Bärbar dator blir dålig snabbt. Hug länge ska dom klara sig?

Permalänk

Bärbar dator blir dålig snabbt. Hug länge ska dom klara sig?

Senaste 3 åren har jag gått igenom 2 st laptops för cirka 5000 vardera... I början är dom snabba och fungerar bra men bara på 1.5 år blir dom lika sega som farsans dator från 95..... ska det va så? Laddar inte ner något eller spelar på dom. Har bara använt dom för att kolla internet och lagra bilder på.

Provat systemåterställa så dom ska va som nya men dom är lika sega för det.

Vill gärna ha en bra laptop men ska man behöva köpa ny varannat år är det ganska meningslöst imo.

Permalänk
Medlem

@banana12345:

Sitter det SSD's i dom?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Skrivet av Vimsig:

@Uikutoru:

Sitter det SSD's i dom?

Inte säker sitter på jobbet nu. Kan kolla när jag kommer hem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Datorerna blir nog inte långsammare, däremot degenererar ofta mjukvaruinstallationerna. Så att typ helt ominstallera Windows eller vad du nu kör är ett förslag. Kör du med en HD så kan även defragmentering vara värt att testa.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Datorerna blir nog inte långsammare, däremot degenererar ofta mjukvaruinstallationerna. Så att typ helt ominstallera Windows eller vad du nu kör är ett förslag. Kör du med en HD så kan även defragmentering vara värt att testa.

Har provat ominstallation hjälpte ej

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Se till att det sitter SSD så får du inte det problemet.
För vardagsanvändning har processorerna varit tillräckliga i mer än 5 år men hårddiskarna har varit otillräckliga åtminstone sedan Windows 95 kom ut.
Jag har själv tre laptops där den sämsta har en slöare Core2 och den bästa har en andra generationens i5 - samtliga med SSD. Ingen nämnvärd skillnad vid enklare användning.
Ska jag redigera en film eller något väljer jag dock inte den med slöast processor så klart.

Permalänk
Skrivet av Yomster:

Se till att det sitter SSD så får du inte det problemet.
För vardagsanvändning har processorerna varit tillräckliga i mer än 5 år men hårddiskarna har varit otillräckliga åtminstone sedan Windows 95 kom ut.
Jag har själv tre laptops där den sämsta har en slöare Core2 och den bästa har en andra generationens i5 - samtliga med SSD. Ingen nämnvärd skillnad vid enklare användning.
Ska jag redigera en film eller något väljer jag dock inte den med slöast processor så klart.

Hur länge har du använt den slöaste? Är den seg när du söker internet och så?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som tidigare skrivit så är det HDD som är problemet har själv en bärbar med i7 och gtx 870m dåvarande värsting och den är seg men det beror på att den har vanlig HDD har inte tagit mig tiden att sätta in en SSD i den. Upplevde liknande problem med min stationära men det löste sig när man bytta till SSD.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Entusiast

I så fall har du slängt många tusen kronor i sjön, men du är långt ifrån ensam.
Datorer kan inte "bli slöa" över tid i den formen att själva komponenterna degraderas.

Det finns bara 2 anledningar till det:

1. Själva installationen av Windows är fylld med skräp - Lösning? Installera om, men det har du ju tydligen gjort.
Nu menar jag dock en ordentlig ominstallation via "Media creation tool".

2. Damm har samlat sig i datorn vilket hindrar fläktens funktion och processorn "throttlar", d.v.s kör inte alltid i full klockfrekvens p.g.a att den blir överhettad. Kan vara ett problem men är sällan ett scenario som uppkommer med moderna CPU'er.

Den "tredje" anledningen är helt enkelt att hårddisken i sig är så förbannat långsam som flera redan pekat på men då är den långsam vid inköp också.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

I så fall har du slängt många tusen kronor i sjön, men du är långt ifrån ensam.
Datorer kan inte "bli slöa" över tid i den formen att själva komponenterna degraderas.

Det finns bara 2 anledningar till det:

1. Själva installationen av Windows är fylld med skräp - Lösning? Installera om, men det har du ju tydligen gjort.
Nu menar jag dock en ordentlig ominstallation via "Media creation tool".

2. Damm har samlat sig i datorn vilket hindrar fläktens funktion och processorn "throttlar", d.v.s kör inte alltid i full klockfrekvens p.g.a att den blir överhettad. Kan vara ett problem men är sällan ett scenario som uppkommer med moderna CPU'er.

Den "tredje" anledningen är helt enkelt att hårddisken i sig är så förbannat långsam som flera redan pekat på men då är den långsam vid inköp också.

exakt vad jag tänkte skriva och är absolut vanligaste problemen

Enda gången disken skulle vara långsam är om dom håller på att dö men är vanliga att det sitter ett lass damm i dator och den throttlar p.g.a. värme eller nerskräpat windows

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

1 Använd SSD.
2 Köp en dator med passiv Intel Core-processor (Y- och M-serien) och utan grafikkort
3 Tanka inte porr, installera inga toolbars och tacka inte ja till medföljande "erbjudanden" när du installerar program
4 Köp inte en dator av plast, eftersom det har en tendens att degenerera

Då håller den nog mycket bättre än dina tidigare modeller. Kostar det lite extra? Ja, absolut jämfört med Acer senaste platsbygge men då slipper den bli värdelös så snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

4 Köp inte en dator av plast, eftersom det har en tendens att degenerera

Nån källa på det annat än din personliga uppfattning? Rätt stor skillnad på plast och plast.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Nån källa på det annat än din personliga uppfattning? Rätt stor skillnad på plast och plast.

Nej. Länka gärna datorer i plast som är bra, är inte emot plast om det är bra. Vill dock tillägga att plast leder värme dåligt, vilket gör att mer värme ackumuleras i datorn istället för att ledas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Nej. Länka gärna datorer i plast som är bra, är inte emot plast om det är bra. Vill dock tillägga att plast leder värme dåligt, vilket gör att mer värme ackumuleras i datorn istället för att ledas bort.

T.ex. Lenovos ThinkPads är till viss del "plast" och dom ses väl som något av det mest välbyggda som finns när det gäller laptops. Med lämplig kylning är jag övertygad om att även en laptop bestående av plast till viss del kan ha minst lika bra temperaturer som en i annat material. Dock har du väl rätt i att plast överlag leder värme sämre än t.ex. metall men det är väl mer en fråga lämpat för en tråd om fysik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Nej. Länka gärna datorer i plast som är bra, är inte emot plast om det är bra. Vill dock tillägga att plast leder värme dåligt, vilket gör att mer värme ackumuleras i datorn istället för att ledas bort.

Men kylningen är inte av plast och skalet är inte för att avleda värme så skulle säga det inte är är någon skillnad och orsaken man vill ha metal frame är att det är robustare än plast och flexar inte det minsta men kylnings mässigt gör det inte ett skit för är oavsett ett ganska slutet utrymme och handlar om kylning och hur mycket luft fläkten kan flytta

Hade man däremot fräst ur ett aluminium block som frame med heatpipies som går ut i chassiet så hade man haft en annan historia där chassiet agerat kylning och där hade det varit enorm skillnad mellan aluminium och plast

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

Senaste 3 åren har jag gått igenom 2 st laptops för cirka 5000 vardera... I början är dom snabba och fungerar bra men bara på 1.5 år blir dom lika sega som farsans dator från 95..... ska det va så? Laddar inte ner något eller spelar på dom. Har bara använt dom för att kolla internet och lagra bilder på.

Provat systemåterställa så dom ska va som nya men dom är lika sega för det.

Vill gärna ha en bra laptop men ska man behöva köpa ny varannat år är det ganska meningslöst imo.

Skrivet av banana12345:

Har provat ominstallation hjälpte ej

Skickades från m.sweclockers.com

Ominstallation och systemåterställning är INTE samma sak!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv

@Lord_Vasagos Att chassit "inte gör ett skit" stämmer inte. Kylningen gör det mesta, men att hela systemet sedan är instängt i ett material med bra eller dålig ledningsförmåga spelar stor roll.

Samtidigt det faktum att plast både lagrar mer värme samtidigt som det är mindre värmebeständigt gör ju att dessa billiga skräpdatorer håller uselt.

Håller för övrigt med att Lenovo T-serien är fantastiska datorer och där har de löst problemet genom att bygga riktigt bra datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köper man en billig laptop så har den inte så bra prestanda. Windows har en tendens att bli långsammare med tiden och på en långsam dator märks det fortare. Satsar du på en dyrare laptop med bättre prestanda så kommer den att kunna hantera det under längre tid.

Dyrare i inköp men över tid blir kostnaden ungefär den samma eftersom du slipper byta dator så ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Ominstallation och systemåterställning är INTE samma sak!

precis, det TS ska göra är en ren ominstallation med formatering. Och om det är hårddisk så ska han byta till SSD innan.
Då kommer den garanterat funka som ny (eller mycket nbättre i fallet om han byter från hdd till SSD)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

@Lord_Vasagos Att chassit "inte gör ett skit" stämmer inte. Kylningen gör det mesta, men att hela systemet sedan är instängt i ett material med bra eller dålig ledningsförmåga spelar stor roll.

Samtidigt det faktum att plast både lagrar mer värme samtidigt som det är mindre värmebeständigt gör ju att dessa billiga skräpdatorer håller uselt.

Håller för övrigt med att Lenovo T-serien är fantastiska datorer och där har de löst problemet genom att bygga riktigt bra datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle tror det är samma oavsett och metal/aluminium drar åt sig och leder värme bättre plast men samtidigt om du väl värmt upp datorn så kommer metal hålla värmen medans plast inte tar till sig värmen men har inga riktiga belägg men skulle jag gissa handlar det om 1-2 grader skillnad eller så om det ens är någon

kollar man i en billig HP laptop är kylningen problemet och jag skulle tordas säga den är undermålig och hade 2st hp som jag fått p.g.a ena dött och andra vart varm men moderkortet var dött på den bättre med bättre kylning och med hjälp av min kompis dremmeln kunde man få på bättre kylningen på sämre laptoppen och i occt var det skillnad från 95c+ i load till 53c under load i samma chassie med samma förutsättning med mer koppar i kylflänsen och fläkt i ungefär samma rpm

Är så på typ alla märken asus, acer, hp så har nästan alla modeller minimal kylning för dom ska vara så billiga att göra som det möjligt men man brukar inte göra så många versioner av kylning så t.e.x i3/i5 kan ha samma kylning och väljer man lägre watt versionen så kan det bli en bra kombo men annars tycker jag kylningarna ska ha mer skit än dom får

Tar man t.e.x en i7 så är det inte ovanligt att lite halvdyra modeller throttlar om du kör spel eller t.e.x håller på med video redigering och totalt dödar poängen att ha en i7 och skulle vara roligt att se 2 identiska med olika chassie men känslan jag har är att kylningen är problemet och chassiet inte gör någon skillnad oavsett vad man sitter med för gpu/cpu utan allt kommer ner till kylning och fläkt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Samtidigt det faktum att plast både lagrar mer värme samtidigt som det är mindre värmebeständigt gör ju att dessa billiga skräpdatorer håller uselt.

Håller för övrigt med att Lenovo T-serien är fantastiska datorer och där har de löst problemet genom att bygga riktigt bra datorer.

Vilka är dessa "billiga skräpdatorer" som håller uselt pga att de är delvis gjorda av plast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabsv:

Köper man en billig laptop så har den inte så bra prestanda. Windows har en tendens att bli långsammare med tiden och på en långsam dator märks det fortare. Satsar du på en dyrare laptop med bättre prestanda så kommer den att kunna hantera det under längre tid.

Dyrare i inköp men över tid blir kostnaden ungefär den samma eftersom du slipper byta dator så ofta.

Nja, det där stämmer nog. En snabb dator påverkas lika mkt som en långsam av att t.ex. Windows går långsammare med tiden. Däremot kommer en dator som är långsammare från början så klart vara den även i detta läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Är så på typ alla märken asus, acer, hp så har nästan alla modeller minimal kylning för dom ska vara så billiga att göra som det möjligt men man brukar inte göra så många versioner av kylning så t.e.x i3/i5 kan ha samma kylning och väljer man lägre watt versionen så kan det bli en bra kombo men annars tycker jag kylningarna ska ha mer skit än dom får

Tar man t.e.x en i7 så är det inte ovanligt att lite halvdyra modeller throttlar om du kör spel eller t.e.x håller på med video redigering och totalt dödar poängen att ha en i7 och skulle vara roligt att se 2 identiska med olika chassie men känslan jag har är att kylningen är problemet och chassiet inte gör någon skillnad oavsett vad man sitter med för gpu/cpu utan allt kommer ner till kylning och fläkt

Nja, det är väl snarare så att dom ska vara så små (läs tunna och lätta) som möjligt och då får det så klart konsekvenser. Det finns en anledning att gaminglaptops och workstations är tyngre och tjockare än en ultrabook.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Nja, det är väl snarare så att dom ska vara så små (läs tunna och lätta) som möjligt och då får det så klart konsekvenser. Det finns en anledning att gaminglaptops och workstations är tyngre och tjockare än en ultrabook.

Vist är det till en del så men är väldigt få gram vi talar om för att bättra på kylningen och får plats ganska mycket mer meat även i riktigt tunna laptops utan det påverkar vikten nämnvärt och 2-3mm går oftast att få in och handlar mer om att snåla tror jag

Och även gamer laptops tycker jag brukar brumma rejält och man skulle kunna kyla dom betydligt bättre och tystare än man gör om man inte snålade på kylningen även där och dom går på att man ska ligga strax under max spec när man med lätthet för några kronor extra kunnat nå ett betydligt större spann med bara några få gram extra på kylningen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Vist är det till en del så men är väldigt få gram vi talar om för att bättra på kylningen och får plats ganska mycket mer meat även i riktigt tunna laptops utan det påverkar vikten nämnvärt och 2-3mm går oftast att få in och handlar mer om att snåla tror jag

Och även gamer laptops tycker jag brukar brumma rejält och man skulle kunna kyla dom betydligt bättre och tystare än man gör om man inte snålade på kylningen även där och dom går på att man ska ligga strax under max spec när man med lätthet för några kronor extra kunnat nå ett betydligt större spann med bara några få gram extra på kylningen

Brukar skruva isär mina laptops och då bland annat kolla lite på kylningen och om du kan göra den bättre med bara några kronor extra tror jag du har en gyllene framtid inom PC branschen att se fram emot

Permalänk
Medlem

Ominstallera Windows var annat år i stället för att köpa ny dator...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Brukar skruva isär mina laptops och då bland annat kolla lite på kylningen och om du kan göra den bättre med bara några kronor extra tror jag du har en gyllene framtid inom PC branschen att se fram emot

ett par mm extra koppar på cpu kärnan skulle göra stor skillnad och jag har med skruvat itur massor av laptops och det är lätt att få in en bättre kylning och handlar om ett par mm koppar som skiljer bättre modeller med tyngre cpu och ofta används samma chassie med olika kylning så det skulle vara skitlätt att få dom bättre och så det skulle få plats och handlar om väldigt lite pengar när koppar må vara dyrt men kan handla om här max 10-20g kanske 2kr eller nått

Andra problemet med många kylningar är thermal pads som ger dålig kontakt och med bättre infästningar till kylningen så dom sitter bra och har bra kontakt så man slipper dom och använder kylpasta skulle även det göra stor skillnad och man är så dum snål med kylningar att det är löjligt

Edit: jag har med skruvat itur laptops både egna och andras så har nog kollat i ett femtiotal olika och är bara riktiga företags laptops som varit av bättre modell som varit bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

Hur länge har du använt den slöaste? Är den seg när du söker internet och så?

Skickades från m.sweclockers.com

Mer än 5 år.
Den har intels första konsument-SSD på 160GB i sig som jag betalade 4700 SEK för när den kom ut.
Den är inte det minsta seg, speciellt inte på något så okrävande som surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

ett par mm extra koppar på cpu kärnan skulle göra stor skillnad och jag har med skruvat itur massor av laptops och det är lätt att få in en bättre kylning och handlar om ett par mm koppar som skiljer bättre modeller med tyngre cpu och ofta används samma chassie med olika kylning så det skulle vara skitlätt att få dom bättre och så det skulle få plats och handlar om väldigt lite pengar när koppar må vara dyrt men kan handla om här max 10-20g kanske 2kr eller nått

Andra problemet med många kylningar är thermal pads som ger dålig kontakt och med bättre infästningar till kylningen så dom sitter bra och har bra kontakt så man slipper dom och använder kylpasta skulle även det göra stor skillnad och man är så dum snål med kylningar att det är löjligt

Edit: jag har med skruvat itur laptops både egna och andras så har nog kollat i ett femtiotal olika och är bara riktiga företags laptops som varit av bättre modell som varit bra

Håller helt med om kylpasta och thermal pads, där finns det massor av billiga förbättringar att göra. T.ex. så var det någon på NR som testade att byta ut Dells standardkylpasta mot vanlig tandkräm....och den senare var inte bara lika bra utan bättre. Sen skulle det nog inte skada med lite QC heller, t.ex. om Dell lagt nån timme på att testa sin kyllösning i Alienware-datorerna så hade dom märkt att CPU kylaren satt snett. Även om Dell är notoriskt dåliga här så är det nog snarare regel än undantag.

Just t.ex. kylpasta försämras ju dessutom över tiden, med tanke på ämnet för denna tråd så kan det ha en påverkan om CPUn throttlar hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

Senaste 3 åren har jag gått igenom 2 st laptops för cirka 5000 vardera... I början är dom snabba och fungerar bra men bara på 1.5 år blir dom lika sega som farsans dator från 95..... ska det va så? Laddar inte ner något eller spelar på dom. Har bara använt dom för att kolla internet och lagra bilder på.

Provat systemåterställa så dom ska va som nya men dom är lika sega för det.

Vill gärna ha en bra laptop men ska man behöva köpa ny varannat år är det ganska meningslöst imo.

Vad är det för processor i datorn?

Skickades från m.sweclockers.com