Uppgradering / Nyköp av dator för spelande

Permalänk
Medlem

Uppgradering / Nyköp av dator för spelande

Tjena,

nu har det blivit hög tid att undersöka mina alternativ för att kunna spela spel utan något som helst lagg.
Då jag inte har någon särskild fördjupning i vad som man söker efter i hårdvara och för det mesta är nöjd bara sakerna fungerar som de ska vänder jag mig till er här på SC för att be om hjälp med att kunna spela spel som Overwatch och Path of Exile utan minsta lilla framedrop.

Jag undrar främst om det är möjligt att uppgradera, snarare än att sälja och bygga ihop en helt ny dator för att uppnå närmast fläckfri prestanda på nämnda spel.
Min misstanke är att jag gör rätt i att sälja vad jag har och därmed skära ned kostnaderna på vad jag sedan köper efteråt då jag har haft nuvarande hårdvara i närmare 4 år(~).

Budgeten ligger på som högst 10 000 sek, men som den smålänning jag är så föredrar jag alla förslag som ligger närmare 1 000 sek.

  • MB: ASUS M4A88TD-V Evo/USB3

  • CPU: AMD Athlon II X4 640 (3.00 GHz) [AM3 Socket]

  • RAM: Kingston (2gb, 2gb, 4gb, 4gb) DDR3-1333 SDRAM

  • GPU: XFX Radeon R9 280x

  • PSU: Corsair 650W

Som en liten fotnotsfråga undrar jag just hur pass stor skillnad en 144hz skärm gör att spela på? Jag har hört bra om det, men är skeptisk till om det är värt med en sådan skärm om inte GPU räcker måttet till att tillfredsställa vad skärmen försöker utöva.

Permalänk
Medlem

Kan du återanvända cassi och PSU eller har du tänkt att sälja hela gamla burken och köpa ny?

Permalänk
Medlem

Om du har 60 Hz idag och försöker spela Overwatch så är det absolut värt att byta till 144 Hz.
Det är natt och dag för FPS. Spelar däremot inte lika stor roll för PoE och liknande spel.

Det är inte något pretantiöst typ som att en förstärkare för 200 000 SEK är som natt och dag mot en för "bara" 50 000 SEK utan det är så extremt stor skillnad när man spelar FPS på en vettig skärm.

Jag trodde jag var full när jag spelade på en 60 Hz-skärm härom dagen.
Känns som det är fördröjning på musen men det är ju bara skärmen som är så långt efter.

60 Hz = 16,6 ms mellan varje bild.
144 Hz = 6,9 ms mellan varje bild.

Spelar du bara Mercy så behöver du nog inte byta skärm men annars ska du överväga det tycker jag.
G-sync är sjukt bra kan tilläggas men det gör skärmen än dyrare.

Permalänk
Medlem

Jag hade behållt nätaggregatet och grafikkortet samt köpt detta: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3359902&view=c

Har du ett chassi och hårddiskar så kan du ju givetvis fortsätta använda dem om du vill spara in en tusenlapp eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

Jag hade behållt nätaggregatet och grafikkortet samt köpt detta: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3359902&view=c

Har du ett chassi och hårddiskar så kan du ju givetvis fortsätta använda dem om du vill spara in en tusenlapp eller två.

Ser kanon ut, kan bara instämma.
Så kan du köpa ett vettigt grafikkort sen när plånboken tillåter.
T.ex. GTX 1070 eller vänta lite längre på de nya AMD-korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brummond:

Kan du återanvända cassi och PSU eller har du tänkt att sälja hela gamla burken och köpa ny?

Jadå, både chassi och PSU kan jag tänka mig att återanvända.

Skrivet av Yomster:

Om du har 60 Hz idag och försöker spela Overwatch så är det absolut värt att byta till 144 Hz.
Det är natt och dag för FPS. Spelar däremot inte lika stor roll för PoE och liknande spel.

Det är inte något pretantiöst typ som att en förstärkare för 200 000 SEK är som natt och dag mot en för "bara" 50 000 SEK utan det är så extremt stor skillnad när man spelar FPS på en vettig skärm.

Jag trodde jag var full när jag spelade på en 60 Hz-skärm härom dagen.
Känns som det är fördröjning på musen men det är ju bara skärmen som är så långt efter.

60 Hz = 16,6 ms mellan varje bild.
144 Hz = 6,9 ms mellan varje bild.

Spelar du bara Mercy så behöver du nog inte byta skärm men annars ska du överväga det tycker jag.
G-sync är sjukt bra kan tilläggas men det gör skärmen än dyrare.

Det är så pass stor skillnad alltså! Då är det dags för mig att göra mig av med mina två skärmar och ersätta med feting 144 hz istället.
Undrar om jag kommer känna mig nykter efter bytet till 144 då när jag alltid tidigare bara kört 60, hehe

Skrivet av Wezter96:

Jag hade behållt nätaggregatet och grafikkortet samt köpt detta: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3359902&view=c

Har du ett chassi och hårddiskar så kan du ju givetvis fortsätta använda dem om du vill spara in en tusenlapp eller två.

Ja, chassi och hårddiskar behåller jag de som jag redan har istället för att köpa nya. Tack för listan, om ingen annan i tråden kommer med annat tips så beställer jag det där i slutet av månaden och litar på ditt omdöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Populus:

Det är så pass stor skillnad alltså! Då är det dags för mig att göra mig av med mina två skärmar och ersätta med feting 144 hz istället.
Undrar om jag kommer känna mig nykter efter bytet till 144 då när jag alltid tidigare bara kört 60, hehe

Gör dig inte av med skärmarna. Kör tre!
Jag kör en 144 Hz i mitten och en 60Hz på vardera sidan (och en ovanpå).

Tänk på allt som händer i Overwatch - ganska mycket.
Tänk dig då att allt detta fördröjs med nästan 10 ms om du kör 60 Hz i stället för 144 Hz.
Varje sak du får reda på får du reda på nästan 10 ms senare.
Du reagerar 10 ms långsammare på ALLTING.
Detta är ju inte bara när Reins E kommer flygande eller när Hanzo tittar ut bakom ett hörn.
Det är alla positioner, var alla siktar, var de är på väg, vem som håller på att dö.
Säg att du bara har koll på 50 saker per sekund vilket jag tror är väldigt lågt.
Det är en sammanlagd informationsfördröjning på nästan 500 ms dvs en halv sekund per sekund bara på grund av skärmen.
Du fattar ju beslut om vart du ska gå, vart du ska sikta, var laget behöver vara, vilka abilities du ska använda baserad på denna informationen. Många beslut baserade på upp till 16,6 ms gammal information. Detta är dessutom bara i skärmen, grafikkortet har ju haft en stund på sig att skapa bilden också.
När du siktar på någon så är du 10 ms efter en 144Hz-skärm när du ska reagera efter att de vänt om.
Visst är 10 ms väldigt lite men för varje sak som händer så blir det ytterligare 10 ms.

Go for it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Gör dig inte av med skärmarna. Kör tre!
Jag kör en 144 Hz i mitten och en 60Hz på vardera sidan (och en ovanpå).

Tänk på allt som händer i Overwatch - ganska mycket.
Tänk dig då att allt detta fördröjs med nästan 10 ms om du kör 60 Hz i stället för 144 Hz.
Varje sak du får reda på får du reda på nästan 10 ms senare.
Du reagerar 10 ms långsammare på ALLTING.
Detta är ju inte bara när Reins E kommer flygande eller när Hanzo tittar ut bakom ett hörn.
Det är alla positioner, var alla siktar, var de är på väg, vem som håller på att dö.
Säg att du bara har koll på 50 saker per sekund vilket jag tror är väldigt lågt.
Det är en sammanlagd informationsfördröjning på nästan 500 ms dvs en halv sekund per sekund bara på grund av skärmen.
Du fattar ju beslut om vart du ska gå, vart du ska sikta, var laget behöver vara, vilka abilities du ska använda baserad på denna informationen. Många beslut baserade på upp till 16,6 ms gammal information. Detta är dessutom bara i skärmen, grafikkortet har ju haft en stund på sig att skapa bilden också.
När du siktar på någon så är du 10 ms efter en 144Hz-skärm när du ska reagera efter att de vänt om.
Visst är 10 ms väldigt lite men för varje sak som händer så blir det ytterligare 10 ms.

Go for it!

hehe, jag tror att marginalen för reaktionstid är avsevärt mycket större än dessa millisekunds skillnader och väger mycket mer än de tekniska marginalerna man kan förbättra med ny och bättre skärm. Ljuset från skärmen till mina ögon färdas fortfarande lika fort och jag tror inte det hjälper så mycket att luta sig närmare fram heller.
Men det är absolut inte att säga att jag inte kommer skaffa en schyst 144hz skärm för jag tror bilden kommer flyta bra mycket bättre med en.

Körde med tre skärmar ett tag förr men har nu börjat spela mer och behöver därför inte tre eller ens två skärmar; tror en 144hz värsting-skärm kommer vara the shiz. Men det är dock varmt rekommenderat att ha tre skärmar för de som surfar och eller arbetar mycket vid datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Populus:

hehe, jag tror att marginalen för reaktionstid är avsevärt mycket större än dessa millisekunds skillnader och väger mycket mer än de tekniska marginalerna man kan förbättra med ny och bättre skärm. Ljuset från skärmen till mina ögon färdas fortfarande lika fort och jag tror inte det hjälper så mycket att luta sig närmare fram heller.
Men det är absolut inte att säga att jag inte kommer skaffa en schyst 144hz skärm för jag tror bilden kommer flyta bra mycket bättre med en.

Körde med tre skärmar ett tag förr men har nu börjat spela mer och behöver därför inte tre eller ens två skärmar; tror en 144hz värsting-skärm kommer vara the shiz. Men det är dock varmt rekommenderat att ha tre skärmar för de som surfar och eller arbetar mycket vid datorn!

Reaktionstiden är hyfsat konstant per individ och den baseras ju på när något inträffar på skärmen. Om händelsen syns på skärmen 10ms tidigare så hinner man också klart med reaktionen 10ms tidigare. Alla tider blir ju bara en lång kedja och kan man korta en länk så blir hela kedjan kortare.