Ang Ryzen's spelprestanda (matchar 7700K idag, presterar bättre i morgondagen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Vet inte riktigt var du fått detta ifrån? Kör ett X99 system i studion och hade höga förhoppningar om Ryzen. Som musikdator skulle jag knappast satsa på en Ryzen i dagsläget. Den lider av märkliga latenser samt har problem att leverera på låga bufferinställningar. Som gjort för att man får glitchar och pops i ljudfiler. AMD har ju en lång tradition av att ha problem med just DAW:s.

http://www.scanproaudio.info/2017/03/02/amd-ryzen-first-look-...

Finns det någon uppföljning på deras "first look"? Tänker att det har hänt en del sedan 2/3. De skriver ju "As the silicon continues to be refined and the chip-set and drivers are fine-tuned then we should see the whole platform continue to move from strength to strength, but at this stage until more is known about those strength and weaknesses of the hardware, you should be aware that it has both its pros and cons to consider". Säger inte att den kommer bli bättre, men att lita stenhårt på ett bench vid release kan ju bli fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

@Heinel: De säger ju att själva arkitekturen inte är optimal för just audio när man kör låg buffersize. För mig är det kritiskt då jag spelar in mkt. Sång, gitarr, trummor m.m. Ibland 15-20 kanaler samtidigt på just låg buffersize. Har svårt att se hur detta kommer att ändra sig...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Hjälpsam

@Ragnvlad: Om du kör professionellt kan jag förstå att du inte vill chansa.
Vi få ge Ryzen lite tid så att eventuella skavanker slätas ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Vet inte riktigt var du fått detta ifrån? Kör ett X99 system i studion och hade höga förhoppningar om Ryzen. Som musikdator skulle jag knappast satsa på en Ryzen i dagsläget. Den lider av märkliga latenser samt har problem att leverera på låga bufferinställningar. Som gjort för att man får glitchar och pops i ljudfiler. AMD har ju en lång tradition av att ha problem med just DAW:s.

http://www.scanproaudio.info/2017/03/02/amd-ryzen-first-look-...

Det måste ha med dåligt skrivna drivare eller annan kass mjukvara att göra, inte processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det måste ha med dåligt skrivna drivare eller annan kass mjukvara att göra, inte processorn

inbyggda ljudkortet sprakar järnet när man kör de riktiga drivrutinerna, försvinner helt när man kör windows hd audio drivare, kanske det han syftar på?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

inbyggda ljudkortet sprakar järnet när man kör de riktiga drivrutinerna, försvinner helt när man kör windows hd audio drivare, kanske det han syftar på?

Man brukar rekommendera att inte ha hyperthreading påslaget när man kör Intels processorer och ljudhantering eller annat som kräver realtid.

Det kan säkert gälla Ryzen också.

Här en kommentar från https://forum.reasontalk.com/viewtopic.php?t=7496781

"I had issues with playback until I just turned off hyperthreading then. Now everything is running smoothly"

Vet inte om det hjälper här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Man brukar rekommendera att inte ha hyperthreading påslaget när man kör Intels processorer och ljudhantering eller annat som kräver realtid.

Det kan säkert gälla Ryzen också.

Här en kommentar från https://forum.reasontalk.com/viewtopic.php?t=7496781

"I had issues with playback until I just turned off hyperthreading then. Now everything is running smoothly"

Vet inte om det hjälper här.

lär fixas, 2 månader gammal review med

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Någon som testat http://store.steampowered.com/app/578080/PLAYERUNKNOWNS_BATTL... med ryzen? Min 3570k har det lite svettigt..:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Någon som testat http://store.steampowered.com/app/578080/PLAYERUNKNOWNS_BATTL... med ryzen? Min 3570k har det lite svettigt..:)

Finns i alla fall youtube klipp med det där spelet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Någon som testat http://store.steampowered.com/app/578080/PLAYERUNKNOWNS_BATTL... med ryzen? Min 3570k har det lite svettigt..:)

Yup kör det på min 1700x@3.95GHz. Får nästan 60fps med lite tweakande.

