AMD Radeon RX 580 och RX 570 från Sapphire och Powercolor

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 580 och RX 570 från Sapphire och Powercolor

Med en förfinad variant av Polaris under bältet utmanar AMD i mellanklassen med nya Radeon RX 500-serien. SweClockers sätter tänderna i två modeller på prov i en rykande färsk testsvit.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Tackar, bra och omfattande recension av hårdvara som brukligt!

Permalänk
Medlem

RX 500 serien borde ha varit Polaris RX 400 serien från ifjol.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kul med nytt testupplägg, så credit för det! Några planer på att ta med Vulkan också? Doom är ju en högteknologisk motor som svarar och skalar bra med all möjlig hårdvara. Ett fint spelexempel att kunna ta med.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam

Bra test överlag.
Om det är något jag gärna skulle se annorlunda, är det mindre uppskruvade inställningar i höga upplösningar, korten ger ju som ni säger inga njutbara hastigheter där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Enigma:

Kul med nytt testupplägg, så credit för det! Några planer på att ta med Vulkan också? Doom är ju en högteknologisk motor som svarar och skalar bra med all möjlig hårdvara. Ett fint spelexempel att kunna ta med.

Doom är inte en spelmotor det är ett spel. Doom's motor heter id Tech 6

Förövrigt väldigt roligt att se att Fury X spöar deras nya kort i högre upplösning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

3 färska lax för ett nytt kort som inte presterar mkt bättre än ett 4 år gammal Radeon 290X

Bra produkt, tolkningsfråga

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Enigma:

Kul med nytt testupplägg, så credit för det! Några planer på att ta med Vulkan också? Doom är ju en högteknologisk motor som svarar och skalar bra med all möjlig hårdvara. Ett fint spelexempel att kunna ta med.

Vi kikade på just Doom men det är för lättdrivet att ha med som ett vettigt test. Spelet har ett FPS-tak på 200 som 1080 Ti slår i ganska enkelt, och det går inte att ändra det heller.

Hade hoppats att Superposition hade både DX12 och Vulkan, men man kan tydligen inte få allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Doom är kanske inte så bra som test då, det är desto bättre som exempel på ett väl optimerat spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Kenneth:
Speaking of, varför saknas 1080Ti i graferna, ingen tid att testa den?

Permalänk
Medlem

Kul att Fury X står sig bra mot 1070 och 1080 i flera titlar i högre upplösningar, AMD Fine Wine Technology.

Jag har varit inställd på att köpa Vega, men eftersom Fury X fungerar bra så är det möjligt att vänta på high-end varianterna såsom MSI Lightning, Devil, ASUS Matrix, mfl, förhoppningsvis kommer även Vega X2, vore drömmen.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av str8forthakill:

@Kenneth:
Speaking of, varför saknas 1080Ti i graferna, ingen tid att testa den?

Stämmer bra. Hade otroligt mycket strul med testandet som tog massa tid. Vi kommer komplettera tabellerna med fler kort nu innan nästa recension

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

Egentligen borde INGEN bli förvånad över detta

Citat:

DirectX 12 fortsätter också att vara generellt mer opålitligt ställt mot DirectX 11. Det handlar om bland annat krascher, oväntade hack, svårförklarade prestandatapp och inkonsekventa resultat. Implementationen skiljer mellan olika titlar, men totalt sett strular det nya gränssnittet magnituder mer än det gamla – både för Radeon och Geforce.

Det är rätt ovanligt att man går över från ett API med högre abstraktionsnivå till lägre, orsaken är att högre abstraktion gör det möjligt att enklare hantera skillnader mellan underliggande HW.

Och så här långt är det knappast någon jättefördel för NÅGON GPU i DX12. Över de fyra spel som jämfördes mellan DX11 och DX12

  • RX 580 vinner 3 % i genomsnittlig FPS med DX12

  • Fury X vinner 5 %

  • GTX 1060 tappar 6 %

  • GTX 1080 tappar 1 %

Den fördel som finns, den enda fördel någon borde ha förväntat sig, kommer när man har en väldigt kraftigt GPU jämfört med CPU. Men då en typisk spel PC nästan alltid är helt GPU-bunden så finns ju egentligen ingen fördel med lågnivå APIerna.

Finns ändå en grupp enheter som tjänar på DX12: laptops med iGPU! Vinsten här är att CPU-lasten minskar med DX12, mer av TDP kan då läggas på iGPU vilket då förbättrar spelprestanda.

Saker som multi-engine ("async compute") skulle utan problem kunna ha lagts till i ett API på DX11 nivå, det är exakt vad Apple gjort med sitt Metal och av alla moderna GPU APIer är Metal nog den som visat sig bäst anpassad till dagens krav. Så vinsten med "low-level" API känns ändå rätt svårt att motivera, var det inte svårt nog att tillverka spel innan man dumpade saker som minneshantering och lastbalansering mellan CPU-kärnor i knät på spelutvecklare?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

@Kenneth: Apropå fler test, jag vet ett, som jag med flera, skulle tycka vore Ryzligt intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare

@Kenneth: ett intressant snabbtest med t.ex. GTX1080 Ti och vid tillfället snabbast tänkbara AMD-kort skulle vara jämförelse mellan DX11 och DX12 där CPU-delen är rejält nedklockad.

