Testpilot: MSI Geforce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är en bra idé alls med testpiloter. Då riskerar den här typen av recensioner ge en totalt felaktig bild av produkter.

Detta kort har fått toppbetyg på nästan alla andra större hårdvarusajter runt om i världen.

Exempel: https://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_1080_Ti_Gaming_X/...

9,7/10 i betyg.

Då är det bättre att skapa en egen forumdel för tester där det känns mer ok med lite "speciella" typer av recensioner.

Edit: Blir det mer sånt här kommer iaf jag att överväga att "gå över" till någon annan hårdvarusajt. Inget ont om recensenten dock, han får ha precis vilken åsikt han vill, men denna typen av produkter ska recenseras av "proffs".

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

9000:-? Check.
Coilwhine? Check.

För helvete... -_-

Sen inget ont alls om @Flamso, men vissa typer av produkter tycker jag inte att testpiloterna ska hantera och recensera.
Marknadens bästa grafikkort hamnar t.ex. i denna kategorin av produkter. Bättre kan ni Sweclockers... eller?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimestam:

Jag ser det inte som "antingen eller" utan allra helst att vi ska kunna göra båda delar. Sen är det såklart inte alltid möjligt eller nödvändigt.

Du får PM, tack för mig som medlem sedan 2004, jag önskar er på redaktionen lycka till!

Permalänk
Medlem

Det var inte LITE gnäll här ikväll. Plastigt, ja det är väl uttrycket/ordvalet när nåt känns billigt/lågkvalitativt/plastigt. Säger man ju om allt.

Antar att "Flamso" uppfyller kraven på vad en testpilot ska kunna och därför blivit utsedd till att göra detta test. Att det bara är 2 spel som testas spelar väl ingen roll? Gå in på tidigare recensioner av 1080 Ti då för att se fler speltester.

Det är fortfarande 1080 Ti här, inte Vega eller nästa GTX ffs

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Du får PM, tack för mig som medlem sedan 2004, jag önskar er på redaktionen lycka till!

Haha, driver du??

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Detta kort har fått toppbetyg på nästan alla andra större hårdvarusajter runt om i världen.

Exempel: https://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_1080_Gaming_X_Plu...

Tror du länkade fel där - det där är ett GTX 1080, inte GTX 1080 Ti.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Administrativ avgift

@Dimestam: Har inget emot att folk recenserar men när det nämns just detta i en recension på ett grafikkort som är topprestanda då har ni valt fel person att låta recensera ett top prestandakort.
Ofantligt dyrt ska inte förekomma i en recension på ett topkort. Sen är min personliga åsikt att testpiloter mer testar extra utrustningar såsom möss,headset,nätverksprylar allting runt om förutom komponenter.

@Flamso
---Tips---
Coil whine ? Borde göras som recensionen att på testexemplaret förekommer detta. Man ska recensera en produkt som att man får en hel vara dvs en utan coilwhine (Lider man av coilwhine så ska kortet returneras som DOA PUNKT.

Väldigt plastigt ? Det är hårdplast som inte flexar, rimligt negativ synpunkt såklart, men här får vi kanske tänka på just bendgate, hur mycket bendgate osv skulle vi få? "Plastigt pga materialvalet" för mig som person är plastigt när det knackar om saker osv och plasten känns mjuk. Kanske borde varit:
"Materialvalet av kåpan"?

Bra recension i övrigt för kortets prestanda osv, lite besviken på överklockningsfasen dock. Men när man nämner att ett top prestanda kort är "Ofantligt dyrt" då är man inte rätt person att recensera kortet. Detta kort riktar sig till dom som vill unna sig det extra och då får det kosta.

Ovanstående ska inte tas som klagomål utan konstruktiv kritik, bra test överlag tycker bara utslaget är av fel ordval

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Produkter som köps ofta bör redaktionen göra. Där ingår grafikkort hårt. Håller totalt med.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tror du länkade fel där - det där är ett GTX 1080, inte GTX 1080 Ti.

Helt rätt! Tack för hjälpen!

9,7/10 fick Ti modellen

Har fixat i mitt inlägg.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mame:

Haha, driver du??

Nej, jag har kommit med synpunkter om Swec förnyelsearbete och mycket annat de senaste åren och de gör fortfarande konstiga vägval vilket gör att jag inte upplever att kvaliteten och sakligheten är vad den borde vara.