https://www.twitch.tv/videos/140875133 Där kan du se mina inställningar (40 min in) och sedan vilken FPS jag får medans jag streamar i 720p@60fps 6MBps (medium preset x264). Flyter aningen bättre utan OBS/stream igång.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Jag fick en otrolig boost i PUBG med Ryzen kontra min gamla 4670k @4.4 i alla fall. Spelar i 1440p och har mellan 65-120 fps samtidigt som jag streamar till Twitch i 1080p @3500kbps.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Blir så jävla less på spel som är so oerhört dåligt optimerade så man knappt kan spela det förbannade spelet, älskar starcraft 2 och har kört sen det släpptes.. Hoppade på Ryzen tåget och köpte mig en 1800x men sc2 är ju helt ospelbart i 4v4 jämnt imot min 5820k och nu sitter ja tummar på om jag ska göra mig av med grejerna eller behålla....

ursäkta mig, men kände ja behövde ranta av mig.. -.-

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Blir så jävla less på spel som är so oerhört dåligt optimerade så man knappt kan spela det förbannade spelet, älskar starcraft 2 och har kört sen det släpptes.. Hoppade på Ryzen tåget och köpte mig en 1800x men sc2 är ju helt ospelbart i 4v4 jämnt imot min 5820k och nu sitter ja tummar på om jag ska göra mig av med grejerna eller behålla....

ursäkta mig, men kände ja behövde ranta av mig.. -.-

SC2 är känt för att inte kunna nyttja mer än 2-3 kärnor någorlunda effektivt. Uselt med tanke på vad det är för typ av spel.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frankoz:

Blir så jävla less på spel som är so oerhört dåligt optimerade så man knappt kan spela det förbannade spelet, älskar starcraft 2 och har kört sen det släpptes.. Hoppade på Ryzen tåget och köpte mig en 1800x men sc2 är ju helt ospelbart i 4v4 jämnt imot min 5820k och nu sitter ja tummar på om jag ska göra mig av med grejerna eller behålla....

ursäkta mig, men kände ja behövde ranta av mig.. -.-

krävs troligen en patch för ryzen i det spelet.
ska inte skilja nåt speciellt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Hur blev det med nvidias grafikort fungera lite sämmre än Ati med ryzen sett lite snack om det

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong: Tack!

@marcusOCZ: Något sådant jag hoppades på att höra, 970ti & 3570k i 4,4 är plågsamt slött på min 1440p skärm (fast då är jag van vid 100 fps/hz).

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Frankoz:

Blir så jävla less på spel som är so oerhört dåligt optimerade så man knappt kan spela det förbannade spelet, älskar starcraft 2 och har kört sen det släpptes.. Hoppade på Ryzen tåget och köpte mig en 1800x men sc2 är ju helt ospelbart i 4v4 jämnt imot min 5820k och nu sitter ja tummar på om jag ska göra mig av med grejerna eller behålla....

ursäkta mig, men kände ja behövde ranta av mig.. -.-

Hehe... började leta efter folks resultat med Ryzen och Starcraft 2 och en av de första resultaten visar mig ironiskt nog någon som skriver att hen bytt från just en 5820K till R7 1800X och upplever att det nu är mjukt som satan: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5ycyzl/ryzen_1700_and_s...

Sen insåg jag att det nog är du eftersom personens nick också börjar på "Frank" och han skrev det för fyra dagar sedan i en 2 månader gammal tråd

Skrivet av Stoff3th3m4n:

SC2 är känt för att inte kunna nyttja mer än 2-3 kärnor någorlunda effektivt. Uselt med tanke på vad det är för typ av spel.

Det må vara ett RTS men spelet är ju från 2010... dual cores regerade världen

Skrivet av Flopper:

krävs troligen en patch för ryzen i det spelet.
ska inte skilja nåt speciellt.

Spelet är från 2010... det finns inte en chans att Blizzard släpper någon "Ryzen"-patch för det.
Dessutom tycker jag att Ryzen borde hantera spelet helt okej med ett par trådar ändå, så svag är ju Ryzen faktiskt inte enkeltrådat och spelet är som sagt från 2010.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Hehe... började leta efter folks resultat med Ryzen och Starcraft 2 och en av de första resultaten visar mig ironiskt nog någon som skriver att hen bytt från just en 5820K till R7 1800X och upplever att det nu är mjukt som satan: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5ycyzl/ryzen_1700_and_s...