Gärna kombinerat med test med 2C/4T, 4C/8T, 6C/12T och 8C/16T.

Här borde man se klart fördel för DX12, framförallt när antal CPU-kärnor ökar. Om det inte blir en relevant fördel för DX12 här lär det knappast bli någon större framgångssaga framöver.

För nog måste ni ha massor med tid när ni bara rullar tummarna?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Yoshman:

@Kenneth: ett intressant snabbtest med t.ex. GTX1080 Ti och vid tillfället snabbast tänkbara AMD-kort skulle vara jämförelse mellan DX11 och DX12 där CPU-delen är rejält nedklockad.

Gärna kombinerat med test med 2C/4T, 4C/8T, 6C/12T och 8C/16T.

Här borde man se klart fördel för DX12, framförallt när antal CPU-kärnor ökar. Om det inte blir en relevant fördel för DX12 här lär det knappast bli någon större framgångssaga framöver.

För nog måste ni ha massor med tid när ni bara rullar tummarna?

Det kan vara ganska spännande faktiskt. Ska kika på det, men tyvärr lär det få vänta tills efter Computex. Mycket saker som händer på samma gång, i vanlig ordning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vi kikade på just Doom men det är för lättdrivet att ha med som ett vettigt test. Spelet har ett FPS-tak på 200 som 1080 Ti slår i ganska enkelt, och det går inte att ändra det heller.

Hade hoppats att Superposition hade både DX12 och Vulkan, men man kan tydligen inte få allt

Instämmer på allt förutom att det snarare är väloptimerat än lättdrivet. ID kan sina grejjer

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

RX 500 serien borde ha varit Polaris RX 400 serien från ifjol.

Det är lite som att säga att 1080Ti borde varit 1080 från ifjol...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Inte menat till de som gjort artikeln utan till AMD:

- [TOM]

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

*gäsp*

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Bör man köpa RX 570/580 om man sitter på ett GTX 960 eller ett R9 280x? Eller ska man vänta på Vega och Volta?

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

@Alotiat:
Du kommer inte få en "wow" upplevelse, har du så dålig prestanda i spel att du inte kan tolerera att spela något kan det nudga dig över gränsen till att du kan tolerera det.

Permalänk
Medlem

Energieffektiviteten är rent tragisk på dessa kort.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Bra test @Kenneth
Måste ändå säga att det är lite kul att se Fury X ifall inte är hjälplöst efter 1070 korten, verkar som man ständigt förbättrar drivrutinerna till kortet.
Bla bla 480->580 tänker jag inte ens kommentera...

Edit:
@SweMerlin om det ändå tog slut där. Men men nu tänker vi på något roligare som VEGA eller rostade jordnötter som jag helt plötsligt fick ett craving för!

Permalänk
Medlem

Hade räckt med en artikel som bara innehöll "RX580 är en RX480 med 5 mer fps" och inget mer, lol. Men antar det hade vart en tråkig artikel.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om polaris 20 som det pratas om i artikeln, var kommer det ifrån?
Står det polaris 20 i informationen Sweclockers fått med från AMD?
Jag har inte sett ett något officiellt från AMD som nämner polaris 20, det enda jag sett med polaris 20 är i teknikpressen innan RX 500-serien när det endast varit obekräftade rykten.
Jag finner det väldigt onödigt att AMD skulle döpa om denna lansering till polaris 20 istället för polaris 10, jag ser ingen anledning till det.

Angående RX 580 och 570 så är jag mer intresserad av undervolt på dem och se hur det presterar då?
Effektförbrukningen som är hög kan minskas via radeon chill men det gör sig inget bra i ett test så länge man inte testar möjligheten till effektbesparing.
RX 560 är det kortet jag helst vill se jämfört med RX 460 men de kortet har inte hittat ut på marknaden än.
RX 550 som är nytt är jag även lite nyfiken på.

Permalänk
Medlem

Lite synd att amd inte passade på att utnyttja detta lite bättre med t.ex snabbare minnen eller tom köra gddr5x i 6gb varianter och sedan gjort korten till mini..

Detta var lite lamt måste jag nog säga ändå xD bra nonetheless att priset sjunker .. men som sagt amd kunde varit lite mer kreativa och faktiskt slagit en riktig homerun

Permalänk
Medlem

Jaja skulle jag rekommendera ett midrange så känns 580 som det bättre köpet kontra 1060.

Själv väntar jag på vega.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jaja skulle jag rekommendera ett midrange så känns 580 som det bättre köpet kontra 1060.

Själv väntar jag på vega.

Kollar man Swec's test(dock några månader gammalt) på 1060 och jämför prestandan överklockat mot 580 överklockat verkar det som 1060OC drar det längsta strået. 1060n är några hundringar dyrare men ~100W lägre effektförbrukning vid OC.

Kan tänkas jag har tolkat resultaten som fan tolkar bibeln....

1060

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Bra och intressant test/artikel. Kul att Superposition fick vara med.

Var tvungen att köra både Superposition och Tomb Raider nu och fick ett "något" högre resultat än 480/8GB-kortet i testet. Tar det som en bekräftelse på att min milda klockning är sweetspot och on-spot...för mig.

Keep up the good work

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |