Skrivet av Friterad:
Du fattar uppenbarligen inte konceptet med "gratis". Det finns ingenting som är gratis, allting kostar. Reklamen finns för att göra det möjligt för sidan att existera. Tycker du har ett extremt egocentriskt tänk där du skall få tillgång till saker gratis utan reklam överhuvudtaget. Jag blockerar själv reklam som är störande och i vägen. Men jag förstår att reklamen måste finnas för att betala alla kostnader inte bara för Youtube-kanaler utan för att Google skall kunna ha alla dessa Youtube-servrar och all den kopiösa mängd lagring.
Man är inte korkad för att man blir undermedvetet påverkad av någonting. Uppenbarligen vet du inte vad undermedvetet innebär. Att du skulle vara helt immun mot någon form av påverkan från reklam, media eller samhället är rena fantasier. Börjar fundera på om du bara trollar.
Jo, youtube är gratis och deras videor är gratis att titta på. Visst det kostar el, internet, energi i form av föda för att orka sitta och titta men dessa saker betalar man redan för när det gäller allt annat så det räknas inte med här. Reklam finns för att företag ska kunna sko sig feta och köpa senaste porschen. Google har råd att driva youtube även utan reklamintäkterna som rullar på youtube det kan jag lova dig.
Och ditt resonemang håller inte, vissa sidor existerar helt utan reklam och har gjort det i många många år, ett exempel på det är Wikipedia. Reklam är alltså inte nödvändigt för att en sida ska ha möjlighet att existera. Så du klankar ner på mig, sedan sitter du själv och blockerar reklam? Fint hyckleri där! Och du lyfter fram att du "förstår att reklamen måste finnas" Here's a newsflash for you: Det förstår jag också, och jag stödjer tanken med reklam, eftersom reklam gynnar oss alla på ett positivt sätt, ett exempel på det är på Youtube, det driver på utvecklingen och mer och bättre material skapas, utan reklamintäkterna skulle det inte finnas lika mycket bra material på youtube, andra fördelar är att sidor som sweclockers får in lite extra intäkter och kan köpa en bättre kamera bl.a till deras tester. Men som sagt, det rör inte mig, eftersom jag varken är en "youtuber" eller någon annonsör. Jag gillar reklamsystemet de använder men blockerar själv reklamen och tar del av innehållet gratis, för att jag är smart, och jag märker att detta verkar svida i folk, men det är bara underhållande
Korkad - Lättpåverkad. Nästan samma sak. En intelligent person med stark karaktär låter sig inte påverkas, är alltså inte lättpåverkad, är alltså inte korkad. Motsatsen till intelligent och stark karaktär = korkad. Sedan är det "vida känt" att människor är korkade, kolla bara vad vi gör med planeten, människan förstör den plattform hon bor på. Det är som att jag skulle ta en hammare och börja förstöra mitt eget hem = jävligt korkat. Människor är korkade och idioter, det är ett faktum.
"Att du skulle vara helt immun mot någon form av påverkan från reklam, media eller samhället är rena fantasier"
Det är inga fantasier, det är så jag jobbar. Jag låter mig inte påverkas av reklam, jag gör ordentlig research innan jag köper saker, sysslar varken med spontanköp eller impulsköp och jag baserar mina köp på fakta och produkttester, inte på någon löjlig reklam som jag råkat se på stan, så nej det är inga fantasier.
@Andre_H "Det finns faktiskt youtube kanaler som kör helt utan reklam, varken adsense eller något annat.
När man kollar på dessa är det i alla fall ingen video-reklam, (tror inte det är några annons-banners heller men det är jag osäker på)
Det kostar ingenting att hosta, eller se så dessa kanaler är enbart en kostnad för youtube."
Det är för att dessa kanaler inte är youtube partners och således inte får köra reklam. Håller med om allt annat du säger, det är så det ser ut.
Skrivet av Xaitra:
@Xaves, du påverkas av reklam varje dag.
Och vet du vad? Det påverkar också en del av dina köp, även om du inte vill tro det.
Nu pratar jag visserligen inte om att du ser ett erbjudandet "Endast xxx kronor nu! Kom och köp!"
Utan snarare att du någon gång köper märken som är vida kända utan att tänka på det. (Detta som kallas undermedvetna)
Sen för att besvara en del av alla dina, enligt mig, felaktiga inlägg.
"Dessutom... SL kör reklam på sina bussar, väljer jag att titta bort så betyder det inte att jag inte stödjer lokaltrafik eller SL som bolag. SL's reklamintäkter sjunker inte för att folk tittar åt ett annat håll när deras bussar kör förbi, och det borde även gälla på webbplatser."
Svar: SL's reklamintäkter skulle sjunka om alla tittade åt ett annat håll och aldrig såg reklamen.
Detta då annonsörer betalar för den spridning som de anser att reklamen kommer få. Om det skulle vara vida känt att alla kollade bort och ingen såg reklamen, då skulle ingen betala för den reklamen.
"Metro är en gratistidning, om jag väljer att täcka för alla annonser med post-it lappar innan jag läser tidningen, så påverkas inte deras reklamintäkter."
Svar: Samma sak här, Metro skulle inte få några annonsintäkter om det var känt att alla täckte för alla annonser med post-it lappar.
Hörde några visdomsord i veckan som får mig att tänka på detta, det var i stil med:
"Nothing is for free in this world, except for the cheese in the mouse trap."
Nej, jag påverkas inte av reklam varje dag, eftersom jag blockerar bort den från min värld. Och skulle jag råka se reklam på stan, så påverkar det mig i alla fall inte, varken direkt eller undermedvetet, eftersom när jag köper produkter så frågar jag de som är kunniga inom området vilka produkter som verkligen är bra. Jag gör alltså research först innan jag köper saker oavsett vilken typ av produkt det är, inte pga av deras populäritet eller pga någon reklambild/film som swichat förbi på stan. Om andra påverkas så är det deras problem och inte mitt. Samhället, gemene idioter samt annonsörer kan få köra sitt back and forth race, men jag tänker inte beblanda mig med det. Av denna anledning så blockerar jag reklam, för det är ett slöseri med min tid.
Dina "vida känt" är vad som faller i ditt argument. SL eller deras annonsörer kan inte mäta hur många som tittar bort från deras reklam. Samma sak med Metro. Av denna anledning så kan inte SL eller Metro kräva si eller så mycket av annonsörerna för att de kör deras reklam. De sätter sina priser beroende på vilken typ av annons, hur stor annonsen är och vart den ska vara placerad. Till skillnad från webben så kan man dumt nog mäta hur många som ser och klickar på reklamen, av denna anledning kan man styra hur mycket intäkter som denna reklam genererar, och då vill man självklart inte att folk blockerar den. Men SL och Metro då? De har inte den makten och kör med fasta priser, ingen som skulle gnälla om någon tittar bort, väljer att inte åka med SL och föredrar andra färdmedel av ändamål att undvika reklamen, ingen som gnäller om man sätter post-it lappar eller överlåter det till någon annan för att slippa se den helt. Varför gnälls det inte? För att "det man inte vet lider man inte av" det kan inte räknas eller mätas.
Antingen slutar websidor att gnälla på folk med adblockers, eller så tar man bort räknarna och sätter fasta pris i stället vilket är den bästa lösningen, ingen gillar gnällspikar. Fint visdomsord på slutet där, men tack och lov gäller det inte mig, för jag både snor osten och slipper undan fällan, bra va?