Sen insåg jag att det nog är du eftersom personens nick också börjar på "Frank" och han skrev det för fyra dagar sedan i en 2 månader gammal tråd

Det må vara ett RTS men spelet är ju från 2010... dual cores regerade världen

Spelet är från 2010... det finns inte en chans att Blizzard släpper någon "Ryzen"-patch för det.
Dessutom tycker jag att Ryzen borde hantera spelet helt okej med ett par trådar ändå, så svag är ju Ryzen faktiskt inte enkeltrådat och spelet är som sagt från 2010.

***bort/moderator***

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog påstå att 7700k är ett bättre köp för gamern eftersom den har 8 snabba trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Hehe... började leta efter folks resultat med Ryzen och Starcraft 2 och en av de första resultaten visar mig ironiskt nog någon som skriver att hen bytt från just en 5820K till R7 1800X och upplever att det nu är mjukt som satan: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5ycyzl/ryzen_1700_and_s...

Sen insåg jag att det nog är du eftersom personens nick också börjar på "Frank" och han skrev det för fyra dagar sedan i en 2 månader gammal tråd

Det må vara ett RTS men spelet är ju från 2010... dual cores regerade världen

Spelet är från 2010... det finns inte en chans att Blizzard släpper någon "Ryzen"-patch för det.
Dessutom tycker jag att Ryzen borde hantera spelet helt okej med ett par trådar ändå, så svag är ju Ryzen faktiskt inte enkeltrådat och spelet är som sagt från 2010.

haha, bra där (y).. Det är jag som har skrivit och borde kanske ta bort det.. lirade bara 1v1 å allt är dunder, lite lägre fps men allt känns mjukare å finare med Ryzen men 4v4 e helt ospelbart knappt 30fps på medium settings...... och physx helt av

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

***/bort/moderator***

Tråden på reddit handlar om 1v1 vilket flyter mjukt å fint med Ryzen men 4v4 e helt ospelbart..

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag skulle nog påstå att 7700k är ett bättre köp för gamern eftersom den har 8 snabba trådar.

4 snabba trådar, som med lite trix kan köra fyra till med acceptabel hastighet. Det mesta är optimerat för att köra ett program som max har 2 till 3 tunga trådar, cachen är för liten för att kunna vara effektiv med 4 tunga trådar vid spelande då spel ofta använder en hel del minne.

Kan garantera att Intels nästan "värsting" till spelprocessor har minst 6 kärnor, troligen 8 och att de försöker få klockfrekvensen över 7700K. De måste vara en bit värre än vad Ryzens 8 kärniga idag om de skall kunna ta bra betalt för det är troligt att ryzen får en del bättre klock i nästa och nästkommande batch. Klockfrekvens brukar öka ganska snabbt i början när tillverkningen förfinas.

AMD Ryzens första versionen är dessutom anpassade för servrar men den presterar bra på PC i spelande med, de kommer kanske snart med anpassad variant optimerad för desktop och spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Tråden på reddit handlar om 1v1 vilket flyter mjukt å fint med Ryzen men 4v4 e helt ospelbart..

Jo, det var onödigt formulerat.
Jag insåg inte skillnaden du beskriver.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Hehe... började leta efter folks resultat med Ryzen och Starcraft 2 och en av de första resultaten visar mig ironiskt nog någon som skriver att hen bytt från just en 5820K till R7 1800X och upplever att det nu är mjukt som satan: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5ycyzl/ryzen_1700_and_s...

Sen insåg jag att det nog är du eftersom personens nick också börjar på "Frank" och han skrev det för fyra dagar sedan i en 2 månader gammal tråd

Det må vara ett RTS men spelet är ju från 2010... dual cores regerade världen

Spelet är från 2010... det finns inte en chans att Blizzard släpper någon "Ryzen"-patch för det.
Dessutom tycker jag att Ryzen borde hantera spelet helt okej med ett par trådar ändå, så svag är ju Ryzen faktiskt inte enkeltrådat och spelet är som sagt från 2010.

Nja, 2010 fanns det ganska gott om processorer med 3-4 eller fler kärnor. Så jag vidhåller nog vid mitt påstående att det ändå var ganska uselt av Blizzard att inte optimera spelmotorn för fler kärnor. Men du har inte heller helt fel i ditt resonemang då det inte är speciellt ovanligt att man tänker kortsiktigt i dessa typer av fall.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Tråden på reddit handlar om 1v1 vilket flyter mjukt å fint med Ryzen men 4v4 e helt ospelbart..

Lägg skulden på Blizzard i såna fall inte Ryzen om spelet inte ä kompatibelt, annars kommer utvecklingen av processorer stanna. Bara att maila Blizzard

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VideoyGTX:

Jag skulle nog påstå att 7700k är ett bättre köp för gamern eftersom den har 8 snabba trådar.

pro gamers är en liten klick av gamers.
fåt ut samma prestanda med ryzen samt 2 kärnor extra

Skrivet av klk:

4 snabba trådar, som med lite trix kan köra fyra till med acceptabel hastighet. Det mesta är optimerat för att köra ett program som max har 2 till 3 tunga trådar, cachen är för liten för att kunna vara effektiv med 4 tunga trådar vid spelande då spel ofta använder en hel del minne.

Kan garantera att Intels nästan "värsting" till spelprocessor har minst 6 kärnor, troligen 8 och att de försöker få klockfrekvensen över 7700K. De måste vara en bit värre än vad Ryzens 8 kärniga idag om de skall kunna ta bra betalt för det är troligt att ryzen får en del bättre klock i nästa och nästkommande batch. Klockfrekvens brukar öka ganska snabbt i början när tillverkningen förfinas.

AMD Ryzens första versionen är dessutom anpassade för servrar men den presterar bra på PC i spelande med, de kommer kanske snart med anpassad variant optimerad för desktop och spelande.

Ryzen saknar klock mhz idag, när en ny stepping börjar nå 4ghz och överklockning generar 4.5ghz eller liknande så har AMD gjort nåt enormt för ett litet företag och det väntar jag på då min 1600 är tänkt som en stopgap tills vidare.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerade*

Vänligen håll en trevlig och saklig ton.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: om du läser mitt tidigare inlägg så klagade ja just på Blizzard med deras dåligt optimerade spel och inte Ryzen.

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Enligt sweclockers test så har inte någon av ryzenprocessorerna varken klockfrekvensen eller IPC att prestera i klass med intels senaste generationer i både spel som använder få kärnor/trådar och flera. Detta är vad som hindrar mig att skaffa en Ryzen. Just nu så presterar en 6700k utmärkt i spel pga. klockfrekvensen och IPC, däremot så är 8 trådar inte tillräcklig vid videoeditering, komprimering, konvertering etc. Ett klart val för många hade varit en Ryzen, 8 kärnor och 16 trådar, men då kommer spelprestandan att bli lidande för mig. Enda valet är egentligen en 6800k eller 6900k och överklocka den, eftersom då får man både snabba kärnor och "fler" kärnor och detta är viktigt för gamers som även videoediterar vid sidan om. Jag har själv haft en 4930k en gång i tiden och den var grym men min 6700k är snabbare i de flesta spelen eftersom kärnor är snabbare, och de flesta spel drar inte så mycket mer nytta av mer än 4 kärnor/8 trådar vad jag förstått.

I slutändan vill vi ha processorer som kan klockas högt, snabb IPC samt många kärnor och trådar, men så är inte fallet varken med intel eller AMD. i7 6800k klockar ju mediokert och har IPC sämre än skylake vilket innebär att den kommer prestera lite sämre i spel som använder upp till 8 trådar. Detta är synd. I mitt älskade spel world of tanks fick jag högre fps med 6700k än med min äldre 4930k t.ex. eftersom spelet använde bara 1.5 kärnor för några år sedan, men nu så använder spelet fler kärnor och skillnaden är alltså mindre mellan valet av processorer. Dvs. en dålig investering av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Man brukar rekommendera att inte ha hyperthreading påslaget när man kör Intels processorer och ljudhantering eller annat som kräver realtid.

Det kan säkert gälla Ryzen också.

Här en kommentar från https://forum.reasontalk.com/viewtopic.php?t=7496781

"I had issues with playback until I just turned off hyperthreading then. Now everything is running smoothly"

Vet inte om det hjälper här.

kanske var så förut men jag sysslar med audio på professionell nivå och har alltid Hyperthreading på. Fungerar utmärkt och det blir en rejält märkbar skillnad utan.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE