Märkligt problem med medlem i marknaden, hur agera?

Permalänk
Inaktiv

Märkligt problem med medlem i marknaden, hur agera?

Jag hade för ett tag sedan en annons med budgivning, där några av artiklarna blev sålda via Sweclockers, andra på annat håll.

Upptäckte till min förvåning att någon har Swishat mig pengar (med varubeskrivning som stämmer överens med annonsen).

Jag har inte sålt produkten i fråga till någon på Sweclockers, än mindre delgett mitt telefonnummer. Det verkar som någon lustigkurre har letat reda på mitt nummer och fått för sig att han "köpt" för att han budade i diskussionstråden i annonsen, alternativt någon sorts illegal verksamhet. Att budgivaren i fråga kallar sig för produktnamnet som användarnamn samt endast har ett inlägg i forumet (i min annons) är ytterst märkligt.

Söker jag på numret så är det "okänt" och många andra som har sökt på samma nummer.

Hur bör jag gå tillväga? Har kontaktat min bank om att överföringen i fråga är okänd. Känns jävligt fishy att bara Swisha tillbaka pengar till någon, hur vet jag att det inte rör sig om organiserad brottslighet? "I got a bad feeling about this" är väl en understatement.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vet vem budgivaren är är det väl bara att skriva till hen här på forumet och försöka reda ut vad som hänt? Det bör ju inte sluta med något mer komplicerat än att du skickar tillbaks pengarna bara.

Permalänk
Medlem

Har någon swishat dig så borde för och efternamn stå i appen.. Tror inte man kan skaffa swish med "random" namn, Om man mot förmodan inte öppnat ett konto på nån bank i ett random namn..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Har någon swishat dig så borde för och efternamn stå i appen.. Tror inte man kan skaffa swish med "random" namn, Om man mot förmodan inte öppnat ett konto på nån bank i ett random namn..

Dessutom visas telefonnummer för alla överföringar så det enklaste är väl att bara ringa och fråga?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem

@Gremanz *Tråd flyttad*

Du är välkommen till att pm:a mig/alt. anmäla ev. inlägg om du vill att vi ska ta en titt på ärendet.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu Gremanz, hur kan du bli förvånad NU när jag redan 31a mars (med påminnelse redan 2a april) PMade dig om att jag vunnit auktionen och önskade dubbelkolla swishen innan överföring? Därefter även via din e-mail? Utöver att jag även bad dig att kontakta mig i själva auktionstråden. Du har haft möjlighet att svara på mina Sweclockers-PM, mina mail och även haft tillgång till mitt mobiltelefonnummer och hemadress (med snabb koll även hemtelefonnummer). Ändå PMar du mig tillbaka för första gången och utan att invänta svar bara minuterna innan du postar denna tråd? Med misstanken att du råkat ut för maffian?! Lustigkurre?

Du lade ut en auktion som jag vann - hur annars ska det tolkas att jag hade högsta bud vid din utsatta sluttid och sedan betalade enligt annonstexten? Jag ser att du har raderat hela budgivningen. Önskar du att du hade skrivit reservationspriser som är högre än de slutbud du fick, eller vad håller du egentligen på med?

Permalänk
Medlem

"Hur vet jag att det inte rör sig om organiserad brottslighet". Varför skulle det vara organiserad brottslighet för att du återlämnar pengar du isåfall felaktigt fått?

Anser du att du inte vill sälja mikrofonen är det ju bara att skicka tillbaka pengarna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yetin:

Vänta lite nu Gremanz, hur kan du bli förvånad NU när jag redan 31a mars (med påminnelse redan 2a april) PMade dig om att jag vunnit auktionen och önskade dubbelkolla swishen innan överföring? Därefter även via din e-mail? Utöver att jag även bad dig att kontakta mig i själva auktionstråden. Du har haft möjlighet att svara på mina Sweclockers-PM, mina mail och även haft tillgång till mitt mobiltelefonnummer och hemadress (med snabb koll även hemtelefonnummer). Ändå PMar du mig tillbaka för första gången och utan att invänta svar bara minuterna innan du postar denna tråd? Med misstanken att du råkat ut för maffian?! Lustigkurre?

Du lade ut en auktion som jag vann - hur annars ska det tolkas att jag hade högsta bud vid din utsatta sluttid och sedan betalade enligt annonstexten? Jag ser att du har raderat hela budgivningen. Önskar du att du hade skrivit reservationspriser som är högre än de slutbud du fick, eller vad håller du egentligen på med?

Lite nyfiken. Fick du något svar på dina PM den 31 mars och 2 april? Innan du swishade?

Och till @Gremanz, skrev du i annonsen att den som hade högsta budet vid utsatt sluttid vann? Och sen sålde du den vid sidan om till någon annan (vilket normalt inte är ett problem OM man är tydlig i annonsen att man väljer vem man säljer till) utan att berätta för den som ahde högsta bud i tråden att du inte var nöjd och sålt den vid sidan om? Eller vad stod det egentligen i annonsen?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Inaktiv

@Yetin Okej, du vill ta det offentligt i tråden. Fine with me, jag har redan PMat att du ska skicka kontouppgifter om du vill ha tillbaka dina pengar (eftersom som jag inte använder Swish-appen utan endast har ett konto kopplat).

Du har inte köpt någonting av mig. Du har skrivit ett bud i en diskussionstråd och fått för dig att du vunnit en auktion, letat fram mitt nummer och Swishat pengar. Produkten blev såld innan du la något bud, därför tog den också bort från annonsen.

Jag har inte svarat på något PM eftersom varan redan var borttagen/såld. Sedan dyker det upp pengar på kontot, utan att jag har gett dig mitt nummer. Ytterst märkligt.

Skrivet av Yetin:

Därefter även via din e-mail

Jasså? När delgav jag dig min email? Eller letade du fram någon email och hoppades att det var jag, precis som med mobilnummret?

Vill du ha tillbaka dina pengar så skickar du ditt kontonummer, inklusive kontaktuppgifter utifall det (mot förmodan) faktiskt rör sig om någonting suspekt. Som jag sa till dig på PM tvekar jag inte att polisanmäla om jagkänner mig hotad/utpressad eller indragen i något sorts "ekonomiskt fuffens".

Vet inte vad du försöker uppnå med det här.

Permalänk
Medlem

Installera Swish-appen, klicka på betalningen, klicka på "Ny betalning" och skicka tillbaka samma summa som du fick, klart!

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

En kort fråga, och rätta mig om jag har fel...
Jag utgår ifrån att det är denna tråden/auktionen vi snackar om?

Den författades den 22:a mars, och där angavs sluttiden för auktionen till den 26:e mars, återigen rätta mig om jag har fel.

Auktionen gick till så att man skrev in sitt bud i en separat tråd? Det rimmar ju i så fall illa med @Yetin :s registreringstid på Sweclockers som var den 30: mars...

Eller går det att buda utan att vara registrerad?

Permalänk
Medlem

@Gremanz: Admin kan bekräfta att du inte dragit tillbaka auktionen innan "klubbslag", så då har du gått med på att sälja till mig (finns ju t.o.m. färsk HD-dom på att det gäller i forumsauktioner som överallt annars).

I vilket skede menar du att du sålt iväg den till någon annan? Hur tänkte du när du helt raderade tråden med auktionen efter att mitt bud klubbats genom passerad sluttid? Var du inte nöjd med budet och ville göra försäljningen ogjord? Hur sålde du den istället, till vem och vad fick du för den?

(för popcornläktaren kan tilläggas att auktionen jag vann inte är samma tråd som länkat ovan utan en nu raderat tråd med liknande innehåll och bud från flera budgivare)

Permalänk
Medlem

Det hela låter ju en smula märkligt.
En köpare som skickar pengar till säljaren utan att först föra en dialog.
Samt en säljare som säljer sakerna vid sidan av under pågående budgivning.

Borde ni inte kort och gott pratat med varandra istället för att anta massa saker och krångla till det?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yetin:

@Gremanz: Admin kan bekräfta att du inte dragit tillbaka auktionen innan "klubbslag", så då har du gått med på att sälja till mig (finns ju t.o.m. färsk HD-dom på att det gäller i forumsauktioner som överallt annars).

"så då har du gått med på att sälja till mig"
Hur skulle han ha gjort det om han inte ens skickat betalningsuppgifter till dig?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yetin:

@Gremanz: Admin kan bekräfta att du inte dragit tillbaka auktionen innan "klubbslag", så då har du gått med på att sälja till mig (finns ju t.o.m. färsk HD-dom på att det gäller i forumsauktioner som överallt annars).

I vilket skede menar du att du sålt iväg den till någon annan? Hur tänkte du när du helt raderade tråden med auktionen efter att mitt bud klubbats genom passerad sluttid? Var du inte nöjd med budet och ville göra försäljningen ogjord? Hur sålde du den istället, till vem och vad fick du för den?

(för popcornläktaren kan tilläggas att auktionen jag vann inte är samma tråd som länkat ovan utan en nu raderat tråd med liknande innehåll och bud från flera budgivare)

Du får gärna hänvisa till din källa när du säger att det finns en färsk HD-dom angående forumsauktioner. Kan inte tänka mig dock att du skulle vinna i det här fallet, eftersom dels, har du inte fått någon som helst bekräftelse att du vunnit, eller några betalningsuppgifter, utan du har helt på egen hand letat upp ett random nummer som matchat namnet och hoppats på att det var TS.
Jag skulle också tro att det rörde sig av någon form av pengatvätt, om jag fick pengar av en okänd person.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: http://www.hogstadomstolen.se/Avgoranden/Vagledande-domar-och...

Ur domskälen:
"Alternativet att avtal – trots en angiven sluttid – kommer till stånd först genom säljarens
bekräftelse skulle skapa osäkerhet, bl.a. om hur länge säljaren ska få avvakta
med sitt ställningstagande och om giltighetstiden för det bud som var högst vid
sluttiden.
11. När säljaren har bestämt att nätauktionen avslutas vid en angiven tid-
punkt, bör det därför som huvudregel ges innebörden att klockslaget har sam-
ma funktion som ett klubbslag i förhållande till det högsta budet. När klock-
slaget passerats föreligger ett avtal"

Permalänk
Medlem

Yetin: fick du några svar på dina PM som du skickade?

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni båda har agerat märkligt och dumt.

Säljaren för att denne till synes inte reserverat sig för att produkten kanske inte säljs till högsta budet, inte svarat på de PM som skickats (det hade varit så enkelt att undvika hela grejen genom att bara skriva 'sorry, varan är redan såld till annan') och dessutom raderat tråden ifråga.

"Köparen" eftersom denne letat reda på betalnings- och kontaktinformation som inte delgivits honom och dessutom inte väntat på bekräftelse från säljaren innan han betalade.

När man köper saker privatpersoner emellan får man ha lite fingertoppskänsla och verkligen se till att man är på samma våglängd. Att inte leva upp till vad man skriver eller förhastat slänga iväg betalningar kommer bara leda till problem.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yetin:

@muSashi: http://www.hogstadomstolen.se/Avgoranden/Vagledande-domar-och...

Ur domskälen:
"Alternativet att avtal – trots en angiven sluttid – kommer till stånd först genom säljarens
bekräftelse skulle skapa osäkerhet, bl.a. om hur länge säljaren ska få avvakta
med sitt ställningstagande och om giltighetstiden för det bud som var högst vid
sluttiden.
11. När säljaren har bestämt att nätauktionen avslutas vid en angiven tid-
punkt, bör det därför som huvudregel ges innebörden att klockslaget har sam-
ma funktion som ett klubbslag i förhållande till det högsta budet. När klock-
slaget passerats föreligger ett avtal"

Du citerar ju bara en del av domen och missar en väsentlig del:

3. Den 5 oktober kl. 15.00 lämnade EK ett bud i auktionstråden om
1 200 kr, vilket var det dittills högsta budet. Strax därefter gjorde EK ett inlägg
i tråden att hon hade vunnit budgivningen. I ett privat mejl till EL kl. 15.07
skrev EK att hon vunnit budgivningen och frågade om hon kunde hämta
skåpet följande dag. I ett svarsmejl kl. 15.10 (i det följande benämnt
bekräftelsemejlet) meddelade EL att det gick bra att hämta skåpet hos henne
den dagen.

Alltså har köparen både fått mejl bekräftelse och betalningsuppgifter? och jag antar att det handlar om en privatperson som köper något av ett företag? (Var visst mellan två privatpersoner) Men iallafall, alltså är den här domen inte relevant till din "affär" med säljare här på Sweclockers eftersom du vare sig fått betalningsuppgifter eller någon bekräftelse på att du har vunnit.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Finns inget värre än säljare som velar och har sig, står det klart och tydligt i annons texten vad som gäller så får man stå för det.

Har du vunnit en budgivning efter avslutat klockslag ska du stå på dig, säljaren är skyldig att genomföra affären, om denna inte genomför affären är den skyldig att ersätta dig.
Tror det heter att du kan begära fullgörelse enl köplagen (Den mellan privatpersoner)

stå på dig, vill säljaren hålla på och vela så begär handräckning via KFM, om varan då är såld, (vilket du har bevis på här på forumet) så stämmer du personen privat, kostar 450kr under ett basbelopp.

(Råkat ut för en säljare av MC som gjorde liknande skit)

Uppenbart att @germanz försöker köra en fuling om det är så som det beskrivs här.

edit:

Påföljder vid dröjsmål med varans avlämnande

Påföljderna

22 § Avlämnas inte varan eller avlämnas den för sent och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 23--29 §§ kräva fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

Kommentar

Avtalet eller 9 § avgör när varan har lämnats för sent.
Rättsfall (1)
Fullgörelse

23 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva fullgörelse. Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet.

Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.

Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av muSashi:

Du citerar ju bara en del av domen och missar en väsentlig del:

3. Den 5 oktober kl. 15.00 lämnade EK ett bud i auktionstråden om
1 200 kr, vilket var det dittills högsta budet. Strax därefter gjorde EK ett inlägg
i tråden att hon hade vunnit budgivningen. I ett privat mejl till EL kl. 15.07
skrev EK att hon vunnit budgivningen och frågade om hon kunde hämta
skåpet följande dag. I ett svarsmejl kl. 15.10 (i det följande benämnt
bekräftelsemejlet) meddelade EL att det gick bra att hämta skåpet hos henne
den dagen.

Alltså har köparen både fått mejl bekräftelse och betalningsuppgifter? och jag antar att det handlar om en privatperson som köper något av ett företag? (Var visst mellan två privatpersoner) Men iallafall, alltså är den här domen inte relevant till din "affär" med säljare här på Sweclockers eftersom du vare sig fått betalningsuppgifter eller någon bekräftelse på att du har vunnit.

Har inte granskat det så noga men bedömningen kring fallet tycks väl avgöras av "klubbslaget". Ser inte att någon bekräftelses existens vägts in utan tvärt om bara tagits upp som beskrivning av förloppet och enligt nedan visats irrelevant?

Just den punkten tas ju upp i "[..] Alternativet att avtal trots en angiven sluttid kommer till stånd först genom säljarens
bekräftelse skulle skapa osäkerhet, bl.a. om hur länge säljaren ska få avvakta med sitt ställningstagande och om giltighetstiden för det bud som var högst vid sluttiden."

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Har inte granskat det så noga men bedömningen kring fallet tycks väl avgöras av "klubbslaget". Ser inte att någon bekräftelses existens vägts in utan tvärt om bara tagits upp som beskrivning av förloppet och enligt nedan visats irrelevant?

Just den punkten tas ju upp i "[..] Alternativet att avtal trots en angiven sluttid kommer till stånd först genom säljarens
bekräftelse skulle skapa osäkerhet, bl.a. om hur länge säljaren ska få avvakta med sitt ställningstagande och om giltighetstiden för det bud som var högst vid sluttiden."

Ja, det beskriver hur rätten har resonerat och vad som ligger till grund, och då tar dom upp att det funnits en bekräftelse och betalningsuppgifter (hämta på plats med kontaktuppgifter och summa?). Alltså inte samma liknelse som i detta fallet.

Även detta tas upp i domen:

"13. I avtalslagens förarbeten anges att syftet med re integra-regeln är att
undvika att det i vissa fall kan bli obilliga resultat i en avtalssituation. Som
exempel nämns att ett muntligt anbud omedelbart antas men att anbudsgivaren
innan parterna skilts åt upplyser att anbudet tillkommit av misstag. Det kan då
finnas ett visst utrymme för bedömningen att avtal inte ingåtts. (Se NJA II
1915 s. 288.)"

Är ingen expert på juridiken och jag kanske tolkar denna del ovanför helt fel, men om säljaren har fått ett muntligt bud av någon annan innan avslutat tid så kan det ge ett viss utrymme att ett avtal inte har ingått med den som har lämnat högsta bud i tråden.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av muSashi:

Ja, det beskriver hur rätten har resonerat och vad som ligger till grund, och då tar dom upp att det funnits en bekräftelse och betalningsuppgifter (hämta på plats med kontaktuppgifter och summa?). Alltså inte samma liknelse som i detta fallet.

Även detta tas upp i domen:

"13. I avtalslagens förarbeten anges att syftet med re integra-regeln är att
undvika att det i vissa fall kan bli obilliga resultat i en avtalssituation. Som
exempel nämns att ett muntligt anbud omedelbart antas men att anbudsgivaren
innan parterna skilts åt upplyser att anbudet tillkommit av misstag. Det kan då
finnas ett visst utrymme för bedömningen att avtal inte ingåtts. (Se NJA II
1915 s. 288.)"

Är ingen expert på juridiken och jag kanske tolkar denna del ovanför helt fel, men om säljaren har fått ett muntligt bud av någon annan innan avslutat tid så kan det ge ett viss utrymme att ett avtal inte har ingått med den som har lämnat högsta bud i tråden.

Det där är ju om budgivaren muntligt lagt ett bud och sedan innan de skiljts åt säger att budet skett av misstag (som dessutom ger ett visst utrymme), något helt annat.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det där är ju om budgivaren muntligt lagt ett bud och sedan innan de skiljts åt säger att budet skett av misstag (som dessutom ger ett visst utrymme), något helt annat.

Ja det har du nog rätt i!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Men snälla nån, swicha tillbaka pengarna och glöm skiten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 20kr:

Det hela låter ju en smula märkligt.
En köpare som skickar pengar till säljaren utan att först föra en dialog.
Samt en säljare som säljer sakerna vid sidan av under pågående budgivning.

Borde ni inte kort och gott pratat med varandra istället för att anta massa saker och krångla till det?

Klart det inte är konstigt att man säljer något vid sidan av ifall man vill.
Det är inte tradera utan helt valfritt att hålla budgivning och man säljer ändå alltid till vem man själv vill.

Permalänk
Medlem

Vad är problemet ?
Swicha bara tillbaka pengarna, Att ens tro att det är pengatvätt är ju bara löjligt när det gäller så små pengar.

Permalänk

Jisses vilka onödiga problem...

Trevlig påsk på er och slappna av lite!

Visa signatur

Vattenkyld konservburk

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Klart det inte är konstigt att man säljer något vid sidan av ifall man vill.
Det är inte tradera utan helt valfritt att hålla budgivning och man säljer ändå alltid till vem man själv vill.

Om man håller en auktion och har satt en sluttid så måste man hålla sig till det. Exakt vad som hände i det här fallet vet jag inte.

Jag börjar tröttna lite på att många säljare här är så dåliga på att hålla i sina annonser. Frånvaro av uppdateringar, följer inte upplägget dom själva valt osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Om man håller en auktion och har satt en sluttid så måste man hålla sig till det. Exakt vad som hände i det här fallet vet jag inte.

Jag börjar tröttna lite på att många säljare här är så dåliga på att hålla i sina annonser. Frånvaro av uppdateringar, följer inte upplägget dom själva valt osv.

Nej man måste inte hålla sig till det.
Är de inte nöjda med buden eller vill behålla varan så får man enligt Sweclockers regler göra det.

Det finns inget avtal man ingått i när man håller en auktion på sweclockers marknad.