Microsoft: "USB Type-C är inte redo för den stora massan"

Permalänk
Medlem
Citat:

Kyriacou menar att det stora problemet är tekniken är krånglig, där två till synes likadana USB Type-C-kablar exempelvis kan ha olika strömkapacitet och komma med eller utan stöd för Thunderbolt 3.

Det spelar väl ingen roll om kablarna har stöd för TB3 eller inte om er dator ändå inte har det. Då kommer ju alla kablar att fungera likadant, eller hur?

Det som kan hända är att någon tar en USB-A till USB-C kabel och försöker ladda datorn med hjälp av en gammal USB-laddare för en mobiltelefon eller nåt sånt. Det kanske inte fungerar eller går väldigt längsamt, eftersom världen är full av billiga laddare som inte följer några standarder alls (eller följer gamla USB 2.0 Battery Charging, om nu Surface skulle kräva USB 3.0 Power Delivery som bland annat nya MBP och Chromebooks kör med), men skall man tänka så kan man ju aldrig byta. Qualcomm har mumlat om att om att de vill basera Quickcharge på den gamla standarden ett tag till oavsett vad Google säger om saken, så gamla okompatibla laddare får vi nog dras med ett tag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av anon76929:

USB C är ju en given port som ska finnas. Tänk bara att komma till ett konferensrum och koppla in en (1) sladd så har du tillgång till Ethernet, projektor och laddning. Sladden går dessutom inte att vända fel så den passar alltid i första försöket. I vanligt USButtag fungerar ju oftast tredje försöket...

Framöver hoppas vi ju på att det ska funka på detta vis.

Men kommer det en person med usb-c port på sin dator som inte stödjer alternative mode så kommer de garanterat att höra av sig och fråga varför inget fungerar. "De har ju en sån där liten port som ser ut som den där som sitter längst ner på mobilen, och det ligger en sådan sladd på bordet." Svarar du då, stödjer den alternative mode? Så får du svaret, Ööhh....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk

Dåligt att dom inte har båda, själöv förespråkar jag dock att man BARA har Type-C, desto snabbare den sprids desto snabbare tvingar man tillverkare att gå över till den. Jag sitter gärna med en och annan adapter NU, för att snabbare få Type-C och senare slipper det. Apple är på rätt väg ang. detta tycker jag.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Helt rätt, micro usb är bättre.
Finns i alla hushåll så man slipper bära med kabeln.
Valde bort mobiltelefoner med usb-c förra gången jag skulle köpa ny endast pga detta.

Den dagen dom skickar ut 10 kablar till samtliga hushåll i Sverige kostnadsfritt så kan usb-c vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det ju som att Microsoft inte är redo för den stora massan...

... men dom har faktiskt en poäng där. USB-C standarden är helt enkelt inte standardiserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

USB C är ju en given port som ska finnas. Tänk bara att komma till ett konferensrum och koppla in en (1) sladd så har du tillgång till Ethernet, projektor och laddning. Sladden går dessutom inte att vända fel så den passar alltid i första försöket. I vanligt USButtag fungerar ju oftast tredje försöket...

Problemet är att det finns 20 olika slags standarder för USB C för att inte tala om förklädda USC B portar, portar som inte är tillräckligt strömförsörjda osv.

Samtidigt tycker jag detta var ett dålig move av Microsoft. Ja USB C är kanske inte redo idag, men köper man en dator för 10 000kr+ så vill man antagligen använda den i några år. Det är ju inte omöjligt att tänka sig att det inte finns något annat än USB C då.

Permalänk
Medlem

Har en USB-C port i nya moderkortet, Gigabyte H270N mITX men den datorn kör Linux Mint. Microsoft kanske har rätt att Windows användare inte är redo.
Har ännu ingen nytta av USB-C men kommer behålla moderkortet länge, så endera dagen behövs USB-C porten.

Däremot valde jag bort Sony X Compact Androidmobilen, förra året, enbart för att den (bara) hade en USB-C kontakt (valde istället en Samsung i3 2016).
Har för många microUSB sladdar och grejer för att byta nu.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

USB C är ju en given port som ska finnas. Tänk bara att komma till ett konferensrum och koppla in en (1) sladd så har du tillgång till Ethernet, projektor och laddning. Sladden går dessutom inte att vända fel så den passar alltid i första försöket. I vanligt USButtag fungerar ju oftast tredje försöket...

Var fasen hittar man ett sånt konferensrum?

Det vanliga är ju, även idag år 2017, att man får slarva med nån HDMI - VGA adapter för den allra största delen av projektorer som används där ute är uråldriga och använder endast VGA kontakt =/.

Jag förstår Microsoft här, USB-C är ju helt enkelt inte användarvänligt ännu. Jag skulle nog tänka mig för både en och två gånger innan jag köper ens en smarttelefon med USB-C, jag ser bara framför mig alla de gånger man är hos nån annan och behöver ladda telefonen, finns ju knappt en jäkel som använder USB-C ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

Helt rätt, micro usb är bättre.
Finns i alla hushåll så man slipper bära med kabeln.
Valde bort mobiltelefoner med usb-c förra gången jag skulle köpa ny endast pga detta.

Den dagen dom skickar ut 10 kablar till samtliga hushåll i Sverige kostnadsfritt så kan usb-c vara ett alternativ.

Micro usb är skräp och behöver ersättas snarast.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Min senaste mobil har USB-C, Äntligen säger jag, avskyr den usla micro USB porten, på köpet så laddar mobilen fullt på en timme eller mindre....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Steve Jobs sade:

"Det är verkligen svårt att designa produkter efter vad som kommit fram i fokusgrupper. Många gånger vet inte folk vad de vill ha förrän man visar det för dem."

Microsoft säger:

"En annan avgörande faktor är att kunder som försöker ladda datorn med en undermålig USB Type-C-laddare och misslyckas inte kommer skylla på laddaren. De skyller istället på datorn, vilket i sin tur påverkar Microsofts varumärke negativt. Anledningen till att de i slut valde att utrusta datorn med endast en USB 3.0 är enligt Kyriacou en konsekvens av vissa designval som resulterat i brist på plats."

Lite skillnad på filosofierna, eller vad säger ni? Tragiskt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg?
Google: "Billiga kablar för USB Type-C är rentutav farliga"
Felaktiga kablar med vändbara USB Type-C kan förstöra datorn

Förresten, för strömförsörjning tycker jag att Mag Safe inte är en dum idé. Microsoft licensierade det från Apple till några Surface-modeller. Samtidigt slutade Apple använda det själva för USB Typ C, vilket de fick mycket kritik för från Apple-användare.
Sen finns det vändbara USB Type A sedan många år och också micro-B på marknaden sedan ett år tillbaka.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag har USB-C både på mitt Asus Formula moderkort och min Galaxy S8. Har kopplat ihop dem med en usb-c male to male sladd och överföringen blir runt 150 mb i sekunden. Kan inte bli mycket enklare än så här.
Så jäkla smidigt med en sladd jag inte behöver vända 3 gånger för att träffa rätt ;D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon76929:

USB C är ju en given port som ska finnas. Tänk bara att komma till ett konferensrum och koppla in en (1) sladd så har du tillgång till Ethernet, projektor och laddning. Sladden går dessutom inte att vända fel så den passar alltid i första försöket. I vanligt USButtag fungerar ju oftast tredje försöket...

Tänk att köra det igenom wifi istället utan någon sladd alls

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Micro usb är skräp och behöver ersättas snarast.

Varför?
Är väll som vilken annan kontakt som helst som man måste sätta in åt rätt håll?
Samt har alla funktioner man behöver

Bästa är dock apple kontakten, den har alla och funkar åt båda håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Kan inte bli mycket enklare än så här.

Problemet är att man inte vet vilken sladd som passar till vad!
Och man vet inte om det är 2 watt eller 100 watt som ska gå igenom och om kabeln är speccad till det ena eller andra osv.

USB-C är så mycket mer än bara kontakten, och tyvärr har dom helt fuckat upp hela grejen och gjort det stört omöjligt att veta vad som är vad.

Permalänk
Medlem

Tillverkarna måste sluta hitta på egna grejer. Min Huawei p10 har stöd för Huawei egna super charge. Qualcomm kör quick charge och usb använder power delivery. Det är inte ok någonstans. Allt annat än usb PD bör förbjudas. Jag var mäkta less att sambons laddare inte alls ville leka med min mobil och vice versa. Laddar gör det men långsamt. Apple följer iaf standarden här med macbook. Nu kan jag med allt efter timtals påläsning. Det kommer inte Svensson göra och jag borde inte behövt göra det. Eländigt har det blivit.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Skrivet av rektor:

Microsoft tycker inte att USB Type-C är redo.
Apple tycker att den är det.

Hela industrin förutom Microsoft verkar tycka att USB Type-C är redo.

Hela industrin? De är ju endast Apple som börjat använda de, och även de verkar ju helt klart föredra Thunderbolt på sina icke-iPhone produkter. Och majoriteten av industrin har fortfarande USB 3.0 som standard

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av IRONBERG:

Tillverkarna måste sluta hitta på egna grejer. Min Huawei p10 har stöd för Huawei egna super charge. Qualcomm kör quick charge och usb använder power delivery. Det är inte ok någonstans. Allt annat än usb PD bör förbjudas. Jag var mäkta less att sambons laddare inte alls ville leka med min mobil och vice versa. Laddar gör det men långsamt. Apple följer iaf standarden här med macbook. Nu kan jag med allt efter timtals påläsning. Det kommer inte Svensson göra och jag borde inte behövt göra det. Eländigt har det blivit.

Det är bra för utveckling och konkurrens. Den "Bästa" lösningen blir aldrig populär, och det vet vi inom tekniksfären, titta bara på HDMI och DP, HDMI blev standard medans Display Port, ett bättre alternativ på alla sätt, blev lämnad bakom.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Tänk att köra det igenom wifi istället utan någon sladd alls

Ok beskriv gärna hur laddning via WiFi är tänkt att fungera.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bloodstainer:

Det är bra för utveckling och konkurrens. Den "Bästa" lösningen blir aldrig populär, och det vet vi inom tekniksfären, titta bara på HDMI och DP, HDMI blev standard medans Display Port, ett bättre alternativ på alla sätt, blev lämnad bakom.

