Elsäkerhetsverket säljstoppar USB-laddare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Så hela ditt case bygger alltså på nätaggregat i routrar som var defekta? OK, så låt tillverkaren byta ut aggen?

Och från det tror du att usla kopior som man riskerar elchock och brand med är bättre och att allt som är "varmt" är farligt?

Och du har från "det finns defekta original" dragit slutsatsen att "kopior av låg kvalitet som låtsas vara något annat än de är och inte uppfyller några säkerhetskrav alls är bättre".

Det går att vara cynisk också.
Jo har t.ex. 1 st fiberkonverter som varit installerda ca 8 år. De flesta med den typen av konverter har fått byta nätaggen 3 ggr. Det det sånt som är originalkvalitet, man vet hur längd dom håller.

Det står att orginal inte alltid är tillräckligt bra. Det förkommer fel även där trots att de ofta är godkända av diverse misslyckade organ i olika länder.

Det finn oem som också är bättre än de sk originalen. Det är inte samma som att alla oem är bäst.

Tjafs /moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det går att vara cynisk också.
Jo har t.ex. 1 st fiberkonverter som varit installerda ca 8 år. De flesta med den typen av konverter har fått byta nätaggen 3 ggr. Det det sånt som är originalkvalitet, man vet hur längd dom håller.

Det står att orginal inte alltid är tillräckligt bra. Det förkommer fel även där trots att de ofta är godkända av diverse misslyckade organ i olika länder.

Det finn oem som också är bättre än de sk originalen. Det är inte samma som att alla oem är bäst.

Säkerhetstester har inte det minsta att göra med hur länge något håller. Säkerhetstester och godkännanden ska förhindra dödsfall och bränder.

Det finns inget som heter "Originalkvalitet". Köper du billig skit så kommer det funka skit också.

Tjafs /moderator
Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslöst tjafs i enlighet med §1.1.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Tillverkaren finns inte i Sverige.
Att Sverige ska kunna lägga böter på en tillverkare i t.ex. Kina är orimligt.
Svensk konsumentlagstiftning handlar om affärer som sker i Sverige.

Sen är det upp till säljaren att driva frågan ifrån tillverkaren på deras hemmaplan isåfall.

Om tillverkningen sker i Sverige är det en annan sak, då ska ansvaret finnas även där.

Så om jag beställer en laddare tillverkad i USA via en säljare i England så finns det ingen ansvarig, eller är jag som köpare ansvarig ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Säkerhetstester har inte det minsta att göra med hur länge något håller. Säkerhetstester och godkännanden ska förhindra dödsfall och bränder.

Det finns inget som heter "Originalkvalitet". Köper du billig skit så kommer det funka skit också.

Fast om vi börjar om så kan originalen också brinna och vara något väl heta och antända omgivningen.
Så även en ej originalladdare kan vara säkerhetsmässigt bättre än original.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Fast om vi börjar om så kan originalen också brinna och vara något väl heta och antända omgivningen.
Så även en ej originalladdare kan vara säkerhetsmässigt bättre än original.

En kass laddare kommer vara sval pga dålig prestanda tills den bränner ner huset eller dödar någon. Att en laddare är varm är normalt.

Du låter som någon som argumenterar mot säkerhetsbälte i bilen för att det har hänt en dödsolycka trots att någon hade bältet på.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

En kass laddare kommer vara sval pga dålig prestanda tills den bränner ner huset eller dödar någon. Att en laddare är varm är normalt.

Du låter som någon som argumenterar mot säkerhetsbälte i bilen för att det har hänt en dödsolycka trots att någon hade bältet på.

Fast du har inga exempel alls som du stödjer dig på.

Avslutar att följa den här tråden pga kommentarernas kvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Så om jag beställer en laddare tillverkad i USA via en säljare i England så finns det ingen ansvarig, eller är jag som köpare ansvarig ?

Jag förstår inte alls vad du menar. Jag antar att du menar hur jag tycker att det ska vara?
Om säljaren finns i England så borde Engelsk lagstiftning hålla säljaren ansvarig.
Eller ännu bättre att vi har gemensam EU-lagstiftning kring sådana saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Fast du har inga exempel alls som du stödjer dig på.

Avslutar att följa den här tråden pga kommentarernas kvalite.

Humor! För nyheten handlar just om livsfarliga kopior på laddare som säljstoppats. Du kan googla så ser du massor med testar av usla kopior på laddare som är livsfarliga, så kan du se att det inte har något med värme att göra.

Dina egna exempel har inget med USB-laddare att göra! Och inget med elsäkerhet att göra heller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Hej,

Sitter och letar efter en USB-strömadapter med hög effect(typ 2.5A eller högre på en port) och gärna med hög verkningsgrad och lågt pris(100:-?). hehe. Men det är en liten djungel det där har jag märkt. Många som skyltar med hög effekt men tyvärr är det fördelat på flera portar.
Är här kanske någon som redan suttit och letat och hittat något bra som ni kan tipsa om?
Deltaco verkar ha några bra laddare.