HDMI Switch, bryter dom kontakten rent fysiskt?

Permalänk
Medlem

HDMI Switch, bryter dom kontakten rent fysiskt?

Så dom senaste månaderna har ett problem uppenbarat sig som jag ej hade tidigare.

Jag har en 144Hz 1080p skärm med Gsync kopplad via Displayport till mitt grafikkort (GTX970) och en 10m HDMI kabel från grafikkortet till min 55" 1080p TV. Tv:n används vid streaming och filmtittning och står i ett annat rum.

Bildskärmsinställningarna är "Duplicera dessa skärmar" i win 10. Har även testat "Utöka".

Men dom senaste månaderna så har Battlefield 4 samt Battlefield 1 börjat få frispel när jag startar spelen och tv:n är inkopplad via hdmi (spelar bara på datorskärmen och den är satt till primär skärm i win 10). Det yttrar sig så att datorskärmen försätts i energisparläge (skärmen släcks) i 4 sekunder, sedan sätts den igång i 4 sekunder, sedan av i 4 sekunder osv. Stänger jag ner spelet så fungerar allt bra igen, detta händer alltså endast när jag försöker spela Battlefield sedan några månader tillbaka. Möjlig orsak är uppdatering av drivrutiner för grafikkort eller uppdaterade Battlefield spel.

Den enda lösningen jag hittat är att fysiskt dra ur HDMI kabeln ur TV:n när jag skall spela Battlefield. Då detta sliter på kontakterna så funderar jag på att köpa en HDMI Switch för att kunna bryta kontakten på den istället. Men då krävs ju att kontakten verkligen bryts "fysiskt", en modern switch som är automatisk och själv känner av när signal kommer fungerar ju inte.

Tror ni det hade fungerat med en billig switch där man får trycka på en knapp, dvs ej automatisk? Har ni något tips på en sådan?

Har läste en hel del om folk som har olika liknande problem när dom har tv:n via hdmi när dom samtidigt har datorskärmen via displayport, speciellt om den har gsync, men inte hittat någon lösning.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Bildskärmsinställningarna är "Duplicera dessa skärmar" i win 10. Har även testat "Utöka".

Har du provat "Show only on *" istället för de andra två alternativen, detta inaktiverar alla andra än just den man har valt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

Jag har en billig switch då min tv bara har en ingång och den bryter kontakten helt. Laptopen som jag använder till HTPC och som är inställd på endast andra skärmen byter till laptopskärmen när jag exempelvis sätter igång mitt Playstation eller byter ingång. Kommer inte ihåg var jag köpte den och den har ingen logga eller så men den var billig så andra billiga lär fungera ungefär likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Har du provat "Show only on *" istället för de andra två alternativen, detta inaktiverar alla andra än just den man har valt.

Ok jag antar att det är "Visa bara på 1" samt "Visa bara på 2". Bra tips, skall prova sätta på "Visa bara på 1" (datorskärmen) innan jag spelar, med tv:n fortfarande inkopplad via hdmi, och se hur det går!

Skrivet av snajk:

Jag har en billig switch då min tv bara har en ingång och den bryter kontakten helt. Laptopen som jag använder till HTPC och som är inställd på endast andra skärmen byter till laptopskärmen när jag exempelvis sätter igång mitt Playstation eller byter ingång. Kommer inte ihåg var jag köpte den och den har ingen logga eller så men den var billig så andra billiga lär fungera ungefär likadant.

Ja jag hittade en billig switch med en helt manuell kontakt som man flyttar med "handkraft", dvs inte någon elektronisk knapp, denna borde ju bryta kontakten helt.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Har du provat "Show only on *" istället för de andra två alternativen, detta inaktiverar alla andra än just den man har valt.

Provade precis att spela en snabb runda, fungerade finfint med "Visa bara på 1". Innan har det fungerat då och då så mer testning behövs men det verkar väldigt lovande!

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Har du provat "Show only on *" istället för de andra två alternativen, detta inaktiverar alla andra än just den man har valt.

Har nu testat mer och det fungerar helt jävla fantastiskt!

Tack!!

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W