Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

https://www.etsy.com/se-en/listing/281233736/fostex-dual-25mm...

Finns det något motsvarande i Sverige? Lite sugen på att modda mina TH-X00..

Skickades från m.sweclockers.com

Osäker på om det finns. Jag har gjort det själv dock, det var inte speciellt svårt. 😊

#16609383

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Medlem

Någon som känner till någon trevlig DAC/AMP med hörlursuttag på baksidan?
(Eller tips på hur ni hanterar/gömmer sladden när hörlurarna inte används)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon36896:

Kjell & Co säljer en hörlursklassiker – AKG K240 mkII – för 699 kronor.
Priset gäller till och med 30 april.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/hogtalare-he...

Närmast på Prisjakt och Pricerunner är tre återförsäljare som tar 795 resp. 850 kronor men jag vet inte hur seriösa dessa butiker är. De flesta välkända butiker tar minst en tusenlapp för dessa lurar.
http://www.pricerunner.se/pl/94-1086133/Hoerlurar-och-Headset...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=268923&gclid=CIaQtJjEsN...

Köpte dessa då jag såg ditt inlägg och kikade runt lite, kan ju säga att jag är EXTREMT missnöjd med dessa lurar. Det låter som lurarna man fick med när man köpte en freestyle på 90-talet från teknikmagasinet, extremt platt ljud och jag har ingen som helst förståelse för att någon skulle någonsin kunna rekommendera dessa.

Antingen har jag fått ett riktigt dåligt exemplar eller så är människor helt obekanta med hur bra ljud skall låta.

Edit : Skall ju sägas att mina nuvarande är Bose QuietComfort 25

Permalänk
Skrivet av Lemasive:

Köpte dessa då jag såg ditt inlägg och kikade runt lite, kan ju säga att jag är EXTREMT missnöjd med dessa lurar. Det låter som lurarna man fick med när man köpte en freestyle på 90-talet från teknikmagasinet, extremt platt ljud och jag har ingen som helst förståelse för att någon skulle någonsin kunna rekommendera dessa.

Antingen har jag fått ett riktigt dåligt exemplar eller så är människor helt obekanta med hur bra ljud skall låta.

Edit : Skall ju sägas att mina nuvarande är Bose QuietComfort 25

Men lugn nu.

För det första så är platt ljud precis vad dessa lurar är gjorda för att leverera. För det andra så krävs det ganska mycket pulver för att göra dessa lurar rättvisa, dvs så ska man INTE använda dom med en mobil ( gäller hela K2XX samt k/Q6XX serien ).
För det tredje så måste du "kikat runt" extremt dåligt om du missat tidigare nämnda punkterna 1 och två.

Tråkigt att du är missnöjd men i detta fall är det ditt eget fel. Mitt råd är att gå tillbaka till kjell och köp ett par M40X istället. Dessa går att använda med mobilen, är av stängd design och har nog ett sound som är mer tilltalande. Alternativt fortsätt använd dina bose QC25.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agustavsson:

Men lugn nu.

För det första så är platt ljud precis vad dessa lurar är gjorda för att leverera. För det andra så krävs det ganska mycket pulver för att göra dessa lurar rättvisa, dvs så ska man INTE använda dom med en mobil ( gäller hela K2XX samt k/Q6XX serien ).
För det tredje så måste du "kikat runt" extremt dåligt om du missat tidigare nämnda punkterna 1 och två.

Tråkigt att du är missnöjd men i detta fall är det ditt eget fel. Mitt råd är att gå tillbaka till kjell och köp ett par M40X istället. Dessa går att använda med mobilen, är av stängd design och har nog ett sound som är mer tilltalande. Alternativt fortsätt använd dina bose QC25.

Varför tror du jag vill använda dessa med min mobil? Det är min första fråga, sedan de är designade för att låta platt? Wut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Varför tror du jag vill använda dessa med min mobil? Det är min första fråga, sedan de är designade för att låta platt? Wut

Bose har en helt annan signatur och en annan vad man skall säga ljudkurva. De där AKG tror jag är mer för den som gillar just den stilen. Har för mig jag har lyssnat på 240 och tyckte den vart nej tack i jämförelse mot AKG 7 serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lemasive:

Varför tror du jag vill använda dessa med min mobil? Det är min första fråga, sedan de är designade för att låta platt? Wut

Det sa jag inte, men eftersom du kommer från ett par QC25 så antog jag att att så var fallet. Om inte så ber jag om ursäkt för det.

Dessa lurar är gjorda för att ha en relativt neutral återgivning för att kunna medlyssna/mixa med tex i en studiomiljö eller för dom som vill ha en neutral uppspelning av den musik som spelas upp. Jag är en utav dom som föredrar neutralitet över burkig bas och kraftigt tillbakadraget övre register men jag är medveten om att majoriteten vill ha en signatur som är mer åt discohållet. Det är ingen hemlighet att det är nyckeln till framgång hos konsumenter då de flesta lurar har en signatur som återspeglar just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Varför tror du jag vill använda dessa med min mobil? Det är min första fråga, sedan de är designade för att låta platt? Wut

Ja, det är studiolurar. Vad lyssnar du med då? Både K240 och K242 är rätt trögdrivna. Sedan har ju alla ljudideal, jag t.ex. tycker att Boses QC-serie (inte hört 35 dock) låter rôv, men finns ju väldigt många som gillar dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lemasive:

Köpte dessa då jag såg ditt inlägg och kikade runt lite, kan ju säga att jag är EXTREMT missnöjd med dessa lurar. Det låter som lurarna man fick med när man köpte en freestyle på 90-talet från teknikmagasinet, extremt platt ljud och jag har ingen som helst förståelse för att någon skulle någonsin kunna rekommendera dessa.

Antingen har jag fått ett riktigt dåligt exemplar eller så är människor helt obekanta med hur bra ljud skall låta.

Edit : Skall ju sägas att mina nuvarande är Bose QuietComfort 25

Lemasive: det där med ljud är ju mycket av en smaksak.

Sedan lyckas inte heller alla ljudkällor driva alla hörlurar på ett bra sätt men man får testa sig fram. Och, det blir ju faktiskt fel på saker ibland …
Det enklaste är nog att be att få testa ett annat par i butiken.
Om man inte blir nöjd har man förhoppningsvis öppet köp och om det är fel på sakerna har man reklamationsrätt.

Nu är det ärligt talat ett antal år sedan jag senast lyssnade på ett par K240:or men de har funnits i över tre decennier och usla prylar brukar inte få klassikerstatus. Jag rekommenderade dem för att Kjelle hade ett väldigt bra pris på dem och för att alla inte har råd att köpa hur dyra hörlurar som helst.

Själv lyssnar jag omväxlande via Sennheiser HD650, AKG Q701 och Philips Fidelio X2, oftast via en Hegel Super eller M-Audio Firewire Audiophile när jag sitter och jobbar vid datorn. Och, till ”stora” (läs: bästa) stereon kör jag oftast med ett par gamla Stax elektrostathörlurar som är kopplade till en drivenhet som i sin tur ansluts till förstärkarens högtalarutgångar.

Permalänk

Finns det något mellanting mellan klassiska öronsnäckor som alla hade innan in-ear blev vanligt och just in-ear? Kan inte ha Apples Earpod eller liknande eftersom de sitter löst och ramlar ur öronen. Samtidigt har in-ear visat sig vara problematiskt då jag fått problem med öronvax och smärta efter någon månads användning.

Så, något som sitter bra men som man inte trycker in djupt i örat. Finns det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rampjesus:

Finns det något mellanting mellan klassiska öronsnäckor som alla hade innan in-ear blev vanligt och just in-ear? Kan inte ha Apples Earpod eller liknande eftersom de sitter löst och ramlar ur öronen. Samtidigt har in-ear visat sig vara problematiskt då jag fått problem med öronvax och smärta efter någon månads användning.

Så, något som sitter bra men som man inte trycker in djupt i örat. Finns det?

rampjesus: har du testat dessa lurar?
http://www.fyndborsen.se/xtz/horlurar/earphone-12
De "hänger" mer i örat och passar utmärkt i mina öron, men jag har vänner som inte gillat dem alls.
Ljudet är helt ok för priset och dessa lurar går ofta att hitta till fyndpris. Fyndbörsen som säljer dem ger dig ofta möjlighet att köpa dem billigare om du börjar prenumerera på deras nyhetsbrev.
Dessa lurar finns även i en sportheadsetvariant med mikrofon och öronbyglar:
http://www.fyndborsen.se/xtz/horlurar/earphone-sports

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rampjesus:

Finns det något mellanting mellan klassiska öronsnäckor som alla hade innan in-ear blev vanligt och just in-ear? Kan inte ha Apples Earpod eller liknande eftersom de sitter löst och ramlar ur öronen. Samtidigt har in-ear visat sig vara problematiskt då jag fått problem med öronvax och smärta efter någon månads användning.

