Elsäkerhetsverket säljstoppar USB-laddare

Permalänk
Melding Plague

Elsäkerhetsverket säljstoppar USB-laddare

En undersökning från myndigheten Elsäkerhetsverket visar att flertalet USB-laddare lider av så pass allvarliga produktfel att de måste säljstoppas och återkallas omedelbart.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Lite väl sensationalistisk rubrik kanske? Bör väl stå "Elsäkerhetsverket säljstoppar flera USB-laddare"?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Jävlas inte med en samsung ägare annars kan det bli explosivt

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Lite väl sensationalistisk rubrik kanske? Bör väl stå "Elsäkerhetsverket säljstoppar flera USB-laddare"?

Rubriken är lite missvisande. Trodde först att de menade att USB-laddare i allmänhet hade säljstoppats. *wtf!* Innan jag började läsa. haha!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tror inte ens att slutkunden sparar speciellt mycket utan att det är importören som importerar billigt och säljer relativt dyrt. Tycker att det är ganska dåligt av tex. CDON.com som sålde flera av laddarna att de inte har någon koll vad de köper in för skit.

Permalänk
Master of Overkill

Aftonbladet rubrik lite...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Man tolkar det väl som att "säljstoppar _vissa_ USB-laddare".

Men att det finns mycket skit på marknaden borde ju alla fatta, en USB-laddare för c:a 30 kronor som ger 2.1A av bra kvalité, känns ju inte rimligt.

Caveat emptor.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Elsäkerhetsverket testade USB-laddare, du kan inte tro vad som hände sen!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Inte förvånad. Jag är även tveksam till de till synes extremt lågpristillverkade usb-laddarna för 12V-uttaget i bilar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Sluta haka upp er på rubriken nu och foka istället på ämnet. Tycker sånt här kan vara lite skrämmande.. Har säkert 6-8 st olika usbladdare i mitt hem. Alla är antingen orginalladdaren från Samsung eller oneplus eller så är de några bästsäljande på Amazon.. Hur tror ni de från Amazon håller måttet t. Ex syncwire usb charger (sry lyckas inte copy/paste nu)

Vad kan man göra mer för att undvika att ens hem brinner ner av sån här skit..?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är därför man inte ska snåla in på sådant här. Bättre att välja orginaltillbehör. Men om de jävlarna börjat plagiera välkända tillverkare så att det kan se ut som orginalet så är det inte så lätt. Laddarna borde inte bara återkallas, utan berörda företag och dess högsta ledning borde få kännbara straff!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är därför man inte ska snåla in på sådant här. Bättre att välja orginaltillbehör. Men om de jävlarna börjat plagiera välkända tillverkare så att det kan se ut som orginalet så är det inte så lätt. Laddarna borde inte bara återkallas, utan berörda företag och dess högsta ledning borde få kännbara straff!

Tycker det är stor skillnad på tillbehör och tillbehör.

Köper man en laddare på ebay för 10kr kan man ju inte förvänta sig så mycket, men betalar man 150kr för en laddare som man köper på CDON får man väl ändå anta att den blivit testad och är säker enligt Sveriges lagar och regler. Det mesta som svenska butiker säljer är ju dock ebay skit som de säljer till överpris, men då får de sålla bland sina importörer i alla fall.

Permalänk
Medlem

Man använder väl den laddade som kom med den genuina produkten man köpte? Om man har så pass slukande saker att man behöver ladda oftare än en gång om dagen så ska man antingen fundera på hur man använder internet eller fundera på vad man använder för saker.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Man använder väl den laddade som kom med den genuina produkten man köpte? Om man har så pass slukande saker att man behöver ladda oftare än en gång om dagen så ska man antingen fundera på hur man använder internet eller fundera på vad man använder för saker.

Så du har aldrig haft en laddare som gått sönder, tappat borts eller stulits? Sen är det ganska skönt att ha en laddare i väskan, en vid sängen och en vid datorn/soffan samtidigt. Att springa runt och flytta på möbler för att sätta in och ut laddaren dagarna i ända är det väl ändå ingen som har tid till. På senare år har ju vissa tillverkare även slutat skicka med laddare och nöjt sig med kabeln istället.

Permalänk
Hjälpsam

Syrrans lägenhet brann under mellandagarna, inget att rekomendera, nästan allt var så rökskadat att det fick slängas.
Grabben hennes var hemma, fick krypa längs golvet för att leta nyckeln till niotillhållarlåset, tog sig ut men fick tillbringa helgen på sjukhus, hostande svarta klumpar och med syrgas mår bra nu.
Branden började troligtvis ...
I en USB-laddare.

Tumregeln som nämns, är att inte använda något som saknar CE-märkning, eller som saknar produktnamn, eller som saknar EU försäkran, tyvärr är även detta ingen garanti, bäst är att hålla sig till kända märken och leverantörer, även då verkar det krävas en viss försiktighet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Syrrans lägenhet brann under mellandagarna, inget att rekomendera, nästan allt var så rökskadat att det fick slängas.
Grabben hennes var hemma, fick krypa längs golvet för att leta nyckeln till niotillhållarlåset, tog sig ut men fick tillbringa helgen på sjukhus, hostande svarta klumpar och med syrgas.
Branden började troligtvis ...
I en USB-laddare.

Tumregeln som nämns, är att inte använda något som saknar EC-märkning, eller som saknar produktnamn, ingen anledning att vara dumsnål.

Tyvärr så är det ju enkelt att fejka diverse märkningar och namn så det är inget man kan gå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tycker det är stor skillnad på tillbehör och tillbehör.

Köper man en laddare på ebay för 10kr kan man ju inte förvänta sig så mycket, men betalar man 150kr för en laddare som man köper på CDON får man väl ändå anta att den blivit testad och är säker enligt Sveriges lagar och regler. Det mesta som svenska butiker säljer är ju dock ebay skit som de säljer till överpris, men då får de sålla bland sina importörer i alla fall.

Jag tycker att man skall kunna kräva att en produkt som använder sig av elnätet är elsäker enligt de regler som finns, oavsett om den kostar 10Kr eller 10 000 000 000Kr. Priset skall inte vara en ursäkt. Är den inte säker skall den inte få säljas, och de ansvariga skall avkrävas personligt ansvar. Det är min åsikt och den står jag för. 100%.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Dessa företag lärde sig allt från Ace of Sweden, köp billiga kinesiska kopior och rebranda och sälj som kvalitet!

Permalänk
Hjälpsam

Ett tipps är brandvare och brandfilt, eventuellt pulversläckare.

edit ni som hittar fel i artikeln tipsa skribenten via rätta-knappen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att man skall kunna kräva att en produkt som använder sig av elnätet är elsäker enligt de regler som finns, oavsett om den kostar 10Kr eller 10 000 000 000Kr. Priset skall inte vara en ursäkt. Är den inte säker skall den inte få säljas, och de ansvariga skall avkrävas personligt ansvar. Det är min åsikt och den står jag för. 100%.

Och...det är ju just därför Elsäkerhetsverket finns.

Tyvärr fuskas det i billiga Kina-laddare. Minns ni nätaggen med cementklump istället för nätfilter?

Ett allmänt råd är att endast köpa säkra produkter när det gäller nätspänning då illa designade produkter kan både medföra brandfara och personfara. Man bör nog vara försiktig med batteripack också, då den låga spänningen i sig inte är problemet utan elsäkerhet och explosionsrisk.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Elsäkerhetsverket testade usb laddare, se chocken dom kom fram till här!
Köp Sweclockticket här för att läsa artikeln!

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tumregeln som nämns, är att inte använda något som saknar EC-märkning, eller som saknar produktnamn, ingen anledning att vara dumsnål.

Tror du menar CE-märkning, men notera att CE kan betyda antingen "Conformité Européene" eller "China Export" eftersom den senare är avsiktligt gjord för att vara väldigt lik den första. Tyvärr betyder det att om man vill ha något som faktiskt klarar standarden man får leta specifika laddare för tillfället.

IKEA överraskade nyligen för ett år sedan med en väldigt välbyggd laddare: https://www.youtube.com/watch?v=uRe9w5PKmsE

Tiden går fort när man har roligt.
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd

Mest förvånad över att Nokia tillverkar/säljer laddare som inte är up to par.

Permalänk
Medlem

"som i värsta fall kunde förstöra användare hårdvara. "

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så du har aldrig haft en laddare som gått sönder, tappat borts eller stulits? Sen är det ganska skönt att ha en laddare i väskan, en vid sängen och en vid datorn/soffan samtidigt. Att springa runt och flytta på möbler för att sätta in och ut laddaren dagarna i ända är det väl ändå ingen som har tid till. På senare år har ju vissa tillverkare även slutat skicka med laddare och nöjt sig med kabeln istället.

Nej, faktiskt inte. Har fortfarande kvar laddade från gamla märkestelefoner som fortfarande fungerar (vissa äldre tar visserligen väldigt lång tid på sig). Sedan vet jag inte hur man lyckas springa omkring i lägenheten och leta efter laddaren stup i ett. Jag laddar alltid telefonen på samma plats när jag går och lägger mig, så är den färdig på två timmar och räcker i ca 36 timmar.

Sen ett tips, dra ur laddaren när den inte används, vilket sparar ca 1000 kr / år på din elräkning samt att om det börjar brinna så gäller inte din hemförsäkring om det sitter en laddare i, oavsett om den orsakade eller inte.

Vad det gäller datorn så är det bara en USB rakt in eller en genuin grendosa med USB. Fungerar utmärkt båda.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Mest förvånad över att Nokia tillverkar/säljer laddare som inte är up to par.

Det var det enda jag reagerade på ...

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Mest förvånad över att Nokia tillverkar/säljer laddare som inte är up to par.

Det kan vara en piratkopia som har deras märkning också...

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

köp ikeas laddare. relativt billig och väldigt välbyggd.

här är en bra film där en snubbe plockar isär ett ex och förklarar rätt bra vad olika komponenter gör och lite hur laddare fungerar.

och här en film där samma snubbe plockar isär en pissig laddare

Permalänk
Medlem

De produkter utan brandskyddsmedel borde vara undantagna från kemikalieskatten.

Ser det som en vinst för miljön, i min humla.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Mest förvånad över att Nokia tillverkar/säljer laddare som inte är up to par.

Elsäkerhetsverket skriver att det är en kopia, skulle kanske kunna offra en original Nokia laddare för att jämföra.

Skickades från m.sweclockers.com