ha det bästa gillar sällan att vänta ett år på något när det finns ett annat val

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Exakt, AMD har varit efter länge nu... 1080 har varit ute ett år nu och amd har inget som ens är i närheten
Nu kanske vega presterar som ett 1080 och som absolut bäst (vad jag tror) som ett 1080ti
Men det är ett år för sent, folk som vill ha det bästa gillar sällan att vänta ett år på något när det finns ett annat val

Skickades från m.sweclockers.com

Presterar det som ett 1080Ti så är det ändå okej, var inte så längesedan det släpptes.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Presterar det som ett 1080Ti så är det ändå okej, var inte så längesedan det släpptes.

Sant, men frågan är om folk som har ett 1080 sen ett år tillbaka är sugen på att köpa det.. Min poäng är att AMD är långt efter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Typ så sa folk för 2 år sedan.

Jag är inte folk

Visa signatur

Hur många datorer är för många?