Permalänk
Medlem

Försöker överklocka i7 2600k

Okej, gjorde en tidigare tråd men ville testa några saker innan jag stör er med mina problem.

Vill klocka min nuvarande i7 2600k, jag följde en guide på http://www.overclock.net/t/1100100/info-intel-2500k-2600k-ove... men jag fick problem direkt. Jag körde både prime och intel burn test och alla gånger gick den igenom utan några fel. När jag sedan startar alla mina program, spel m.m så fryser alla program (kan röra musen, klicka på vissa saker) och jag måste göra en hard restart. Testade att höja volten en aning men ingen skillnad, har inte gått några BSODs så har inget att gå på mer än att windows halvfyser?

Jag hittar inget på nätet om detta förutom andra problem som inte har något med OC att göra och jag är inte speciellt erfaren med OC så har inget att gå på där. Har återställt allt till standard och datorn har inte fryst sedan dess med spel och sådant igång.

Specs är i signaturen

Halp

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

hur högt kommer du?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

hur högt kommer du?

Redan vid 4Ghz får jag dessa frys

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

@Fronix: Låter som tempen blir för hög och cpun slår av pga självskydd.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

vad har du för kylare, vilken temp har du när du prime95ar?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

@Fronix: Låter som tempen blir för hög och cpun slår av pga självskydd.

Okej, konstigt dock att den blir varm. Får väl ta en titt kanske behövs ny pasta och lite rengöring.

Skrivet av Aka_The_Barf:

vad har du för kylare, vilken temp har du när du prime95ar?

Corsair Cooling Hydro H50. När jag testade 4.2 först gick den upp väldigt högt 98C vilket fick mig att genast ställa ner klocken till och då höll den sig run 83-85 men fick frysen ändå.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Nu fick jag frysen när jag spelade igen med standard inställningar kan GPUn krånglat?

Fick smålagg innan där musiken loopar och allt blev småsegt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Skrivet av Fronix:

Nu fick jag frysen när jag spelade igen med standard inställningar kan GPUn krånglat?

Fick smålagg innan där musiker loopar och allt blev småsegt

Skickades från m.sweclockers.com

Vad hade du för temps? Låter som att de kan vara mycket damm mellan fläkten och radiatorn

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Vad hade du för temps? Låter som att de kan vara mycket damm mellan fläkten och radiatorn

55-60 så nu vet jag verkligen inte vad som är fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

55-60 så nu vet jag verkligen inte vad som är fel

Skickades från m.sweclockers.com

Om du kör OCCT, och sen tittar på CPU spänningsgrafen, ser den ojämn ut? (under hårda lasten).

Instabil spänning kan ske om ditt moderkort eller PSU inte orkar leverera kraften som behövs. 2600k är rätt törstig i ström, men samtidigt ganska enkel att kyla pga IHS är svetsad/lod fast. Har man ett moderkort med lite gamla kondensatorer (specielt elektrolyt) så kommer de ha svårt att orka, speciellt utan väldigt hög load line calibration.

Se även till att sänka ner dina minnen till bas nivån, 1333 Mhz, lösa timeings, så att de inte är flaskhalsen. Du kan justera tillbaka detta när du fått CPUn stabil och hittat felet.

Sen kan jag fråga, varför folk tror att Prime95 är ett bra sätt att överklocka 20-år senare...? vete fan. Det lastar inte ett skit av dagens CPUer, och du kan ha totalt instabil CPU, och ändå få Prime att passera.

Mitt tips är 3 saker. Intel BurnInTest. OCCT och spel... yep... spel. GTAV, BF1... alla spel som verkligen lastar din GPU. Dessa kommer snabbt spotta fel om din CPU inte är stabil. OCCT har två olika tester, Linpack och eget, och den är bra då den loggar spänningar och frekvenser och temperaturer, så man ser lite av vad som sker. Detta är bra för felsökningen du nämner.

Du kan även köra en "PSU" test... där den kör både GPU och CPU, och då se man kanske att det är spänningsproblem.

BurnInTest bör du köra standard testet tills du kommit till den frekvens du är nöjd. Sen efter det, kör högsta testet du kan. Då spottar den snabbt fel om den inte gillar det. Notera också att detta är extremt hård last, så håll koll på din CPUs temp.

Kör även memtest iaf en gång (om du inte hittar felet), för det kan vara något med din minneskontroller som bråkar, där kanske den behöver lite mer spänning, alt ringbussen. Då kan den passera tex Prime, men så fort den ska lasta minneskontrollern... pang, BSOD.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Instabil spänning kan ske om ditt moderkort eller PSU inte orkar leverera kraften som behövs. 2600k är rätt törstig i ström, men samtidigt ganska enkel att kyla pga IHS är svetsad/lod fast. Har man ett moderkort med lite gamla kondensatorer (specielt elektrolyt) så kommer de ha svårt att orka, speciellt utan väldigt hög load line calibration.

Elektrolyter på socket 1155 moderkort? Nja det är nog ingen risk. Kondensatorerna är med all säkerhet moderna solida polymer med alla dess fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du kör OCCT, och sen tittar på CPU spänningsgrafen, ser den ojämn ut? (under hårda lasten).

Instabil spänning kan ske om ditt moderkort eller PSU inte orkar leverera kraften som behövs. 2600k är rätt törstig i ström, men samtidigt ganska enkel att kyla pga IHS är svetsad/lod fast. Har man ett moderkort med lite gamla kondensatorer (specielt elektrolyt) så kommer de ha svårt att orka, speciellt utan väldigt hög load line calibration.

Se även till att sänka ner dina minnen till bas nivån, 1333 Mhz, lösa timeings, så att de inte är flaskhalsen. Du kan justera tillbaka detta när du fått CPUn stabil och hittat felet.

Sen kan jag fråga, varför folk tror att Prime95 är ett bra sätt att överklocka 20-år senare...? vete fan. Det lastar inte ett skit av dagens CPUer, och du kan ha totalt instabil CPU, och ändå få Prime att passera.

Mitt tips är 3 saker. Intel BurnInTest. OCCT och spel... yep... spel. GTAV, BF1... alla spel som verkligen lastar din GPU. Dessa kommer snabbt spotta fel om din CPU inte är stabil. OCCT har två olika tester, Linpack och eget, och den är bra då den loggar spänningar och frekvenser och temperaturer, så man ser lite av vad som sker. Detta är bra för felsökningen du nämner.

Du kan även köra en "PSU" test... där den kör både GPU och CPU, och då se man kanske att det är spänningsproblem.

BurnInTest bör du köra standard testet tills du kommit till den frekvens du är nöjd. Sen efter det, kör högsta testet du kan. Då spottar den snabbt fel om den inte gillar det. Notera också att detta är extremt hård last, så håll koll på din CPUs temp.

Kör även memtest iaf en gång (om du inte hittar felet), för det kan vara något med din minneskontroller som bråkar, där kanske den behöver lite mer spänning, alt ringbussen. Då kan den passera tex Prime, men så fort den ska lasta minneskontrollern... pang, BSOD.

https://imgur.com/a/0Jd6o

Fick ta mobil bild då datorn frös igen med spel uppe

Att tillägga, jag har återställt bios och vill nu bara få datorn att funka igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg? testa ev byt till en bättre/starkare. Har själv vart med liknande symptom där datorn fryser of får bsod pga för klen nätagg.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Vad har du för nätagg? testa ev byt till en bättre/starkare. Har själv vart med liknande symptom där datorn fryser of får bsod pga för klen nätagg.

Han har Corsair AX850 redan duger bra kan klarar överklockning oxå ..

har jag fel eller ?

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Vad har du för nätagg? testa ev byt till en bättre/starkare. Har själv vart med liknande symptom där datorn fryser of får bsod pga för klen nätagg.

Mitt nätagg: https://www.inet.se/produkt/6909558/corsair-ax-850w-80-gold-m...

Jag har inte fått BSOD en enda gång utan datorn bara fryser, allt på skrämen slutar funka men kan röra mus, trycka på startknappen osv. Detta händer även nu när jag återställt bios.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Quadcore:

har jag fel eller ?

Nej. AX-serien är av hög kvalité.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Fronix:
Har du även överklockat grafikkortet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter som värme problem, men här får du lite tips hur saker ska stå http://www.sweclockers.com/forum/trad/1030224-sandy-bridge-ov...

