Permalänk
Medlem

Byta chassi

Tjena, rätt ny här så ber om ursäkt om detta postas på fel ställe!

Har planerat att byta chassi ett tag nu och hittat ett fint som borde stämma någorlunda överens med det jag har för tillfället.
Det jag då undrar eftersom jag aldrig satt ihop en PC själv förut (köpte en i delar men fick den monterad) är att är det bara att "rycka" ut allt ur det gamla chassit och sätta tillbaka allt i det nya på samma plats och allt funkar som det gjorde innan?

Ber om ursäkt om det är en dum fråga men bättra att ta det säkra för det osäkra tänkte jag!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

Svar: ja!
Fast du måste ha koll på att komponenterna får plats i ditt nya tänkta chassi.
Byter du till ett större chassi kan det vara god ide att kontrollera så att sladdarna räcker till på längden.

Byter du till ett mindre är det viktigt att kolla:
Grafikkortets längd
Att nät aggregatet får plats på längden
Hur högt din processorkylare sticker upp från processorn.

Bra saker att kolla upp när man väljer Chassi överhuvudtaget.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Ja, då moderkort, ram och cpu sitter ihop så är det knappast en komplicerad process. Du måste dock ha koll på vart sladdar ska vara osv samt även ha antistat-armband om du tror på sånt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

och glömt inte distanserna på rätt ställe i chassit, ta en bild på alla kablar hur dom sitter för dom för Poweron reset osv. Dom kan vara trista att sätta i om man inte har manualen till moderkortet

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

samt även ha antistat-armband om du tror på sånt.

Jobbade för en massa år sedan som serviceprovider åt diverse tillverkare. Skulle byta moderkort på en laptop åt en lärare. Han kommer ut från lektionssalen efter en stund och frågar var jag har ESD-skyddet.

Svarade ungefär att det inte är någon större fara då de flesta datorer ändå byts ut efter 3-5 år.

Kan säga att jag fick en utskällning så håret fladdrade och företaget fick en ordentlig uppläxning av tillverkaren dagen efter.

Kunden höll utbildningar om bl.a. skador uppkomna av ESD och alla tekniker fick därefter ett obligatoriskt kit...

Vi fick även kika på lite material vad som händer med olika komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Jobbade för en massa år sedan som serviceprovider åt diverse tillverkare. Skulle byta moderkort på en laptop åt en lärare. Han kommer ut från lektionssalen efter en stund och frågar var jag har ESD-skyddet.

Svarade ungefär att det inte är någon större fara då de flesta datorer ändå byts ut efter 3-5 år.

Kan säga att jag fick en utskällning så håret fladdrade och företaget fick en ordentlig uppläxning av tillverkaren dagen efter.

Kunden höll utbildningar om bl.a. skador uppkomna av ESD och alla tekniker fick därefter ett obligatoriskt kit...

Vi fick även kika på lite material vad som händer med olika komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Har sett ett flertal trådar hår på SC där ESD diskuterats och man finner användare som beskriver ESD-skydd som en absolut nödvändighet samt de som säger sig bygga dator med katten på axeln utan några problem.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Intressant. Har sett ett flertal trådar hår på SC där ESD diskuterats och man finner användare som beskriver ESD-skydd som en absolut nödvändighet samt de som säger sig bygga dator med katten på axeln utan några problem.

Sant jag har byggt utan esd skydd men köpte mig en esdmatta sant esd klämmor. Inte kul att skada hårdvara som kostar pengar massor

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Sant jag har byggt utan esd skydd men köpte mig en esdmatta sant esd klämmor. Inte kul att skada hårdvara som kostar pengar massor

Precis, man är ju "better safe than sorry" liksom

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Väldigt tacksam för allas svar och flytten till rätt forum! Återkommer med resultat om jag lyckas få ihop det!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR