TV - dator tappar signal (svart skärm) kontinuerligt vid 4k 60hz UHD color

Permalänk
Medlem

TV - dator tappar signal (svart skärm) kontinuerligt vid 4k 60hz UHD color

Hej! Det är så att jag har en Samsung KS7005 kopplad till min dator (AMD 390x) med en Nikabe HDMI high speed-kabel på 5 meter https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt... , i sin tur kopplad med en club-3d displayport 1.2 -> hdmi 2.0 adapter till grafikkortet. Grejen är den att jag får svart skärm i två sekunder, bilden kommer tillbaka, och så håller det på. Ibland går det tio minuter innan mellan gångerna, ibland händer det var femtonde sekund. Det händer både när jag spelar, kollar på youtube eller bara sitter med en statisk bild på windowsskrivbordet. Stänger jag av HDMI UHD color försvinner det (jag har fortfarande 4k 60hz) men jag tror inte att jag får 4:4:4-färger då. Problemet försvinner även vid lägre upplösningar / hertz. Har läst om många som använt Nikabes kablar i den längden och upp till 7,5 meter utan problem med 4k 60hz så jag tror inte att det är kabeln det är fel på. Har tyvärr inte möjlighet att testa med ett annat grafikkort just nu. Någon som haft liknande problem som har några tips på hur man kan försöka fixa det? Jag har två skärmar kopplade till grafikkortet men kör inte båda samtidigt, det kan väl inte spela någon roll? Tacksam för svar.

Permalänk
Skrivet av Melubas:

Hej! Det är så att jag har en Samsung KS7005 kopplad till min dator (AMD 390x) med en Nikabe HDMI high speed-kabel på 5 meter https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt... , i sin tur kopplad med en club-3d displayport 1.2 -> hdmi 2.0 adapter till grafikkortet. Grejen är den att jag får svart skärm i två sekunder, bilden kommer tillbaka, och så håller det på. Ibland går det tio minuter innan mellan gångerna, ibland händer det var femtonde sekund. Det händer både när jag spelar, kollar på youtube eller bara sitter med en statisk bild på windowsskrivbordet. Stänger jag av HDMI UHD color försvinner det (jag har fortfarande 4k 60hz) men jag tror inte att jag får 4:4:4-färger då. Problemet försvinner även vid lägre upplösningar / hertz. Har läst om många som använt Nikabes kablar i den längden och upp till 7,5 meter utan problem med 4k 60hz så jag tror inte att det är kabeln det är fel på. Har tyvärr inte möjlighet att testa med ett annat grafikkort just nu. Någon som haft liknande problem som har några tips på hur man kan försöka fixa det? Jag har två skärmar kopplade till grafikkortet men kör inte båda samtidigt, det kan väl inte spela någon roll? Tacksam för svar.

5 meter på hdmi kablar är max längden, jag rekommenderar att du testar en kortare då det låter som om den glappar.

Permalänk
Medlem

Om problemet försvinner vid lägre inställningar så lär det vara kabeln. Kortare kabel eller, om du har tur, bara en annan likadan.

Permalänk
Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

5 meter på hdmi kablar är max längden, jag rekommenderar att du testar en kortare då det låter som om den glappar.

Det här med att inte kunna ha datorn precis bredvid tv:n och 4k 60hz är ingen bra kombo uppenbarligen. Får sätta datorn mitt på golvet, haha. Hjälper det om man ser till att hålla kabeln så rak som möjligt? Undvika skarpa svängar och dylikt så gott det går. Om det nu är längden som spökar borde en tremeters garanterat klara 4k 60hz antar jag?

Skrivet av Yomster:

Om problemet försvinner vid lägre inställningar så lär det vara kabeln. Kortare kabel eller, om du har tur, bara en annan likadan.

Får titta på detta. Har sett att många med AMD-kort har liknande problem och då har det inte hjälpt att byta kabel. Känns surt att slänga 3-400 spänn extra om det inte skulle vara det, men jag har väl inte så mycket val. Tack för svar.

Skrivet av donald1963:

Hmm, är den bättre än Nikabe-kablarna? Nikabe stödjer upp till 21gb/s vid kortare längder, den verkar bara stödja 18. Nu stödjer ju min femmeters bara 18gb/s också, frågan är om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem

https://www.kopplat.se/Produkt/8377/Premium_HighSpeed_w_Ether...

billig HDMI på 6m, HDMI premium certified. Vet ej hur kvaliten är, har själv beställt 2x1m. Men dom är certifierade. HDMI Premium = 18Gbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

https://www.kopplat.se/Produkt/8377/Premium_HighSpeed_w_Ether...

billig HDMI på 6m, HDMI premium certified. Vet ej hur kvaliten är, har själv beställt 2x1m. Men dom är certifierade. HDMI Premium = 18Gbit/s.

Gick in på Kjell & Co och köpte en tremeters Nikabe-kabel idag, den ska klara 21gb/s enligt förpackningen. Ska testa och se om det funkar, plånboken gråter lite och jag kommer få ha datorn mitt på golvet men vad gör man inte för sitt kära 4k 60 hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Hmm, är den bättre än Nikabe-kablarna? Nikabe stödjer upp till 21gb/s vid kortare längder, den verkar bara stödja 18. Nu stödjer ju min femmeters bara 18gb/s också, frågan är om det blir någon skillnad.

Att HDMI-kablar "bara" stödjer 18Gb/s beror nog mest på att det är vad HDMI 2.0 max klarar enligt specifikationen. Så länge kabeln klarar det så ska alltså 4K@60Hz fungera utan problem. Om en kabel klarar ännu högre bandbredd så är väl det trevligt, men det är i så fall utanför spec.

Permalänk

....

Tjena har du fått rätt på de? Jag har exakt samma problem fast med ett gtx 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Melubas:

Hej! Det är så att jag har en Samsung KS7005 kopplad till min dator (AMD 390x) med en Nikabe HDMI high speed-kabel på 5 meter https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt... , i sin tur kopplad med en club-3d displayport 1.2 -> hdmi 2.0 adapter till grafikkortet. Grejen är den att jag får svart skärm i två sekunder, bilden kommer tillbaka, och så håller det på. Ibland går det tio minuter innan mellan gångerna, ibland händer det var femtonde sekund. Det händer både när jag spelar, kollar på youtube eller bara sitter med en statisk bild på windowsskrivbordet. Stänger jag av HDMI UHD color försvinner det (jag har fortfarande 4k 60hz) men jag tror inte att jag får 4:4:4-färger då. Problemet försvinner även vid lägre upplösningar / hertz. Har läst om många som använt Nikabes kablar i den längden och upp till 7,5 meter utan problem med 4k 60hz så jag tror inte att det är kabeln det är fel på. Har tyvärr inte möjlighet att testa med ett annat grafikkort just nu. Någon som haft liknande problem som har några tips på hur man kan försöka fixa det? Jag har två skärmar kopplade till grafikkortet men kör inte båda samtidigt, det kan väl inte spela någon roll? Tacksam för svar.

Har du fått rätt på de?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyKingz:

Har du fått rätt på de?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, på sätt och vis. Jag fick nöja mig med en tremeterskabel som jag drog rakt över golvet, hittade aldrig någon över den längden som fungerade. Tremeterskabeln fungerar dock perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyKingz:

Tjena har du fått rätt på de? Jag har exakt samma problem fast med ett gtx 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av AndyKingz:

Har du fått rätt på de?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Melubas:

Nja, på sätt och vis. Jag fick nöja mig med en tremeterskabel som jag drog rakt över golvet, hittade aldrig någon över den längden som fungerade. Tremeterskabeln fungerar dock perfekt.

Jag har exakt samma problem. Sitter idag med GTX 980 ti med Deltaco "High Speed w. Ethernet"-certifiering på 7 meter kopplad till LG OLEDB7V. Får helt enkelt köpa en kortare kabel och med "Premium High Speed"-certifiering. Tack för att du delade med dig om hur det gick!