Intel tidigarelägger Skylake-X, Kaby Lake-X och Coffee Lake för att kontra AMD Ryzen

Permalänk
Medlem

Skylake.x tidigare är trevligt, men när kommer skylake-e ? som är den riktiga uppgraderingen av broadwell-e.
Skylake-x är ju bara nytt chip & samma finesser som broadwell-e.
1 steg upp på stöd för minnen & stöd för den nya processorn, men annars samma som x99 (som jag redan har så skylake-X känns meningslös att uppgradera till
Någon som vet när e varianten lanseras & om det kommer nån vettig processor där (motsvarande w2687 eller liknande)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det tätnar på med modellfamiljer för Intel idag tycker jag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

"Coffee Lake?" topkek. Sämsta namnet på länge från Intel.

Permalänk
Medlem

X är lagom intressant för mig såvida inga ordentliga pris justeringar kommer in i bilden, 6 kärnor mainstream kanske?

Köper iofs hellre en AMD rigg om jag ska vara helt ärlig, dels för att inresset att bygga AMD finns där och variera lite men också för att jag inte vill se en gigantisk jätte och en betydlig mindre CPU tillverkare som det ända att välja på. Vet inte vad som ska till för att senare Ryzen ska kunna kunna klocka en bra bit över nuvarande ± tak men det skulle iaf för mig personligen göra nästa gen Ryzen riktigt intressant.

Tror många hellre väljer Intel speciellt om dom justerar priserna också till det bättre men vad kommer isf att ändras i det långa loppet?

Permalänk
Medlem

Även om jag invänder mot "anti-parallellism" kommentaren, så måste jag erkänna att snubben har en poäng.

Vi har nått gränsen för hur snabba Cores kan klockas, just nu. Det ska till stora förändringar i arkitektur på både CPU & Mobo för att komma över 5ghz. Problemet här är inte så mycket hur komponenterna presterar, utan vart dom är. Det tar tid för signaler att färdas, och när klockhastigheten går upp så minskar sträckan en signal kan färdas inom en klockcykel. Mao, om processorn vill ha tillgång till minnet så får minnet inte ligga för långt bort.
En 12Ghz CPU skulle kräva att i princip allt CPU'n behöver är inbyggt på CPU'n.

Vill vi ha mer prestanda så måste vi köra parallellt, men detta kräver att man kan programmera parallellt. Just nu är det svårt att göra, för att programmeringsspråk är utvecklade för att köra en process som en process. Detta gör det svårt att parallellisera program, då man i princip måste specifikt dela upp processerna, vad som kör på vad.
Egentligen så skulle vi behöva ett programmeringsspråk som i grunden är byggt för parallellism, som kan dela upp arbetet från en process och kompilera för flera kärnor i den mån det är praktiskt.

Vi går just nu helt klart mot ett Core Wars, men det kommer att dröja innan vi ser prestanda i spel och sånt, som typiskt måste utveckla mot minsta antal cores tillgängligt. Singeltrådprestanda kommer fortfarande vara viktigt en lååång tid framöver.

Men, betänk detta. Ryzen har egentligen tillräcklig prestanda för att det inte ska spela någon roll såvida du inte kör 4K upplösning. I de flesta fall skulle jag vilja säga att Ryzen når upp till max refreshrate på monitor, mer prestanda än så är onödigt och blir bara till varmluft.
I dag så är Single thread performance viktigt, men vi kör ju så mycket mer än bara en "app". du har dussintals olika processer som behöver cpu%, och vill antagligen kunna ha Discord körandes, och en browser på skärm #2. Kanske till och med Streama till Twitch eller spela in till Youtube. Då vill man ha några extra cores till annat.

Just nu så är frågan egentligen, räcker singeltrådprestandan till ... ?
Själv sitter jag på en gammal jävla 2500K och får pyssla med CPU affinity om jag vill kunna spela in , streama, och spela samtidigt utan lagg. Och,, det funkar otroligt nog, men då kör jag Nvenc för komprimering av video och inte fullt så GPU krävande spel. För min del så skulle Ryzen vara en trevlig uppgradering, även om single thread prestandan är typ samma som jag har nu. Jag är dock tveksam till att hoppa på 1st gen architecture och har inga planer på att köpa Ryzen av den anledningen.

