Olika bakgrundsbilder till 2 skärmar?

Permalänk

Olika bakgrundsbilder till 2 skärmar?

Hallå!

Nu är det så att jag nyss skaffat en andraskärm och försöker få det så att jag har olika bakgrundsbilder på båda, jag vet hur man ändrar de individuellt men de ändras bara till samma (så att båda har samma) igen. Detta är ett problem eftersom att min andraskärm är fyrkantig så min vanliga bild fungerar inte.

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

Jag använde DisplayFusion en gång i tiden när jag hade 2 skärmar. Kanske kan vara en lösning.

Permalänk
Medlem

DisplayFusion, UltraMon, MultiMon

Är väl de program jag känner till man kan ändra bakgrundsbild individuellt med olika upplösningar och aspekter.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk

Tack så mycket! Ska testa de

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

Annars har du wallpaper engine från steam, väldigt roligt och lite annorlunda, du kan sätta individuel bakgrund på varje skärm, du kan skapa egen hemsida och använda som bakgrund ( togs bort i windows 10 ) du kan ha en video som spelar, bakgrund som reagerar på ljud etc

denna kör jag med då jag tycker den är soft, fast den blåa varianten
https://www.youtube.com/watch?v=xuCHbZtEFwk

Permalänk
Medlem

I Windows 10 är det bara att högerklicka på bakgrundsbilden och välja monitor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

@hulkenstrong: Jag vet men problemet var att båda blev samma tillslut igen eller så bytte de plats.

Displayfusion verkar fungera bra dock, får se hur länge det sitter

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjärnsläpp:

@hulkenstrong: Jag vet men problemet var att båda blev samma tillslut igen eller så bytte de plats.

Displayfusion verkar fungera bra dock, får se hur länge det sitter

Kunde varit bra ange det i första posten. Mer information om "sitt" problem gör det lättare föreslå hjälp. Det framgick bara att du fick samma bild på båda skärmarna, inte att du kunde få olika bilder men att dom ändrades till samma.

Att dom byter plats ska vara en egenskap i Windows 10 och att högerklicka via explorer. Som jag förstått det ska dom inte byta plats om man högerklickar via "settings--personalization". Men det var samma beteende oavsett om du angav olika via inställningar? Tråkigt i så fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Windows anser flera skärmar bredvid varandra vara en enda (det är därför du kan dra musen mellan de olika skärmarna, ex).

Jag tror det var DisplayFusion jag använde förut, och upptäckte att den klipper ihop de olika bakgrunderna i en separat bild och använder den som bakgrund. Så vill du göra det själv utan att installera något så öppnar du bara båda bilderna i typ Paint, lägger dem bredvid varandra, sparar, och använder den som bakgrundsbild (och använder "Tile" som placering iirc). Är de olika dimensioner spelar det ingen roll, det är bara placera den andra rätt, så att säga.

Är du osäker, ta en print screen på ditt skrivbord i Windows så ser du hur de båda bakgrunderna ligger i förhållande till varandra. Använd den print screenen som mall och lägg över de bakgrundsbilder du vill ha medan du bibehåller formatet och storleken. Spara som ny bild -> Använd som bakgrundsbild -> Automagi!

Detta fungerar också om du vill ha en avlång bild över flera skärmar, på två 1080p-skärmar ex så tar du en bild på 3840x1080 så fattar Windows vad du vill göra ganska automatiskt. Nackdelen är som du fått erfara, då Windows anser det vara endast ett skrivbord kan du bara lägga endast en skrivbordsbakgrund. Saxa ihop flera bilder till en är lösningen till det problemet.