Så, något som sitter bra men som man inte trycker in djupt i örat. Finns det?

Om du har problem med öronvax bör du åtgärda det oavsett vad du lyssnar med, Det finns receptfria medel på apoteken typ Revaxör som du kan göra rent örat med och har du svårare problem med att hålla örat vaxfritt så besök en vårdcentral.
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/V...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Koss Pro 4S för 695kr hos CDON

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Finns det något mellanting mellan klassiska öronsnäckor som alla hade innan in-ear blev vanligt och just in-ear? Kan inte ha Apples Earpod eller liknande eftersom de sitter löst och ramlar ur öronen. Samtidigt har in-ear visat sig vara problematiskt då jag fått problem med öronvax och smärta efter någon månads användning.

Så, något som sitter bra men som man inte trycker in djupt i örat. Finns det?

Antingen ett par välsittande öronsnäckor (kolla på exempelvis Yuin) eller typ Bose IE2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man är sugen på ett par bra trådlösa hörlurar, vad ska man välja? En djungel det här...

Mina krav är trådlösa samt att de gärna ska sitta "mjukt" vid öronen, är ganska känslig och får lätt ont i huvudet om de sitter för tight. Självklart ska det vara bra ljud i dem också!

Har kollat på Bose QuietComfort 35 som verkar vara riktigt bra men finns det några andra som är lite billigare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon36896:

Lemasive: det där med ljud är ju mycket av en smaksak.

Sedan lyckas inte heller alla ljudkällor driva alla hörlurar på ett bra sätt men man får testa sig fram. Och, det blir ju faktiskt fel på saker ibland …
Det enklaste är nog att be att få testa ett annat par i butiken.
Om man inte blir nöjd har man förhoppningsvis öppet köp och om det är fel på sakerna har man reklamationsrätt.

Nu är det ärligt talat ett antal år sedan jag senast lyssnade på ett par K240:or men de har funnits i över tre decennier och usla prylar brukar inte få klassikerstatus. Jag rekommenderade dem för att Kjelle hade ett väldigt bra pris på dem och för att alla inte har råd att köpa hur dyra hörlurar som helst.

Själv lyssnar jag omväxlande via Sennheiser HD650, AKG Q701 och Philips Fidelio X2, oftast via en Hegel Super eller M-Audio Firewire Audiophile när jag sitter och jobbar vid datorn. Och, till ”stora” (läs: bästa) stereon kör jag oftast med ett par gamla Stax elektrostathörlurar som är kopplade till en drivenhet som i sin tur ansluts till förstärkarens högtalarutgångar.

Ta som ett exempel att jag köpte dessa enbart för att spela spel, men de återgiver inte ens eko eller någon som helst bas. Om du vet hur en AWP låter i CS:Go så lät den mer som en scout och det är knappast ok att ett par hörlurar återger helt fel ljud. Skall ta dem till butik i veckan, men kan inte tänka mig att det är rätt.

Permalänk
Medlem

@Lemasive: Eller så är det så att det du använt tidigare återgett det fel..?

Permalänk
Skrivet av Lemasive:

Ta som ett exempel att jag köpte dessa enbart för att spela spel, men de återgiver inte ens eko eller någon som helst bas. Om du vet hur en AWP låter i CS:Go så lät den mer som en scout och det är knappast ok att ett par hörlurar återger helt fel ljud. Skall ta dem till butik i veckan, men kan inte tänka mig att det är rätt.

ja det är nog fel på dom. kanske därför AKGs K240-serie förmodligen är en utav de mest ikoniska hörlursmodellerna när det kommer till studio/proffsbruk. Serien introducerades år 1975 om jag inte har fel, 42 års produktion är ganska bra track record.

Permalänk
Skrivet av Lemasive:

Ta som ett exempel att jag köpte dessa enbart för att spela spel, men de återgiver inte ens eko eller någon som helst bas. Om du vet hur en AWP låter i CS:Go så lät den mer som en scout och det är knappast ok att ett par hörlurar återger helt fel ljud. Skall ta dem till butik i veckan, men kan inte tänka mig att det är rätt.

Jag kör själv ett par AKG K240 till musik och spel (99 % csgo) och det är ett par sjukt bra hörlurar för priset men man ska tänka på att det är en lur för studiobruk och har en ganska rak kurva. Inte direkt någon basförstärkning eller liknande. Dock tycker jag att det krävs en hörlursförstärkare för att få dem att låta så bra som möjligt då det lätt blir lite platt ljud annars. Kan kanske vara så att ditt ljudkort inte orkar driva lurarna ordentligt?