Det kommer helt klart bli intressant framöver efter en lååång svacka där väldigt lite har hänt på cpu fronten.

Permalänk
Medlem

Roligt för marknaden, inte lika roligt för någon som precis har fått en 7700K...

Känns lite som en spark mellan benen att de hade kunnat lägga till 2 extra kärnor så lätt.

Tror inte den blir dyrare än 7700K är nuvarande heller, för de har antagligen tagit ut grafikdelen.

Har skjutit upp mitt köp av nya dator så länge nu, så jag kommer försöka att inte bli för arg och förhoppningsvis kan uppgradera vid en bättre tidpunkt med 10 nm eller något.

Permalänk

Det var längesen vi hade konkurrens på CPU sidan så detta är välkommet. Blir bättre för oss konsumenter!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Men, betänk detta. Ryzen har egentligen tillräcklig prestanda för att det inte ska spela någon roll såvida du inte kör 4K upplösning.

4k upplösning är det minsta problemet för Ryzen, kan en processor klara 150 fps i 720p/1080p kan den klara det i 4k.

Skrivet av Lordsqueak:

I de flesta fall skulle jag vilja säga att Ryzen når upp till max refreshrate på monitor, mer prestanda än så är onödigt och blir bara till varmluft.

Inte i de flesta benchmarks där ute. Inte om man spelar på en 144Hz skärm. Men de flesta spel är väl kanske mer lättkörda än de som används i benchmarks.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Nu vart det hett om öronen

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd

är det inte 8+ kärnor till den breda massan så är det inte intressant.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Även om jag invänder mot "anti-parallellism" kommentaren, så måste jag erkänna att snubben har en poäng.

Vi har nått gränsen för hur snabba Cores kan klockas, just nu. Det ska till stora förändringar i arkitektur på både CPU & Mobo för att komma över 5ghz. Problemet här är inte så mycket hur komponenterna presterar, utan vart dom är. Det tar tid för signaler att färdas, och när klockhastigheten går upp så minskar sträckan en signal kan färdas inom en klockcykel. Mao, om processorn vill ha tillgång till minnet så får minnet inte ligga för långt bort.
En 12Ghz CPU skulle kräva att i princip allt CPU'n behöver är inbyggt på CPU'n.

Vill vi ha mer prestanda så måste vi köra parallellt, men detta kräver att man kan programmera parallellt. Just nu är det svårt att göra, för att programmeringsspråk är utvecklade för att köra en process som en process. Detta gör det svårt att parallellisera program, då man i princip måste specifikt dela upp processerna, vad som kör på vad.
Egentligen så skulle vi behöva ett programmeringsspråk som i grunden är byggt för parallellism, som kan dela upp arbetet från en process och kompilera för flera kärnor i den mån det är praktiskt.

Vi går just nu helt klart mot ett Core Wars, men det kommer att dröja innan vi ser prestanda i spel och sånt, som typiskt måste utveckla mot minsta antal cores tillgängligt. Singeltrådprestanda kommer fortfarande vara viktigt en lååång tid framöver.

Men, betänk detta. Ryzen har egentligen tillräcklig prestanda för att det inte ska spela någon roll såvida du inte kör 4K upplösning. I de flesta fall skulle jag vilja säga att Ryzen når upp till max refreshrate på monitor, mer prestanda än så är onödigt och blir bara till varmluft.
I dag så är Single thread performance viktigt, men vi kör ju så mycket mer än bara en "app". du har dussintals olika processer som behöver cpu%, och vill antagligen kunna ha Discord körandes, och en browser på skärm #2. Kanske till och med Streama till Twitch eller spela in till Youtube. Då vill man ha några extra cores till annat.

