Important announcement regarding FreeNAS Corral

Permalänk
Medlem

Important announcement regarding FreeNAS Corral

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk

Har läst det där och det gör mig bara ledsen. Satsade på Corral eftersom jag ändå var tvungen att börja på ny kula, och i stället för att lägga tid och energi på ett system som verkade vara på väg bort (särskilt med det gamla GUIt som är sugigt jämfört med nya) testade jag Corral. Allt funkade prima med rum för förbättringar. Sedan kommer det där...

Tröttsamt är bara början, men jag förstår varför det hände. Inget att göra, hoppas bara alla förbättringar i Corral dyker upp i senare versioner av 9+ så tiden inte går baklänges

Verkar dock som om CLI inte kommer igen. Synd. Det var smidigt när man vänjde sig vid det... Sedan är det helt klart dags för ny dokumentation också...

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MushForBrains:

Har läst det där och det gör mig bara ledsen. Satsade på Corral eftersom jag ändå var tvungen att börja på ny kula, och i stället för att lägga tid och energi på ett system som verkade vara på väg bort (särskilt med det gamla GUIt som är sugigt jämfört med nya) testade jag Corral. Allt funkade prima med rum för förbättringar. Sedan kommer det där...

Tröttsamt är bara början, men jag förstår varför det hände. Inget att göra, hoppas bara alla förbättringar i Corral dyker upp i senare versioner av 9+ så tiden inte går baklänges

Verkar dock som om CLI inte kommer igen. Synd. Det var smidigt när man vänjde sig vid det... Sedan är det helt klart dags för ny dokumentation också...

Testa unraid! Inte gratis, men fungerar väldigt bra, finns mycket plugins.
Går att testa gratis i 3 månader. Jag är supernöjd med det, har en Dell T20.

Har Plex med diverse automation, openvpn server och lite sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Nyheten kom som ett dåligt aprilskämt.

Gått och väntat på corral och var på väg att stoppa in det på min nya NAS nu när man provat det lite i VMware först.

Men det kan jag ju strunta i nu.
Så ska man vänta lite till på att de lägger över lite bättre funktioner i freenas 9.10 eller välja något helt annat.

Dålig koll på vad jag borde välja om jag inte ska satsa på freenas?

Bra är ju om det är gratis

Vill kunna köra raid 6/ z2
Använda plex
Ha olika användare som kan ha olika behörigheter när det gäller mapp / fil - åtkomst

Tips?

Permalänk
Relik 📜

Det är allt lite tomtefaktor på hela grejen. Har också gått och kikat, kör FreeNAS på jobbets NAS. Gamla GUI:t är som sagt överkomplicerat fast fördummat på något vänster, så såg fram emot nytt där. Får bli att se vad som plockas över, helt enkelt.

Hemma kör jag NAS4Free, det som blev av "gamla" FreeNAS. Inte heller fantastiskt GUI direkt, men har varit enormt stabilt för mig över alla år.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Snusfri

Kör med Corral på min Gen8 med 2x8TB diskar och det rullar på finfint, tänker inte mickla och gå "tillbaka" till 9.10 dock.

Enda jag använder den till är NAS, kör inte med massa plugins/dockers eller sådant så för mig gör det inte så mycket detta, tråkigt är det dock ändå.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

@THB:

Men stängde de ner corral pga instabilitet eller problem med att bygga vidare på själva corral?

Permalänk
Skrivet av Attackbever:

@THB:

Men stängde de ner corral pga instabilitet eller problem med att bygga vidare på själva corral?

De avslutade pga en hel drös olika anledningar. Vad jag kunnat utläsa hade de sina tvivel rätt länge, men när sedan den med mest insikt slutade så kom det fram mer från de olika utvecklarna om problem de gått och oroat sig för. De går nu tillbaka till den stabila 9.10.x-versionen och har tydligen redan ett UI som ska vara bättre än det gamla som var i 9.10.x och tidigare (även om det lilla jag sett får mig att tänka att det är ett steg tillbaka till röran som var innan, med små förbättringar) och de ska så sakteliga, inte allt på en gång, tillföra de saker med Corral som varit positiva.

Själv hoppas jag UIt blir mer tydligt, som i Corral helst, inte utseendemässigt då, utan upplägget, organisationen så att säga, att CLI kommer tillbaka igen, och att alla nyare funktioner, som Dockers-stödet och enklare konfigurering i GUI flr VM t.ex.

Kommer köra vidare med min version av Corral, trots att de lyckades pajja åtkomsten till shell från CLI i 10.0.4 och även de nightlies som kom därefter (och som är sista uppdateringen) så att man inte kan nå shell varesig i GUI-konsollen eller direkt på burken. Turligt nog når man shell via SSH. I övrigt fungerar det för mig, så nu väntar jag till deras nya huvudgren fått den funktionalitet jag vill ha ut av den. Det får ta den tid det tar.

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2