Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Främsta tanken var att få en uppfattning om hur det är att spela på laptop och om den klarar av det jag behöver. inrednings tips tas givetvis emot tacksamt också!

Skickades från m.sweclockers.com

Största problemet med laptop har alltid vart att man får offra prestanda alternativt läga ordentligt med pengar om det ska motsvara en bra stationär.. nu har jag inte riktigt koll på dagens laptop priser men en bra stationär går lös på kanske 16.000-25.000kr, skulle inte bli förvånad om motsvarande laptop kostar det dubbla. Sedan går oftast inte att motsvara bra skärm/mus/tangentbord det går ju ifs att köpa till.. men då är kanske en stationär ett bättre val.

Permalänk
Avstängd

Om hon nu går med på ett X-box, hon går la inte med på ett snyggt HTPC eller liknande i stället?
Den kan ni ju ha till TV box och annat med menar jag.

Min bror har en hembyggd HTPC station som han använder ett trådlöst tangentbord och en trådlös mus till som han kan lägga undan när man är klar sedan, den kan även frun använda när hon vill titta på TV, surfa eller annat.

Edit, han har byggt in datorn i ett (ventilerat) skåp i TV bänken så att den inte syns över huvud taget.
IR mottagare och annat har han byggt in på mörka ytor så att man inte alls tänker på det.

Edit, själv tänker jag göra en grej så att man kan svänga undan TVn/skärmen när man inte använder den på den som skall vara i finrummet.
Vi gjorde så hos mina föräldrar förut då TVn annars skymde en stor ruta med fin havsutsikt, när man inte använder TVn så viker man undan den vid en hylla.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Största problemet med laptop har alltid vart att man får offra prestanda alternativt läga ordentligt med pengar om det ska motsvara en bra stationär.. nu har jag inte riktigt koll på dagens laptop priser men en bra stationär går lös på kanske 16.000-25.000kr, skulle inte bli förvånad om motsvarande laptop kostar det dubbla. Sedan går oftast inte att motsvara bra skärm/mus/tangentbord det går ju ifs att köpa till.. men då är kanske en stationär ett bättre val.

27000 för en laptop med i7 7820HK och GTX 1080

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och tips det uppskattas enormt! På ett eller annat sätt är jag övertygad att vi båda blir nöjda med lösningen som blir!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Största problemet med laptop har alltid vart att man får offra prestanda alternativt läga ordentligt med pengar om det ska motsvara en bra stationär.. nu har jag inte riktigt koll på dagens laptop priser men en bra stationär går lös på kanske 16.000-25.000kr, skulle inte bli förvånad om motsvarande laptop kostar det dubbla. Sedan går oftast inte att motsvara bra skärm/mus/tangentbord det går ju ifs att köpa till.. men då är kanske en stationär ett bättre val.

En 17" laptop med GTX1080, 7820HK och en vettig SSD kostar kring 30 000 kr. Möjligheterna att koppla in extern utrustning är lika bra på en laptop som på en stationär, skillnaden är att med den senare är det ett krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

En 17" laptop med GTX1080, 7820HK och en vettig SSD kostar kring 30 000 kr. Möjligheterna att koppla in extern utrustning är lika bra på en laptop som på en stationär, skillnaden är att med den senare är det ett krav.

Frågan är om det inte är vettigare att köpa en med GTX 1070 för 17-20k. Den blir ju ändå en pappersvikt om ett par år som inte går att använda till spel vettigt och har begränsad användning som bärbar och inget andrahandsvärde att tala om. Värstingmodellerna med två stora nätdelar kanske inte är så lätta att gömma undan heller och är i princip osmidigare än en liten mini-ITX-burk.

Permalänk
Medlem

Får man se en bild på hur din "man cave" ser ut? För som jag förstår problemet är det mera utseendet och inte att du har en dator.

Själv när jag flyttade ihop med min tjej så köpte vi något Ikea-skrivbord och mitt stora gamla och fula åkte på tippen. Sedan sitter ju tjejen nästan oftare vid datorn(ej spel) än jag gör, så blir intressant vad som händer i framtiden när vi flyttar och jag får "eget" rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Främsta tanken var att få en uppfattning om hur det är att spela på laptop och om den klarar av det jag behöver. inrednings tips tas givetvis emot tacksamt också!

Skickades från m.sweclockers.com

Det går hur bra som helst att spela på laptop nu för tiden.
Jag köpte en Asus GJ751JT med ett 970 för 2-3 år sedan och den håller än.
Sitter en hel del i soffan med laptopen i knät på en "kylplatta", mest för att laptopens bakblås värmer upp mina knän utan distansen.
En trådlös G900 funkar bra både på musmatta och direkt på sofftyget.

Om jag varit ute efter en ny modell idag hade jag spanat på GTX 1070 med I7 och lagom med SSD om inte ett 1080 går att knipa till ett vettigt pris. Minst 17" skärm om du inte är ung och har hawkeyes

Min Asus har funderat mycket bra så jag skulle antagligen köpa en ny sådan. Skulle nog spanat en del på denna modell: https://m.prisjakt.nu/product/3843127/properties

Så här mycket plats tar min gaminghörna när den inte används.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Frågan är om det inte är vettigare att köpa en med GTX 1070 för 17-20k. Den blir ju ändå en pappersvikt om ett par år som inte går att använda till spel vettigt och har begränsad användning som bärbar och inget andrahandsvärde att tala om. Värstingmodellerna med två stora nätdelar kanske inte är så lätta att gömma undan heller och är i princip osmidigare än en liten mini-ITX-burk.

Är väl bara MSI som hade nån enstaka modell med dubbla PSUer på någon värsting SLI modell, annars är det inget problem. Och ja, själkvklart är det vansinnigt att köpa en laptop med GTX1080 och 7820HK men....

Permalänk
Avstängd

Ibland när man spelar så tänker man, fan det skulle vara najs med en fru så man slipper kliva upp från datorn för att hämta en öl men sen läser man såna här trådar och då inser man att det inte är så jobbigt att hämta ölen själv.

TS bor du gratis så är hennes krav helt ok men betalar du halva hyran så borde ju minst 1 kvm av vardagsrummet vara ditt.
Stå på dig, det är inte bara hon utan även du ska bo där, och du ska också trivas.
Vad kommer du säga när hon börjar klaga på ljudnivån på din laptop?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är väl bara MSI som hade nån enstaka modell med dubbla PSUer på någon värsting SLI modell, annars är det inget problem. Och ja, själkvklart är det vansinnigt att köpa en laptop med GTX1080 och 7820HK men....

Nej, Clevo har ju modeller med dubbla nätdelar så det gäller många märken som säljer vidare/bygger Clevo-maskiner

Det gäller väl egentligen däremot bara SLI-modeller, typ MSI GT83VR 7RF eller som sagt alla maskiner som är baserade på Clevo P870DM3. Redan en ensam PSU på 330W är dock 20 cm x 10 cm x 4,4 cm och väger 0,9 kg. Att gå ner till 1070 hjälper dock inte mycket när det gäller nätdel.

Permalänk
Medlem

Jag vet flera som har datorn i vardagsrummet och det ser väldigt bra ut. Någon har avskärmat med en bokhylla mitt i rummet som delar rummet i en TV- och soffdel samt en kontorsdel. Tycker det är riktigt trevligt, då är båda i samma rum även om ena chillar i soffan och den andra jobbar eller spelar.

Själv har jag ett awesome hörnskrivbord från IKEA som går att fälla ihop. Den är dock typ 15 år gammal och jag tror inte den finns längre. Har ej heller sett något liknande, varken förr eller senare. Den heter Benn (inte Benno som dyker upp när man söker).

Beklagar orienteringen, någonstans fallerade det.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Kasta ut kärringen istället, ge upp sin hobby för att hon tycker ditt bord är fult, kom igen..

https://youtu.be/XfYXxKLVaaQ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@Dlin89:

Varför inte bygga en fläskig dator som passar in eller sticker ut lite extra i inredningen, och datorhörnan därefter?
Alltså en dator och hörna som är snygg att titta på även när den inte används.

Några exempel:

Origami av MetallAcid

Project Three Leaves Daylight av eucalyptus

Nex3r's Industrial Minimalism av Nex3r

DeepFrozen 3Y av Flugrymme

Eller varför inte typ som JayTwoCent's bygge åt Terry Crews
Ganska nice build

Dold text

Tillägg:
Stilrent bygge som skulle passa in i de flesta moderna möbleringar
Länk

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan bli så provocerade. Hade ts tyckt att det var en stor uppoffring hade han säkerligen tagit diskussionen. Vissa vill ha stationär, andra konsoll eller laptop. Själv tycker jag dock att ett skrivbord är en ovärderlig arbetsyta som är riktigt snygg om det görs rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Usch... Skam..... Fyfan.. Skulle aldrig falla mig in i ett förhållande med nån som inte delar mina intressen och förstår en.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Entusiast

@Dlin89: Jag vet hur det är. Jag har varit med om liknande. Fast inte samma. Jag livnärde mig på att laga och sälja datorer för ca12 år sedan. Så förrådet var fult med maskiner hela tiden. Jag lagade och sålde burkar, drog in pengar till hushållet. Hon hade inget jobb.
Men de tog för mycket plats. Så jag blev tvungen att tömma förrådet och sluta med verksammheten. D
et är ju bättre och att ha ett snyggt och prydligt förråd än en full bensintank och mat på bordet...........
Droppen var när min dator fick flytta in i gardreroben

Jag lider med dig. Men hoppas att du får din datorhörna till slut.

