Permalänk
Medlem

Vilken ultrawide? 144hz curved mm

Hej, tänkte byta ut mina skärmar mot en ultrawide.
Vad jag har nu:

BenQ 144hz 1080p 24"

Asus 60hz 1440p 27"

Är det någon som vet vilken skärm som är mest prisvärd?
Jag vill ha:

  • ~144hz

  • ~2k eller liknande

  • gsync

  • större än 27 och curved

Övrigt jag undrar är om ett 1080 kan driva skärmen. 100fps+ typ. Spelar GtaV mm

Ni som har en liknande skärm för gjärna skriva vad ni tycker om den.

Budgeten är så stor som det behövs. Men behöver inte köpa den allra dyraste skärmen för det.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det bara finns två val:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Och

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

De är dock båda två ganska dyra, låt oss säga att jag ska köpa någon av dem, vilken skulle vara bäst?

Finns det något bättre val? Man kanske får skippa gsync för att få något billigare/fler val?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Avstängd

Z35 är den äldre varianten av de två och jag har läst att den hade problem med massa olika saker, finns även youtubeklipp på det, samt är som en 27" i höjd och bygger på bredden, så det blir sämre upplevd bild med den upplösningen den har, så den skärmen skulle jag inte ha valt. Här är en recension ifrån februari 2016 på den: http://www.sweclockers.com/test/21765-acer-predator-z35-valvd...

Z301C verkar inte få så mycket klagomål samt är som en 24" i höjd och bygger på bredden. Jag har funderat på den men mest för att jag inte vill ha en skärm i 27" storleken som ultrawidescreen. Om du inte har något emot att ha en ultrawidescreen som bygger på 27" istället för 24" så finns det många fler alternativ. Folk verkar vänta på Acer Predator X34P, men Acer Predator X34A som redan finns verkar tillräckligt bra. Den rekommenderas överallt.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Testpilot

AOC AGON AG35UCG för 8,900kr är väl den bästa skärmen som har 100+hz/Ultrawide/G-Sync, som samtidigt inte kostar 13,000kr som ASUS/Acer's skärmar gör.

Detta är den skärmen jag personligen kommer införskaffa, och har du råd med tex. Acer Predator Z301C idag, men inte AGON AG35UCG, då skulle jag spara ihop den extra tusenlappen - Det är värt det på alla plan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

AOC AGON AG35UCG för 8,900kr är väl den bästa skärmen som har 100+hz/Ultrawide/G-Sync, som samtidigt inte kostar 13,000kr som ASUS/Acer's skärmar gör.

Detta är den skärmen jag personligen kommer införskaffa, och har du råd med tex. Acer Predator Z301C idag, men inte AGON AG35UCG, då skulle jag spara ihop den extra tusenlappen - Det är värt det på alla plan.

För två dagar sen släppte Sweclockers en recension på AGON AG35UCG: http://www.sweclockers.com/test/23664-aoc-agon-ag352ucg-ultra...

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Testpilot
Skrivet av BrytaPlanka:

För två dagar sen släppte Sweclockers en recension på AGON AG35UCG: http://www.sweclockers.com/test/23664-aoc-agon-ag352ucg-ultra...

Jag håller med detta påstående rätt bra från recensionen:
"AOC Agon AG352UCG är därför ganska allround och en modell för dig som i första hand prioriterar spel med grafikkvalitet och av någon anledning inte kan eller vill ta klivet upp till motsvarande IPS-baserade skärmar."

Men det är just därför jag tänker skaffa den, då jag spelar allt från GTA5, Witcher 3, Cities Skyline till Battlefield.

Om man ska gå på SweClockers nackdelar:
"Blåskimrande och uppljusade skuggtoner"
-Detta lär vara ett Swec ex problem då jag inte läst om någon annan som rapporterat det problemet faktiskt.

"Eftersläp eller skuggor"
-Det är att förvänta sig när man använder en VA/IPS panel, vill man helt undvika det till 100% så är det TN som gäller - Men då får man urkassa färger istället.

"Begränsade bildanslutningar"
-Det beror på vad man jämnför med. 1 DP för 100Hz och 1 HDMI för eventuell sekundär dator/spelkonsol räcker nog för dem flesta, men har man mer utrustning än så då kanske denna skärm inte är av större intresse - Om man inte vill investera i en HDMI Switch.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Om man ska gå på SweClockers nackdelar:
"Blåskimrande och uppljusade skuggtoner"
-Detta lär vara ett Swec ex problem då jag inte läst om någon annan som rapporterat det problemet faktiskt.

Finns flera trådar och dylikt på bl.a. Reddit som nämner det.
Uppljusade skuggtoner sker alltid på en VA på sidorna, framförallt UW, om du inte sitter rätt långt ifrån >1m.

Skrivet av Yatagarasu:

"Eftersläp eller skuggor"
-Det är att förvänta sig när man använder en VA panel, vill man helt undvika det till 100% så är det TN som gäller - Men då får man urkassa färger istället.

AG352UCG likt Omen X har såkallad smearing.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Z35 är den äldre varianten av de två och jag har läst att den hade problem med massa olika saker, finns även youtubeklipp på det, samt är som en 27" i höjd och bygger på bredden, så det blir sämre upplevd bild med den upplösningen den har, så den skärmen skulle jag inte ha valt. Här är en recension ifrån februari 2016 på den: http://www.sweclockers.com/test/21765-acer-predator-z35-valvd...

Z301C verkar inte få så mycket klagomål samt är som en 24" i höjd och bygger på bredden. Jag har funderat på den men mest för att jag inte vill ha en skärm i 27" storleken som ultrawidescreen. Om du inte har något emot att ha en ultrawidescreen som bygger på 27" istället för 24" så finns det många fler alternativ. Folk verkar vänta på Acer Predator X34P, men Acer Predator X34A som redan finns verkar tillräckligt bra. Den rekommenderas överallt.

Vad väntas x34p leverera? Är det 3440x1440? Mer än 100hz?

Skrivet av Yatagarasu:

AOC AGON AG35UCG för 8,900kr är väl den bästa skärmen som har 100+hz/Ultrawide/G-Sync, som samtidigt inte kostar 13,000kr som ASUS/Acer's skärmar gör.

Detta är den skärmen jag personligen kommer införskaffa, och har du råd med tex. Acer Predator Z301C idag, men inte AGON AG35UCG, då skulle jag spara ihop den extra tusenlappen - Det är värt det på alla plan.

Den verkar ju bra för priset! Är 100hz vid överclockning? Är det bara vissa skärmar som klarar det eller är 100hz utan nackdelar garanterat?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theo0019:

Vad väntas x34p leverera? Är det 3440x1440? Mer än 100hz?

100hz native och aluminium-casing eller nåt.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

100hz native och aluminium-casing eller nåt.

Okej, när väntas den komma ut? Pris? Ska den mäta sig med asus värsting?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theo0019:

Okej, när väntas den komma ut? Pris?

Jag testade att googla och hittade svaret på dina frågor. Den har förlängts hela tiden. Slutet på året är det som sägs nu. Inget har sagts om nått pris vad jag vet. https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/5f1cn8/...

Citat:

Ska den mäta sig med asus värsting?

Vilken tänker du på?

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Jag testade att googla och hittade svaret på dina frågor. Den har förlängts hela tiden. Slutet på året är det som sägs nu. Inget har sagts om nått pris vad jag vet. https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/5f1cn8/...

Vilken tänker du på?

Haha ja de går ju klart att Google också

Jag kommer inte riktigt ihåg vad den heter, typ pg348q eller nått liknande. 3440x1440. 100hz. 34"

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theo0019:

Haha ja de går ju klart att Google också

Jag kommer inte riktigt ihåg vad den heter, typ pg348q eller nått liknande. 3440x1440. 100hz. 34"

Ja de skärmarna är i princip samma sak men skärmfot och menyer som skiljer dem åt.
Acer skärmen måste man idag "överklocka" via skärmens inställningar för att få 100hz vilket jag inte tror ska vara något problem i dagsläget.

https://www.inet.se/produkt/2205804/aoc-35-agon-ag352ucg-g-sy...
Så acer+asus om du vill ha en IPS panel eller AOC om du vill ha en VA-panel.
Va paneler har tydligen problem med "ghosting" och IPS speciellt de stora böjda skärmarna kan ha stora problem med "blacklightbleed".

LG skulle lanserat en 1440p 144hz 34" ultrawide i början av 2017 men de hade tydligen lite problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja de skärmarna är i princip samma sak men skärmfot och menyer som skiljer dem åt.
Acer skärmen måste man idag "överklocka" via skärmens inställningar för att få 100hz vilket jag inte tror ska vara något problem i dagsläget.

https://www.inet.se/produkt/2205804/aoc-35-agon-ag352ucg-g-sy...
Så acer+asus om du vill ha en IPS panel eller AOC om du vill ha en VA-panel.
Va paneler har tydligen problem med "ghosting" och IPS speciellt de stora böjda skärmarna kan ha stora problem med "blacklightbleed".

LG skulle lanserat en 1440p 144hz 34" ultrawide i början av 2017 men de hade tydligen lite problem.