Du har inte glömt låsa pci frekvensen till 100hz?

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du kör OCCT, och sen tittar på CPU spänningsgrafen, ser den ojämn ut? (under hårda lasten).

Instabil spänning kan ske om ditt moderkort eller PSU inte orkar leverera kraften som behövs. 2600k är rätt törstig i ström, men samtidigt ganska enkel att kyla pga IHS är svetsad/lod fast. Har man ett moderkort med lite gamla kondensatorer (specielt elektrolyt) så kommer de ha svårt att orka, speciellt utan väldigt hög load line calibration.

Se även till att sänka ner dina minnen till bas nivån, 1333 Mhz, lösa timeings, så att de inte är flaskhalsen. Du kan justera tillbaka detta när du fått CPUn stabil och hittat felet.

Sen kan jag fråga, varför folk tror att Prime95 är ett bra sätt att överklocka 20-år senare...? vete fan. Det lastar inte ett skit av dagens CPUer, och du kan ha totalt instabil CPU, och ändå få Prime att passera.

Mitt tips är 3 saker. Intel BurnInTest. OCCT och spel... yep... spel. GTAV, BF1... alla spel som verkligen lastar din GPU. Dessa kommer snabbt spotta fel om din CPU inte är stabil. OCCT har två olika tester, Linpack och eget, och den är bra då den loggar spänningar och frekvenser och temperaturer, så man ser lite av vad som sker. Detta är bra för felsökningen du nämner.

Varför är prime95 inte bra? Hört förut men endast fått svaret att den lastar cpun fel så den blir för varm. Dessutom var väll prime rätt inne på 2600k tiden innan avx instruktioner kom. Tror att fel lasten har med dom att göra.

Ska hoppa prime95 jag med om den inte är bra men min cpu hamnar i 100% load och blir väldigt varm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Okej, konstigt dock att den blir varm. Får väl ta en titt kanske behövs ny pasta och lite rengöring.

Corsair Cooling Hydro H50. När jag testade 4.2 först gick den upp väldigt högt 98C vilket fick mig att genast ställa ner klocken till och då höll den sig run 83-85 men fick frysen ändå.

Herrejävlar. 98 grader?

Antigen läser mätaren fel eller så verkar kylaren vara felinstallerad/totalt full med damm.

Du ska ligga på ca 30 grader i idle och inte över 70 vid full last på 4.2 ghz.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Entusiast

Jag kan ju i alla fall slänga in en tanke om att det förmodligen inte är temperaturen på just processorn som orsakar detta då min 2600K har körts överklockad i Prime95 i 24 timmar på runt 90C utan att krascha.

Det är ju dock inte omöjligt att det är något av moderkortets komponenter som då överhettas och orsakar instabilitet.

Skrivet av Fronix:

Jag körde både prime och intel burn test och alla gånger gick den igenom utan några fel.

Definiera "gick igenom" i Prime95. Det är ett oändligt test

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Herrejävlar. 98 grader?

Antigen läser mätaren fel eller så verkar kylaren vara felinstallerad/totalt full med damm.

Du ska ligga på ca 30 grader i idle och inte över 70 vid full last på 4.2 ghz.

Just nu ligger datorn på 47 idle när jag inte gör något alls mer än surf, och när jag kört igång Diablo 3 så ligger den på runt 55-60 tills dess att allt fyser och jag måste starta om

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Just nu ligger datorn på 47 idle när jag inte gör något alls mer än surf, och när jag kört igång Diablo 3 så ligger den på runt 55-60 tills dess att allt fyser och jag måste starta om

Min första tanke är att installera om CPU'n. Plocka ut den, lägg om kylpastan, och sätt på kylaren på nytt. Låter som att det är dålig värmeöverföring, ie. ett glapp mellan prollen och kylarn.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du ska ligga på ca 30 grader i idle och inte över 70 vid full last på 4.2 ghz.

