Intel tidigarelägger Skylake-X, Kaby Lake-X och Coffee Lake för att kontra AMD Ryzen

Permalänk
Melding Plague

Intel tidigarelägger Skylake-X, Kaby Lake-X och Coffee Lake för att kontra AMD Ryzen

Processorjätten Intel har än så länge inte kontrat AMD:s återkomst till prestandasegmentet, men nu talar uppgifter från Taiwan om att Intel skyndar med nästkommande generationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vet vi att priset för den 6-kärniga kommer ligga på samma som dom tar för en 7700k idag?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det fina med konkurrens <3

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

De här jävla namnen asså...

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll för mig om de inte släpper en processor som kan prestera som 6900k för under 4000kr i Premiere.

Permalänk
Medlem

Bra, precis detta som behövdes så ingen ligger på latsidan.

Permalänk
Avstängd

Spännande, hoppas det stämmer. Var inte speciellt sugen på att vänta till 2018 på Coffee Lake, men augusti är mer rimligt. När hösten börjar närma sig och allt.

Nu är bara frågan var den 6-kärniga prestandan hamnar. Och till vilket pris.

Permalänk
Medlem

Där ser man vad viktigt det är med konkurens, hoppas nu att många köper AMD så att detta kan fortsätta längre fram också.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

AMD tar 8 kärnor till den breda massan och intel kontrar med att ta 6 kärnor till den breda massan... lolwut???

Sen har det ju nu tuggats en massa om att "4 kärnor räcker" och bla bla... Kommer det istället heta att 6 kärnor är det som gäller nu då?

Också intressant att de bara kan tidigarelägga lanseringar sådär hux flux... Det visar ju att de bara ligger och mjölkar och inte lanserar i samma takt som de gör framsteg. Fy.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

AMD tar 8 kärnor till den breda massan och intel kontrar med att ta 6 kärnor till den breda massan... lolwut???

Sen har det ju nu tuggats en massa om att "4 kärnor räcker" och bla bla... Kommer det istället heta att 6 kärnor är det som gäller nu då?

Också intressant att de bara kan tidigarelägga lanseringar sådär hux flux... Det visar ju att de bara ligger och mjölkar och inte lanserar i samma takt som de gör framsteg. Fy.

Var det någon som trodde något annat?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot de 3% prestandaökningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Också intressant att de bara kan tidigarelägga lanseringar sådär hux flux... Det visar ju att de bara ligger och mjölkar och inte lanserar i samma takt som de gör framsteg. Fy.

Är väl inte direkt så att produktcykeln fram till release är kort. Utvecklingen (?...borde vara en smiley här också) har väl antagligen pågått under lång tid och om de lyckas kapa tre månader av 48 (?) så om det är hux eller flux får vi väl låta vara osagt.

Nevertheless. Vi med Z170 mammakort. Biosuppdatering för CL-stöd. Bu eller bä??

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Också intressant att de bara kan tidigarelägga lanseringar sådär hux flux... Det visar ju att de bara ligger och mjölkar och inte lanserar i samma takt som de gör framsteg. Fy.

Eller så får vi processorer med några feta buggar i sig som måste patchas bort med nya firmwares... men nåt är ju skumt om de kan pressa tillbaka lanseringen ett helt kvartal, så nåt får de ju tumma på.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrpijey:

Eller så får vi processorer med några feta buggar i sig som måste patchas bort med nya firmwares... men nåt är ju skumt om de kan pressa tillbaka lanseringen ett helt kvartal, så nåt får de ju tumma på.

Förmodligen inte då det handlar om samma sockel som förut. Kanske bara blir i lite mindre volym än vanligt, Intel brukar ju vanligtvis ha många processorer till salu vid lansering annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att folk inte "faller för det" och prisar Intel utan ger AMD lite kärlek. För det enda Intel vill just nu är damage control så de kan fortsätta ta grova överpriser och styra konsumenterna även i framtiden. Ett läge där Intel och AMD är ttyp 50/50 hade varit GRYMT bra för konsumenterna.

Jag hade sagt, om du inte MÅSTE ha en Intel pga någon specifik funktion, så köp en AMD just nu.
Jag själv kodar mycket, kör VM's, spelar osv och min nästa burk kommer helt kart bli en Ryzen. Detta kan vara AMD's sista chans och jag skall göra det lilla jag kan för att försöka se till att vi inte alla behöver leva under Intels vilja.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Också intressant att de bara kan tidigarelägga lanseringar sådär hux flux... Det visar ju att de bara ligger och mjölkar och inte lanserar i samma takt som de gör framsteg. Fy.

Skrivet av mrpijey:

Eller så får vi processorer med några feta buggar i sig som måste patchas bort med nya firmwares... men nåt är ju skumt om de kan pressa tillbaka lanseringen ett helt kvartal, så nåt får de ju tumma på.

Eller så gör de samma variant som AMD. Släpper högpresterande först och tar de processorer som inte klarar testerna och släpper senare som enklare varianter när de väl byggt upp kvantiteten. För vissa delar ligger ju fortfarande kvar som release 2018. Vad jag förstår så var det först tanken att de skulle göra en samlad release 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

AMD tar 8 kärnor till den breda massan och intel kontrar med att ta 6 kärnor till den breda massan... lolwut???

Sen har det ju nu tuggats en massa om att "4 kärnor räcker" och bla bla... Kommer det istället heta att 6 kärnor är det som gäller nu då?

Också intressant att de bara kan tidigarelägga lanseringar sådär hux flux... Det visar ju att de bara ligger och mjölkar och inte lanserar i samma takt som de gör framsteg. Fy.

Håller med till viss del. Kommer fortfarande hålla mig till mitt planerade ryzen köp eftersom jag inte behöver nytt moderkort om jag skulle vilja uppdatera cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Jag ser fram emot de 3% prestandaökningarna.

6 kärnor med samma prestanda som 7700k?
Ja tack. Det är ryzens enda nackdel just nu

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Detta är bra för oss konsumenter!
Det enda som saknas nu är.....priserna!!!
Blir det ett magplask eller svanhopp?
Ryzen R7 har ju satt ribban där konsumenterna vill ha den, inte producenterna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

AMD tar 8 kärnor till den breda massan och intel kontrar med att ta 6 kärnor till den breda massan... lolwut???

Sen har det ju nu tuggats en massa om att "4 kärnor räcker" och bla bla... Kommer det istället heta att 6 kärnor är det som gäller nu då?

Om Intels 6 kärnor har högre singeltrådsprestanda än AMD's 8 så är det Intel som kommer att komma ut på topp där. Speciellt eftersom 8+ kärnor inte tillför tillräckligt till breda massan än, medan singeltråd fortfarande gör det.

Permalänk

En 6 kärnig CPU med ungefär samma klockfrekvenser som 7700k vore riktigt trevligt, Ser även fram emot Zen+

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Hoppas verkligen att folk inte "faller för det" och prisar Intel utan ger AMD lite kärlek. För det enda Intel vill just nu är damage control så de kan fortsätta ta grova överpriser och styra konsumenterna
även i framtiden. Ett läge där Intel och AMD är ttyp 50/50 hade varit GRYMT bra för konsumenterna.

Jag hade sagt, om du inte MÅSTE ha en Intel pga någon specifik funktion, så köp en AMD just nu.
Jag själv kodar mycket, kör VM's, spelar osv och min nästa burk kommer helt kart bli en Ryzen. Detta kan vara AMD's sista chans och jag skall göra det lilla jag kan för att försöka se till att vi inte alla behöver leva under Intels vilja.

Jag köpte Ryzen, och övertalade även en polare som annars är Diehard-intel fan att testa, och han blev nöjd och har nu också Ryzen.

Själv kommer jag inte köpa Intel igen sålänge inte det är ungefär 50/50 i marknadsandelar mellan dem, för det är dåligt för oss kunder att intel har det övertag de har idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Förmodligen kommer Coffee Lake bara att innehålla en - dyr - 6-kärnig variant plus de gamla vanliga 4-kärniga med eller utan Hyperthreading.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ifall coffelake får bättre ipc änn skylake/kabylake och klockar till 5ghz på alla kärnor för 400€. Så kammar dom garanterat hem cpu för spel marknaden i high end klassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Om Intels 6 kärnor har högre singeltrådsprestanda än AMD's 8 så är det Intel som kommer att komma ut på topp där. Speciellt eftersom 8+ kärnor inte tillför tillräckligt till breda massan än, medan singeltråd fortfarande gör det.

Alltså detta prat om singlethread hela tiden... Om intel skulle släppa en enkeltrådad processor på säg 12Ghz, skulle folk köpa den då?

Fortsätter vi hålla antiparalellismen under armarna så kommer vi ju aldrig frammåt. Enkeltrådat är fortntiden och nutiden, inte framtiden

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mirialia:

Håller med till viss del. Kommer fortfarande hålla mig till mitt planerade ryzen köp eftersom jag inte behöver nytt moderkort om jag skulle vilja uppdatera cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Så tänkte jag förr också. "Med det här moderkortet kan jag uppdatera CPU". Sen har jag märkt att när det är dags att uppdatera CPU är det ändå dags för nytt chipset med nya funktioner, minnen mm. Så även om jag kan byta enbart CPU är det inte riktigt värt det då jag kanske vill ha de nya funktionerna som kräver nytt mammakort.

Intervallet för mig har varit: helt ny dator -> grafikkortsuppgradering -> helt ny dator -> grafikkortsuppgradering -> upprepa.

Permalänk
Inaktiv

Intel Skylake-X efterträder Broadwell-E och kommer lanseras i modeller med 10, 8 och 6 kärnor med 140 W TDP Det var på tiden kärnor är som ram, det finns ingen tydlig över limit. Jag som jobbar ofta i cad där enskilda applikationer vill ha 16 kärnor har inte lite problem på min 17 7700K, när jag drar igång en instans till av cad som också vill ha 16 kärnor.

Men den stora skaran "gör inget" på sin dator och när de gör något så körs det på en server utan att de vet om detta.

*edit*
Ur längre perspektiv hoppas jag dock på att AMD får ett fäste så vi får konkurrens även i framtiden, även om jag vill ha bättre prestanda redan nu.

Permalänk
Medlem

Härligt!
Kommer det ett fint mATX X299-kort så blir det äntligen uppgradering

Permalänk
Medlem

Då bör väl AMD kontra med prissänkning när intel lanserar dessa? Härligt när konkurrens fungerar!

Permalänk
Medlem

De e tufft för intel att försöka slå AMD i produktion/"prosumer" delen samtidigt som spel-delen utan att behöva kannibalisera på sin egna Xeon segment.
Fin balansgång där, få se vad Intel hittar på.... kanske ett Skylake-X utan ECC, Utan VT, utan optane eller kanske bara färre minneskanaler för att separera Kassakon Xeon mot konsumentmarknaden?

Jag hoppas på en kalldusch för Intel i Xeon och HEDT segmentet när Naples kommer samt en till kalldusch för desktop segmentet när Ryzen+ kommer. Inte för att jag har något emot Intel eller vill gagna för AMDs intressen, jag ser gärna emot en 40/60 - 60/40 konkurrens för oss konsumenters intressen.

Detta kan kanske påskynda "optane ram-disk" produktionen