Vad använder du din gamla dator till?

Permalänk
Medlem

Vad använder du din gamla dator till?

Hej!

Ser att många har en del gamla datorer där hemma och även jag. Tänkte att vi kunde lista vad vi har och vad dom används till så man kan få lite idéer för projekt eller andra användningsområden.

Jag har just fräschat upp en gammal Dell inspiron 1501 med Windows xp men vet inte riktigt vad jag ska ha den till annat än att det är kul att leka med lite hårdvara.

Permalänk
Medlem

Reservdelar. Så har jag tänkt i 20 år och har ett gäng datorer i källaren. Har hittils _aldrig_ plockat nåt från dem utan köper nytt istället. Troligen har mycke börjat paja då de bara ligger i källaren o samlar damm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Säljer av direkt, ingen mening med att ha massa prylar i källaren när allt du behöver finn 10 minuter bort i en affär nära mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Såg visst att tråden låg i Retro.
Retrodatorer är coolt, mina samlar damm. Vad som är reto kan diskuteras allt nyare än Voodoo 2 räknar jag mer som nytt och det är de som jag kasserar enligt beskrivning nedan:

*gammalt inlägg*
Jag slänger alla vanliga desktop/laptops med mindre än i7 (2 core +ht) och 8GB ram, 256GB ssd.
Det skulle få vara något speciellt om det ej skulle bli kasserat annars och sånt har jag ej. T.ex, en surface pro 4 med i5a hade jag såklart ej kasserat, men sedan har jag inte heller någon sådan.

Nå även om jag kasserar "dritten" så har jag mängder av datorer och jag kör lite olika på dem, utvecklingen av datorer har gått så segt framåt de senaste 10åren så man tvingas använda flera datorer för ett och samma arbete. Den enda dator som kör samma sak hela tiden är min Ryzen, som driver några databaser, versionshanteringsprogram etc.
Jag har dessutom några laptops i reserv och en laptop tar ej så stor plats.

*edit*
Angående reservdelar som någon nämnde så är det ej mycket som kan gå sönder som går att laga med gamla prylar. Ha ett gammalt ISA grafikkort liggande i backup fall om ens nya skulle paja..
*edit2*
Angående gammal dritt så kan jag nu få gratis en i7 (2 core +ht) och 8GB ram utan hd och utan windows och det känns lite sådär och kosta på den 2000kr med en ny hd och 1600kr för windows Pro.

Permalänk
Medlem

Sista riktigt gamla datorn är påväg ut nu. Har använt flera äldre datorer som servrar, sista var en NAS men numera kör vi bara extern hårddisk via Router (Asus) som vi har åtkomst via AiCloud osv. Var mindre krångligt så för resten av familjen, dessutom tar det mindre plats. Har dock funderingar på att köpa något gammalt begagnat för att leka med, mer specifikt en Mac men det är svårt att få tag på i Sverige förutom om man är beredd på att lägga rena ockerpriserna. Kikar på Ebay från tyskland och dylikt så får vi se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Såg visst att tråden låg i Retro.
Retrodatorer är coolt, mina samlar damm. Vad som är reto kan diskuteras allt nyare än Voodoo 2 räknar jag mer som nytt och det är de som jag kasserar enligt beskrivning nedan:

*gammalt inlägg*
Jag slänger alla vanliga desktop/laptops med mindre än i7 (2 core +ht) och 8GB ram, 256GB ssd.
Det skulle få vara något speciellt om det ej skulle bli kasserat annars och sånt har jag ej. T.ex, en surface pro 4 med i5a hade jag såklart ej kasserat, men sedan har jag inte heller någon sådan.

Nå även om jag kasserar "dritten" så har jag mängder av datorer och jag kör lite olika på dem, utvecklingen av datorer har gått så segt framåt de senaste 10åren så man tvingas använda flera datorer för ett och samma arbete. Den enda dator som kör samma sak hela tiden är min Ryzen, som driver några databaser, versionshanteringsprogram etc.
Jag har dessutom några laptops i reserv och en laptop tar ej så stor plats.

*edit*
Angående reservdelar som någon nämnde så är det ej mycket som kan gå sönder som går att laga med gamla prylar. Ha ett gammalt ISA grafikkort liggande i backup fall om ens nya skulle paja..
*edit2*
Angående gammal dritt så kan jag nu få gratis en i7 (2 core +ht) och 8GB ram utan hd och utan windows och det känns lite sådär och kosta på den 2000kr med en ny hd och 1600kr för windows Pro.

Kanske fel forum del då, jag menar datorer som fortfarande kan köra xp och sånt men även lite nyare. De datorerna som hamnar på hyllan när man har uppdaterat.

Tänkte mer att ha en lista på smarta sätt att återanvända tekniken istället för att bara slänga. Dels för att det är kul att hålla på att pilla lite och så känns det lite onödigt att bara slänga det om det går att använda till något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Reservdelar. Så har jag tänkt i 20 år och har ett gäng datorer i källaren. Har hittils _aldrig_ plockat nåt från dem utan köper nytt istället. Troligen har mycke börjat paja då de bara ligger i källaren o samlar damm

Skickades från m.sweclockers.com

Brukar bli så, därför jag vill få något användningsområde för de gamla grejerna istället för att det bara ligger.

Skrivet av Stefflo:

Säljer av direkt, ingen mening med att ha massa prylar i källaren när allt du behöver finn 10 minuter bort i en affär nära mig.

Sälja är klart en bra ide, men lite tråkigt och i vissa fall inte ens värt att lägga upp då det kostar mer än vad hårdvaran är värd.

Skrivet av Friterad:

Sista riktigt gamla datorn är påväg ut nu. Har använt flera äldre datorer som servrar, sista var en NAS men numera kör vi bara extern hårddisk via Router (Asus) som vi har åtkomst via AiCloud osv. Var mindre krångligt så för resten av familjen, dessutom tar det mindre plats. Har dock funderingar på att köpa något gammalt begagnat för att leka med, mer specifikt en Mac men det är svårt att få tag på i Sverige förutom om man är beredd på att lägga rena ockerpriserna. Kikar på Ebay från tyskland och dylikt så får vi se.

Ja, nas är en riktigt bra ide! Får kolla om jag får igång nätverket så man ser den från alla andra datorer.

Permalänk
Lego Master

Har använt äldre datorer till lite allt möjligt genom åren.

  • HTPC (både Windows och Kodibuntu)

  • Brandvägg (pfSense & Smoothwall)

  • Persisterande spelserver (ARK, Minecraft...)

  • Random crap-maskin (för sånt jag inte vill ha i bakgrunden på speldatorn)

Generellt är det kul att pilla i "gamla" maskiner, fast oftast har jag hållit mig till sånt som är <6 år gammalt.

Sen är det alltid bra att ha grejjor hemma ifall nåns maskin havererar och man har ersättningsdelar hemma. Sålt en del grejjor till polare de senaste veckorna, sånt som bara stod hemma och väntade på användning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag arbetar normalt på min gamla dator från 2007. Den nyare står och samlar damm.

Det beror på att den nya, från 2011, med en Intel Core i5-2500K enbart har Windows 10.

Den äldre, en Intel Core 2 Quad, Q6600 har 8 GB DDR2 och räcker för det mesta i arbetsväg. Men, den har å andra sidan Debian Linux och orkar med rätt mycket.

Men, inom en snar framtid blir det en Ryzen 9 1900, 4x16GB DDR4 om stjärnorna vill.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Tycker inte man får ut något av att spara en gammal PC. De kör ju samma program som den nya, bara slöare och sämre. Om det inte är riktigt gammalt då, typ 3DFX-kort och sådant som inte är helt lätt att emulera.

Skillnad med datorer som körde helt andra operativsystem, typ C64, Amiga, Atari, Acorn o.s.v. De känns som de har ett högre historiskt värde än något fulbygge man satte ihop när man var fattig student.

När det gäller NAS finns det billiga ARM-baserade som är extremt tysta och energisnåla jämfört med något gammalt Netburst-monster....

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Man vet aldrig när dendär gamla athlonproppen som satt i en laptop från 05

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre567:

Brukar bli så, därför jag vill få något användningsområde för de gamla grejerna istället för att det bara ligger.

Sälja är klart en bra ide, men lite tråkigt och i vissa fall inte ens värt att lägga upp då det kostar mer än vad hårdvaran är värd.

Jag brukar fixa i ordning maskiner som är "bra nog" och ge bort till vänner. Behövs inte mycket för att vissa ska ha en enkel liten maskin, och när man slipper pressen att det "måste fungera idag" så blir det lite mer kul att pilla igen.

