AMD "Raven Ridge" med Zen och integrerad Vega-grafik i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

AMD "Raven Ridge" med Zen och integrerad Vega-grafik i prestandatest

Mot slutet av året lanseras arkitekturen Zen i bärbart utförande med Raven Ridge, där ytterligare detaljer om specifikationer och klockfrekvenser nu avslöjas i databasen för Sisoft Sandra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det är väl denna typ av processorer som säljer bäst, frågan är bara hur den presterar jämtemot Intel? Borde väl gå att analysera från Sandra den som har tid. Sedan är frågan om detta var en av de bättre eller sämre processorerna från AMD? (Det låter som en av de bättre)

*edit*
Angående 8 core laptops så känns det som att dessa skulle ha externt grafikkort, visst finns det många som behöver ha 8 kärnor utan snabbt grafikort, men i förhållande till de sista är de ej så många. Det kostar dock att producera flera helt olika typer av cpuer så AMD lär ha iGpuer i alla bärbara när de är så små och det bättre att spendera pengarna på annat.

Permalänk
Medlem

Skulle hemskt gärna vilja veta hur den presterar emot en tex 7600/7700/pentium beroende på vad den kostar. Både på grafiksidan och processorsidan. Vore najs att se om den är vettig för datorer där jag inte bryr mig om grafikkortet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Grafikprestandan verkar ligga på ungefär dubbla den hos Kaby Lake 630-krets och lika mycket som ett Nvidia 1050ti! Det bådar gott iaf
(källa: snabbtitt i databasen i länken ovan)

Extrapolerar man detta hårt och kollar på Sweclockers prestandaindex för 1050ti och tänker att stora Vega har mer än 5 gånger så mycket beräkningsenheter så kommer man fram till att prestandaindex för Vega borde ligga runt 63*5 = 315. Geforce 1080ti ligger på 200. (http://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-1080...)

Nu tror jag inte att detta är rimligt att extrapolera Sisoft sandra-poäng mot Sweclockers prestandaindex, men det var ett lite roligt tankeexperiment nu när ingen egentligen vet något om Vega eftersom det är bra för Vega och jag vill att Vega ska vara bra.

Skickades från m.sweclockers.com

La till spekulationer om Vega prestanda ;)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Skulle hemskt gärna vilja veta hur den presterar emot en tex 7600/7700/pentium beroende på vad den kostar. Både på grafiksidan och processorsidan. Vore najs att se om den är vettig för datorer där jag inte bryr mig om grafikkortet

Man kan ju anta att den inte är så långt ifrån ex R5 1400 minus några hundra mhz i Cpu prestanda. Men den kanske blir väldigt strypt av sin låga cache.

Och grafiken är ju inget du behöver veta om du inte bryr dig men antagligen bättre än intels motsvarighet

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Lanseringen av Raven Ridge beräknas äga rum i slutet av året för bärbara datorer och under första hälften av år 2018 för stationära. Processorfamiljen kommer likt Ryzen 7 och Ryzen 5 tillverkas på Samsungs 14-nanometersteknik, och använda sockel AM4 för stationära datorer.

Är det inte Global Foundries som tillverkar Ryzen-processorerna?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lanseringen av Raven Ridge beräknas äga rum i slutet av året för bärbara datorer och under första hälften av år 2018 för stationära. Processorfamiljen kommer likt Ryzen 7 och Ryzen 5 tillverkas på Samsungs 14-nanometersteknik, och använda sockel AM4 för stationära datorer.

Är det inte Global Foundries som tillverkar Ryzen-processorerna?

Som jag har fattat det har Globalfoundries licensierat Samsungs teknik, så det verkar som båda har rätt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

2 zen-kärnor med smt + integrerad vega grafik för 1500kr skulle bli perfekt i en billig htpc för spel.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Som jag har fattat det har Globalfoundries licensierat Samsungs teknik, så det verkar som båda har rätt.

Japp det stämmer. Tydligen så fick inte globalfoundries till sin 20/14nm teknik dit dom ville och ingick samarbete med Samsung istället. Det är vad jag har läst iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Japp det stämmer. Tydligen så fick inte globalfoundries till sin 20/14nm teknik dit dom ville och ingick samarbete med Samsung istället. Det är vad jag har läst iaf.

