Nästan tre fjärdedelar av den totala spelförsäljningen sker digitalt

Permalänk
Melding Plague

Nästan tre fjärdedelar av den totala spelförsäljningen sker digitalt

Spelförsäljningen via digitala plattformar har ökat markant de senaste åren. Enligt en ny rapport sker nästan tre fjärdedelar av den totala spelförsäljningen i USA digitalt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Många år sedan man köpte ett spel eller liknande i fysisk form! Tror trenden kommer fortsätta i samma riktning särskilt när det oftast är dyrare med fysiska kopior och många inte ens har en läsare i sin dator nuförtiden..

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Är dock störtlöjligt att man kan få tag i en fysisk kopia billigare än digitalt i de flesta fall, borde ju för fan vara det motsatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfgrin:

Är dock störtlöjligt att man kan få tag i en fysisk kopia billigare än digitalt i de flesta fall, borde ju för fan vara det motsatta.

Bäst är ju när det "fysiska" spelet är en nedladdnigskod...

Permalänk
Skrivet av Wolfgrin:

Är dock störtlöjligt att man kan få tag i en fysisk kopia billigare än digitalt i de flesta fall, borde ju för fan vara det motsatta.

Vart händer detta? Jag har aldrig varit med om något sånt...

Permalänk
Medlem

Går ju inte ens att köpa spel i fysisk form i dag till PC så ja inte alls konstigt att majoriteten köper digitala kopior. Nu får man en tom låda med en kod i, man äger värkligen ingenting och har noll kontroll över skiten.

Har fortfarande datorer som kör mina spel på skiva från 90 talet som jag sparat. Har även en hög 360 spel och ett par konsoler.

Permalänk
Inaktiv

Har spelen på xbox one och ps4 onlineköp blivit billigare? Förr så var spelen där flera hundralappar dyrare, vilket gjorde att få köpte dem där? Min gissning till detta var att Sony och Microsoft inte ville prispressa spelen och göra dem billigare.

Angående köpa online så gäller det all mjukvara idag, ytterst få mjukvara finns ej att ladda hem, en del exklusivare mjukvara kräver dock hårdvarulås av olika slag. Men ändå, mjukvaran finns att ladda gem

Permalänk
Medlem

Gamestops konkursansökan tyder väl på samma utveckling här i Sverige också.
Frågan är om vi inte ligger minst 5 år före USA i digital konsumtion, vilket är föga förvånande med tanke på bredbandssituationen i staterna.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Går ju inte ens att köpa spel i fysisk form i dag till PC så ja inte alls konstigt att majoriteten köper digitala kopior. Nu får man en tom låda med en kod i, man äger värkligen ingenting och har noll kontroll över skiten.

Har fortfarande datorer som kör mina spel på skiva från 90 talet som jag sparat. Har även en hög 360 spel och ett par konsoler.

Beror på var du köper "skiten"

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

"include ... mobile apps and social network games"
Har lite svårt att tänka mig hur dessa ens skulle kunna säljas i fysiska kopior.. Varför ens nämna dessa i en sådan undersökning? De kommer ju självklart dra upp den digitala andelen.
Hade ju vart lite trevligare om det fanns en fysisk variant av det hela för att på så vis kunna jämföra dem, t.ex. fysiska spel jämte digitala spel (på en dator), som jag trodde det hela handlade om.

Skrivet av Wolfgrin:

Är dock störtlöjligt att man kan få tag i en fysisk kopia billigare än digitalt i de flesta fall, borde ju för fan vara det motsatta.

Är man "lat" så får man allt ta och betala det lilla extra som det kostar

Sen är det väl inte så konstigt att digitala spel kommer att hamna före med tanke på hur få CD/DVD-läsare som finns i datorer nuförtiden. Samt att internethastigheterna ökat så pass mycket som dem gjort.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Gamestops konkursansökan tyder väl på samma utveckling här i Sverige också.
Frågan är om vi inte ligger minst 5 år före USA i digital konsumtion, vilket är föga förvånande med tanke på bredbandssituationen i staterna.

I varenda stad fanns det rena både musik, film och spelbutiker för inte länge sedan. I byhålan jag bor i nu fanns för 10 år sedan 1 megastor filmbutik, 1 spel/filmbutik, en elkejda med mycket spel, 2 datorbutiker som hade mycket spel hemma, en konsolmoddbutik som hade några spel..
Idag finns bara 1 datorbutik kvar som inte har några spel i butiken, men de kan säkert ta hem på beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

"include ... mobile apps and social network games"

Någon som läser

När mobilspel är inräknat så blir det ganska missvisande. Vill hellre se statistik över konsolköp och för PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maldergho:

Vart händer detta? Jag har aldrig varit med om något sånt...

Oftast gäller detta för nya AAA-titlar för PC, åtminstone. Steam ockrar alltid på med 60€ för en ny titel, medans den inte sällan kostar någon hundralapp mindre på skiva i butik.

Skiva vill jag inte ha, men det händer att jag köper "fysiskt" om jag är 100% säker på att det är en Steam-kod man får.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfgrin:

Är dock störtlöjligt att man kan få tag i en fysisk kopia billigare än digitalt i de flesta fall, borde ju för fan vara det motsatta.

Du betalar extra för att spara tid och energi genom att beställa digital kopia. Så jag kan faktiskt förstå att det kan vara dyrare online ibland.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jehuty:

Någon som läser

När mobilspel är inräknat så blir det ganska missvisande. Vill hellre se statistik över konsolköp och för PC.