Dock säger jag alltid att jag inte lämnar någon garanti, utan den fungerar tills den inte gör det, och ska jag lägga tid på den så kommer det kosta. Men ofta blir det att de håller några år till iaf och sen köper/hittar de någon annan.

XP maskin är dock lite väl gammal, men med en enkel Linux distro som liknar Windows så fungerar den att surfa och se youtube mm iaf. Ofta brukar jag dock bara "rädda" de som är Win 7 licenserade och över, då de går att iaf få rätt vettiga.

Gammal C2D/C2Q + 4GB RAM + gammalt GPU kan faktiskt göra en hel del... Något denna kanalen verkligen visar: https://www.youtube.com/user/RandomGaminginHD/videos
Han för kul bygger ihop enkla spelmaskiner för bra under 1000 kr tom, och kan någon få nytta av dem så varför inte. Så det kan jag rekommendera varmt. Tänk på att långt från alla har de krav på grafik och liknande kvalité som vi kanske har idag.

Jag har nyligen plockat isär min 2600k för gott nu... problemet är att jag behöver en upplåst SB/IB... och från början tänkte byta den 2600k:an mot en 2500k med lite pengar mellan, men när man ser hur högt folk köper 2500k för så vete F vad jag ska göra. (Jag behöver en upplåst för att kunna "låsa upp" min 3700-icke-K, som var tänkt som Linux lek maskin).

Normalt har jag svårt att göra av med saker, men samtidigt så samlar jag på saaatans mycket också. Har hel del S775 kort liggande som sakta jag försöker beta av. Samtidigt så vill jag bygga ihop en sista Core2Quad maskin för min samling också. Tänkte liten 64GB SLC SSC, intel QX9650, 8GB 1066 DDR2, 2x 6970 i CF, på X48 mobo... mest för att det är lite slutet på en era av DDR2, SLC SSD, S775 och PCI-E 2.0 CF bla... ev har en WD Raptor till den också

Har lite olika sådana samlingsmaskiner, typ PIII 1Ghz, BX-chipset moderkoret, DDR 400 CL2, Vodoo 5, UDMA IDE HDDs tex. Eller PI 233Mhz, SDRAM, Voodoo 2, SCSI HDD tex. Lite som historia bakom.

Kul ämne btw

Permalänk
Medlem

Har en Dell XPS T700R med ett Voodoo2 kort i. Den åker fram till och från när man vill tillbaka till tiden då allt krånglade och spelen var underbara. Tomb raider soundtracken var definitivt värt allt krångel med soundblaster kortet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag har några liggandes. Den sämre Phenom II 1100T x6 har jag som reserv ifall jag måste installera om Windows på FX-8350 datorn så man inte blir helt utan. Sedan har jag en risig dator med DOS för gamla stryktipsprogram + en gammal 9-nålars skrivare för utskrift

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag fick en gammal laptop av en kurskompis, en Fujitsu Siemens Amilo Li3710, med en Intel Celeron, 4 Gb RAM och en plågsamt långsam mekanisk hårddisk. Sedan tidigare hade jag en 120 Gb SSD till övers och bytte hårddisk på laptopen, installerade Linux Ubuntu Studio och vips så blev den en hyfsat pigg "köks-TV" ( i brist på bättre ordval ) där den står på köksbordet.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Använder mina nästan enbart till att spela gamla spel, stora undantaget är Deluxe Paint på Atari ST och Amiga. Ibland är det kul att pilla med andra program eller bara att leta sig runt i ett gammalt operativsystem men det är inte vad jag skulle säga att jag använder de till.

Permalänk
Medlem

Kör spel här med i stort sett samt benchmarks lite då och då, både på en burk from 1997.
och en som är någorlunda användbar för o surfa på nätet med fortfarande 2006 - 2008 budget burk skulle jag säga att den passar in.
Ifall jag installerar ett annat operativsystem än windows xp så är den skaplig som reserv burk för o slösurfa.

specs på burken från 97
pentium mmx 200 mhz
32 mb 72pin edo ram (tänkt uppgradera till hösten till 128 mb)
matrox mystique 4 mb
3d kort diamond monster 3d voodoo 1 4 mb

xp burk nr 2
athlon x2 6000+
2 gb ddr2 667 mhz
nvidia 8500 gt 512 mb

Har en tredje burk jag plockade ihop för nöjes skull men vet inte ifall den ska stå kvar eller om jag ska plocka i ett lite modernare system i den.

lenovo thinkcentre E50 9216
pentium 4 2.8 ghz ht socket 775. (original en celeron på 2.4 ghz)
768 mb ddr
nvidia 4600 ti 128 mb (80mm fläkt ovanpå referenskylaren original fläkten var lagret igentäppt med damm så den var bara o kasta.)
120 gb ide hdd.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har kvar ett moderkort och processor som jag hostar lite spelservrar på när jag kör med kompisar på. Använder även som en staging/development server till webbutveckling. Finns mycket kul man kan göra. Alltid bra att köra in en linuxdistro så man får ut mer av hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

specs på burken från 97
pentium mmx 200 mhz
32 mb 72pin edo ram (tänkt uppgradera till hösten till 128 mb)
matrox mystique 4 mb
3d kort diamond monster 3d voodoo 1 4 mb

Nostalgi

Drar mig till minnes att mer än 64MB kunde vara långsammare än 128 pga något med cache.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag har några liggandes. Den sämre Phenom II 1100T x6 har jag som reserv ifall jag måste installera om Windows på FX-8350 datorn så man inte blir helt utan. Sedan har jag en risig dator med DOS för gamla stryktipsprogram + en gammal 9-nålars skrivare för utskrift

Jag uppgraderade precis min "main" dator till X6 1090T (från X4 955BE..)

Skrivet av Json_81:

Nostalgi

Drar mig till minnes att mer än 64MB kunde vara långsammare än 128 pga något med cache.

De var så på vissa moderkort att du fick inte cache:at RAM på hela minnesmängden om du hade över en viss storlek.
(ej inräknat intern CPU cache då antar jag, vilket ändå hjälper till lite)

Du kunde nytta allt minne men hela minnesområdet var inte lika snabbt.

Lite som nån grafikkortstillverkare ja hörde om för ett tag sen.. ang minneshastighet

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av themdal:

Har kvar ett moderkort och processor som jag hostar lite spelservrar på när jag kör med kompisar på. Använder även som en staging/development server till webbutveckling. Finns mycket kul man kan göra. Alltid bra att köra in en linuxdistro så man får ut mer av hårdvaran.

Jag testade en massa olika linux versioner men i mitt "test" att köra ett youtube klipp så är windows xp det enda som fungerade för min del. Kan ju dock ha att göra med att jag inte kan optimera linux för fem öre. Är dock rätt intresserad av att lära mig Linux men den här datorn känns inte som rätt dator att göra det på.

Permalänk

Min gammla dator från 90 talet skulle jag inte vilja gå tillbaka till då just windows 95 var instabilt och hängde sig hela tiden. Lätt att glömma hur mycket bättre drivrutiner man fick med Windows7.

Dock köpte jag en ännu äldre 486 laptop med DOS för ca 20:- med orange svart skärm där pixlarna bara hade två färger. Jag köpte även en laptop med Windows 3.1 som jag programmerade på under ett års tid innan den gick sönder. Den hade ett hål i skärmen och spyor i diskett enheten när jag köpte den.

Permalänk
Avstängd

Detta kanske gör vissa ledsna men nyligen slängde jag tre sopsäckar fyllda med datorprylar, CPU:er, minne, hårddiskar, fläktar/kylflänsar, nätdelar osv. Prylar som jag samlat ihop under nästan 10 års tid känns oerhört bra faktiskt. Skönt att få lite mer plats åt annat på hyllan. Elektronikkomponenter har så extremt lågt andrahandsvärde så om jag mot förmodan behöver ett DDR2 minne köps det på ebay för några kronor istället.

Permalänk
Medlem

Äldsta stationära burken är en q6600, som används till server för 7daystodie och Conan Exiles.
När jag gjorde en arkeologisk utgrävning i förrådet så upptäckte jag att jag hade ett oanvänt s775-moderkort..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

I mitt fall så använder jag allt som är av core2duo e8400 och uppåt flitigt. (Optiplex 745-760 är mina favoritdatorer på att göra vanliga sysslor som HTPC, dator åt barn mm mm)

Sen har jag två "årgångar" av retro maskinparker stående där ena gänget är 486-> 233MHz och andra upplagan är datorer från 98-00 ungefär.

allt mellan 00 och core2duo slängs eller ges bort, en pentium4 är för långsam för något modernt, och för snabb för något retro

sen hindrar ju inte det en från att ha 100+ datorer stående som för det mesta bara samlar damm.

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se