Okej okej, brukar de ha bra avtal gällande byte av skärm? Kan man lämna till baks den om en pixel är söner eller måste de vara stora problem? Jag vill inte direkt sitta på en halvtrasig skärm och inte kunna byta ut den? Vilka har bäst support?

CDON.COM

Denna var väldigt billig, jag är bara rädd för att samma PPI som 27" 1080p blir skitsuddigt :/ Då är det antingen 29" eller 1440p som gäller.

Den saknar dock G-sync vilket är lite synd.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theo0019:

Okej okej, brukar de ha bra avtal gällande byte av skärm? Kan man lämna till baks den om en pixel är söner eller måste de vara stora problem? Jag vill inte direkt sitta på en halvtrasig skärm och inte kunna byta ut den? Vilka har bäst support?

CDON.COM

Denna var väldigt billig, jag är bara rädd för att samma PPI som 27" 1080p blir skitsuddigt :/ Då är det antingen 29" eller 1440p som gäller.

Den saknar dock G-sync vilket är lite synd.

Kör asus/acer/aoc som är 100hz eller en vanlig 27" som inte är curved.

Annars vänta till något bättre dyker upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kör asus/acer/aoc som är 100hz eller en vanlig 27" som inte är curved.

Annars vänta till något bättre dyker upp

Är BenQ inte bra då?

Ska jag köpa skärm så får det vara något ordentligt, ultrawide är ett måste verkar så otroligt skönt när man sitter med program som inte är spel.

Edit: om jag köper en 1440p ultrawide, kommer jag kunna sänka till 2560x1080 för att kunna driva spelen enklare?? Eller är det en annan aspekt ratio eller nått annat som förhindrar det?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk

Jag kör nya Agon 35" ultrawide och är mkt nöjd. Att jag sen fick den för 7990 kr på Inet under påskrean skadar ju inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Jag kör nya Agon 35" ultrawide och är mkt nöjd. Att jag sen fick den för 7990 kr på Inet under påskrean skadar ju inte...

Är den 1440p? Är det lagom hög pixeltäthet för 35" ultrawide?

Mycket skillnad på 100hz o 144hz?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Skrivet av theo0019:

Är den 1440p? Är det lagom hög pixeltäthet för 35" ultrawide?

Mycket skillnad på 100hz o 144hz?

Skulle säga nej till det, men frågan tycks vara högst individuell. Personligen märker jag ingen som helst skillnad mellan 100 och 144. Jag har ultrawide 34" 3440x1440.

Det bästa vore kanske att testa? Har du vägarna förbi Helsingborg är du välkommen att testa min skärm 😁

Permalänk

@theo0019:

Ja den är 1440p och det är perfekt. Så där lagom krävande att ett 1070 eller 1080 tutar på finemang i alla spel. Den kör G-sync mellan 30-100 och med ett 1080 är det oftast där jag ligger vad gäller FPS i fraps. Sen är det dock inte en IPS-skärm och jag har aldrig haft ngn heller men går du från en TN-skärm så är det ett STORT steg.

Kommande Acer X34p kommer säkerligen vara the shit dock men pallade inte att vänta och den lär ju gå på över 12k misstänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

Skulle säga nej till det, men frågan tycks vara högst individuell. Personligen märker jag ingen som helst skillnad mellan 100 och 144. Jag har ultrawide 34" 3440x1440.

Det bästa vore kanske att testa? Har du vägarna förbi Helsingborg är du välkommen att testa min skärm 😁

Det skulle ju vara skitbra! Kanske ska förbi Åstorp/Bjuv i helgen, jag kan meddela dig isåfall så kan vi se om du är hemma

Som jag har förstått det hjälper även g-sync ganska mycket, 100hz g-sync kanske till och med är bättre än 144hz?

Skrivet av farbrorjoakim:

@theo0019:

Ja den är 1440p och det är perfekt. Så där lagom krävande att ett 1070 eller 1080 tutar på finemang i alla spel. Den kör G-sync mellan 30-100 och med ett 1080 är det oftast där jag ligger vad gäller FPS i fraps. Sen är det dock inte en IPS-skärm och jag har aldrig haft ngn heller men går du från en TN-skärm så är det ett STORT steg.

Kommande Acer X34p kommer säkerligen vara the shit dock men pallade inte att vänta och den lär ju gå på över 12k misstänker jag.

Vad menar du med 30-100? Är det närmare 100 eller närmare 30? xD Har också 1080, vill helst inte ligga under 80 iallafall, sen vet jag inte hur mycket g-sync hjälper.

Angående IPS skärm så föredrar jag nog nästan VA eller TN med bra färger, nätter i spel på IPS är svartare än svart.

När du spelar kan du då ställa om skärmen till 2560x1080 för att få några mer fps eller är det fel aspect ratio eller nått annat konstigt?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]