Displayport och HDMI är inte konkurrerande standarder utan är tänkta att komplettera varandra, HDMI används inom hembio/TV och DisplayPort för datorer/monitorer.

DisplayPort ersätter DVI, VGA och även LVDS och har bland annat möjligheten att skicka flera bildströmmar i samma kabel för så kallad daisy-chaining. HDMI ersätter tidigare TV-anslutningar som S-video och komponent.

https://www.displayport.org/faq/faq-archive/

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Displayport och HDMI är inte konkurrerande standarder utan är tänkta att komplettera varandra, HDMI används inom hembio/TV och DisplayPort för datorer/monitorer.

DisplayPort ersätter DVI, VGA och även LVDS och har bland annat möjligheten att skicka flera bildströmmar i samma kabel för så kallad daisy-chaining. HDMI ersätter tidigare TV-anslutningar som S-video och komponent.

https://www.displayport.org/faq/faq-archive/

Förutom att DP inte började användas långt senare än HDMI inom datorbranschen, och nu när 4K börjar komma så ser jag att DP borde börja ersätta HDMI då den i stort sett göra samma sak, fast bättre.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon76929:

Ok beskriv gärna hur laddning via WiFi är tänkt att fungera.

Den är inte tänkt att fungera så utan handlar om att planera inköp av dator och finns flera som har 10-12h batteri tid men finns även lösningar på gång att ladda igenom wifi som det talats om i många år men har inte sett nån dyka upp än men kanske kommer snart

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Usb är skräp jag kör med serieporten istället, när man pluggar in en hårdvara där slipper man dessutom få en blåskärm som Bill Gate fick. Just detta med att man som användare kan ändra bauderate, paritetsbitar och diagnostisera kommunikationen is the shit. Strular hårdvaran, så öppna bara terminalen och styr den manuellt.

Annars folk är idioter och försöker plugga i det mesta, jag tycker dock de kan göra en unik kontakt för strömladdaren, bara dumt att dela den. Däremot behöver inte varenda tillverkare ha sin egen kontakt.

Angående beslutet, ja det blir då ingen surface för mig, det hade det ej blivit ändå, men nu är det riktigt säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Jag har USB-C både på mitt Asus Formula moderkort och min Galaxy S8. Har kopplat ihop dem med en usb-c male to male sladd och överföringen blir runt 150 mb i sekunden. Kan inte bli mycket enklare än så här.
Så jäkla smidigt med en sladd jag inte behöver vända 3 gånger för att träffa rätt ;D
http://i.imgur.com/drAWG5T.jpg?2

Min telefon har W-iFi, så jag behöver inte ens en sladd. 150 vad i sekunden? millibit?
Håller ni verkligen på och drar in och ut USB-kontakter i bakplanet på era datorer stup i ett? Och hur kan det vara så att ni aldrig lär er hur kontakten sitter om ni rycker den ut och in hela tiden.
Vilket stort icke-problem.

Permalänk
Medlem

Saknar min USB-C som satan som jag hade på Lumia 950xl.. kör nu Samsung Galaxy S7 edge.. aldrig behöva tänka på att sätta in den rätt

Var inte Lumia bland det första med USB-C på telefoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Hela industrin? De är ju endast Apple som börjat använda de, och även de verkar ju helt klart föredra Thunderbolt på sina icke-iPhone produkter. Och majoriteten av industrin har fortfarande USB 3.0 som standard

Google pushar USB-C hårt på Chromebooks - en majoritet av de som säljs under 2017 skall ha USB-C och så gått som alla under 2018, är planen - och med tanke på hur många av dem som säljs till skolor i USA så drar de nog med sig resten ganska snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Microsoft tycker inte att USB Type-C är redo.
Apple tycker att den är det.

Hela industrin förutom Microsoft verkar tycka att USB Type-C är redo.

Att "hela industrin är redo" blir oväsentligt när någon i USA som köpt en billig kinaladdare på Ebay får en eldsvåda i sitt hem och stämmer Microsoft och får rätt. Då blir det en ny Galaxy Note 7-skandal.

De har helt rätt. Implementerar de USB-C så gör de farliga produkter, gör de det inte så vill de bra sälja dockor och gör de datorn endast kompatibel med sina egna laddare så vill de bara tjäna pengar.

När det uppstår såna här situationer bevisar det att felet ligger i tekniken (USB-C).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag var på väg att bli av med mini USB (PS3-tillbehör) och kunna köra micro USB-kablar till allt. Men förra veckan fick jag en mobil med USB C. Behöver en adapter när jag ska ladda den i "husladdaren" i vardagsrummet så den är ännu bökigare än alla andra prylar. Dagens I-landsproblem fortsätter.

Skickades från m.sweclockers.com