Samsung har en historia av att licensiera processer från andra hållet (dåvarande IBM, AMD, STM och Chartered samt Samsung har delat flera processer för 90, 65, 45 och 32 nm tidigare där IBM var drivande) så det är egentligen inget konstigt, de använder redan varandras IP hur de än gör. Dock inte vanligt att AMD kör på en sådan process som delas mellan flera fabs, de har dual-sourcat processorer runt 2007 hos Chartered d.v.s. Chartered körde AMDs egna process.

Numera är IBMs, AMDs och Chartereds halvledarenheter i hopslagna och ST har lämnat samarbetet kring processer trotts att de var involverade gällande FD-SOI. Även några andra halvledarbolag har varit inblandat i det tekniska samarbetet.

Här handlar det om tillverkning enbart hos anläggningen i Malta, NY snarare än att dualsourca hos Samsung i Texas och Giheung. Möjligheten finns dock. Företag som ST och andra har också givit upp tanken att utveckla/bygga nya fabs nu när vi börjar gå mot gränsen. Med gemensamma processer finns det iaf möjlighet att arbeta med flera olika fabs.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Lanseringen av Raven Ridge beräknas äga rum i slutet av året för bärbara datorer och under första hälften av år 2018 för stationära. Processorfamiljen kommer likt Ryzen 7 och Ryzen 5 tillverkas på Samsungs 14-nanometersteknik, och använda sockel AM4 för stationära datorer.

Är det inte Global Foundries som tillverkar Ryzen-processorerna?

Korrekt, tillverkas av Globalfoundries som licensierat tekniken av Samsung. Fixat i artikeln!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag vill ha zen laptops innan sommaren är slut

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Man kan ju anta att den inte är så långt ifrån ex R5 1400 minus några hundra mhz i Cpu prestanda. Men den kanske blir väldigt strypt av sin låga cache.

Och grafiken är ju inget du behöver veta om du inte bryr dig men antagligen bättre än intels motsvarighet

Bryr mig gällande grafiken för att jag ska veta om det är mer värt att skaffa intel eller amd om man planerar att köra utan grafikkort

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Bryr mig gällande grafiken för att jag ska veta om det är mer värt att skaffa intel eller amd om man planerar att köra utan grafikkort

Ett 1000 kr grafikkort kommer vara snabbare. 11CU kommer fortfarande vara ganska svagt och ska väl jämföras mot Iris Pro om man ska jämföra med Intel.

Permalänk
Medlem

Slår den 1050ti på fingrarna så blir det köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Slår den 1050ti på fingrarna så blir det köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte den kommer göra det.
Om vi kollar in vad AMD gav Apple, Radeon Pro 450,455 och 460. Så är ingen av dem nära GTX1050Ti. Men man kan alltid hoppas på att priset är bra nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Tror inte den kommer göra det.
Om vi kollar in vad AMD gav Apple, Radeon Pro 450,455 och 460. Så är ingen av dem nära GTX1050Ti. Men man kan alltid hoppas på att priset är bra nog.

Men OM den gör det. Då blir det köp.
Vill fortfarande vara blåögt positiv när det kommer till framtida APUer.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Tror inte den kommer göra det.
Om vi kollar in vad AMD gav Apple, Radeon Pro 450,455 och 460. Så är ingen av dem nära GTX1050Ti. Men man kan alltid hoppas på att priset är bra nog.

Ser heller inte det hända. Beror såklart vilken magi Vega kan skapa men sett till antalet NGC och klock så bör det vara kanske i klass med RX460.

Det känns iaf som en GPU som bör klara 1080p utan att köra på low.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tycker trådens diskussion om GTX1050ti prestanda låter väl tilltagen för en APU i laptop.
I en laptop APU så är ungefär halva den prestandan trolig, jag förväntar mig inte att vega iGPU i en APU dubblar prestandan från Bristol Ridge 9830P, det är inte rimligt att tro.
Däremot så brukar AMD baserade laptops även ha en dGPU och där är det inget konstigt med den prestandan eller mer för det finns redan idag.
800 MHz låter inte speciellt lågt för en laptop iGPU, i 9830P så ligger den på 900MHz samt 512 unified shaders.

Permalänk
Medlem

@Snubb1

Då första Vega-korten kommer ha ungefär dubbla frekvensen så är det ganska lågt, men det är heller inte tänkt att vara någon märkvärdig produkt. Då får du vänta på en HPC APU med HBM2 om du ska ha det. Som såklart inte kommer vara till AM4. Produkten lär få spö av "Iris-gpun" i Cannon Lake. Det intressanta är att se om AMD får någon "bra nog" processor till bärbara. Vettig integrerad grafik till produktivitet, stark nog att driva diskret grafikkort utan att flaska totalt.

Permalänk
Medlem

Skulle var väldigt kul om AMD håller sitt "all Zen" unlocked även för mobila processorer. Förväntar mig inga 4GHz men 3,5-3,7 vore kul.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Snubb1

Då första Vega-korten kommer ha ungefär dubbla frekvensen så är det ganska lågt, men det är heller inte tänkt att vara någon märkvärdig produkt. Då får du vänta på en HPC APU med HBM2 om du ska ha det. Som såklart inte kommer vara till AM4. Produkten lär få spö av "Iris-gpun" i Cannon Lake. Det intressanta är att se om AMD får någon "bra nog" processor till bärbara. Vettig integrerad grafik till produktivitet, stark nog att driva diskret grafikkort utan att flaska totalt.

Det som artikeln handlade om är APU och Vega lär knappast ha dubbla frekvensen i en APU, det är inte troligt vad får du den informationen ifrån?
Jag väntar inte på en HPC APU med HBM2, däremot så finner jag Raven Ridge intressant.
Bristol Ridge fungerar bättre än de flesta tror då få har använt den i en laptop 9830P har hyfsad grafik för att vara i en APU och finns kombinerad med rx460 i laptop.
Att AMD kommande APU:s iGPU kommer få spö av "Iris-gpun" i Cannon Lake, har vi ingen fakta för att göra ett antagande om men du kanske brukar dra till med något bara helt utan belägg, vilket får mig att fundera på varför jag bemödar mig med att svara dig.
Jag tror inte heller att du använt hårdvaran till bärbara du kritiserar, tyvärr kryllar det inte med tester av AMD hårdvara för bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det som artikeln handlade om är APU och Vega lär knappast ha dubbla frekvensen i en APU, det är inte troligt vad får du den informationen ifrån?
Jag väntar inte på en HPC APU med HBM2, däremot så finner jag Raven Ridge intressant.
Bristol Ridge fungerar bättre än de flesta tror då få har använt den i en laptop 9830P har hyfsad grafik för att vara i en APU och finns kombinerad med rx460 i laptop.
Att AMD kommande APU:s iGPU kommer få spö av "Iris-gpun" i Cannon Lake, har vi ingen fakta för att göra ett antagande om men du kanske brukar dra till med något bara helt utan belägg, vilket får mig att fundera på varför jag bemödar mig med att svara dig.
Jag tror inte heller att du använt hårdvaran till bärbara du kritiserar, tyvärr kryllar det inte med tester av AMD hårdvara för bärbara.

Tror inte du förstod, vi kan spekulera kring prestandan av AMDs kommande Vega-kort/arkitektur och där kommer stor del av prestandaökningen (Vega 10) från högre klockfrekvenser. RX Vega kommer ut på marknaden innan några Zen-APUer. Du kan inte vänta dig att en 11CU Vega-IGP i 800 MHz ska prestera bättre än t.ex. RX 560 med 16CU Polaris.

Bristol Ridge får spö av Intel när det gäller grafiken. Processorer med Iris Pro 580/P580 presterar t.o.m. bättre i spel, ute i verkligheten.

Det finns nog med tester på bärbara med 2-moduls Bulldozer för att se att de flaskar med diskret grafik och därför är ett värdelöst alternativ att bygga maskin på. 4-kärnors Zen är snabb nog för det användningsområdet däremot. Jared Walton gjorde tester där AMDs BD-baserade mobila processorer redan flaskade med 7970M tidigt 2013, och det har inte blivit bättre sedan dess. En FX-9830P-bärbar med RX 460 presterar ganska mycket sämre än någon Intel-maskin med RX 460.

Lär är knappast synonymt med tvärsäker. Vi vet idag inte ens hur NCU presterar, men delar av den är fortfarande GCN. Det finns ingen anledning att Intels snabbaste alternativ kommer bli helt omsprunget av AMD, det är knappast 200 W APUer mot Intel-varianter på 45 W vi pratar om, och dessutom lär Cannonlake med Iris dröja, när den släpps kanske AMDs utbud redan är drygt ett år gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror inte du förstod, vi kan spekulera kring prestandan av AMDs kommande Vega-kort/arkitektur och där kommer stor del av prestandaökningen (Vega 10) från högre klockfrekvenser. RX Vega kommer ut på marknaden innan några Zen-APUer. Du kan inte vänta dig att en 11CU Vega-IGP i 800 MHz ska prestera bättre än t.ex. RX 560 med 16CU Polaris.

Bristol Ridge får spö av Intel när det gäller grafiken. Processorer med Iris Pro 580/P580 presterar t.o.m. bättre i spel, ute i verkligheten.

Det finns nog med tester på bärbara med 2-moduls Bulldozer för att se att de flaskar med diskret grafik och därför är ett värdelöst alternativ att bygga maskin på. 4-kärnors Zen är snabb nog för det användningsområdet däremot. Jared Walton gjorde tester där AMDs BD-baserade mobila processorer redan flaskade med 7970M tidigt 2013, och det har inte blivit bättre sedan dess. En FX-9830P-bärbar med RX 460 presterar ganska mycket sämre än någon Intel-maskin med RX 460.

Lär är knappast synonymt med tvärsäker. Vi vet idag inte ens hur NCU presterar, men delar av den är fortfarande GCN. Det finns ingen anledning att Intels snabbaste alternativ kommer bli helt omsprunget av AMD, det är knappast 200 W APUer mot Intel-varianter på 45 W vi pratar om, och dessutom lär Cannonlake med Iris dröja, när den släpps kanske AMDs utbud redan är drygt ett år gammalt.

Det verkar bara vara du som tror att Vega iGPU i 800MHz ska prestera bättre än RX 560 för det är endast du som nämnt det, men du verkar ha lätt skena iväg i fantasin.
RX Vega kommer troligen före Zen baserade APU:er, men dessa APU:er kanske inte är allt för långt borta då AMD nu börjat släppa patchar för stödet i Linux, vilket ofta fungerar som en indikation på att det är på gång även om jag är skeptisk till att de är nära.
https://lists.freedesktop.org/archives/amd-gfx/2017-May/00891...
Om FX-9830P laptop med RX 460 presterar ganska mycket sämre än en Intel laptop med RX 460 vet jag inte för jag har inte sett någon Intel baserad laptop med RX 460, men jag antar att du kan länka till källor som intygar detta?
Hur framtida hårdvara presterar ser du säkert i din kristallkula, själv väntar jag tills de finns på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det verkar bara vara du som tror att Vega iGPU i 800MHz ska prestera bättre än RX 560 för det är endast du som nämnt det, men du verkar ha lätt skena iväg i fantasin.
RX Vega kommer troligen före Zen baserade APU:er, men dessa APU:er kanske inte är allt för långt borta då AMD nu börjat släppa patchar för stödet i Linux, vilket ofta fungerar som en indikation på att det är på gång även om jag är skeptisk till att de är nära.
https://lists.freedesktop.org/archives/amd-gfx/2017-May/00891...
Om FX-9830P laptop med RX 460 presterar ganska mycket sämre än en Intel laptop med RX 460 vet jag inte för jag har inte sett någon Intel baserad laptop med RX 460, men jag antar att du kan länka till källor som intygar detta?
Hur framtida hårdvara presterar ser du säkert i din kristallkula, själv väntar jag tills de finns på marknaden.

Tror du vill missförstå allt, när jag sade första Vega-kortet menade jag första Vega-kortet. Hos AMD finns redan kisel för båda, men det är det diskreta utbudet som kommer säga något om NCUs prestanda och kommer först på marknaden.

Du verkar mest intresserad av att tillskriva mig saker jag inte sagt. Andra i tråden, något du nämnde själv pratade om 1050 Ti-prestanda och 1050 Ti presterar bättre än RX 460 och vi hamnar varken på 1050 Ti eller RX 560 prestanda (båda har någorlunda motsvarande prestanda) här. Det finns inte någon anledning att tro att de kan konkurrera med GPUer som ligger kring 2 TFLOPS. Då hade de i princip fått ha dubbla antalet streamprocessorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror du vill missförstå allt, när jag sade första Vega-kortet menade jag första Vega-kortet. Hos AMD finns redan kisel för båda, men det är det diskreta utbudet som kommer säga något om NCUs prestanda och kommer först på marknaden.

Du verkar mest intresserad av att tillskriva mig saker jag inte sagt. Andra i tråden, något du nämnde själv pratade om 1050 Ti-prestanda och 1050 Ti presterar bättre än RX 460 och vi hamnar varken på 1050 Ti eller RX 560 prestanda (båda har någorlunda motsvarande prestanda) här. Det finns inte någon anledning att tro att de kan konkurrera med GPUer som ligger kring 2 TFLOPS. Då hade de i princip fått ha dubbla antalet streamprocessorer.

Angående första vega kortet så vet vi inte något då det inte finns officiella uppgifter vi vet egentligen inte om de släpper ett eller flera kort.
Varför drar du vad andra sagt för mig? Jag har inte sagt det du antyder och jag kan läsa tråden själv.
Du bör snarare läsa mina inlägg i tråden igen, så kanske du förstår vilken prestanda jag talar om.
Jag skulle uppskatta om du styrker dina påståenden jag ifrågasatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Angående första vega kortet så vet vi inte något då det inte finns officiella uppgifter vi vet egentligen inte om de släpper ett eller flera kort.
Varför drar du vad andra sagt för mig? Jag har inte sagt det du antyder och jag kan läsa tråden själv.
Du bör snarare läsa mina inlägg i tråden igen, så kanske du förstår vilken prestanda jag talar om.
Jag skulle uppskatta om du styrker dina påståenden jag ifrågasatt.

Vet inte vilken prestanda du talar om då 512SP GCN i 900MHz gör fler titlar ospelbara än Iris Pro 580. Min poäng är egentligen bara att grafiken inte lämpar sig för spel, och knappast siktar för det. Då gäller diskret kort i GTX 1050-klassen eller helst bättre. Teoretisk prestanda gällande Raven Ridge med 11CU/704SP är inte heller svår att uppskatta. Detaljer kring NCU/Vega finns redan redovisade officiellt. Får inte produkter diskuteras innan de finns på hyllorna kanske man inte ska skriva i en tråd som diskuterar läckta uppgifter. Du kommer med konstiga svar, därför måste man redovisa vad som redan har sagts.

Hur Excavator egentligen presterar i spel gör man enklast att titta på benchmarks från X4 845, och då ser man att den får spö av en dual-core utan hyperthreading från Intel. Vill man köra diskret grafikkort i en bärbar så bör man nog ha en quad-core Intel eller AMD Zen även om en del spel inte bryr sig jättemycket om processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Grafikprestandan verkar ligga på ungefär dubbla den hos Kaby Lake 630-krets och lika mycket som ett Nvidia 1050ti! Det bådar gott iaf
(källa: snabbtitt i databasen i länken ovan)

Extrapolerar man detta hårt och kollar på Sweclockers prestandaindex för 1050ti och tänker att stora Vega har mer än 5 gånger så mycket beräkningsenheter så kommer man fram till att prestandaindex för Vega borde ligga runt 63*5 = 315. Geforce 1080ti ligger på 200. (http://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-1080...)

Nu tror jag inte att detta är rimligt att extrapolera Sisoft sandra-poäng mot Sweclockers prestandaindex, men det var ett lite roligt tankeexperiment nu när ingen egentligen vet något om Vega eftersom det är bra för Vega och jag vill att Vega ska vara bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är säkert dubbla 630 prestandan men nog rätt långt ifrån GTX1050 ti. Skulle tippa på runt RX 460 prestanda.
Men jag tror säkert det räcker till för många enkla spel, t.om. CS på låga inställningar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det är säkert dubbla 630 prestandan men nog rätt långt ifrån GTX1050 ti. Skulle tippa på runt RX 460 prestanda.
Men jag tror säkert det räcker till för många enkla spel, t.om. CS på låga inställningar.

Teoretiskt sett är redan Iris Pro 580 (Skylake, GT4e) tre gånger snabbare än HD Graphics 630. Räcker nog inte till för att nå upp i RX 460-prestanda som teoretiskt sett är dubbelt så kraftfull som Iris Pro 580. Vill du har "bargain basement level" grafik för spel bör du nog åtminstone titta på t.ex. diskret RX 460 eller GTX 1050, och bättre än så om du vill lira något modernt i 1080 eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Teoretiskt sett är redan Iris Pro 580 (Skylake, GT4e) tre gånger snabbare än HD Graphics 630. Räcker nog inte till för att nå upp i RX 460-prestanda som teoretiskt sett är dubbelt så kraftfull som Iris Pro 580. Vill du har "bargain basement level" grafik för spel bör du nog åtminstone titta på t.ex. diskret RX 460 eller GTX 1050, och bättre än så om du vill lira något modernt i 1080 eller mer.

Dubbla Iris Pro 580 prestandan duger gott för mig i en bärbar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies