AMD Radeon RX 480 upplåst till RX 580 med BIOS-flash

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 480 upplåst till RX 580 med BIOS-flash

Med de förfinade Polaris-kretsarna i hand har nu användare börjat använda verktyg för att "flasha" sina äldre Polaris-kort till de nyare, i detta fall ett RX 480 som låses upp till ett RX 580.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns väl en risk att ens RX480 inte klarar de frekvenserna och misslyckas? Gör inte detta om du inte har en BIOS switch imo.

Permalänk
Medlem

Detta blir ju lite ironiskt...

Är såklart trevligt för alla 480X ägare.
Gjorde likadant med mitt 7970 fast till ett 280x då. Funkar ypperligt!

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Finns väl en risk att ens RX480 inte klarar de frekvenserna och misslyckas? Gör inte detta om du inte har en BIOS switch imo.

Får hoppas att alla som får för sig att flasha bios förstår riskerna med det

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Då kan man undra hur mycket som faktiskt gjorts med Polaris Evolved om man enkelt kan låsa upp det som användare?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Finns väl en risk att ens RX480 inte klarar de frekvenserna och misslyckas? Gör inte detta om du inte har en BIOS switch imo.

Normalt går det att flasha om, i fall du har ett extra grafikkort eller kan tänka dig att flasha i blindo.
Troligen är frekvensökningen inget problem för att ge bild under uppstart.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Fan, detta hade jag velat göra, men nu har jag ett svettigt 480 RX 4GB RS. Undrar om det finns något 580 4GB?

Skulle också behöva klocka ned minnena eftersom det inte finns några kylflänsar på dem.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Polaris. Overclocked.

Borde det väl heta istället då liksom?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fan, detta hade jag velat göra, men nu har jag ett svettigt 480 RX 4GB RS. Undrar om det finns något 580 4GB?

Skulle också behöva klocka ned minnena eftersom det inte finns några kylflänsar på dem.

Dom har tyvärr skippat 4GB på 580.

Permalänk
Medlem

Vad vinner man på det här mer än att kortet överklockas via BIOS? Vinner man något i tex drivrutinerna eller funktioner som kanske låsts ner mjukvarumässigt? Jag sitter på ett redan överklockat RX480 8gb med bios switch så kan vara intressant om det ger något mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Vad vinner man på det här mer än att kortet överklockas via BIOS? Vinner man något i tex drivrutinerna eller funktioner som kanske låsts ner mjukvarumässigt? Jag sitter på ett redan överklockat RX480 8gb med bios switch så kan vara intressant om det ger något mer.

Skickades från m.sweclockers.com

gissar på att det inte kommer gynna dig att flasha.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av str8forthakill:

Finns väl en risk att ens RX480 inte klarar de frekvenserna och misslyckas? Gör inte detta om du inte har en BIOS switch imo.

Skrivet av Bad Habit:

Får hoppas att alla som får för sig att flasha bios förstår riskerna med det

Precis som med alla typer av BIOS-modding så kan även detta gå åt skogen, och risken att kortet blir obrukbart finns så klart där. Man bör komma ihåg att AMD valde att släppa "nytt" finslipat kisel till dessa vBIOS av en anledning.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Dom har tyvärr skippat 4GB på 580.

Nä det skall väl finnas RX580 med 4GB minne...tror de kör dem i 8Gbps numera...sedan kanske inte alla tillverkare har det i sitt sortiment...

Edit: nja det verkar som om de fortfarande kör i 7Gbps på 4GB modeller. MSI har flera att välja på. ( https://videocardz.com/press-release/msi-launches-fifteen-rad... )

Permalänk
Medlem

Trevligt!
1. Flasha BIOS.
2. Ställ tillbaka frekvenser och spänningar.
3. Njut av den lägre effektförbrukningen vid låg belastning!

Skrivet av yugurt:

Dom har tyvärr skippat 4GB på 580.

Enligt AMD så ska det komma kort även med 4GB. Liksom för RX 480 lär det väl dröja ett tag innan de hittar ut på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Dom har tyvärr skippat 4GB på 580.

Finns denna modellen Sapphire Nitro+ RX 580 4G
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Permalänk
Medlem

Väcker minnen när man flashade x8xx kort:) 9x00 serien gick med tror jag.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Nytt bios nya klisterlappar och vips ett nytt kort

Permalänk
Medlem

Bricka kortet för 1% prestanda vinst, känns ganska korkat.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ramlösa:

Bricka kortet för 1% prestanda vinst, känns ganska korkat.

Ingen kommer ihåg en fegis

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vart är alla som idiotförklarade mig för att jag påstod att det var idiotiskt att släppa samma chip för högre pris 1 år senare? Jag minns väldigt väl att jag fick mothugg från alla möjliga håll i tråden om 580 pris, och jag "ska fan inte uttala mig om saker jag inte vet något om eftersom detta ska tydligen vara helt annan processor". Jo jävlar ja, detta är exakt samma sak som 290 -> 390.

Ho ho vars är ni?

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen? Det är bara att överklocka skiten? Okey om den hade låst upp streamprocessorer/motsvarande... Men kan inte se någon vits mer än att det ser ut som ett "nyare" kort i windows?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vart är alla som idiotförklarade mig för att jag påstod att det var idiotiskt att släppa samma chip för högre pris 1 år senare? Jag minns väldigt väl att jag fick mothugg från alla möjliga håll i tråden om 580 pris, och jag "ska fan inte uttala mig om saker jag inte vet något om eftersom detta ska tydligen vara helt annan processor". Jo jävlar ja, detta är exakt samma sak som 290 -> 390.

Ho ho vars är ni?

Nu var jag inte en av dem som idiotförklarade dig men vad AMD har sagt med 500-serien är att det är gjort med en förbättrad process av kislet. Så 400 och 500 chippen är identiska på kretsnivå. Det man ofta kan åstadkomma i kiselprocessen är lägre strömförbrukning genom lägre läckströmmar lägre Voff på transistor nivå m.m. Lägre värme och högre överklockningsmöjligheter.

Nu får man ju inte se det i SWECs artikel men det vore intressant att jämföra ett BIOS moddat RX480 och ett "riktigt" RX580 under full load. Hypotes: RX580 kommer dra mindre effekt och gå svalare.

Men detta är ju en trevlig överraskning för RX480 ägare som inte bryr sig om lite extra värme. (vilket man inte får göra om man hänger på sweCLOCKERS )

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Mycket hat mot rx 5xx serien. Jag förstår varför, men verkar som vissa är besvikna för att det bara är ett överklockat 480? (Jmf 580) syftet var att göra en reboot polaris. Detta då de inte sålde lika bra som de trodde. Berode främst på att 1060 snodde rampljuset från 480. Att de gör 580 gör att de blir mer reviews, mer folk får därmed veta att det oftast är med värt med 580 än 1060. De vill bara sälja sin produkt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nu var jag inte en av dem som idiotförklarade dig men vad AMD har sagt med 500-serien är att det är gjort med en förbättrad process av kislet. Så 400 och 500 chippen är identiska på kretsnivå. Det man ofta kan åstadkomma i kiselprocessen är lägre strömförbrukning genom lägre läckströmmar lägre Voff på transistor nivå m.m. Lägre värme och högre överklockningsmöjligheter.

Nu får man ju inte se det i SWECs artikel men det vore intressant att jämföra ett BIOS moddat RX480 och ett "riktigt" RX580 under full load. Hypotes: RX580 kommer dra mindre effekt och gå svalare.

Men detta är ju en trevlig överraskning för RX480 ägare som inte bryr sig om lite extra värme. (vilket man inte får göra om man hänger på sweCLOCKERS )

Och mer eller mindre exakt det sa jag... Förbättrad tillverkning men samma chip under till. Men jävlar då blev det åka av och jag var minsann fullständigt okunnig.

Japp och jag tror på din hypotes, känns realistisk. Det har ju faktiskt gått 1 helt år så inga förbättringar alls i tillverkningen känns ju konstigt.

Permalänk
Avstängd

Är jävla gnäll om rebrand på 480 när både nvidia och amd har satt det i system på löjligt många kretsar och intel är inte heller bättre på det och även om det är tråkigt med är det trots allt en v2 på kortet så det blir uppiffat men är inget jag skulle betala extra för men skulle välja 580 över 1060

560 känns annars som den som får intressantaste uppdateringen och kan e.v ta ett kliv över 1050 prestanda och blir ett bättre alternativ för budget gamern

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Hur blir det med strömförbrukningen från pcie-slotten på ett flashat 480? Vad jag sett är åtminstone partnerkorten i 580-serien bättre utrustade för att ge kortet ström.
Hade varit surt om flash ökar risken för att elda moderkort till följd av hur 480 plockade sin ström.

Edit: "TonybonJoby is lucky that his card the RX 480 RS uses the NCP81022 voltage controller that the RX 580 Nitro+ does. Most RX 480s run the IR 3567B and flashing those with an NCP81022 BIOS might not work at all."
Antagligen är det bättre strömförsörjning på hans kort än referensmodellen.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad är vitsen? Det är bara att överklocka skiten? Okey om den hade låst upp streamprocessorer/motsvarande... Men kan inte se någon vits mer än att det ser ut som ett "nyare" kort i windows?

Ur tråden kan man läsa " higher stock clocks and before i could not get the card to overclock past 1350mhz on the core. now im at 1411."
"boosts clocks seem to be more consistent. does run hotter."

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vart är alla som idiotförklarade mig för att jag påstod att det var idiotiskt att släppa samma chip för högre pris 1 år senare? Jag minns väldigt väl att jag fick mothugg från alla möjliga håll i tråden om 580 pris, och jag "ska fan inte uttala mig om saker jag inte vet något om eftersom detta ska tydligen vara helt annan processor". Jo jävlar ja, detta är exakt samma sak som 290 -> 390.

Ho ho vars är ni?

Grattis! Du gissade rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jackbob:

Vart är alla som idiotförklarade mig för att jag påstod att det var idiotiskt att släppa samma chip för högre pris 1 år senare? Jag minns väldigt väl att jag fick mothugg från alla möjliga håll i tråden om 580 pris, och jag "ska fan inte uttala mig om saker jag inte vet något om eftersom detta ska tydligen vara helt annan processor". Jo jävlar ja, detta är exakt samma sak som 290 -> 390.

Ho ho vars är ni?

Ho ho! här är jag!

Jag tillhör en av de som idiotförklarade inte just dig, med ni de som hävdade att det var exakt samma grafikkort.
Får medge att skillnaden är betydligt mindre än vad jag hoppades, jag hoppades på ca 10% högre frekvens med samma effektförbrukning.
Hade uppenbarligen fel*.

* För en gångs skull

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag ser faktiskt fram emot testerna. Inta alla som gjort uppdaterade tester av 480 tex. de har blivit bara bättre å bättre. därför köpte jag ett från saphire istället ett 1060. jag tippar att AMD har implementerat lite grejer som partner tillverkare gjort tex extra strömkontakt. det pluss förfiningar i tillverkningen gör väl inte det så dumt å lansera det på nytt? alla gör ju så här. är fan bara en massa gnäll hela tiden. Vega skall ju fajtas i skiktet över så att de gör en uppdatering här är ju inte konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vart är alla som idiotförklarade mig för att jag påstod att det var idiotiskt att släppa samma chip för högre pris 1 år senare?

Rekommenderat pris för 570 och 580 är faktiskt 10$ lägre än motsvarande 400-kort enligt Anandtech. Men det lär väl dröja ett tag innan det syns på marknaden, nya kort är ju alltid lite dyrare i början.