Ja min gissning är att det skiljer sig mycket, jag tror att konsolspel än idag säljer bättre fysisk. Nu var det ett tag sedan jag startade min ps4, men sist när jag kollade så sparade jag typ 150kr på att köpa det aktuella spelet i butik än online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maldergho:

Vart händer detta? Jag har aldrig varit med om något sånt...

Jag köpte far cry 4 och diablo 3 + expansion för 200kr billigare respektive 190kr billigare än online med skivor.
Tog bara koderna, aktiverade på uplay och battlenet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Har spelen på xbox one och ps4 onlineköp blivit billigare? Förr så var spelen där flera hundralappar dyrare, vilket gjorde att få köpte dem där? Min gissning till detta var att Sony och Microsoft inte ville prispressa spelen och göra dem billigare.

Angående köpa online så gäller det all mjukvara idag, ytterst få mjukvara finns ej att ladda hem, en del exklusivare mjukvara kräver dock hårdvarulås av olika slag. Men ändå, mjukvaran finns att ladda gem

Beror på vem som lanserar spelen samt platform. T.ex. de flesta indie titlar kostar oftast lika på alla plattformar, Sony's egna titlar är oftast billigare än fysiska, EA Ubisoft och andra AAA studios oftast mycket dyrare o.s.v.

Ibland blir spelen även billigare då både Xbox samt PS4 har t.ex. Svenska priser och inte Euro priser, t.ex. Steam har vi oftast rejält dåligt pris i Sverige då spel som släpps fysiskt är t.ex. oftast billigare än på Steam, åt andra sidan finns det många andra butiker man kan välja och ibland få ner priset en hel del, går förvisso med en hel del konsol spel också men inte till lika stor utstrekning då bara fåtal digitala spel säljs via andra leverantörer.

Priset på spel sjunker dock fortast på PC men reor är också väldigt vanligt på konsoll, t.ex. just nu slutade en stor påsk rea på PSN där man kunde få tag på ganska många bra nya spel som bara släptes för någon månad sedan för mer än 30% av, t.ex. Nioh.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Gamestops konkursansökan tyder väl på samma utveckling här i Sverige också.
Frågan är om vi inte ligger minst 5 år före USA i digital konsumtion, vilket är föga förvånande med tanke på bredbandssituationen i staterna.

Varför är det förvånande? vad jag upplever det som har USA betydligt sämre internet än oss.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maldergho:

Vart händer detta? Jag har aldrig varit med om något sånt...

Det händer rätt ofta om man jämför Steam emot svenska nätbutiker (Dustin, Komplett, Webhallen, etc). Nu är det ett bra tag sedan mitt exempel gäller, men när Borderlands 2 släpptes kostade det, om det var 50 euro på Steam, jag köpte det vid samma tillfälle för 220 Kr på Dustin, inkluderat med frakt. Detta händer dock än idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Varför är det förvånande? vad jag upplever det som har USA betydligt sämre internet än oss.

Exakt, "...föga förvånande"

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Exakt, "...föga förvånande"

My bad...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara jag som föredrar fysisk produkt som man kan ha i hyllan sedan?

Permalänk
Medlem

Har inte ens blu-ray eller DVD spelare....

Har dock varit med om att man installerat spel från skiva och sen ändå fått ladda ner spelet med uplay eller något annat.

Kan minnas fel. Men jag föredrar digitalt i alla fall.

Förr, när spelen kom i stora kartonger med kartor och manualer i fyrfärgstryck plus massa annat... Då va det något helt annat. Ungefär som cd vs lp...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

När det gäller exklusiva spel till PS4 t.ex, då köper jag fysiskt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

när Borderlands 2 släpptes kostade det, om det var 50 euro på Steam, jag köpte det vid samma tillfälle för 220 Kr på Dustin, inkluderat med frakt.

Steam tar ju ut ett premium för sin tjänst med smidigheten att kunna handla hemma med obetydligt längre leveranstid än det tar att ladda hem spelet. Det finns tillräckligt många som är villiga att betala ett par hundra extra för att slippa leveranstider, som typiskt sett kan vara ganska opålitliga precis när spel släpps.

Permalänk
Inaktiv

Någon som minns när Half-Life 2 släpptes och alla människor i hela världen hatade Steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maldergho:

Vart händer detta? Jag har aldrig varit med om något sånt...

CDON är (har varit?) väldigt duktiga på detta, men har även sett det hos andra aktörer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Bäst är ju när det "fysiska" spelet är en nedladdnigskod...

Ha! Jag köpte Battlefield 1 "fysisk" kopia eftersom det var billigast. När man väl öppnar så är det ingen skiva i fodralet. Inte för att jag vill klaga (går fortare för mig att ladda ner än att installera via CD/DVD enheten) men aningen löjligt att om man ändå bara säljer nyckeln, varför kunde jag inte bara få den utan att behöva vänta 3 arbetsdagar, för samma pris? (Man kunde köpa en version som var "nedladdning" där man fick nyckeln skickad via E-mail men det var dyrare...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Någon som minns när Half-Life 2 släpptes och alla människor i hela världen hatade Steam?

Jag älskade steam i början, men har med åren övergått till att hata Valve och det dom gjort med pc-marknaden via steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maldergho:

Vart händer detta? Jag har aldrig varit med om något sånt...

Jag vill påstå att det händer 9ggr av 10. Nintendo eshop och Steam är lysande exempel.
I ett miljöperspektiv är det helt uppåt väggarna, det borde vara tvärsom.

Synd på ett sätt att vi går mot mer och mer nedladdningsbart. Det är något extra att verkligen bryta plasten på ett spel och inneha en fysisk box. Får väl hoppas att vi får behålla vissa AAA-titlar i SE-/LE-/CE-utgåvor.