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Plastigt? Vad ska skalet vara gjort av då, aluminium? Klart som fan man ska klaga på coil whine, att det numera verkar vara standard är skandal! Klart överklockningspotentialen är lägre ju högre den kommer klockad ur kartong... Det enda klagomålet jag håller med om är den extremt begränsade mängden speltester.

Inte jag som klagar på plasten... Dock så är faktist en del shrouds gjorda i aluminium. Alla Nvidia/AMD kort har coil whine till en viss grad. Coil whine varierar från kort till kort och nätagg till nätagg. Igen, inte jag som klagar på överklockningspotentialen. Du bör läsa om parent posten.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Det var inte LITE gnäll här ikväll. Plastigt, ja det är väl uttrycket/ordvalet när nåt känns billigt/lågkvalitativt/plastigt. Säger man ju om allt.

Antar att "Flamso" uppfyller kraven på vad en testpilot ska kunna och därför blivit utsedd till att göra detta test. Att det bara är 2 spel som testas spelar väl ingen roll? Gå in på tidigare recensioner av 1080 Ti då för att se fler speltester.

Det är fortfarande 1080 Ti här, inte Vega eller nästa GTX ffs

Det är inte enbart detta test i sej folk klagar på utan hela konceptet med testpiloter och att dom får så stort utrymme på sidan. Jag med många vill läsa stora, djupa recensioner som följer en viss mall och kvalité vilket jag tycker Sweclockers har tappat iom testpiloter.

980ti-korten var det inga problem att recensera och ska nu testpiloter ta över recensionerna av 1080ti-korten så tycker jag Sweclockers tappar i kvalité och pålitlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Nej, jag har kommit med synpunkter om Swec förnyelsearbete och mycket annat de senaste åren och de gör fortfarande konstiga vägval vilket gör att jag inte upplever att kvaliteten och sakligheten är vad den borde vara.

Då förstår jag, hoppas du hittar en annan webbtidning som ger dig bättre gehör och som håller högre kvalitet.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Ni som inte gillar testpiloten, ni behöver inte läsa den. Sweclockers kommer förmodligen recensera 1080Ti kort från partnertillverkare så småningom.

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att vi även har NordicHardware som faktiskt producerar material för oss på svenska också.
https://www.nordichardware.se/test/gtx-1080-ti-aorus-asus-msi...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

Mycket klagande... Nu vet jag inte om Sweclockers har recenserat 1080 Ti ännu, annars skulle en djupdykning i denna såklart behöva göras.
Sedan görs det hur många grafikkort-modeller som helst av 1080 Ti och en djupdykning i de alla är svårt.

Jag tycker också kortet ser billigt ut t.ex mitt 1060 ser bättre ut: https://images.bit-tech.net/content_images/2016/07/asus-gefor... Fråga era föräldrar vilket som är dyrast och täck numret.
Coilwhine, självklart inte och jag har testat bra grafikkort för långt över 20 000kr.

Permalänk
Medlem

Jävligt mycket gnäll här. Jag tycker att Flamso har gjort ett bra jobb utifrån hans begränsade resurser. En jämförelse med ett 980Ti hade ju dock varit bättre eftersom det hade varit Ti mot Ti kort, men har testaren inte ett sådant så blir det svårt.
Det enda jag inte håller med om är att kylaren känns plastig. På mina 2 senaste MSI kort, 980Ti och 1060, tyckte jag kylaren kändes väldigt gedigen trots plasten. Enda kylaren som gett mig en bättre "ur lådan känsla" var nog mitt gamla Asus GTX 580 DCU2.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

galet pris, knappast prisvärt man måste fan vara rik för att ha råd att spela över fullhd det är ju fan sanslöst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

galet pris, knappast prisvärt man måste fan vara rik för att ha råd att spela över fullhd det är ju fan sanslöst...

Röker du cigg? Ett paket om dagen är ju vanligt, lägger man ner det så har man 16 000kr på ett år. Då kan du köpa två gtx 1080 ti. Jag köpte mitt 1080 ti för 8149kr. inte referens utan med tre fläktar.

Det finns runt en miljon rökare i sverige, på ett år ungefär slösar de bort över 16 miljarder kr per år på det, rätt sjukt. det är lite mer än hälften av skånes sjukvårds budget per år.

Om alla sveriges rökare hade samlat de pengarna så hade de kunnat köpa ett gtx 1080 ti åt hela skånes 1.25 miljoner invånare, och ändå ha kvar 6miljarder.

Permalänk
Medlem

Intressant.

Känner mig ganska nöjd över att inget 1080ti med eftermarknadskylare verkar gå att clocka högre än mitt FE. Fast litre tråkigt på samma gång. Skulle vara kul att se något monster till kort spräcka 2200mhz.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon41947:

Du får PM, tack för mig som medlem sedan 2004, jag önskar er på redaktionen lycka till!

Mest fjantiga jag sett sedan folk gick runt med häng.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av coopish:

Det är inte enbart detta test i sej folk klagar på utan hela konceptet med testpiloter och att dom får så stort utrymme på sidan. Jag med många vill läsa stora, djupa recensioner som följer en viss mall och kvalité vilket jag tycker Sweclockers har tappat iom testpiloter.

980ti-korten var det inga problem att recensera och ska nu testpiloter ta över recensionerna av 1080ti-korten så tycker jag Sweclockers tappar i kvalité och pålitlighet.

Vet du vad man kan göra?
Läs den inte om det nu är en test pilot.
Vet ni ens hur mycket tid det tar att göra såna här tester asså DJUP gående?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av andra94:

@Dimestam: Har inget emot att folk recenserar men när det nämns just detta i en recension på ett grafikkort som är topprestanda då har ni valt fel person att låta recensera ett top prestandakort.
Ofantligt dyrt ska inte förekomma i en recension på ett topkort. Sen är min personliga åsikt att testpiloter mer testar extra utrustningar såsom möss,headset,nätverksprylar allting runt om förutom komponenter.

@Flamso
---Tips---
Coil whine ? Borde göras som recensionen att på testexemplaret förekommer detta. Man ska recensera en produkt som att man får en hel vara dvs en utan coilwhine (Lider man av coilwhine så ska kortet returneras som DOA PUNKT.

Väldigt plastigt ? Det är hårdplast som inte flexar, rimligt negativ synpunkt såklart, men här får vi kanske tänka på just bendgate, hur mycket bendgate osv skulle vi få? "Plastigt pga materialvalet" för mig som person är plastigt när det knackar om saker osv och plasten känns mjuk. Kanske borde varit:
"Materialvalet av kåpan"?

Bra recension i övrigt för kortets prestanda osv, lite besviken på överklockningsfasen dock. Men när man nämner att ett top prestanda kort är "Ofantligt dyrt" då är man inte rätt person att recensera kortet. Detta kort riktar sig till dom som vill unna sig det extra och då får det kosta.

Ovanstående ska inte tas som klagomål utan konstruktiv kritik, bra test överlag tycker bara utslaget är av fel ordval

Fast det är ofantligt dyrt, och Titan Xp är äckligt dyrt.

För ett plastigt p12 look kort.

Det är vad jag tycker.
Titan kosta förut 7200 vid release, nu kostar top korten utan Titan 9k.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Storage Jar:

Intressant.

Känner mig ganska nöjd över att inget 1080ti med eftermarknadskylare verkar gå att clocka högre än mitt FE. Fast litre tråkigt på samma gång. Skulle vara kul att se något monster till kort spräcka 2200mhz.

Det är bara ren jävla tur med chippen ingenting annat, gå in på OCN eller Kinpin forum och läs varför det skalar som det gör vid LN2 vs vatten/ luft.

Mitt ena 1080 tex klarar 2230MHz på luft singel 8 pin och referens PCB.
Finns 1080 med extra faster och 2x 8 pin som inte ens klarar 2100.
Det är inte som på tex 700 serien där ett övervoltat 780ti gick från 1000 klock till 1550MHz med voltmod + custom BIOS.

Min Titan första tex gick från 837MHz stock till 1450MHz i 4-WAY SLI och singel 1520 två av korten, men ja dom drog 500W styck minst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Administrativ avgift

@tvelander: Hört talas om mister dollar? Sen får vi inte glömma fru ränta.....

Att kalla något svindyrt? Svindyrt jämfört med vad? Andra 1080TI? Vilka andra topkort kan du jämföra med? Därav bör det stå: Dyrare än andra modeller av 1080TI eller dylikt.

Look är personligt jag gillar utseendet , inte alltför blingbling och ser relativt stilrent ut.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Varför klagar ni på testpiloten?
Han har inte samma resurser som Sweclockers har.
Han kan precis som andra behövs hjälp med formuleringar ibland för att vissa ordval ibland kan få folk att gå inspinn för ingenting. Finns endel kommentarer tidigare på detta.
Tycker det är Sweclockers som brustit i sitt redaktionella arbete med att granska och förbättra artikeln. Det är inte heller första gången ja märker detta.
Testpilot projektet kan säkert fungera men Sweclockers får nog allt lägga ner lite energi tycker jag. Tills detta sker tycker jag kritiken är klart befogad (ej på testpiloten).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror många i tråden har missat poängen med test piloterna

för de som hoppade direkt in till tester m.m står det såhär på första sidan i testet

Citat:

SweClockers testpiloter är recensioner av och för medlemmarna i forumet. Erfarna datorentusiaster får tillfälle att på egen hand testa och dela med sig av erfarenheterna från de senaste produkterna i datorvärlden.

Syftet med denna typ av recension är inte att kontrollera varje specifikation, presentera mängder av testresultat och lämna detaljerade omdömen. Här får alla istället ta del av personliga reflektioner från tvättäkta entusiaster, alla med många års erfarenhet av högoktaniga datorkomponenter i bagaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@tvelander: Hört talas om mister dollar? Sen får vi inte glömma fru ränta.....

Att kalla något svindyrt? Svindyrt jämfört med vad? Andra 1080TI? Vilka andra topkort kan du jämföra med? Därav bör det stå: Dyrare än andra modeller av 1080TI eller dylikt.

Look är personligt jag gillar utseendet , inte alltför blingbling och ser relativt stilrent ut.

Du tycker det är snyggt? Jämfört med vad? Andra 1080TI? Vilka andra topkort kan du jämföra med? Därav bör det stå: Snyggare än andra modeller av 1080TI eller dylikt.

Prislappen är även den personlig... om någon tycker det är svindyrt, så är det svindyrt för den personen.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Jävligt mycket gnäll här. Jag tycker att Flamso har gjort ett bra jobb utifrån hans begränsade resurser.

Skrivet av Triton242:

Varför klagar ni på testpiloten?
Han har inte samma resurser som Sweclockers har.

Nästan ingen här klagar på Flamso.

Folk klagar på att Sweclockers inte recenserar marknadens bästa grafikkort själva, vilket leder till en recension som kanske inte är så djup som man hade hoppats på om man är intresserad av detta kortet + principen att dom låter (tekniskt sett) lekmän sitta och skriva artiklar åt dom medans dom själva tjänar på det.

Jag kan tycka att testpiloter är en bra idé i viss mån, när det gäller lite mer specifika och udda produkter - men när det kommer till någon riktigt stor produkt som t.ex. detta grafikkortet, ja då vill jag och många andra helt enkelt ha en lite mer "professionell" (tolka det hur ni vill) recension på produkten.

Om det blir praxis med testpiloter på denna typen av produkter, ja då kommer tyvärr Sweclockers inte längre vara min go-to nättidning för information om ny hårdvara, då jag ser det som en negativ utveckling. Nu hoppas jag naturligtvis inte att så är fallet, och att detta är mer en one-off.

Sen är det så klart bättre med en testpilotsrecension av en produkt än ingen recension alls - så länge (och detta är viktigt) testpilotsrecensionerna inte gör att SweC-redaktionen känner att "meh, vi behöver/orkar inte recensera denna produkten själva, vi sätter en testpilot på det istället", samt att testpiloten inte ger en helt annan (felaktig) bild av produkten än vad majoriteten av etablerade hårdvarurecensenter gör.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristers bensin:

Alla Nvidia/AMD kort har coil whine till en viss grad. Coil whine varierar från kort till kort och nätagg till nätagg.

Märkligt. Jag har aldrig haft spoltjut på nåt av mina (14-16st? ca. 50/50 nVidia/ATI+AMD) grafikkort, bara på ett Corsair CX-agg för några år sedan. Och nej, jag hör inte dåligt

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index