Idle är ganska meningslöst att kolla på. Temperatur sensorerna är inte kalibrerade för 5 öre för låga temperaturer vilket gör att på vissa exemplar ser man "temperaturer" under rumstemperaturen. Temperaturer mellan ~10 och ~40 säger i princip bara att den inte är varm, faktiskt inte hur varm. Visserligen så säger den däremot relativt till sig själv även om 1C inte blir 1C men inte ens jämförbart med andra CPU'er utav samma modell. Dem kalibreras för >60C och uppåt då det är vad som är relevant för thermal throttling, boost, fläktar etc.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Min första tanke är att installera om CPU'n. Plocka ut den, lägg om kylpastan, och sätt på kylaren på nytt. Låter som att det är dålig värmeöverföring, ie. ett glapp mellan prollen och kylarn.

Ska ta och testa detta

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Idle är ganska meningslöst att kolla på. Temperatur sensorerna är inte kalibrerade för 5 öre för låga temperaturer vilket gör att på vissa exemplar ser man "temperaturer" under rumstemperaturen. Temperaturer mellan ~10 och ~40 säger i princip bara att den inte är varm, faktiskt inte hur varm. Visserligen så säger den däremot relativt till sig själv även om 1C inte blir 1C men inte ens jämförbart med andra CPU'er utav samma modell. Dem kalibreras för >60C och uppåt då det är vad som är relevant för thermal throttling, boost, fläktar etc.

Och nu visade sensorerna en temp över 40 grader i idle. I mina ögon går det faktiskt att säga att något är fel pga de siffrorna. Visst, mellan 25-40 kvittar väl helt. Men att ligga på över 40 grader idle och 98 (!!!!!!!) vid last....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Och nu visade sensorerna en temp över 40 grader i idle. I mina ögon går det faktiskt att säga att något är fel pga de siffrorna. Visst, mellan 25-40 kvittar väl helt. Men att ligga på över 40 grader idle och 98 (!!!!!!!) vid last....

Komihåg att detta va med överklock på 4.5, nu går jag inte över 75 vid last men datorn fryser ändå..

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Byt kylare.
Där har du problemet.
Saken är den att det inte alls är ovanligt att kylvätskan i stängda vattenkylare avdunstar genom slangarna eller dylikt.
Jag har varit med om flera vattenkylare där temperaturen har blivit för hög för att vätskan försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Och nu visade sensorerna en temp över 40 grader i idle. I mina ögon går det faktiskt att säga att något är fel pga de siffrorna. Visst, mellan 25-40 kvittar väl helt. Men att ligga på över 40 grader idle och 98 (!!!!!!!) vid last....

Säger inte att hans inte går för varmt, speciellt i load där den går på tok för varmt. Ville bara förtydliga så att inte TS sitter där och förgäves undrar varför hans idle temperatur är för hög även om han nu fixar load temperaturen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

https://imgur.com/a/0Jd6o

Fick ta mobil bild då datorn frös igen med spel uppe

Att tillägga, jag har återställt bios och vill nu bara få datorn att funka igen

Skickades från m.sweclockers.com

Nu syftade jag på loggarna du får när testet avslutas (sparas i din dokument mapp, under OCCT).

Det verkar dock lite konstigt att din frekvens är så ojämn... men jag antar att detta var när du spelade? (Översta grafen till höger)

Att frekvensen bottnar på 200Mhz låter dock som något allvarligt fel. Titta på Busshastigheten? 6Mhz?!?

Nu vet jag inte om man kan lita på OCCTs värden, då om en dator gör fel, kan även OCCTs värden bli fel, men det verkar som du har något kritiskt fel med CPU/Bussen iaf, som till slut låser sig.

Tittar man på CPU spänningen så är även den relativt låg... 1.11V, och enligt grafen (längst ner) så ser man den är väldigt ojämn, och sjunkande från 1.2V. Enligt bilder från ASUS sida ska kondensatorerna vara solida, så de ska iaf inte läcka, men det du ser där är rätt tydligt tecken på instabil spänning, så frågan är vad som orsakar det.

Många ovan har ifrågasatt nätagget och även om det är ett bra så kan det självklart gå sönder. Men med ålder misstänker jag mer moderkortet i detta fallet :=/

Det är extremt svårt att hjälpa dig utan att vara på plats, men jag tror tyvärr att du har fått ett hårdvarufel som måste felsökas.

Om det är kylningen som många tror ovan (vilket så klart är enklast att montera om/rengöra och testa) så borde inte datorn hänga sig vid det OCCT skärmdumpen du visade ovan. 60-ish grader ska fan inte en CPU throttla till 200Mhz.