Just nu så är frågan egentligen, räcker singeltrådprestandan till ... ?
Själv sitter jag på en gammal jävla 2500K och får pyssla med CPU affinity om jag vill kunna spela in , streama, och spela samtidigt utan lagg. Och,, det funkar otroligt nog, men då kör jag Nvenc för komprimering av video och inte fullt så GPU krävande spel. För min del så skulle Ryzen vara en trevlig uppgradering, även om single thread prestandan är typ samma som jag har nu. Jag är dock tveksam till att hoppa på 1st gen architecture och har inga planer på att köpa Ryzen av den anledningen.

Det kommer helt klart bli intressant framöver efter en lååång svacka där väldigt lite har hänt på cpu fronten.

Fast är det verkligen hos språken problemet ligger? Det är väl själva "problemet" som ska lösas som är problemet, att jobben är beroende av andra jobb för att fungera. Alla trådar kan inte bara tuffa på med sina egna problem utan kräver information av andra.

Ta något som tex videokomprimering. Något som många verka tro skala linjärt med antal kärnor. Detta är dock oftast inte fallet då avc, hevc och de flesta vanliga codecs är GOP baserade, informationen från olika frames är beroende av varandra vilket gör att det slutar skala efter tag. För att utnyttja många kärnor måste man splitta filen i segment (vilket tex inte går att göra vid säg streaming eller andra former av realtidsvideoströmmar) eller köra flera parallelt. Tex så brukar jag köra HEVC transcoderingar på två olika maskiner, en med 48trådar i 2,5Ghz per kärna och en med 24trådar i 3.4Ghz per kärna. Den senare är snabbare... Och det är gäller inte bara HEVC, den är snabbare i nästan all "content creation" förutom vissa 3D-renderingar där kärnorna kan arbeta med "frames" som är oberoende av vandra. Dessa typer av renderingar börjas dock ersättas mer och mer av GPU-rendering. GPU-rendering för en relativt billig peng kan vara 20x snabbare än ett multicore monster.

Eller tex här, 7700k är bara snäppet långsammare än 5960X trots att den har dubbelt så många trådar. Fler trådar är inte automagiskt bättre, inte ens i videovärlden, även där måste man hålla koll på singeltrådprestanda.

Med det sagt så finns det jättemånga scenarion där det är jättebra med massa kärnor, men då är det ju oftast när man kan sprida olika problem över dom. Tex streaming med Ryzen, där man kan dedikera 8trådar till spel och 8trådar till komprimering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gremanz:

"Coffee Lake?" topkek. Sämsta namnet på länge från Intel.

Man behöver en "Sjö av kaffe" för att hålla sig vaken när ett program man öppnar laddar så sakta, eller vad kan de mena?

Permalänk
Medlem

Kommer Coffeelake CPU:er kunna användas i Z170 moderkort? Tänker eftersom det är samma socket.

Eller det kanske inte är konfirmerat om det går eller ej, men kan vara värt att fråga.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

Härligt att Intel kommer med något nu när Amd släppte sina ZEN cpu:er
gillar när det blir lite konkurrens!

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Sådärja, det där lär väl täppa igen truten på Intel-boys'en.
Alltså AMD har lyckats så pass bra med Ryzen att det oroar Intel och tvingas till ett strategiskt beslut. Detta är stort, tack AMD!

Själv sitter jag med:
i5-Haswell (bruksdator)
i5-Sky Lake (HTPC)
i7-Sandy Bridge (speldator)
i7-Sandy Bridge (speldator)
i7-Ivy Bridge (speldator)

Håller inte på något av "lagen", utan köper det som ger bäst prestanda för pengarna. Har börjat snegla på Ryzen för eventuell framtida uppgradering. Avvaktar och ser vad Ryzen 2 och Coffee Lake erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Roligt för marknaden, inte lika roligt för någon som precis har fått en 7700K...

Känns lite som en spark mellan benen att de hade kunnat lägga till 2 extra kärnor så lätt.

Tror inte den blir dyrare än 7700K är nuvarande heller, för de har antagligen tagit ut grafikdelen.

Har skjutit upp mitt köp av nya dator så länge nu, så jag kommer försöka att inte bli för arg och förhoppningsvis kan uppgradera vid en bättre tidpunkt med 10 nm eller något.