Hon är numera mitt ex. 8)

Dessa datorer var p2:or, och p3:or. Hade passat jävligt bra till retrolanet vi håller på att dra ihop- Grrrrr.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1474182-retro-lan-retur...

Ha det bra

Mvh

Janne

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Du menar djupet.

Beror väl på vilken sida av bänkskivan man sätter den på...

Jag har ett bakbord med sidolämmar av trä man kan flytta runt och ställa undan när man är klar med det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Beror väl på vilken sida av bänkskivan man sätter den på...

Jag har ett bakbord med sidolämmar av trä man kan flytta runt och ställa undan när man är klar med det.

Så vida du inte ska sitta på vad som normalt är kortsidan intryckt vid väggen så talar vi om djupet.

Permalänk
Avstängd

Korrekt, slarvfel av mig...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, Clevo har ju modeller med dubbla nätdelar så det gäller många märken som säljer vidare/bygger Clevo-maskiner

Det gäller väl egentligen däremot bara SLI-modeller, typ MSI GT83VR 7RF eller som sagt alla maskiner som är baserade på Clevo P870DM3. Redan en ensam PSU på 330W är dock 20 cm x 10 cm x 4,4 cm och väger 0,9 kg. Att gå ner till 1070 hjälper dock inte mycket när det gäller nätdel.

Tror ändå det blir lättare att släpa på än en stationär med bildskärm, tangentbord och mus

Permalänk
Medlem

Alltså förstår människor inte att förhållanden till stor del handlar om kompromisser? troligen har de flesta som svarar väldigt hårt över TS flickväns önskan aldrig varit i ett förhållande eller haft svårt att behålla partners. Tro det eller ej men många par delar inte intressen/hobbys och det är ofta det som gör att vi fastnar för en partner. De visar en värld som en själv inte är bekant med. Själv är jag jävligt glad att min sambo inte spelar spel. Hon respekterar mitt intresse men gillar inte alla delar av det och stort nördbord i vardagsrummet var en sådan sak som jag fick kasta bort. Kan inte säga att jag saknar min man cave idag. Still gaming strong!

Permalänk
Medlem

Har ett Node 605 chassi (Fractals Design "gamla" HTPC chassi) i TV-bänkens hyllor bakom dörr.
Node 605 är fyllt med en i5-6600k (överklockad med 28%) GTX 970 kort,
550W aggets fläkt + 3 chassifläktar håller datorn mellan 50-60 grader varm när man spelar på den. För musik och filmuppspelning samt surf håller datorn ändå lägre värme med tysta fläktar.

Använder dels 65" TV:n på bänken men också en 23" skärm kopplad i andra änden av rummet med en 10meters HDMI-sladd.
Använder bara trådlösa tangentbord och datormöss, med en USB-mottagare uppdragen nära innertaket, så funkar mus o t-bord även 7-8 meter ifrån datorn.

Allt som inte står på eller i TV-bänken kan lätt stuvas undan

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Förstår inte hur folk kan bli så provocerade. Hade ts tyckt att det var en stor uppoffring hade han säkerligen tagit diskussionen. Vissa vill ha stationär, andra konsoll eller laptop. Själv tycker jag dock att ett skrivbord är en ovärderlig arbetsyta som är riktigt snygg om det görs rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Gissningsvis har många här egna traumatiska minnen som vaknar till liv

Permalänk
Medlem

90% av alla svar så skiter folk i att ge TS hjälp och kommer med "relationsråd" istället, humor Jag tycker vi går på djupet och sammanfattar en enkät med ingående sex- och relationsfrågor så vi på riktigt kan utröna om TS verkligen har en vettig tjej eller inte, sen (kanske) vi kan ge bra tips. Jag är övertygad om att vi kan guida TS till ett bättre liv här (framförallt de som inte har ett förhållande, de är de bästa relationsexperterna!).

Blir nog lurigt att hitta en riktigt bra lösning om du nu inte kör på laptopen. Själv har jag sedan igår precis skaffat mig en likadan skärm som du har, så det skulle vara omöjligt att ge upp denna goding för mig personligen Tbord och mus är det ju bara att koppla in och köra separat, så det är inga problem.

Annars kanske något i den här stilen skulle kunna funka;

http://www.ebay.co.uk/itm/Solid-Pine-Computer-Desk-4-Door-Han...
http://www.ebay.co.uk/itm/Sierra-solid-walnut-furniture-hidde...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Jag kanske kan skatta mig lycklig då, har en mancave på 14-16kvadrat där kan jag ha alla datortillbehör tshirts på väggen och burkar som man skruvar i.

Dock gjorde jag misstaget att köpa en Mac till TV-rummet som senare i ett svagt ögonblick efter ett besök på IKEA hamnade i min mancrib.. så nu sitter vi vid varsina skrivbord både jag och min sambo, men min mancrib har aldrig luktat så gott eller varit så städad som nu, det är dock inget gnäll om jag stökar till det sålänge det är i detta rum

Men jag förstår din sambo, det är ju inte dig hon vill ändra på utan hon vill helt enkelt ha det fint och inte massa skärmar osv mitt i tvrummet. Enda nackdelen med laptop vs datorhörna är ju att laptopen kräver nästan lika mycket utrymme och mycket mer energi då du måste plocka fram tangentbord mus musmatta stol och skärm för 1 timmes spelande och även plocka undan det sen. medans en datornhörna bara står där och ser söt ut

sen måste du ju ha en bra plats att sitta på, inte ofta soffan har en bra sitthöjd till soffbordet så du inte får ont i ryggen.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Känner igen mig lite. Beställde en reaper att lägga på data bordet, för jag tyckte hela bordet såg så tomt ut.

När flickvännen såg den var det helt klart att den inte ska får synnas, för den är en leksak.
Sade bara att det hör till mitt intresse, och är mer av en dekoration från overwatch och sånt. Väldigt barsligt tyckte hon *true that* Men reaper har fått vara orört än så länge.

Hör datorer till ditt intresse, måste hon helt klart kunna kompromissa på nått sätt. Utan att tvinga sälja burken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Jag hade eget kontor innan vi skaffade barn. Efter detta fanns det ingen egen plats för mig så jag fick glatt flytta ut min dator till vardagsrummet. Detta var en den enda lösningen. Jag skulle inte vilja kalla det att kompromissa då min sambo vet att min dator med allt vad det innebär är ett väldigt stort intresse som jag har. Hon skulle aldrig komma på tanken att gnälla över detta och be mig slänga ut den precis som jag inte skulle be henne slänga ut hennes prylar för att jag inte uppskattar lika mycket som henne. Man kan kompromissa, exempel på detta är att skaffa större lägenhet eller snygga till skrivbordet till en diskret hörna utan kabelberg. En kompromiss är något som ger både plus och minus för båda parter. I detta fall ligger det endast minus på ena sidan. Det handlar om att förstå och acceptera. "Släng ut ditt intresse för jag tycker det är fult" - Nej, bara nej!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Kan säga att min sambo tycker att datorn är förbenat ful också. Nu bor vi i hus så jag har allt utrymme jag behöver. Men har haft datorn i vardagsrummet när vi bodde i lägenhet. Mitt tips
1. Snyggt skrivbord
2. Sätt upp skärmen på väggen med superslimmat vesafäste, kabelkanal. Kapa en masonitskiva i rätt storlek, tapetsera, sätt fast 2 böjbara "trådkrokar" och häng på skärmen när du inte spelar(screen cover).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Jag har inte orkat läsa alla sidor.
Men jag skulle föreslå en 3 månaders paus från spelandet. Det tar tre månader att skapa en ny vana.
Med det menar jag inte att TS behöver sluta spela, men jag tror att man behöver den pausen, för att kunna ta bästa beslut för hur man ska lägga upp spelandet i framtiden.

Och med paus, så menar jag också att inte försöka tänka på lösningar.
Dessutom hinner det ju komma ny hårdvara på tre månader, eller kommer vara nära släpp av nytt, så av den anledningen förlorar man inget på att vänta.

Om TS verkligen enbart spelar nän sambon sover, och om vi då bortser från hur det kan påverka TS ork att umgås med smabon under vaken-tid.
Så går det ju absolut att hitta möbler där även en dator kan städas undan. Även om det är en stationär med större skärm.

Om TS spelar en del när sambon är vaken och att dom då brukar befinna sig i samma rum, så skulle jag nog säga att bärbart ändå är lösningen. Då har båda möjlighet att enkelt byta rum.
Det är enklare för någon som sitter och spelar med hörlurar att vara helt i sin egen värld, än för någon som sitter och försöker göra något annat i samma rum.

En anledning till att välja konsol är att det kanske går att hitta enklare spel, där man kan spela två, så att TS och sambo kan spela lite ihop. Det är ju möjligt att sambon tycker det kan vara lite kul, och sen kan tänka sig att spela lite svårare spel också. Men räkna inte med att sambon blir en gamer.

Men först och främst tycker jag TS ska ta en paus.
Jag tror TS kommer kunna ta ett mycket bättre beslut efter det.

Skickades från m.sweclockers.com