Och ja, AWP låter som en åskstorm även i dessa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluerose:

Om man är sugen på ett par bra trådlösa hörlurar, vad ska man välja? En djungel det här...

Mina krav är trådlösa samt att de gärna ska sitta "mjukt" vid öronen, är ganska känslig och får lätt ont i huvudet om de sitter för tight. Självklart ska det vara bra ljud i dem också!

Har kollat på Bose QuietComfort 35 som verkar vara riktigt bra men finns det några andra som är lite billigare?

Vill du ha ANC? Annars kan jag varmt rekommendera B&W P7 Wireless. Älskar mina.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@rampjesus:
http://penonaudio.com/Earphones/earbuds

På den länken finns det lite att titta på. Själv har jag ibland också extremt känsliga öron, särskilt nu under pollentid så då använder jag själv dessa: http://penonaudio.com/Earphones/earbuds/MUSICMAKER-Tomahawk-M... är riktigt sköna och trevlia.

En annan sak är att söka och testa soft foam tips till iem's. De är skönare i längden, även om jag använder dem helst, så är det fortfarande inte alltid att det hjälper.

Permalänk
Medlem

Betydligt bekvämare än de andra.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

@rampjesus:
http://penonaudio.com/Earphones/earbuds

På den länken finns det lite att titta på. Själv har jag ibland också extremt känsliga öron, särskilt nu under pollentid så då använder jag själv dessa: http://penonaudio.com/Earphones/earbuds/MUSICMAKER-Tomahawk-M... är riktigt sköna och trevlia.

En annan sak är att söka och testa soft foam tips till iem's. De är skönare i längden, även om jag använder dem helst, så är det fortfarande inte alltid att det hjälper.

Hur tycker du att tomahawk låter? Skulle gärna vilja ha ett par buds som inte låter så burkigt som tex VE monk eller auglamour rx1. Har haft dessa i min watch list länge nu men inte gjort slag i saken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@backspace: Har dem MMCX kontakterna eller 2.5mm kontakterna?

Permalänk
Medlem

@Sir Gaben: 2,5mm

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon36896:

Lemasive: det där med ljud är ju mycket av en smaksak.

Sedan lyckas inte heller alla ljudkällor driva alla hörlurar på ett bra sätt men man får testa sig fram. Och, det blir ju faktiskt fel på saker ibland …
Det enklaste är nog att be att få testa ett annat par i butiken.
Om man inte blir nöjd har man förhoppningsvis öppet köp och om det är fel på sakerna har man reklamationsrätt.

Nu är det ärligt talat ett antal år sedan jag senast lyssnade på ett par K240:or men de har funnits i över tre decennier och usla prylar brukar inte få klassikerstatus. Jag rekommenderade dem för att Kjelle hade ett väldigt bra pris på dem och för att alla inte har råd att köpa hur dyra hörlurar som helst.

Själv lyssnar jag omväxlande via Sennheiser HD650, AKG Q701 och Philips Fidelio X2, oftast via en Hegel Super eller M-Audio Firewire Audiophile när jag sitter och jobbar vid datorn. Och, till ”stora” (läs: bästa) stereon kör jag oftast med ett par gamla Stax elektrostathörlurar som är kopplade till en drivenhet som i sin tur ansluts till förstärkarens högtalarutgångar.

Efter 19 ominstalleringar tog jag bort alla drivers och nu funkar dem...

Permalänk
Avstängd

@backspace: Nice! Vad fick du betala för dessa med alla avgifter?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Som det ser ut nu, ca 3500:- inkl frakt.
Men då skall det verkligen poängteras att det kan dyka upp en faktura på tull+moms i efterhand, det har skett tidigare.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lemasive:

Efter 19 ominstalleringar tog jag bort alla drivers och nu funkar dem...

Då är jag nyfiken på vad du tycker om ljudet ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon36896:

Då är jag nyfiken på vad du tycker om ljudet ...

Jag skulle säga att efter lite EQ inställningar blev det istället ett väldigt bra resultat. Fick helt enkelt nog när jag tog ner realtek's senaste drivers och ljudet började lagga och knastra istället så blåste rent min nya dator på allt som kunde störa och helt plötsligt gick det ju bra.

Skulle säga att ljudet är där jag förväntade mig, 6/10 men för priset 695kr 8/10.

Cleant är ledordet uppenbarligen, de klarar inte riktigt av viss musik jag lyssnar på men återger en ok känsla där ändå.

Använder ofta Like a Pen - The Knife som sample, kanske fel sorts ljud.