Hade varit ganska lugn om jag var du. 7700k är fortfarande en väldigt stark processor som du med stor sannolikhet kommer klara dig utmärkt på en bra tid framöver om du vill. När nya lanseringar sker så här regelbundet så är det sällan några monsterkliv med prestanda man ser. Man kan alltid "vänta lite till" när man ska köpa hårdvara, men det man köper idag är utdaterat imorgon ändå

Vill man alltid ha dom där extra 5-10% prestanda så får man helt enkelt uppgradera väldigt ofta. Men eftersom du valde en 7700k så lär dom extra trådarna inte vara något du behövde jättemycket då Ryzen nog hade varit ett naturligare val och jag skulle gissa på att 7700k och dom här nya chippen kommer prestera väldigt likt i spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 14ccKemiskt:

Förmodligen kommer Coffee Lake bara att innehålla en - dyr - 6-kärnig variant plus de gamla vanliga 4-kärniga med eller utan Hyperthreading.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför utan HT? Processorer utan någon form av SMT teknologi är ett utdaterat koncept. Framförallt när AMD visat att man faktiskt KAN lansera produkter med SMT för en mer skälig summa.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Så... Z370 är fortfarande LGA 1151, men kommer använda 6 kärnor (och antagligen 12 trådar då), men jag ser fortfarande inte varför LGA 2066 kommer använda quad-cores. Känns onödigt.. om inte Intel har tänkt göra en fuling och bara släppa -K varianten av Coffe lake som 6-core CPU, och resterande quad och hex-cores som låsta. Och därmed tvingar quad-core köpare att fortsätta köpa Kaby Lake och Kaby Lake-X

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag fattar inte hur man kan vara ett fan av bolag som inte klarar att konkurrera.

Nej juste, det var ju därför Intel valde att skjuta fram sina lanseringar. För det inte finns konkurrens.

Permalänk
Medlem

Hahahahaha! Men dra på trissor vad jag ska skratta hela vägen till butiken där jag ska köpa min Ryzen 7!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

"Coffee Lake?" topkek. Sämsta namnet på länge från Intel.

Hehe smaken är onekligen delad. Ett av de enklaste produktnamnen Intel lanserat som fastnade första gången jag läste om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Så... Z370 är fortfarande LGA 1151, men kommer använda 6 kärnor (och antagligen 12 trådar då), men jag ser fortfarande inte varför LGA 2066 kommer använda quad-cores. Känns onödigt.. om inte Intel har tänkt göra en fuling och bara släppa -K varianten av Coffe lake som 6-core CPU, och resterande quad och hex-cores som låsta. Och därmed tvingar quad-core köpare att fortsätta köpa Kaby Lake och Kaby Lake-X

Är väl inte konstigare än att det är ett alternativ om man behöver något specifikt som x299 erbjuder men inte behöver en sexkärnig? Nischat? Absolut. Onödigt? Njae, finns oftast användningsområden för det mesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Så... Z370 är fortfarande LGA 1151, men kommer använda 6 kärnor (och antagligen 12 trådar då), men jag ser fortfarande inte varför LGA 2066 kommer använda quad-cores. Känns onödigt.. om inte Intel har tänkt göra en fuling och bara släppa -K varianten av Coffe lake som 6-core CPU, och resterande quad och hex-cores som låsta. Och därmed tvingar quad-core köpare att fortsätta köpa Kaby Lake och Kaby Lake-X

De kommer skära i PCI express banorna och då kommer det troligen komma 4 kärniga cpuer till extreme plattformen med med banor tillgängliga.

Permalänk

Inte för att vara konspiratorisk men det har känts lite senaste tiden att Intel har slagit sig lite väl hårt för bröstet och medvetet dragit ut på lanseringar av olika processorfamiljer och skyllt på olika tekniska problem. Jag tänker främst på utvecklingstiden mellan Ivory Lake (gen 4) och Sky Lake (gen 6) som innebar att Broadwell i princip bara blev en parentes i historien. Jag känner igen detta sedan Pentium 4 eran då Intel betedde sig på liknande sätt och AMD började plocka marknadsandelar. Därför ska det bli mycket intressant och se hur Intel presterar med Coffee Lake. Sedan är det tråkigt att vi konsumenter blivit lidande av detta då Intel kunnat dra ut på utvecklingstiden och maximera vinsterna med existerande produkter istället för att ge oss bättre produkter.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel Celeron J1900@2 GHz| Asrock Q1900-ITX| 4GB DDR3L| Corsair Force 3 SSD 120 GB| WinTV HVR-2205 Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: Synology DS214play 3 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är en balansgång mellan att sälja tillräckligt bra och att inte kunna kapitalisera sin investeringar i utveckling, ungefär som alla andra varor i en marknadsekonomi alltså.
Nej, folk skulle sälja sin njure för att få tag på den.
"Antiparallellismen"...

Det är "några" fler problem att lösa än att vräka på med fysiska kärnor, och därför kommer ett fåtal snabba kärnor att vinna i de flesta scenarios för överskådlig framtid.
T.o.m. spelkonsoller har kört multicore-CPUer i över tio år. Tycker du inte att speltillverkare haft tillräckligt med tid att anpassa sig om det vore så enkelt att ändra?
Att få den snabbaste produkten på marknaden?

Jag fattar inte hur man kan vara ett fan av bolag som inte klarar att konkurrera.

Mig veterligen så tar det inte lång tid innan spelel till konsolerna utnyttjar systemet till max, så just konsoler är ett bra exempel på att man kan kräma ut mer prestanda genom att utnttja fler kärnor, bara man måste. Problemet är att dagens 90-talistutvecklare som läst något hippt nytt språk tycker det är besvärligt med TAP-möster och annat som möjliggör multitrådade lösningar på klassiskt enkeltrådade problem. Om utvecklare bara kunde lägga tid på att lära sig om TAP-möster så skulle vi vara mycket närmare bra multitrådning, även i spel faktiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ohfan! Jag trodde på ny sockel för coffee lake. Nu får AMD se till att rappa på med Zen 2. 4Ghz har dom inte mycket för!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant, ganska besviken på Ryzen i spel och 4a kärnor börjar bli snålt.
Får se om Intel vill sänka AMD för all framtid eller inte och släpper den till samma pris som 7700k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Att AMD måste elda under arslet på Nvidia och Intel för att det ska bli nån som helst utveckling...
Då blir det upp till den minsta att komma ikapp innan jättarna tar ett nytt kliv framåt, det blir ju så bakvänt när ingen ändå går o köper AMD, dom ska bara finnas på hyllorna som alternativ... 1060 säljer 4-5 ggr bättre än 480...?, även om AMD har en bättre produkt till lägre pris går alla o köper Nv/Intel.
Så bromsklossarna som drar in mest deg... Urs säger jag bara, AMD simply cannot win...

Personligen hade jag inte rört ett RX480 med en tång, men det är personligen. Andra får köpa vad de tycker passar, men jag håller mig på behörigt avstånd från deras produkter tills de skärpt sig på drivarbiten, kanske när fiskar går på land.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Personligen hade jag inte rört ett RX480 med en tång, men det är personligen. Andra får köpa vad de tycker passar, men jag håller mig på behörigt avstånd från deras produkter tills de skärpt sig på drivarbiten, kanske när fiskar går på land.

Allt detta gnäll om drivrutiner.
Haft AMD I ca 10 år nu, aldrig haft ett problem med drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Personligen hade jag inte rört ett RX480 med en tång, men det är personligen. Andra får köpa vad de tycker passar, men jag håller mig på behörigt avstånd från deras produkter tills de skärpt sig på drivarbiten, kanske när fiskar går på land.

Sedan tittar man på drivrutinerna som Nvidia och Intel spottat ut de senaste två åren och ser att de har tom. varit värre än AMDs som varit hyfsat stabila. Framförallt Intels drivrutiner är så värdelösa att man storknar..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds